Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMancunian
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-01 18:34
Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een voorouderwaaier in Illustrator. Het plaatsen van de tekst voor de eerste vier generaties was geen probleem, omdat ik daar de curve van de ring kon gebruiken, maar voor de vijfde generatie verandert de indeling, waardoor ik teksten in beginsel horizontaal ga plaatsen, in plaats van verticaal. Mijn 'probleem' is nu dat de objecten waar de tekst in komt niet perfect vierkant zijn, maar een kortere rechterkant hebben dan de linkerkant. Ik vind het lastig om te bepalen hoe ik de tekst nu moet gaan plaatsen. Ga ik de bovenkant volgen, zoals bij de eerste vier generaties? Of moet ik zowel de boven- als de onderkant volgen? Heeft iemand hier een goed idee voor? Hieronder een klein voorbeeld van de stamboom. Klik voor een voorbeeld op ware grootte.

Alvast bedankt voor het meedenken!

MrMancunian

Afbeeldingslocatie: http://www.stevenvandenbrink.nl/stamboom_klein.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:36
Hoe heb je de deelgebieden gemaakt? Ik neem aan door een deling van de radiaal (is dat de juiste term voor het deel van een cirkelsegment?) door het aantal personen (zoals 16 in de 5e cirkel). Reken dan uit wat het verschil in graden per persoon/deelvlak is. Vervolgens maak je gewoon een kopie van die cirkel, draai die (1/2 x graden per vlak) en gebruik de lijn om de tekst op uit te lijnen.
Tekst plakken aan de lijn is hier niet handig, dan is niet de tekst gecentreerd per vak, maar alleen de basislijn. Daarnaast kan je dan maar een regel tekst kwijt.
Wat ook kan is een vlak nemen welke horizontaal staat (dus ongeveer het tweede vlak van de vijfde cirkel), en deze vullen met tekst. Zo heb je een tekstvak waar de tekst niet uit kan lopen (maar je dus wel tekst kan missen als het teveel is). Dat vlak draai je dan met de optie Copy/Kopiëren steeds het eerder vastgestelde aantal graden (ten opzichte van middenpunt van hele tekening). Daarna per vlak de teksten aanpassen (al kan je daar misschien beter xml of csv importeren, maar dat is meteen een heel ander verhaal).
Nog steeds een hoop handwerk, maar moet zo kunnen.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)