Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:46
Mijn vrouw is sinds eind vorig jaar gastouder. Dat betekent voor de belastingdienst dat je ZZP-er bent, je hoeft alleen geen BTW af te dragen. Ikzelf ben gewoon in loondienst.

Nu hadden wij het idee dat gezien de complexiteit het dan wellicht verstandig zou zijn om de belastingaangifte dit jaar via een belastingadviseur te doen. Echter: na aftrek van alle kosten, de ondernemersaftrek en de startersaftrek komt ze zelf al uit op een inkomen van net onder de 0. Ze zal dus geen inkomstenbelasting hoeven te betalen lijkt me.

Nu vraag ik me af: heeft het dan nog wel zin om geld naar een belastingadviseur te schuiven? Misschien dat diegene nog hier en daar wat handig kan schuiven ofzo, maar het lijkt me dat dit maar heel beperkt zal zijn?
Of zijn er door de bank genomen wel mogelijkheden om er toch nog positiever uit te komen?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:23

Qwerty-273

Meukposter

Als je zelf kan rekenen kom je al een heel eind met belastingen. NL is ook nou weer niet zo complex met de belastingen als je zelf geen creative constructies neer zet. Zeker als gastouder heb je volgens mij een vrij recht toe recht aan kosten en baten overzicht.
Daar verwacht ik dat je niet echt iets kan winnen met een belastingadviseur. Komt ook nog om de hoek, welke zou je dan nemen en hoe verhouden zijn kosten zich ten opzichte van zijn kennis van de regels en de "gaten/gemiste kansen".

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Qwerty-273 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:46:
Als je zelf kan rekenen kom je al een heel eind met belastingen. NL is ook nou weer niet zo complex met de belastingen als je zelf geen creative constructies neer zet. Zeker als gastouder heb je volgens mij een vrij recht toe recht aan kosten en baten overzicht.
Klopt, tot nu toe hebben we het ook altijd zelf gedaan, ook toen ik part-time freelance werkzaamheden deed.
Qua kosten hebben we het ook een heel eind in de smiezen wel, overal netjes bonnetjes van bewaren en noteren in een Excelletje.
Daar verwacht ik dat je niet echt iets kan winnen met een belastingadviseur. Komt ook nog om de hoek, welke zou je dan nemen en hoe verhouden zijn kosten zich ten opzichte van zijn kennis van de regels en de "gaten/gemiste kansen".
Het gaat ons inderdaad met name om de gemiste kansen/regelingen die we niet kennen. Ik weet bijvoorbeeld wel dat je extra water/energiekosten kunt opgeven (meerverbruik t.o.v. jaar voor starten), maar wat is er nog meer? We zijn beiden geen kenners op financieel vlak, hebben alleen ons gezonde verstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:40
Is ze zelf gastouder (ingeschreven bij Kamer van Koophandel) of is ze via gastouderbureau ingeschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Beide. Logisch ook, want als gastouder ben je *verplicht* te werken via een gastouderbureau en ben je ook per definitie zelfstandige. Je bent niet in loondienst van een gastouderbureau als je dat misschien denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik doe alle belastingzaken altijd zelf, echt heel moeilijk zit het niet in elkaar als je alles een beetje standaard hebt. Als je alle mazen in belastingland wilt weten dan is een adviseur misschien wel makkelijk.

Maar eigenlijk heb je voor je administratie het meeste al uitgezocht, wat je wel en niet mag aftrekken van je inkomsten. Als je dan online een voorlopige aangifte invult, wordt alles al op een rij gezet voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Ik ga deze topic in de gaten houden/aanvullen. Mijn vriendin is ook gastouder, alleen ingeschreven via gastouderbureau. Dus geen ZZP-er.

