Toon posts:

iPhone opladen met een namaakoplader?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Warm duurt het laden van bijv. een iPhone langer met een copylader of copykabel? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Apple apparaten opladen kan steeds vaker alleen maar met Apple gecertificeerde opladers. In nieuwere iOS versies zitten hier checks in.
Welk apparaat met welke iOS versie gaat het om, en welk merk/type oplader heb je?

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:06:
Warm duurt het laden van bijv. een iPhone langer met een copylader of copykabel? :?
Slechte kwaliteit. Ik snap niet dat mensen het riskeren hun iPhone van honderden euro's te slopen met inferieure opladers.

YouTube: Fakes cause fires - phone charger

[ Voor 12% gewijzigd door Whatson op 30-12-2015 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Whatson schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:35:
[...]

Slechte kwaliteit. Ik snap niet dat mensen het riskeren hun iPhone van honderden euro's te slopen met inferieure opladers.
Je kan het ook anders zien : Apple probeert je gewoon (bizar veel) geld af te troggelen voor opladers, bij andere telefoons kan je ze ook prima opladen met "namaak" laders.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:36:
[...]

Je kan het ook anders zien : Apple probeert je gewoon (bizar veel) geld af te troggelen voor opladers, bij andere telefoons kan je ze ook prima opladen met "namaak" laders.
Maar koop dan geen opladers van 1-2€, maar van een gerenommeerd bedrijf. Als je nog ergens een samsung/sony/whatever lader hebt liggen waar een usb kabel in kan, kun je daar prima je iPhone mee opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:37
Thecrow1975, welkom op GoT :w

We verwachten hier ook wat eigen inzet. Je topicstart is nu wel erg summier. Welke kabel of oplader gebruik je? En hoeveel langer duurt het opladen?

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

[...]

Ik heb hier thuis wat non-Apple kabels liggen en ik begin te merken dat het de accuduur van mijn iPhone niet even goed meer is. Dus liever €10,- meer voor een kabel uitgeven (het zij zo) dan mijn iPhone naar de mallemoer helpen.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Ultimation schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:26:
[...]

Ik heb hier thuis wat non-Apple kabels liggen en ik begin te merken dat het de accuduur van mijn iPhone niet even goed meer is. Dus liever €10,- meer voor een kabel uitgeven (het zij zo) dan mijn iPhone naar de mallemoer helpen.
Dat heeft echt absoluut niets met je kabel te maken, je iphone accu degradeert gewoon met de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Henk schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:28:
[...]

Dat heeft echt absoluut niets met je kabel te maken, je iphone accu degradeert gewoon met de tijd.
Dat is waar. Echter zie ik soms ook dat het percentage van de accu verspringt wanneer ik die kabel uit mijn telefoon haal. Wanneer ik de Apple kabels gebruik gebeurt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ultimation schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:26:
[...]

Een kabel kan echt je iPhone niet slopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

Nou toch schijnen de adapters van Apple wel van extreme hoge kwaliteit te zijn. Heb eens een artikel gelezen van een elektro technicus hierover.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:08
Whatson schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:35:
[...]

YouTube: Fakes cause fires - phone charger
Zelfde reden dat mensen nog steeds AIDS (kortom een leven) of een SOA riskeren voor een Durexje van 1 a 2 euro :P

Living on the edge :)

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Ultimation

Ultimation

DennusB schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:48:
[...]

Een kabel kan echt je iPhone niet slopen..
Ben ik niet van overtuigd.

• DennusB
  • Niet online
Lekker verder dromen dan. Een kabel is een kabel, het geeft stroom wel door of niet door.
Edit : Dat een adapter anders kan zijn ben ik met je eens, maar een kabel... nah.

[ Voor 14% gewijzigd door DennusB op 31-12-2015 10:44 ]

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DennusB schreef op donderdag 31 december 2015 @ 10:44:
[...]

Lekker verder dromen dan. Een kabel is een kabel, het geeft stroom wel door of niet door.
Edit : Dat een adapter anders kan zijn ben ik met je eens, maar een kabel... nah.
Toch zijn er genoeg bewijzen dat de imitatie kabels heel wat lightningpoortjes gesloopt hebben. Vooral bij de iPhone 5 en 5s als ik me het goed herinner.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:52
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:06:
Die kabels zijn vaak van een lagere kwaliteit. Te dun of niet van koper. Een lader van 5.2 Volt houd na kabelverlies dan soms minder dan 4.5V over aan het einde van de kabel. Dat is verloren energie, en die gaat dus niet in je accu, maar als warmte in de kabel.
Ook zijn er veel goedkope opladers waar gewoon geen nette DC spanning uit komt, een spanningsregelaar is immers duur. Of de spanning zakt weg onder de 4 volt als je in de buurt van de nominale rating van 1Amp komt.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-09 16:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

DennusB schreef op donderdag 31 december 2015 @ 10:44:
[...]

Onzin. In de connector bevat een chip die bepaald welke pin voor welke doeleinden gebruikt word. Als die chip niet goed werkt kan je iPhone gewoon kapot gaan.
Het snoer zelf zal inderdaad wel loslopen. Maar het gaat om de chip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hdtracer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-09 18:39
Alle kabels zijn hetzelfde echter de door apple certificeerde kabels hebben de zogenaamde MFI (made for iPhone,iPad,iPod) certificering. Hierbij zit er een chip in de connector waardoor de iPhone weet dat de kabel gecertificeerd is. Dus zolang je kabel MFI gecertificeerd is heb je altijd een goede kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
[...]

Ja, of je gaat gewoon even van het internet af als je er niks van weet. Er is heel veel kwaliteitsverschil met laders en kabels, en bijna alles wat non-origineel is is gewoon slecht.

http://www.righto.com/201...ger-teardown-quality.html

http://www.righto.com/201...-charger-and-why-you.html

Twee erg goede technische beschrijvingen.

