MSI R9 390 8G Of MSI GTX 970 4G

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jstuyfzand
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-12-2019
Hallo iedereen,

Ik ben op dit moment een PC aan het bouwen, en ik heb alles al maar ik twijfel nu dus tussen de bovenstaande videokaarten.
De Pc heeft 8Gb Ram, een i5-4590, een Cooler Master 650Watt voeding en een AsRock B85M pro4 Moederbord.

Ik zit nu dus te twijfelen tussen de GPU`s.

De 970 heeft goeie driver support en heeft dingen zoals Gameworks en shadowplay, dat staat mij erg aan.
Ook zijn de OC mogelijkheden groot.
Out of the box is de 390 sneller, maar hij heeft weinig OC mogelijkheid door de warmteontwikkeling, ik vroeg mij dus af of ik de 970 zonder problemen kon OC`en tot het punt dat hij sneller is dan de 390.
Maar de GTX-970 heeft maar 3.5/4 Gb Vram, is dit genoeg?
Ik hou deze PC waarschijnlijk nog flink lang ~4-5-6 Jaar, indien de technologische ontwikkelingen het toelaten, maar ik ben bang dat er dan meer VRAM nodig is, als dit zo is, zakken de prestaties van de kaart naar trieste niveaus.

Ik ga zelf een extra monitor kopen, dat brengt het totaal op 2.
Er zal alleen niet op gegamed worden, meer voor Browsen en youtube naast gamen, of dit aanspraak maakt op VRam? Ik zou het niet weten,

Ik ben zelf wel fan van Nvidia, het werkt gewoon, maar ik heb nu last van "Vram anxiety", dus ik hoop dat iedereen dat even voor mij kan opklaren, want de Nvidia Features zijn nou eenmaal geweldig.
En is een -Niet tot idiote Niveaus- OC 970 sneller dan een 390? (Er van uitgaan dat de 390 minder ver kan worden GeOC`d.

Dankjulliewel! Ik word wanhopig, ik wil van mijn GT 530 af... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Jstuyfzand op 30-12-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:44
Je hebt een PC die veel weg heeft van de mijne. Ik heb toen besloten een 2de hands R9 290 4GB te kopen uit de V&A van GoT. Dit moet wel lukken voor +/- € 200,-- Bij voorkeur de Club3D of Sapphire versie vanwege de 3 ventilatoren.

Zoiets b.v ; V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X / €200,-

[ Voor 27% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 30-12-2015 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:55

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jstuyfzand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:22

Racing_Reporter

Contentmaker

Extra browsing en Youtube doet wel iets met VRAM, maar niet veel :) 8GB is overkill, tenzij je extreme resoluties pakt. En dan is je kaart weer te traag. Ik zou idd een R9 290 pakken en later nogmaals upgraden als je kaart te langzaam is. PS: Gameworks en Shadowplay zijn overrated ;) En AMD's driver support goed.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jstuyfzand
Racing_Reporter schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:01:
Extra browsing en Youtube doet wel iets met VRAM, maar niet veel :) 8GB is overkill, tenzij je extreme resoluties pakt. En dan is je kaart weer te traag. Ik zou idd een R9 290 pakken en later nogmaals upgraden als je kaart te langzaam is. PS: Gameworks en Shadowplay zijn overrated ;) En AMD's driver support goed.
Maar ik ga dus op een 1080p monitor gamen en de andere browsen, is de 970 daar goed genoeg voor voor de komende jaren? (Eventueel overclocked)
Ik wil graag iets met wat meer power dan een 290 ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Jstuyfzand op 30-12-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263611

Racing_Reporter schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:01:
Excuses voor de hijack van dit topic.. Ik ben zelf ook wat aan het samenstellen en overwoog tevens de GTX 970. Echter in dit topic en op meerdere plaatsen op dit forum wordt bij een overweging van die kaart, door veel gebruikers een 2e hands R9 aangeraden. Met vaak het bericht erbij dat die dan maar weer vervangen moet worden als hij te langzaam wordt.

Normaal gesproken gaat mijn voorkeur uit naar nieuwe onderdelen (niet tweedehands). Maar gezien de hoeveelheid Tweakers die deze tweedehands aankoop adviseert, moeten er in mijn ogen toch wel grote voordelen aan zijn verbonden.

Ik ga er dus van uit dat hier een ratio achter zit. Ik lig echter al een tijdje uit de scene en kom er niet achter wat deze redenering dan inhoudt. Is het momenteel dan onmogelijk om een gloednieuwe kaart te kopen in deze prijsklasse (200-400) die tevens een goede prijs/kwaliteits verhouding heeft? Of heeft het te maken met aangekondigde kaarten die (nog) niet op de markt zijn? Ik ben erg benieuwd.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jstuyfzand
Anoniem: 263611 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:59:
[...]

Excuses voor de hijack van dit topic.. Ik ben zelf ook wat aan het samenstellen en overwoog tevens de GTX 970. Echter in dit topic en op meerdere plaatsen op dit forum wordt bij een overweging van die kaart, door veel gebruikers een 2e hands R9 aangeraden. Met vaak het bericht erbij dat die dan maar weer vervangen moet worden als hij te langzaam wordt.

Normaal gesproken gaat mijn voorkeur uit naar nieuwe onderdelen (niet tweedehands). Maar gezien de hoeveelheid Tweakers die deze tweedehands aankoop adviseert, moeten er in mijn ogen toch wel grote voordelen aan zijn verbonden.

