Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PoE mogelijk via lasdoos/connector (SF/UTP Cat5e AWG 26)

Pagina: 1
Acties:

• 486dx2
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-11 05:20
Hallo,

Ik ben een specifieke vraag waarvan ik het antwoord (of de juiste zoektermen) niet kan vinden.

Situatie:
- er komen 3 cat kabels in een inbouw plafonddoos uit, die nog zo'n 4 meter moeten worden verlengd.
- kabel: SF/UTP Cat5e AWG 26/7
- de kabels zijn bestemd voor PoE accespoints
- vanaf de betreffende doos is de resterende lengte naar de accespoint: 4, 10 en 15 meter

Nu ben ik dus op zoek naar:
1) een compacte manier om de 3 kabels met 3 andere kabels te verbinden
2) of het PoE stroom/signaal over een dergelijke verbinding mogelijk is

Ad 1) Hierbij gaat mijn voorkeur uit naar een zo klein mogelijke oplossing. Drie standaard UTP koppelstukjes zullen al snel veel ruimte in nemen. Maar ik heb geen alternatieven gevonden. En ik weet ook niet of de kabels simpelweg niet aan elkaar kunnen worden gedraaid en met een krimpkousje kunnen worden vastgezet/isoleert??
Ad 2) naast de praktische uitvoering zit hier mijn zorg: is het PoE stroom/signaal überhaupt nog wel sterk genoeg als de kabel wordt onderbroken met een verbindingsstuk? Ik heb gelezen dat door een koppelstuk de signaal lengte wordt gehalveerd (dus ipv 100m nog 50 m). Gezien de beperkte lengtes zou dit moeten lukken, maar ik heb dus niet kunnen vinden of voor de stroomtoevoer ook beperkingen gelden, ook gezien de toch vrij beperkte kabel dikte (26/7awg).

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, of me de juiste weg kan wijzen.

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Persoonlijk zou ik voor minimaal AWG24 gaan als je PoE wilt gaan toepassen. AWG26 is dunner en daarmee zal het verlies onderweg wat groter zijn. Kan de betreffende lasdoos nog groter worden uitgevoerd? Geeft je wat mee ruimte om de verlenging te realiseren. Heb thuis één koppelstuk in mijn netwerk, met frisse tegenzin overigens. Wel een volledig afgeschermde cat6 versie. Via deze verlengde kabel haal ik wel de maximale 1gb.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-11 18:02
Is maar een oplossing voor.
Kabels eruit en langere kabels erin.
Koppel stukjes zijn ondingen, passens nooit met drie in een lasdoos.
Draden aan elkaar solderen verstoort de twist en gaat problemen geven.

Awg 23 is de standaard, awg 24 kan nog net de rest is prut.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:40

Twazerty

AVCHDCoder developer

Correct me if I am wrong, maar het beste kun je ook koperen aders (CU) hebben. Die van aluminium (CCA) zijn ook minder.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Ben(V)
Ook hier zegt de standaard dat de aders koper(CU) moeten zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• 486dx2
Bedankt voor jullie reacties! Oh boy, dat is een tegenvaller..

De 3 draden hebben we er met veel pijn en moeite ingekregen, waarbij de laatste meters doortrekken niet meet haalbaar is (eerder kans op kabelbreuk..)

De inbouwdoos heeft een binnenruimte van 7cm breed en 8cm diep. Wanneer ondanks de extra diepte connectoren niet passen of de kabel überhaupt niet geschikt is, betekent het terug naar de tekentafel. Waarbij ik zo 123 geen mogelijkheden zie.

Vanavond zal ik een tekening maken, misschien dat er nog andere opties zijn?? (Misschien icm andere bestaande aansluitingen op 1e etage!?)

Nogmaals bedankt voor de tips. Het is nog een domper, maar liever ter halve gekeerd..

Edit: bedacht me zojuist dat de plafondinbouwdoos (waar geen lamp aan hangt) ook kan worden afgewerkt met een dikker/holle deksel, hierdoor kan wss weer 1 à 2 cm extra worden gevonden (dus totaal 9 à 10cm diepte). Misschien dat dit net het verschil kan maken, mocht de awg 26 dikte met deze afstanden werkbaar zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door 486dx2 op 30-12-2015 20:42 . Reden: Evt extra dikte inbouwdoos toegevoegd ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:00

Nox

Noxiuz

Uit ervaring weet ik dat ook 30m met 5 koppelstukjes gewoon werkt met poe, snelheid was een paar honderd mbps (wifi). Ik ga er vanuit dat je er geen volle gigabit nodig hebt? Solderen kan je ook proberen. Als je het goed doet kan dat ook.