Wel heb ik tegen haar gezegd, bewaar bonnetjes goed (voor het aftrek van de zakelijke kosten via belastingsdienst)

link: http://www.belastingdiens...n_kosten/zakelijke_kosten

Wat ik wel erover verbaasd ben, is dat ze veel belasting moet betalen:
- Premies volks- en werknemersverzekeringen
- Zorgverzekeringswet

Ik neem aan dat jouw vriendin als ZZP-er andere tarieven hanteert ten op zichte van gastouderbureau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je met je eigen aangifte al op nihil uitkomt en je hebt er redelijk vertrouwen in dat het klopt dan heeft een belastingadviseur weinig toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Bigs schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:11:
Als je met je eigen aangifte al op nihil uitkomt en je hebt er redelijk vertrouwen in dat het klopt dan heeft een belastingadviseur weinig toegevoegde waarde.
Hmmm... nu ik deze link tegenkom:
http://www.kinderopvangto...en-euros-liggen-1641155W/

Het is wel 2014....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:44
Ik maak in mijn persoonlijke situatie altijd gebruik van een belastingadviseur maar die rekent ook met een zeer schappelijk tarief omdat ik al jaren daar zaken doe en daarbij ook veel familieleden diensten afnemen. Hierdoor ga ik niet zelf moeilijk lopen doen met allerlei richtlijnen over wat je wel en niet mag aftrekken en opvoeren aan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Silver7 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:11:
Ik ga deze topic in de gaten houden/aanvullen. Mijn vriendin is ook gastouder, alleen ingeschreven via gastouderbureau. Dus geen ZZP-er.

[...]

Ik neem aan dat jouw vriendin als ZZP-er andere tarieven hanteert ten op zichte van gastouderbureau?
Daar ga je fout.
Zoals ik al schreef: je mag als gastouder alleen maar werken via een gastouderbureau. Dat is een wettelijke verplichting. Echter: je bent niet in dienst van een gastouderbureau. Er is geen arbeidsrelatie. Je vriendin ontvangt ook geen salaris, er worden geen loonheffingen ingehouden, geen premies ingehouden, etc. Aan het eind van het jaar moet je vriendin inkomstenbelasting aangifte doen en daarover wordt inkomstenbelasting geheven en de premie zorgverzekeringswet.

Wat wel geldt, is dat indien je vriendin 1225 uur per jaar werkt (inclusief tijd buiten directe opvanguren) en minimaal € 8500,- omzet draait, ze recht heeft op ondernemersaftrek. Ze is dan immers ondernemer volgens de wet. En de eerste 3 jaar heeft ze ook recht op startersaftrek. Dat zijn bedragen die ze van haar inkomen mag aftrekken. Het resulterende bedrag is dat hetgeen waarover belasting wordt geheven. Het is vergelijkbaar met de arbeidskorting die mensen die in loondienst werken krijgen.

Ik vermoed dat je vriendin dus wel ondernemer is, tenzij ze maar zeer weinig werkt. Ik noem dat in dit geval ZZP-er, uitgaande dat ze geen personeel heeft. Maar feitelijk maakt het niet uit hoe je het noemt, de belastingdienst hanteert gewoon harde criteria. Je kunt niet *kiezen* om geen ondernemer te zijn.

@Miki: mag ik vragen wat je ongeveer kwijt bent aan die adviseur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:44
Ger schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:34:
€50 per aangifte en heb er twee ieder jaar. Maar let op, dit is omdat ik en mijn familie al heel veel afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
En je moet minimaal 2 klanten hebben.

Ik ga nog verder uitzoeken.

[ Voor 29% gewijzigd door Silver7 op 01-01-2016 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ger schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:34:
[...]
Daar ga je fout.
Zoals ik al schreef: je mag als gastouder alleen maar werken via een gastouderbureau. Dat is een wettelijke verplichting. Echter: je bent niet in dienst van een gastouderbureau. Er is geen arbeidsrelatie. Je vriendin ontvangt ook geen salaris, er worden geen loonheffingen ingehouden, geen premies ingehouden, etc. Aan het eind van het jaar moet je vriendin inkomstenbelasting aangifte doen en daarover wordt inkomstenbelasting geheven en de premie zorgverzekeringswet.