Ik ga er dus van uit dat hier een ratio achter zit. Ik lig echter al een tijdje uit de scene en kom er niet achter wat deze redenering dan inhoudt. Is het momenteel dan onmogelijk om een gloednieuwe kaart te kopen in deze prijsklasse (200-400) die tevens een goede prijs/kwaliteits verhouding heeft? Of heeft het te maken met aangekondigde kaarten die (nog) niet op de markt zijn? Ik ben erg benieuwd.

Alvast bedankt!
Ik ben zelf ook niet zo een fan van tweedehands, ik zou liever gewoon gaan voor een 970 of 390 van 360 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Laatst online: 21:22

Racing_Reporter

Contentmaker

Jstuyfzand schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:53:
[...]

Maar ik ga dus op een 1080p monitor gamen en de andere browsen, is de 970 daar goed genoeg voor voor de komende jaren? (Eventueel overclocked)
Ja hoor. Tuurlijk, de 970 is sneller, maar dat verschil ga je echt niet merken. Alleen in je portemonnee. Daarom wordt de R9 290 tweedehands aangeraden ;)
Jstuyfzand schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:43:
[...]

Ik ben zelf ook niet zo een fan van tweedehands, ik zou liever gewoon gaan voor een 970 of 390 van 360 euro.
Prijsverschil is aan de maat. In dit geval zou ik een 290 pakken.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
[...]

Je kunt de kleine taken van de tweede monitor ook laten uitvoeren door de iGPU van je processor. Zo heb ik het nu ook en dat werkt uitstekend. Maar je kunt ook gewoon allebei op de 970 aansluiten als je dat fijner vindt.
Ik heb mijn main monitor op de 970, tweede scherm voor Skype/Spotify/YouTube etc. op de iGPU (mede omdat dat scherm alleen één VGA aansluiting heeft en deze op mijn 970 ontbreekt :+).
...
is de 970 daar goed genoeg voor voor de komende jaren? (Eventueel overclocked)
...
Hoe dacht jij dat wij een antwoord kunnen geven op die vraag? In de toekomst kijken ofzo?
Je kunt de toekomst niet bekijken en daarom stel ik ook: "Futureproof bestaat niet". Het is dus afwachten of je met een 970 de komende jaren nog uit de voeten kunt.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jstuyfzand
Ik zie dat ik moeilijke vragen heb gesteld, dit is vast ook de reden dat ik op google er zelf niet de antwoorden voor heb kunnen vinden.

Het idee om de Intel graphics de tweede monitor te laten doen spreekt mij aan, zeker omdat die monitor slechts een VGA aansluiting heeft!

Ik bedank jullie allemaal voor jullie hulp, ik denk dat ik hier niet verder kan worden geholpen, only time will tell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-07 13:16
Anoniem: 263611 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:59:
[...]
Of heeft het te maken met aangekondigde kaarten die (nog) niet op de markt zijn? Ik ben erg benieuwd.
Ik denk dat dit een grote reden is. Door de implementatie van High Bandwith Memory, een overstap naar een kleiner procedé en optimalisaties voor DirectX12 verwacht iedereen dat de kaarten die komend jaar uitkomen een grote stap vooruit zullen zijn (bijvoorbeeld beter geschikt voor 4k resolutie en Virtual Reality) , terwijl de kaarten van afgelopen jaar wat meer door-geëvolueerde versies van bestaande technieken bevatten.

Maargoed volgens die logica kan je eeuwig blijven wachten en als je nu een kaart nodig hebt heb je heus geen miskoop met een 970 of een 390. :)

• Jstuyfzand
Sebastiaannn schreef op donderdag 31 december 2015 @ 00:06:
[...]
Ik denk dat dit een grote reden is. Door de implementatie van High Bandwith Memory, een overstap naar een kleiner procedé en optimalisaties voor DirectX12 verwacht iedereen dat de kaarten die komend jaar uitkomen een grote stap vooruit zullen zijn (bijvoorbeeld beter geschikt voor 4k resolutie en Virtual Reality) , terwijl de kaarten van afgelopen jaar wat meer door-geëvolueerde versies van bestaande technieken bevatten.

Maargoed volgens die logica kan je eeuwig blijven wachten en als je nu een kaart nodig hebt heb je heus geen miskoop met een 970 of een 390. :)
Ik denk dat ik nu voor de 970 ga.
Ik ga hem overclocken wanneer nodig, want daar is hij erg goed in.
Tot die tijd profiteer ik van Nvidias driver support en features, die toch wel lekker zijn.
Als 3.5gb eenmaal te weinig wordt voor 1080p zou dx12 hopelijk al in zijn volle glorie moeten zijn.
Dat betekent dan dat ik er gewoon een andere (Niet dezelfde) kaart bij kan pleuren, en dan wordt het als
een grote kaart behandeld met dan ook het VRAM van twee!
Maak ik hier een fout? :S

• KappaRoss
  • Laatst online: 01-03 06:14
In SLI blijft de VRAM gewoon 4GB..
Maar dat kan sowieso niet, je moederbord ondersteund geen SLI.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:41
Ik vraag me af of dx12 zo flexibel om zal gaan met verschillende kaarten, chips, geheugen.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon de 970 verkopen en 1 nieuwe kaart kopen.

• loki504
  • Laatst online: 20:59
KappaRoss schreef op donderdag 31 december 2015 @ 19:27:
In SLI blijft de VRAM gewoon 4GB..
Maar dat kan sowieso niet, je moederbord ondersteund geen SLI.
Met dx12 kan een dev er voor kiezen. Om beide vrams te gebruiken. Maar gezien devs al moeite hebben normaal sli zie ik dit niet zo snel gebeuren.
Pagina: 1