Oh, als je wil solderen hoop ik dat je solid kabels hebt. Stranded zou ik connectors voor gebruiken. Watis de totale kabellengte?

[ Voor 21% gewijzigd door Nox op 30-12-2015 21:44 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• 486dx2
Voila, hieronder het overzicht.
  • Het pijnpunt zit dus bij de 2 dunne rode lijnen/leidingen (deze loze leidingen zijn te smal, van het flexibele soort..)
  • In een van de rode lijntjes (A) zitten nu de 3x AWG 26 SF/UTP kabels. Vanaf punt C is het makkelijk naar boven, ook voor andere kabels
  • de andere dunne rode leiding is bestemd voor een Coax naar de 2e etage. Liefst zou ik hier nog een UTP bij in leggen, maar de coax mét UTP is net te dik ben ik bang (goede hirschman coaxkabel)
Wellicht bestaan er nog alternatieven dankzij vanuit de aangrenzende kamer met coax en stevige UTP (Cat-7 SF23AWG):
  • bv een splitter op de coax, waardoor in de dunne rode leidingen UTP kan worden getrokken. Dan dus wel een vaste UTP op de 2e etage.
  • Ik ben ervan uitgegaan dat de PoE kabels vanaf de Accespoints direct naar de (dedicated) PoE switch in de meterkast moeten. Of kan bv de stevige SF23AWG worden gebruikt voor zowel PoE als normaal internet/netwerkverkeer?? (waarbij een PoE switch op de 1e etage staat en vandaar uit naar plafond BGG, 1e en 2e etage wordt gebracht)
  • Hiernaast zijn er wellicht nog andere opties?
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/dzfp88.jpg

De hamvraag lijkt nog of de AWG 26 mét koppelstukjes geschikt is voor PoE Accespoints..
De reactie van Nox geeft weer hoop dat het zou moeten werken? De accespoints halen inderdaad nog geen Gb, maar goede en vooral betrouwbare verbinding is me veel waard. Toekomstige uitvoeringen zullen weer sneller zijn, daarbij heb ik dan bij voorkeur geen limitatie vanuit van kabels. @Nox: Zijn bij de 5 koppelstukjes ook kabels van AWG 26 gebruikt? De minimale kabellengte van meterkast naar het verst gelegen Accespoint is 14 a 15 meter (zonder hierbij rekening te houden met over lengtes)

Ik hoop dat het met deze uitleg duidelijker wordt en/of er wellicht nog (andere) mogelijkheden zijn? Jullie hulp/inzichten stel ik erg op prijs!!

edit: Na een nachtje slapen (het houd me bezig :) ), wat nu als ik het omdraai:
  • de stevige SFAWG23 kabel uit de naastgelegen slaapkamer gebruik als toevoer naar een PoE switch voor de 3 Accespoints op de 1e etage (ipv meterkast)
  • 1 van de 3 AWG26 kabels naar de naastgelegen slaapkamer leg (Cat is hier bestemd voor internet tv)
  • de overige 2 AWG 26 kabels naar de 2e etage breng voor internet tv en een vast internet punt
Dit betekent dat het draadloos PoE verkeer is verzekerd van een stabiele verbinding, en de AWG26 kabels alleen worden gebruik voor losse apparaten zonder PoE.

Vragen hierbij:
- Zijn de AWG26 incl de koppelstukken voldoende geschikt voor normaal netwerk/internet verkeer zonder PoE(internet tv, misschien een nas in de toekomst). Of moeten de AWG26 kabels als inferieur worden gezien en is het beter om ze überhaupt niet te gebruiken.
- en een kleine checkvraag: Een vierde Accespoint is beoogd in het tuinhuisje. Maakt het uit dat 3 PoE Accespoint op een PoE switch zijn aangesloten en die van het tuinhuisje met een aparte PoE injector op de normale switch in de meterkast is aangesloten?

