Hi!
Ik merk dat mijn oude trouwe beestje inmiddels tegen zijn grenzen aan begint te lopen.
Een gemiddeld spelletje van 2015 loopt niet best meer.
Zal beginnen met de meest ter zake doende specs op dit moment:
- ASUS m4a78pro mobo
- AMD Phenom x6 1100t
- 6Gb Ram
- Asus r9 270
- SSD
Om ook de vereiste vragen te beantwoorden:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een beetje photoshoppen, beetje gamen, beetje surfen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Hoef niet het nieuwste van het nieuwste te hebben, en de graka kan volgens mij nog wel eventjes mee. Ik heb altijd het idee dat je beter onder het topsegment kunt kopen, en het geld wat je overhoudt over een tijdje in een upgrade kunt stoppen. Zullen we zeggen 300 euro voor mobo, CPU en RAM?
In het redelijke heb ik eigenlijk niet echt een budget.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wil eigenlijk mijn kast, voeding en graka meenemen.
Heb ook nog een Asus Xonar audiokaart, omdat ik surround niet goed aan de praat kreeg met mijn onboard sound op de m4a78, maar wellicht is dat tegenwoordig geen probleem meer.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Jazeker, heb een zwak voor de underdog AMD. Weet dat Intel het momenteel een stukje beter doet, maar ben bereid wat performance op te geven om AMD te supporten. Moederborden koop ik eigenlijk altijd van Asus.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte is zeker een pré, en daarom lijkt een processor met een tdp van 95 watt me te prefereren.
De stock cooler zal dan ook zeker vervangen worden.
Misschien ook een wat kleinere kast dan wat ik nu heb (Fractal R4), als ik niet tegen nadelen aan ga lopen met een mATX bordje.
Ga je overklokken?
Neen.
Wat verwacht je van ons?[i]
Een beetje support om een leuke AMD upgrade bij elkaar te sprokkelen. Ik had natuurlijk al naar de BBG gekeken. Zie daar bijvoorbeeld de AMD Athlon X4 860K staan.
Maar deze lijkt me niet echt toekomstbestendig.
Volgens mij kan ik beter gaan voor een AM3 processor, aangezien ik toch een losse grafische kaart gebruik. De FX6300 lijkt me dan een mooie kanshebber, in combinatie met 8gb ram en een leuk moederbordje (m5a78?) moeten we dan volgens mij wel weer een tijdje vooruit kunnen.
Concrete vragen die ik, naast bovenstaande nog heb:
- Is AM3 toekomstbestendiger dan FM2?
- Snij ik mezelf heel erg in de vingers met de AMD keuze?
- Is mijn budget toereikend om een beetje fatsoenlijke performance op te leveren?
- Is het aan te raden om 16gb en/of sneller dan 1600mhz te nemen? Volgens de BBG niet.
Ik merk dat mijn oude trouwe beestje inmiddels tegen zijn grenzen aan begint te lopen.
Een gemiddeld spelletje van 2015 loopt niet best meer.
Zal beginnen met de meest ter zake doende specs op dit moment:
- ASUS m4a78pro mobo
- AMD Phenom x6 1100t
- 6Gb Ram
- Asus r9 270
- SSD
Om ook de vereiste vragen te beantwoorden:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een beetje photoshoppen, beetje gamen, beetje surfen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Hoef niet het nieuwste van het nieuwste te hebben, en de graka kan volgens mij nog wel eventjes mee. Ik heb altijd het idee dat je beter onder het topsegment kunt kopen, en het geld wat je overhoudt over een tijdje in een upgrade kunt stoppen. Zullen we zeggen 300 euro voor mobo, CPU en RAM?
In het redelijke heb ik eigenlijk niet echt een budget.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wil eigenlijk mijn kast, voeding en graka meenemen.
Heb ook nog een Asus Xonar audiokaart, omdat ik surround niet goed aan de praat kreeg met mijn onboard sound op de m4a78, maar wellicht is dat tegenwoordig geen probleem meer.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Jazeker, heb een zwak voor de underdog AMD. Weet dat Intel het momenteel een stukje beter doet, maar ben bereid wat performance op te geven om AMD te supporten. Moederborden koop ik eigenlijk altijd van Asus.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte is zeker een pré, en daarom lijkt een processor met een tdp van 95 watt me te prefereren.
De stock cooler zal dan ook zeker vervangen worden.
Misschien ook een wat kleinere kast dan wat ik nu heb (Fractal R4), als ik niet tegen nadelen aan ga lopen met een mATX bordje.
Ga je overklokken?
Neen.
Wat verwacht je van ons?[i]
Een beetje support om een leuke AMD upgrade bij elkaar te sprokkelen. Ik had natuurlijk al naar de BBG gekeken. Zie daar bijvoorbeeld de AMD Athlon X4 860K staan.
Maar deze lijkt me niet echt toekomstbestendig.
Volgens mij kan ik beter gaan voor een AM3 processor, aangezien ik toch een losse grafische kaart gebruik. De FX6300 lijkt me dan een mooie kanshebber, in combinatie met 8gb ram en een leuk moederbordje (m5a78?) moeten we dan volgens mij wel weer een tijdje vooruit kunnen.
Concrete vragen die ik, naast bovenstaande nog heb:
- Is AM3 toekomstbestendiger dan FM2?
- Snij ik mezelf heel erg in de vingers met de AMD keuze?
- Is mijn budget toereikend om een beetje fatsoenlijke performance op te leveren?
- Is het aan te raden om 16gb en/of sneller dan 1600mhz te nemen? Volgens de BBG niet.