Wat wel geldt, is dat indien je vriendin 1225 uur per jaar werkt (inclusief tijd buiten directe opvanguren) en minimaal € 8500,- omzet draait, ze recht heeft op ondernemersaftrek. Ze is dan immers ondernemer volgens de wet. En de eerste 3 jaar heeft ze ook recht op startersaftrek. Dat zijn bedragen die ze van haar inkomen mag aftrekken. Het resulterende bedrag is dat hetgeen waarover belasting wordt geheven. Het is vergelijkbaar met de arbeidskorting die mensen die in loondienst werken krijgen.

Ik vermoed dat je vriendin dus wel ondernemer is, tenzij ze maar zeer weinig werkt. Ik noem dat in dit geval ZZP-er, uitgaande dat ze geen personeel heeft. Maar feitelijk maakt het niet uit hoe je het noemt, de belastingdienst hanteert gewoon harde criteria. Je kunt niet *kiezen* om geen ondernemer te zijn.

Het vette schuine onderstreepte klopt niet, een ZZP-er heeft ook recht op Arbeidskorting.

Ander voordeel is dat je veel kosten voor je bedrijf van je inkomen kan aftrekken en dus minder belasting betaald. En dat je de BTW die je betaald voor spullen van je onderneming terug kan vragen inclusief de BTW op brandstof, banden en reparaties aan je auto.

@Silver7, het is niet persé nodig om meer dan 1 opdrachtgever te hebben om als ondernemer aangemerkt te worden en te kunnen werken met een VAR-WUO.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 01-01-2016 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-07 19:10
Als je inkomen 0 is, en je maakt meer kosten bouw je toch een post "verrekenbare verliezen" op? Tenminste, dat zie ik wel bij mijn vrouw. In het verleden aantal jaren pittige verliezen gedraaid en daardoor heeft ze de laatste jaren nog steeds een inkomen van 0 omdat die verliesbedragen verrekend worden met de gemaakte winst.
Ik zou zeker naar adviseur gaan. Als je zelf de administratie goed voor elkaar hebt, kost het de adviseur niet veel tijd om zich er in te verdiepen lijkt me, en kan hij vlot bepalen of er nog wat te halen valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:58

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Sinds april 2009 heeft mijn vrouw zich ingeschreven bij KVK en voldoet verder aan alle wettelijk eisen van de wet Kinderopvang. Zij heeft een franchise contract met het gastouderbureau en betaald hiervoor een 30 euro per jaar voor. GOB heeft inkassiersfunctie.

Zij werkt 4 dagen in de week 40 uur, dus prima binnen de 1225 uur en ze heeft meer dan 3 klanten over het gehele jaar.

Mijn vrouw loopt net als een freelancer/ZZP-er risico op dat zij geen inkomsten heeft als een klant/vraagouder niet betaald of als zij ziek is.

Wij houden een simpele excel boekhouding bij en sturen de factuur vanuit haar onderneming naar GOB en deze incasseert deze voor ons. Daarnaast gaat GOB er achteraan als er iets niet betaald wordt en verzorgt verder de risicoinventarisatie, contracten tussen GOB en vraagouder/GOB en gastouder, en doet de jaaroverzichten richting Belastingdienst ivm de Kinderopvangtoeslag die vraagouders hebben aangevraagd te kunnen controleren.

Voor al de ondernemersaftrek is aantrekkelijk.. want dit zorgt ervoor dat het totale jaarinkomen verlaagt wordt en de uiteindelijke winst uit onderneming die je opgeeft.. en waar je uiteindelijk belasting over betaald en de huur/zorg/kinderopvangtoeslag (ja want ook gastouders hebben kinderen die overblijven op TSO bijvoorbeeld) op gebaseerd is.

Verdere detailuitleg kun je heel mooi vinden op bijvoorbeeld Jan Pellekom zijn website.. http://janpellegrom.nl/Gastouders/ (ben ik niet ;))

Het scheelt ons in iedergeval een behoorlijk aantal centen tegenover een minimale administratie. Meer info? PB mij even.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Duidelijk hoe jullie (Falcon) het geregeld hebben.

Maar wat is GOB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Gastouderbureau.
Pagina: 1