Sorry voor de hoeveelheid vragen, ik hoop dat er een goede oplossing bestaat.

[ Voor 27% gewijzigd door 486dx2 op 31-12-2015 07:42 ]

• Ben(V)
Is drie accesspoints niet wat overdreven?

Je kunt ook gewoon die drie kabels eruit trekken en vervangen door gewone twee gewone awg 23 kabel (of awg 24) en in een keer doortrekken naar de meterkast.
Dan plaats je in eerste instantie geen accesspoint op de 1e verdieping maar alleen op de begane grond en op de 2e verdieping.

Blijkt dat niet voldoende te zijn dan kun je op de 2e verdieping altijd nog een klein switchje plaatjes en een extra kabel van de 2e verdieping naar de 1e verdieping leggen.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
ik zou de kabels gewoon aan elkaar solderen, stukje krimpkous erom en dan weer om elkaar twisten, probleem opgelost :)

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 16:54
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 31 december 2015 @ 13:57:
ik zou de kabels gewoon aan elkaar solderen, stukje krimpkous erom en dan weer om elkaar twisten, probleem opgelost :)
Man verkoop zo toch geen onzin ! :(

Ik zie geen enkel probleem op 3 inline couplers in een holte van 7x7x7 te duwen hoor, dat past prima. Verder moet je gewoon de standaarden volgen. ttz: cat draad met koperen kern, 8p8c op kripen (rj45) en verbinden met een (cat rated) koppelstukje. Daar kan dan zonder probleem 802.3af/at over in 10/100/1000 Mbps.

• 486dx2
Ah, thanks. Dat komt overeen met de reactie van Nox, waarbij PoE nog over 5 koppelstukjes werkt. Ondanks wat puzzelen tussen de verschillende adviezen ga ik het met de huidige kabels proberen (max verbruik per Accespoint zal zo'n 6.5W zijn)

Al een paar (kleine) koppelstukjes gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-reichelt.de/bilder/web/xxl_ws/E910/DELOCK_86165_01.png

Mócht het onverhoopt toch niet goed werken, dan worden de 3 kabels vervangen door 1 stevige Cat met PoE switch op de eerste verdieping.

Allemaal bedankt voor jullie tips / adviezen, much appreciated..!!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarom stekkers krimpen en dan koppelstukjes gebruiken? :s Gebruik gewoon een LSA koppelstuk.

• 486dx2
De LSA koppelstukken die ik gezien heb zijn groter, zo'n 5-6 cm lang en 2,5 dik en 2,5 breed. 3x2,5 zal niet in de inbouwdoos passen (binnenwerk is 7cm).

• Ben(V)
http://www.netwerkkabelshop.nl/cat5e-sftp-lsa-koppelstuk

Staan geen afmetingen bij maar lijken mij kleiner dan die RJ45 koppelstukjes.

Vergeet niet dat je ook nog RJ45 connectoren erin moet proppen en scherpe knikken van netwerkkabel is ook nooit bevordelijk voor de kwaliteit.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
486dx2 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 19:11:
De LSA koppelstukken die ik gezien heb zijn groter, zo'n 5-6 cm lang en 2,5 dik en 2,5 breed. 3x2,5 zal niet in de inbouwdoos passen (binnenwerk is 7cm).
Volgens mij bedoel je LSA strips en niet koppelstukjes. Strips zullen inderdaad niet passen.

• 486dx2
@Ben: De exacte maten vinden is inderdaad wat lastig. De cat5 versie hiervan is 6x2,5x4 cm. Op de site van Reichelt staan vaak de maten of downloads naar maten. Ik heb er helaas geen kunnen vinden die zou moeten passen.

http://m.reichelt.de/RJ45...854&artnr=CAT+5+VERBINDER

@John: ik denk dat we het zelfde bedoelen, alleen lijken ze op de foto's wat kleiner. Soms kort maar te dik (2,5 cm) of dun maar te lang (8cm).

Maar ik zal nog eens verder zoeken naar een klein model. Wanneer mogelijk lijkt dit me inderdaad een stevige verbinding.

