Zakelijke laptop zelf migreren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-10 13:55
Ik heb via de zaak een andere laptop erbij gekregen + een losse SSD.
Onze IT afdeling zit in India...dus het zou erg fijn zijn als ik zelf de overstap zou kunnen regelen.
De oude is laptop voorzien van een bedrijfsimage - ik kan dus geen verse installatie doen.

Nu heb ik al wel ervaring met het clonen van HDD naar SSD...maar niet met óók nog migreren naar een nieuwe laptop.

Oude laptop: HP ProBook 6570b + 320GB HDD + Windows 8 Pro licentie + Image van de zaak
Nieuwe laptop: HP EliteBook 850 + losse/lege 256GB SSD + geen licentie / geen image

Doel is:
A. Huidige ProBook HDD clonen richting de SSD
B. Deze SSD plaatsen in de EliteBook
C. Na deze handelingen wordt de ProBook niet meer gebruikt (nouja ik leg de HDD in opslag).

Vragen zijn:
A. Gaat het migreren zomaar goed? Qua hardware is het geen groot verschil: Ivy i5 dualcore naar Haswell i5 dualcore.
B. Wat doet de licentie? Gaat deze de migratie accepteren? Deze licentie staan tegenwoordig toch in de BIOS?
C. Nog tips mbt een clone software? Ik gebruik nu MiniTools Partition Wizard...maar na 3 pogingen zit ik nog steeds met een lege SSD. Na ongeveer 1,5uur kopieren stopt hij.

Kiwi !

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
Als je dit soort vragen moet stellen, zou ik het voor een zakelijke laptop (waar je neem ik aan van afhankelijk bent voor je werk) lekker aan de IT afdeling overlaten... Maar goed, antwoorden:
A. het gaat over een 4 jaar oude laptop vs een nieuwe, reken maar dat daar behoorlijke verschillen inzitten wat betreft benodigde drivers. Is waarschijnlijk wel werkend te krijgen, maar niet eenvoudig
B. Als er een bedrijfsimage op staat, zal 'ie waarschijnlijk zijn voorzien van een volume licentie (mogelijk KMS, als je regelmatig verbinding maakt met het bedrijfsnetwerk).Zal waarschijnlijk wel goed gaan.
C. Geen (recente) ervaring mee. valt me wel op dat de SSD kleiner is dan de HDD, kan deze clone software daarmee overweg? Misschien wel, maar moet je er iets voor aanzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

India aantrappen dat ze vor je gaan lopen. Als je dit zelf doet krijg je dr geheid gezeik mee. Dat je het kunt wil nog niet zeggen dat het ook verstandig is.
Persoonlijk zou ik naar mijn baas gaan en vragen of je er een kale windows install met local admin op mag knallen en hem dan in het netwerk hangen. Als dat vanwege een of ndere policy niet mag en je doet het toch ben je gebokt. Mijn ervaring met dit soort grote bedrijven is namelijk dat er heel veel gemonitord wordt.
Hou er wel rekening mee dat je in voorkomend geval ook niet op support vanuit India hoeft te rekenen als je outlook het niet doet of je netwerkdrives niet gemapt worden oid. You're on your own.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Als je de Windows installatie kloont naar een nieuwe laptop krijg je zeker weten gedonder met de activatie van Windows. Mogelijk ook andere problemen. Kan je wel zelf drivers bijvoorbeeld installeren? Als je geen admin bent zal het niet lukken.

Je nieuwe laptop moet op de zaak voorzien worden van de juiste image. Dan weet je zeker dat Windows goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-10 18:03
Ik vraag het me af hoe jou collega's het doen? Ik moet me niet indenken dat onze gebruikers zit zelf zouden gaan doen.

Wij hebben een vestiging aan de andere kant van NL zonder ICT'er. We proberen zoveel mogelijk in 1x te doen. Dan gaat er 1 van ons even die kant op om alles te installeren. Als ze iemand nieuws aan nemen bestellen we de laptop/desktop op ons adres. Er rijd elke week wel iemand die kant op. Dan geven we het daar aan mee. Het neerzetten hebben ze daar wel iemand voor die iets meer van computers afweet dan de rest.