De meeste namaak laders voldoen aan geen enkele standaard en krijgen het nog maar net voor elkaar om zonder in de fik te vliegen 'iets' tussen de 4 en 6 volt af te leveren met 500 miliampere. Doe je meer, dan worden ze warm, en ze hebben geen beveiliging tegen oververhitting, kortsluiting, overvolt, overcurrent of andere problematische situaties. Stel dat je een random USB kabel in een USB oplader van minder dan 10 euro steekt en het andere einde in kraanwater legt is de kans groot dat de oplader smelt, in de fik vliegt of kortsluiting veroorzaakt op een manier dat je zekeringen in de meterkast er uit springen.

Los daar van, de kabels moeten ook goed zijn. Te dunne aders en je hebt kans dat ook de kabel opwarmt. Een USB kabel zou nooit warm mogen worden, gebeurt dat wel, dan heb je waarschijnlijk een defecte kabel of een kabel van hele slechte kwaliteit. Kabels zijn helaas niet 'gewoon kabels', er is genoeg verschil in het aanbod om het eigenlijk Russische roulette te maken. Die van de Hema bijvoorbeeld, dat is zo'n platte kabel. Aan allebei de kanten beschadigt de kabel vrij snel bij de trekontlasting, en over de gehele lengte wordt de kabel warm als je er een 10W oplader mee gebruikt. Je kan hem eigenlijk alleen maar gebruiken met laders die minder dan 10W leveren om zo de kans op falen te beperken. Er zit ook geen chip in, wat in dit geval geen probleem is, want het is een passieve kabel, dus de iPhone hoeft niet te weten wat de kabel is of kan. Wat wel belangrijk is, is dat de oplader de juiste weerstand op de datalijnen zet zodat de iPhone weet hoeveel stroom gevraagd kan worden binnen veilige marges. Stel dat een oplader van 5W zegt dat 10W ook wel prima is gaat het natuurlijk fout.

Een voorbeeld van een 10W namaak oplader: http://www.righto.com/201...ipad-chargers-pricey.html waar nagenoeg alle bescherming ontbreekt. Dit soort opladers komen de Nederlandse veiligheidstests gewoon niet door. Maar als ze nooit langs een instantie komen die dat controleert zou je ze zomaar bij een kruidvat of media markt tegen kunnen komen...

[ Voor 36% gewijzigd door johnkeates op 31-12-2015 12:43 ]

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
johnkeates schreef op donderdag 31 december 2015 @ 12:37:
[...]

Ja, of je gaat gewoon even van het internet af als je er niks van weet. Er is heel veel kwaliteitsverschil met laders en kabels, en bijna alles wat non-origineel is is gewoon slecht.

http://www.righto.com/201...ger-teardown-quality.html

http://www.righto.com/201...-charger-and-why-you.html

Twee erg goede technische beschrijvingen.

De meeste namaak laders voldoen aan geen enkele standaard en krijgen het nog maar net voor elkaar om zonder in de fik te vliegen 'iets' tussen de 4 en 6 volt af te leveren met 500 miliampere. Doe je meer, dan worden ze warm, en ze hebben geen beveiliging tegen oververhitting, kortsluiting, overvolt, overcurrent of andere problematische situaties. Stel dat je een random USB kabel in een USB oplader van minder dan 10 euro steekt en het andere einde in kraanwater legt is de kans groot dat de oplader smelt, in de fik vliegt of kortsluiting veroorzaakt op een manier dat je zekeringen in de meterkast er uit springen.

Los daar van, de kabels moeten ook goed zijn. Te dunne aders en je hebt kans dat ook de kabel opwarmt. Een USB kabel zou nooit warm mogen worden, gebeurt dat wel, dan heb je waarschijnlijk een defecte kabel of een kabel van hele slechte kwaliteit. Kabels zijn helaas niet 'gewoon kabels', er is genoeg verschil in het aanbod om het eigenlijk Russische roulette te maken. Die van de Hema bijvoorbeeld, dat is zo'n platte kabel. Aan allebei de kanten beschadigt de kabel vrij snel bij de trekontlasting, en over de gehele lengte wordt de kabel warm als je er een 10W oplader mee gebruikt. Je kan hem eigenlijk alleen maar gebruiken met laders die minder dan 10W leveren om zo de kans op falen te beperken. Er zit ook geen chip in, wat in dit geval geen probleem is, want het is een passieve kabel, dus de iPhone hoeft niet te weten wat de kabel is of kan. Wat wel belangrijk is, is dat de oplader de juiste weerstand op de datalijnen zet zodat de iPhone weet hoeveel stroom gevraagd kan worden binnen veilige marges. Stel dat een oplader van 5W zegt dat 10W ook wel prima is gaat het natuurlijk fout.

Een voorbeeld van een 10W namaak oplader: http://www.righto.com/201...ipad-chargers-pricey.html waar nagenoeg alle bescherming ontbreekt. Dit soort opladers komen de Nederlandse veiligheidstests gewoon niet door. Maar als ze nooit langs een instantie komen die dat controleert zou je ze zomaar bij een kruidvat of media markt tegen kunnen komen...
Zo klaar als een klontje!
Bedankt voor de duidelijke uitleg!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nog een extra toevoeging: voor alle toestellen met USB-C geldt een nog veel striktere marge qua specificaties, stel dat je daar een verkeerde adapter of kabel hebt kan dat zowel voor de telefoon als de kabel en de adapter problemen betekenen. Google heeft dacht ik ergens een lijst of tabel, een medewerker heeft random kabels zitten testen, de meeste lijken geen goede idicatieweerstanden etc. te hebben en dus slecht of zelfs destructief te werken.
Pagina: 1