• Ben(V)
Ik heb even zo'n LSA strip opgemeten en die is 2,8 cm lang.
Die afmetingen zijn standaard dus ik schat in dat het hele doosje voor zo'n koppelstuk 5 a 6 cm is.

de breedte en hoogte zal dan wel zo'n 4 max 5 cm zijn.

Gewoon een paar kopen en proberen. Die dingen kosten niets.

• Nox

Nox

Noxiuz

Die kabels die wij gebruiken zijn stukken van een meter of 5. Kabels zijn sowieso wel koper maar stranded. Ik kan maandag op kantoor pas kijken maar ik gok awg24, cat6 en de meest cheape koppelstukjes die je kan vinden dus niet geïsoleerd.

Indien je solid awg26 gebruikt en je hebt de beschikking tot een goede kabeltester kan je een poging doen om te solderen. Dat je de twist even vebreeekt lijkt me niet boeiend, gebeurd bij een patchpaneel ook. Ken mensen die het niet kunnen nameten dat er gesoldeerd is aan de utp kabel.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Ben(V)
486dx2 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 19:40:
@Ben: De exacte maten vinden is inderdaad wat lastig. De cat5 versie hiervan is 6x2,5x4 cm. Op de site van Reichelt staan vaak de maten of downloads naar maten. Ik heb er helaas geen kunnen vinden die zou moeten passen.

http://m.reichelt.de/RJ45...854&artnr=CAT+5+VERBINDER

@John: ik denk dat we het zelfde bedoelen, alleen lijken ze op de foto's wat kleiner. Soms kort maar te dik (2,5 cm) of dun maar te lang (8cm).

Maar ik zal nog eens verder zoeken naar een klein model. Wanneer mogelijk lijkt dit me inderdaad een stevige verbinding.
Hier een link met afmetingen en deze is behoorlijk klein.
http://www.allekabels.nl/...erk-koppelstuk-cat6a.html

• Nox

Nox

Noxiuz

Oh, nog een optie: stekker en contra-stekker.

Maar heb je nou stranded of solid connectors? Stranded knijp je het best stekkertjes aan. Solid is lsa wat makkelijker.

• 486dx2
Het is inderdaad (helaas) stranded. Ik heb zojuist de standed pluggen met kleine koppelstukjes besteld. Zodra het allemaal werkt volgt een update (ook om de ervaringen te delen).

Bedankt voor jullie hulp..!!

• 486dx2
Met enige vertraging, ik was even druk met kids (m'n dochtertje is net 1 jaar geworden :-). De hoogste tijd om ook de uitkomst te delen:

Het werkt!
- De stranded kabel is met speciale standed stekkertjes en een degelijk/klein koppelstukje verbonden, welke in de plafonddoos is geduwd.
- voor de zekerheid (waarschijnlijk overbodig, maar als ik toch aan het friemelen was) zijn de stekkertjes nog met aluminium folie afgedekt, om minimale onderlinge ruis te krijgen.
- Op zolder direct goed bereik met het PoE AP (nu nog even uitproberen of ik met 2 AP's uit de voeten kan, of dat het er toch direct 3 moeten worden)

Allemaal erg bedankt voor jullie hulp. Blij dat het nu ik orde is.

Hiernaast nog goed om te melden:
- In het laatste stukje buis van plafonddoos naar meterkast (2,5m) konden onmogelijk 3 kabels worden getrokken (ivm bochten). Zelfs 2 kabels lukte niet.. linksom, rechtsom, vergeefs..
- daarom heb ik de plastic mantel gestript, dat scheelt de nodige ruimte. Na het strippen van de mantel konden alle 3 de kabels wél worden getrokken.
- ik was nog even in dubio of het wel verstandig was (ivm onderlinge twist/draaiingen van de adertjes), maar omdat het een foiled én shielded kabel is bedacht dat het goed zou kunnen werken. De foil houdt de aderpaartjes bij elkaar, de shielding houd de 4 foiled pakketjes bij elkaar. Ook aan het uiteinde van de kabel te zien (waar deze uit het plafond kwam), zag het er nog erg netjes uit.

Dus mocht iemand ook worstelen om (meerdere) kabels door een buis te krijgen, dan kan een gestripte dunne (stranded) cat 5e SF uitkomst bieden. In mijn situatie heeft het in ieder geval goed uitgepakt.
Pagina: 1