Nu is India een stuk verder. Maar ik neem aan dat hun toch wel controle willen houden over de apparatuur. Hebben ze hier in NL niemand zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:59
Is de hdd versleuteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
anboni schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:35:
Als je dit soort vragen moet stellen, zou ik het voor een zakelijke laptop (waar je neem ik aan van afhankelijk bent voor je werk) lekker aan de IT afdeling overlaten... Maar goed, antwoorden:
A. het gaat over een 4 jaar oude laptop vs een nieuwe, reken maar dat daar behoorlijke verschillen inzitten wat betreft benodigde drivers. Is waarschijnlijk wel werkend te krijgen, maar niet eenvoudig
B. Als er een bedrijfsimage op staat, zal 'ie waarschijnlijk zijn voorzien van een volume licentie (mogelijk KMS, als je regelmatig verbinding maakt met het bedrijfsnetwerk).Zal waarschijnlijk wel goed gaan.
C. Geen (recente) ervaring mee. valt me wel op dat de SSD kleiner is dan de HDD, kan deze clone software daarmee overweg? Misschien wel, maar moet je er iets voor aanzetten?
Heb voldoende laptops van HDD naar SSD gezet..maar eigenlijk nooit tussen twee laptops gewisseld, zonder een herinstallatie. Dus daarom ook wat vragen voordat ik de zakelijke laptop - waar ik inderdaad dagelijks van afhankelijk ben - zomaar onder handen neem.

Zelfs een 1TB HDD is zo over te zetten naar een 128GB SSD. De clone tools kijken naar de gebruikte ruimte ipv de totale ruimte. Vaak krijg je een slider die je laat bepalen hoe groot welke partitie (want ook backup partities clone je) je wilt maken.

Kiwi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-Kiwi
The Eagle schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:44:
India aantrappen dat ze vor je gaan lopen. Als je dit zelf doet krijg je dr geheid gezeik mee. Dat je het kunt wil nog niet zeggen dat het ook verstandig is.
Persoonlijk zou ik naar mijn baas gaan en vragen of je er een kale windows install met local admin op mag knallen en hem dan in het netwerk hangen. Als dat vanwege een of ndere policy niet mag en je doet het toch ben je gebokt. Mijn ervaring met dit soort grote bedrijven is namelijk dat er heel veel gemonitord wordt.
Hou er wel rekening mee dat je in voorkomend geval ook niet op support vanuit India hoeft te rekenen als je outlook het niet doet of je netwerkdrives niet gemapt worden oid. You're on your own.
We hebben een strakke laptop policy, waarbij elke 3 jaar er een kant en klare laptop wordt uitgeleverd via de IT afdeling. Deze EliteBook valt daar buiten. Maar goed punt, bij zelf prutsen zal de support vast niet meelevend zijn.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
CMD-Snake schreef op woensdag 30 december 2015 @ 18:15:
Als je de Windows installatie kloont naar een nieuwe laptop krijg je zeker weten gedonder met de activatie van Windows. Mogelijk ook andere problemen. Kan je wel zelf drivers bijvoorbeeld installeren? Als je geen admin bent zal het niet lukken.

Je nieuwe laptop moet op de zaak voorzien worden van de juiste image. Dan weet je zeker dat Windows goed werkt.
Ja de laptops worden geleverd met local admin...ik kan zelf bijna alles. Echter zaken zoals office, vpn, licenties worden voor de tijd geregeld via een image en ook op afstand bijgehouden.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Wouter_96 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 18:19:
Ik vraag het me af hoe jou collega's het doen? Ik moet me niet indenken dat onze gebruikers zit zelf zouden gaan doen.

Wij hebben een vestiging aan de andere kant van NL zonder ICT'er. We proberen zoveel mogelijk in 1x te doen. Dan gaat er 1 van ons even die kant op om alles te installeren. Als ze iemand nieuws aan nemen bestellen we de laptop/desktop op ons adres. Er rijd elke week wel iemand die kant op. Dan geven we het daar aan mee. Het neerzetten hebben ze daar wel iemand voor die iets meer van computers afweet dan de rest.

