arduino ethernet shield problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:55
Ik ben bezig mijn eerst projectje op te zetten met een Ethernetshield. Ik heb er ééntje van e-bay gekocht met een Wizznet W5100 chip.

Nu ondervind ik enorm veel probelemen om het geheel stabiel te krijgen. De ene keer lukt het wel om het werkend te krijgen en de andere keer niet.

Ik moet dan veelal de arduino volledig uitschakelen, ethernet loskoppelen en terug opstarten. Als ik dan na enkele minuutjes de Ethernet kabel terug inplug lijkt het te werken.

Gebruik maken van de reset toets werkt ook niet (of heel zelden wel)

Ik test met de standaard Webserver sketch uit de Arduino IDE.

Ik heb ook al de reset switch van mijn ethernet board niet verbonden met de Ethernet switch de Arduino (pin omgeplooid) en dan manueel te reseten tijdens de setup() routine (digitale pin verbonden met de reset) maar door dit te doen werkte het helemaal niet meer.

Op het net vind ik hier en daar ook nog andere problemen met de ethernet shields, maar deze dateren meestal van enkele jaren terug.. ik zou verwachten dat deze problemen nu reeds opgelost zijn ?

Iemand nog tips ?

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:03

SA007

Moderator Tweaking
Stap 1 zou voor mij zijn of de spanningen stabiel zijn.

Als er een spanning te laag wordt kan je dergelijke problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
Zal even controleren, maar ik gebruik nu enkel de Arduino + Ethernet Shield. Aangesloten via USB kabel aan mijn laptop.

Zou de ethernet shield extra voeding nodig hebben?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:34
En kijk ook eens naar je mac adres, ik ben al switchen tegengekomen die weigeren te werken met iets als DEADBEEFFEED

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
Ik heb de spanning nagemeten en deze blijft constant. Wat betreft de opmerking van Sine, ik vind het vreemd dat het de ene keer wel lukt en de andere keer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Dat zou kunnen als je meer dan 1 apparaat met dat macadres hebt en de andere soms wel of niet aanstaat.

Genoeg cheapo fabrikanten die 'works for me' massaproduceren en dergelijke problemen erin laten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
Ik denk dat er iets van problemen is met de startup. Als ik de aruino aanzet zonder ethernet kabel in geplugd. En dan na een 30-tal seconden de ethernet kabel in plug lijkt het te werken, na inpluggen zie je de ledjes (tx/rx/fulld etc) blinken en branden ook de ledjes in de connector zelf.

Als ik de arduino opstart MET ethernet kabel er al in, dan lukt het niet (er branden ook geen ledjes, enkel PWR en AREF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Toch verdenk ik de voeding nog, heb je iets anders om mee te proberen?
Andere usb kabel of een telefoonlader eraan als test.

Als de spanning kort te laag wordt heb je best kans dat een multimeter te traag is om het te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 377606

Mijn ervaring is dat niet iedere ethernet shield goed met iedere switch of router werkt. Ik heb hier bijvoorbeeld meerdere ethernet shields liggen die niet goed met mijn TP-Link TL-WR841N werken, maar wel weer op een TP-Link TL-SF1005D, terwijl ze beide 10/100 Mbps zijn. Sommige ethernet shields werken op beide weer prima...
Van degene die het niet goed doen op de TL-WR841N krijg ik zeer zeldzaam door langzaam de RJ-45 stekker in de RJ45 connector te schuiven toch een link (ledjes gaan knipperen) en werken dan prima 8)7.

Wat me overigens wel opvalt is dat bijna iedere ethernet shield die ik heb net weer even een andere W5100 chip heeft. Althans, de code die erop staat is net weer even anders.

Mijn "oplossing" is dus altijd de TL-SF1005D te gebruiken |:( . Mocht iemand mij kunnen uitleggen wat voor vage shit ik aan de hand heb hoor ik dat overigens het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 377606

ik heb zelf nog wat research gedaan en het blijkt dat ze soms de verkeerde weerstanden voor de rj45 connector gebruiken. Blijkbaar onstaat hierdoor bij sommige routers of switches een electrische incompatiliteit. Ik heb tussen pin 1-2 en 3-6 van de connector een extra 100 ohm weerstand geplaats en nu zijn de problemen voorbij :).
Pagina: 1