[Skoda Fabia II 2007] Motor temperatuurmeter?

Pagina: 1
Acties:

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-07 08:19

thorgal21

Forum Noob

Topicstarter
Hoi,

Ik heb sinds enkele weken een Skoda Fabia uit 2007 (Type II model). Wagentje rijdt top, alleen kan ik nergens de motor temperatuurmeter vinden :(.

Wanneer ik het contact start dan zie ik wel bovenin het "Te warm" logo verschijnen samen met alle andere icoontjes, alleen kan ik verder nergens de temperatuurmeter vinden. Volgens de handleiding zou deze of fysiek op het dashboard aanwezig moeten zijn of in de display te vinden moeten zijn, helaas is dat bij mij niet het geval. Ik heb alle boordcomputer menu's al doorgezocht. Op Google kan ik er ook weinig over vinden.

Hebben jullie enig idee waar ik deze meter toch kan vinden? Zit deze ergens verstopt of zit hij helemaal niet ingebouwd in de auto?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O15u7IA.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door thorgal21 op 31-12-2015 08:46 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Voor zover ik weet is die er niet bij jouw auto. De Fabia is op basis van de Polo en die heeft ook geen temperatuurmeter, enkel een lampje voor als de motor te heet wordt.

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-07 14:14
Je bedoelt de koelvloeistof temperatuur denk ik?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat het te heet lampje ook net zo veel nut heeft als een meter. Misschien meer zelfs omdat het meer opvalt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-07 11:43

garriej

Ik las ondertieten.

Marzman schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:32:
Ik denk dat het te heet lampje ook net zo veel nut heeft als een meter. Misschien meer zelfs omdat het meer opvalt.
Als je een meter heb gaat er ook nog een lampje branden als hij te heet wordt bij de meeste auto's :+

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Was het niet zo dat er een blauw lampje brandde zolang de motor nog niet op bedrijfstemperatuur was?

Edit www.skodaforum.nl, grote community die zeker een antwoord hebben voor je.

[ Voor 29% gewijzigd door MisteRMeesteR op 31-12-2015 09:38 ]

www.google.nl

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MisteRMeesteR schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:37:
Was het niet zo dat er een blauw lampje brandde zolang de motor nog niet op bedrijfstemperatuur was?

Edit www.skodaforum.nl, grote community die zeker een antwoord hebben voor je.
Sommige auto's wel ja, kan echter per modeljaar verschillen. In mijn auro (Colt) zit het bijvoorbeeld niet terwijl in die van mijn moeder t wel zit (deze is t zelfde model maar een paar maanden nieuwer).

Overigens voordat je gaat scheuren moet je olie ook op temperatuur zijn. Iets wat een stuk langer duurt dan je koelwater.

• GeneralNL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-07 16:52
Het betreft een type auto uit het laagste zo niet allerlaagste segment van de markt en dat zie je o.a. hierin terug. Dit soort auto's worden zo 'basic' mogelijk uitgevoerd om de productiekosten (en dus ook de uiteindelijke verkoopprijs) te drukken. Wil je dit niet? Dan zou ik als ik jou was de volgende keer iets meer uitgeven bij de aanschaf van een auto.

• thorgal21

thorgal21

Forum Noob

Topicstarter
GeneralNL schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:00:
Het betreft een type auto uit het laagste zo niet allerlaagste segment van de markt en dat zie je o.a. hierin terug. Dit soort auto's worden zo 'basic' mogelijk uitgevoerd om de productiekosten (en dus ook de uiteindelijke verkoopprijs) te drukken. Wil je dit niet? Dan zou ik als ik jou was de volgende keer iets meer uitgeven bij de aanschaf van een auto.
Dit valt in mijn ogen opzich best wel mee hoor :). Wagentje heeft gewoon Cruise control, airco + Climate control, elektrisch verstelbare stoelen, AUX in middenconsole en fatsoenlijke speakers :).

Bedankt in elk geval voor de antwoorden, blijkbaar komt het dus vaker voor :).

EDIT: Topic gevonden op Skoda forum Niet helemaal dezelfde uitvoering :).

[ Voor 8% gewijzigd door thorgal21 op 31-12-2015 11:57 ]

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-07 13:02
In alle nieuwe Mazda's zit er ook geen temperatuurmeter meer. Als de koelvloeistof nog niet op temperatuur is gaat een blauw lampje branden, is deze te warm gaat er een rood lampje branden.

Het is een nieuwe trend waarin de autofabrikanten ervan uitgaan dat de meeste mensen toch niet weten wat die meter eigenlijk wilt zeggen en dan maar gewoon werken met te koud/te warm lampjes omdat dat "beter" zou te verstaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:40
Fiesta heeft het ook niet meer. Als je het echt wilt hebben kun je een bluetooth OBD stick kopen en je telefoon in een houder zetten. Dan kun je allerlei metertjes weergeven, temp, AFR, RPM etc etc. Voor zover ik weet is er ook geen service menu met Eng Temp bij deze auto.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:36
Death1ord schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:37:
In alle nieuwe Mazda's zit er ook geen temperatuurmeter meer. Als de koelvloeistof nog niet op temperatuur is gaat een blauw lampje branden, is deze te warm gaat er een rood lampje branden.

Het is een nieuwe trend waarin de autofabrikanten ervan uitgaan dat de meeste mensen toch niet weten wat die meter eigenlijk wilt zeggen en dan maar gewoon werken met te koud/te warm lampjes omdat dat "beter" zou te verstaan zijn.
Zo werkt het bij mijn Toyota Yaris (2001) ook. Het rode lampje overigens gelukkig nog nooit gezien :P

Een wijzertje is ook niet alles trouwens, die dingen schijnen 'uitgevlakt' (weet niet of dat de juiste term is) te zijn. Hij zal dus altijd in het midden staan en alleen de extremen goed laten zien (motor nog steenkoud, of veel te heet).

Als je er echt heel veel waarde hebt zou je nog kunnen kijken of je de waarde met een ELM327 OBD Bluetooth plug en de Google Play: Torque Lite (OBD2 & Car) app kunt uitlezen. Bij mijn auto kan ik op die manier wel de temperatuur van het koelwater zien, i.p.v. alleen een blauw/rood lampje.

Maar ook alleen de temperatuur van het koelwater zegt niet alles. Dat is vrij vlot warm, maar voor je olie echt goed op temperatuur is en je de motor zwaarder kunt belasten ben je ook zo een 10+ KM verder dacht ik.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 01-01-2016 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thorgal21

thorgal21

Forum Noob

Topicstarter
ThinkPadd schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 13:35:
[...]

Zo werkt het bij mijn Toyota Yaris (2001) ook. Het rode lampje overigens gelukkig nog nooit gezien :P

Een wijzertje is ook niet alles trouwens, die dingen schijnen 'uitgevlakt' (weet niet of dat de juiste term is) te zijn. Hij zal dus altijd in het midden staan en alleen de extremen goed laten zien (motor nog steenkoud, of veel te heet).

Als je er echt heel veel waarde hebt zou je nog kunnen kijken of je de waarde met een ELM327 OBD...
Voor de grap zo'n stickje besteld voor €8. Lijkt me grappig om te zien hoe dat werkt :).
Pagina: 1