Nu is India een stuk verder. Maar ik neem aan dat hun toch wel controle willen houden over de apparatuur. Hebben ze hier in NL niemand zitten?
Er is een strakke policy, maar deze laptop valt daar nu buiten. Er zit ook een IT dienst op de vestiging, maar alles moet eerst via India. Ik ben de enige van de afdeling die zelf pc's / laptops in elkaar zet en er zit een beetje haast bij, dus ik mag het daarom proberen.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Dank allen voor het meedenken. Had de hoop dat ik 'snel hiermee weg zou kunnen komen' zonder het trage systeembeheer traject in te gaan. Lijkt dus onverstandig, ik ben erg afhankelijk van mijn laptop. Ga volgend jaar op kantoor even om tafel...of we doen het via het officiële traject - of ik geef de laptop weer terug. (De SSD blijft in ieder geval ;) ).

[ Voor 9% gewijzigd door X-Kiwi op 30-12-2015 22:44 ]

Kiwi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:21
Probeer het eens met Acronis True Image, dat zou moeten werken. Opnieuw activeren zou geen problemen moeten opleveren, de vraag is meer hoe het licentietechnisch is geregeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
mad-dog schreef op woensdag 30 december 2015 @ 22:44:
Probeer het eens met Acronis True Image, dat zou moeten werken. Opnieuw activeren zou geen problemen moeten opleveren, de vraag is meer hoe het licentietechnisch is geregeld
De clone maken is normaal geen issue - hoewel hij nu in hybernation lijkt te gaan tijdens het lange proces. Het licentieverhaal wil ik echt niets mee te maken hebben bij deze laptops..dus daarom bovenstaande conclusie.

Kiwi !

• CMD-Snake
X-Kiwi schreef op woensdag 30 december 2015 @ 22:41:
Er is een strakke policy, maar deze laptop valt daar nu buiten. Er zit ook een IT dienst op de vestiging, maar alles moet eerst via India. Ik ben de enige van de afdeling die zelf pc's / laptops in elkaar zet en er zit een beetje haast bij, dus ik mag het daarom proberen.
Er is een strak beleid en jij hoeft je daar niet aan te houden?

Win eerst even informatie in bij je eigen ICT afdeling. Misschien is een serviceverzoek voldoende. Dan kan je nieuwe laptop gewoon via het netwerk ingespoeld worden.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

CMD-Snake schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:27:
[...]
Er is een strak beleid en jij hoeft je daar niet aan te houden?
Dat klopt toch, policy is enkel bedoeld voor anderen en niet voor mij. :X

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:34

DarkSide

theres no place like ::1

Clonen kan. Maar vanwege drivers kunnen er wel issues optreden. Hoewel windows daar makkelijker in is geworden is het geen garantie.
Als je gebruik maakt van KMS is de licentie geen probleem. Die activeert wel als je laptop in het netwerk hangt en bij de KMS server kan.

Toch is het het beste om gewoon een clean install te doen.
Als deze laptop buiten de stakke policy aangeschaft mag worden moet je zien te regelen dat eea toch ingeregeld wordt.
Je zou gewoon een win10 iso kunnen installeren. Hem helemaal zelf inrichten.
En dan even via Teamviewer contact met india opnemen zodat hij in het domein gehangen kan worden.
Dan kan de key veranderd worden naar een KMS key en hij is geactiveerd.
India kan dan ook de benodigde software installeren. Of de SCCM agent pushen (Geen idee hoe dat geregeld is).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• X-Kiwi
Er is inderdaad gewoon een standaard beleid voor uitlevering van nieuwe laptops. maar hebben jullie dan ook niet zoiets al een stapeltje oude laptops (6 jaar oude thinkpad, laptops met 512mb ram, etc). Deze laptop is door het vertrek van een collega (na een maand al) op deze stapel terecht gekomen. Ik zag hem liggen en mag overstappen. Hoe- dat is mijn eigen zaak. Ik had de hoop het even snel zelf te regelen, maar onverstandig dus ik neem nu de officiële route.

Kiwi !

• CMD-Snake
DarkSide schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:36:
Dan kan de key veranderd worden naar een KMS key en hij is geactiveerd.
India kan dan ook de benodigde software installeren. Of de SCCM agent pushen (Geen idee hoe dat geregeld is).
Let wel dat je KMS server de nieuwste versie van VAMT draait, anders kan je geen Windows 10 Enterprise KMS key invoeren. Daarbij moeten er ook minimaal 25 clients zijn die Windows 10 Enterprise draaien en willen activeren, anders doet de KMS server niets.

