Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 721898

Topicstarter
Hallo,

Sinds kort heb ik een Samsung SSD 850 EVO 250gb aangeschaft.
Ik heb niet veel verstand van SSD's, maar ik heb een beetje opgezocht van internet en hulp van vrienden gehad, echter met geen succes.

Mijn SSD heb ik m.b.v. een caddy bevestigd in mijn odd slot. Met het programma MiniTool Partition Wizard Free 9.1 heb ik mijn HDD hierop gecloned. Echter zijn er wel een aantal dingen anders dan op mijn originele HDD (zie http://puu.sh/mdD1l/99e318a6b3.jpg).

Nou wil ik het voor elkaar krijgen dat ik voortaan vanaf mijn SSD opstart, en dus wanneer dit werkt mijn HDD wipen om deze als opslag te gebruiken.

Zo heb ik na het clonen de SSD en HDD verwisseld, waarna de HDD dus in de caddy zit. Hierna ging ik in mijn BIOS naar Boot, waar de volgende volgorde stond; Hdd1/ssd1 - Samsung SSD 850 EVO, ODD (Is dan waarschijnlijk mijn HDD?), usb en nog iets onbelangrijks. (SecureBoot en FastBoot staan uit)

Echter wanneer ik opgestart had, bleek uit mijn taakbeheer dat alsnog de HDD gebruikt werd om te booten.

Hoe kan ik dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ontkoppel je hdd volledig en start je computer op. Als alles werkt, kun je de boel weer aansluiten. Vervolgens zorg je dat je opstart met je bootmenu (meestal F10 of F12) en start op van je SSD, daarna kun je je HDD opnieuw formateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:46

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Voordat je je HDD opnieuw formatteert, is het misschien een goed idee om een backup te maken van de nieuwe, nu werkende, SSD. Verder lijkt het er op dat de Boot eigenschap van partitie 2 wel op de HD maar niet op de SSD staat - ik weet niet of een modern bios daar nog naar kijkt, eigenlijk.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Had ik eerder al geprobeerd, werkte ook niet, toen kreeg ik een melding dat het benodigde bestand (volgensmij winload.exe) niet gevonden kon worden. Alsof hij dus niet kijkt naar de SSD, want deze staat wel op mijn SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
thunder7 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:30:
Verder lijkt het er op dat de Boot eigenschap van partitie 2 wel op de HD maar niet op de SSD staat - ik weet niet of een modern bios daar nog naar kijkt, eigenlijk.
Ik heb geen idee hoe ik dit wijzig.. weet ook niet hoe ik erachter kan komen of dit het probleem is, overigens staat bij de status van mn c schijf van mn hdd "System", dit staat bij mn ssd ook niet.