SCCM moet ook bijgewerkt zijn tot de laatste patchset moet hebben om Windows 10 te kunnen managen. Microsoft geeft aan dat je minimaal SCCM 2012 SP1 of SCCM 2012R2 moet gebruiken.

Mijn advies zou zijn om met de normale bedrijfs image te installeren. Veel bedrijven werken nog met Windows 7 en vaak is dan de hele infra daarop ingesteld.

Je kan ook zelfs nog hebben dat bepaalde applicaties die TS nodig heeft voor zijn/haar werk het niet doen op Windows 10. Let wel dat als je bijvoorbeeld App-V 4.6 gebruikt, zelfs met de laatste service packs, deze niet werkt op Windows 10. Windows 10 vereist App-V 5 of hoger. En packages voor App-V 4.6 werken niet in 5. Genoeg bedrijven zijn blijven steken op App-V 4.6.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:34

DarkSide

theres no place like ::1

CMD-Snake schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:16:
[...]

Let wel dat je KMS server de nieuwste versie van VAMT draait, anders kan je geen Windows 10 Enterprise KMS key invoeren. Daarbij moeten er ook minimaal 25 clients zijn die Windows 10 Enterprise draaien en willen activeren, anders doet de KMS server niets.

SCCM moet ook bijgewerkt zijn tot de laatste patchset moet hebben om Windows 10 te kunnen managen. Microsoft geeft aan dat je minimaal SCCM 2012 SP1 of SCCM 2012R2 moet gebruiken.

Mijn advies zou zijn om met de normale bedrijfs image te installeren. Veel bedrijven werken nog met Windows 7 en vaak is dan de hele infra daarop ingesteld.

Je kan ook zelfs nog hebben dat bepaalde applicaties die TS nodig heeft voor zijn/haar werk het niet doen op Windows 10. Let wel dat als je bijvoorbeeld App-V 4.6 gebruikt, zelfs met de laatste service packs, deze niet werkt op Windows 10. Windows 10 vereist App-V 5 of hoger. En packages voor App-V 4.6 werken niet in 5. Genoeg bedrijven zijn blijven steken op App-V 4.6.
Ehh ja sorry zie nu dat de laptop een win 8 image heeft.
Was van 10 uitgegaan. Dus idd een eigen win10 image erop zetten is niet zo'n goed idee als hier niets voor ingeregeld is door IT.
Dus "gewoon" win8 gebruiken. Die zou je verder wel in kunnen richten

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Zojuist even met IT gesproken. Ze vinden dat als ik ervaring heb met het clonen van een OS, dat er verder niets mis kan gaan...en ik het gewoon zelf uit kan voeren.

Dat we van een Probook naar een 2 jaar jongere Elitebook gaan, maakt weinig uit. KMS pakt de licentie meteen weer op en Windows 8 is een kwartiertje zoet met het opzoeken en bijwerken van de drivers.

Het enige wat niet mag, is beide laptops na de migratie tegelijk aanzetten.

Zelf gebruikt men Macrium Reflect..dus die ga ik vanavond maar eens testen.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 15:09

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

X-Kiwi schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:38:
Zojuist even met IT gesproken. Ze vinden dat als ik ervaring heb met het clonen van een OS, dat er verder niets mis kan gaan...en ik het gewoon zelf uit kan voeren.
Dat ligt compleet aan de verder inrichting van de IT bij jullie op de omgeving... Zeker zaken als een bitlocker (recovery) key, private certificaten, certificaten die opgeslagen zijn in je TPM chip, koppeling met SCCM (vaak op basis van MAC-address) kunnen wel eens heel erg fout gaan...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Question Mark schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:44:
[...]

Dat ligt compleet aan de verder inrichting van de IT bij jullie op de omgeving... Zeker zaken als een bitlocker (recovery) key, private certificaten, certificaten die opgeslagen zijn in je TPM chip, koppeling met SCCM (vaak op basis van MAC-address) kunnen wel eens heel erg fout gaan...
Zaken als bitlocker, KMS, domein, etc zijn besproken, ze hebben mijn account en config ook even nagekeken. Zelfs zouden ze hem ook op deze wijze overzetten.
Mocht er iets mis gaan, dan heb ik het in ieder geval met een hele groep IT beheer besproken ;)

Kiwi !

Pagina: 1