Mac's in netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-10 20:45
Hey Guys,

Ik heb een vraag. Ons kantoor breid uit, dat betekend dat de infrastructuur ook veranderd. We beginnen helemaal vanaf 0. Situatie:

11 iMac's
2 Windows Laptops

Er zijn in totaal 11 imacs voor 11 medewerkers. We willen het echter mogelijk maken dat een medewerker overal kan gaan zitten en kan inloggen met zijn eigen account. Hij heeft dan zijn eigen, gepersonaliseerde desktop op elke mac. Inclusief rechten en central user management. Ik weet dat Windows server dit met AD kan, en vroeger kon Apple server dit ook. Kan dit nog steeds, en zo ja: Hoe/Waar/Wat?

De 2 Windows laptops zijn voor developers, dus die vallen overal buiten.

Ik ben benieuwd!
Groet,
Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen kaas gegeten van Mac server maar zouden ze niet kunnen praten met een Samba domein/LDAP? Kan me bijna niet voorstellen dat er nog niemand is geweest die zoiets heeft ingericht.

Hoe en of dat eventueel werkt met roaming profielen weet ik echter niet... roaming geeft in mijn ogen geregeld meer gedoe dan het waard is. I.i.g. in Windows. Dus ik ontwijk dat onderwerp altijd waar realistisch mogelijk. :P

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2015 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:18

nexhil

BAM!

kijk hier eens naar:
http://www.apple.com/nl/osx/server/specs/

edit: Sorry geeft niet direct antwoord op je vraag, maar ik denk dat het geen probleem is.

[ Voor 42% gewijzigd door nexhil op 30-12-2015 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
Gaaf! Apple Server klinkt mega goed! Enig idee of het ook mogelijk is om mailadressen hierin aan te maken? (Gebeurd nu bij Hostnet, eigen VPS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:18

nexhil

BAM!

Daantju schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:24:
Gaaf! Apple Server klinkt mega goed! Enig idee of het ook mogelijk is om mailadressen hierin aan te maken? (Gebeurd nu bij Hostnet, eigen VPS)
zou geen probleem moeten zijn:
http://www.techrepublic.c...-set-up-the-mail-service/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
Die had ik gevonden, ik doel meer op een Microsoft Exchange achtige manier. Dus daar worden mailadressen automatisch aangemaakt als er een gebruiker wordt aangemaakt. Het format is dan altijd gebruikersnaam@domein.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Daantju schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:29:
Die had ik gevonden, ik doel meer op een Microsoft Exchange achtige manier. Dus daar worden mailadressen automatisch aangemaakt als er een gebruiker wordt aangemaakt. Het format is dan altijd gebruikersnaam@domein.nl.
Ja, dat kan. Google heeft die antwoorden gewoon hoor :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:37
Als ik jou kennis zo in schat met de beperkte info die we nu hebben dan denk ik dat je al deze complexiteit helemaal niet wilt.

Is er een business case te maken voor alles wat je nu noemt? Even een apple server gaan beheren met alle toeters en bellen erop en eraan doe je niet 1,2,3. Helemaal niet als je na gaat denken over zaken als disaster recovery, backups, continuïteit van e-mail en dat soort zaken. Een netwerk van 13 machines met evenveel gebruikers zie ik niet als iets wat je wilt gaan centraliseren als je daar niet al de kennis voor hebt.

Ik zou eerder alles simpel houden en alles zoveel mogelijk bij 3rd party afnemen.

Dit alles met de beperkte informatie die ik nu heb natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Craven schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:38:
Als ik jou kennis zo in schat met de beperkte info die we nu hebben dan denk ik dat je al deze complexiteit helemaal niet wilt.

Is er een business case te maken voor alles wat je nu noemt? Even een apple server gaan beheren met alle toeters en bellen erop en eraan doe je niet 1,2,3. Helemaal niet als je na gaat denken over zaken als disaster recovery, backups, continuïteit van e-mail en dat soort zaken. Een netwerk van 13 machines met evenveel gebruikers zie ik niet als iets wat je wilt gaan centraliseren als je daar niet al de kennis voor hebt.

Ik zou eerder alles simpel houden en alles zoveel mogelijk bij 3rd party afnemen.

Dit alles met de beperkte informatie die ik nu heb natuurlijk.
Of hij die Apple server nodig heeft kan je je inderdaad afvragen, maar een business case voor een servertje/nas die file shares host en wellicht authenticatie doet heb je m.i. al vrij snel als er meer dan 5 mensen zitten...
Of TS dat kan implementeren kan hij het best voor zichzelf bepalen denk ik. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:37
Apple server met roaming profiles, ldap, mailserver en filestorage is heel wat anders dan een NAS die fileshares host en centrale authenticate doet. Dus ja daar maak je een stuk sneller een goede business case voor :).

Fileshares en centrale authenticatie zou wel een goed plan zijn als ik het zo zien maar meer zou ik er niet van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik zou niet zomaar voor een Apple (mac mini) server gaan. Apple is de laatste jaren de mogelijkheden flink aan het beperken in hun server app, het is niet echt business proof meer in mijn ogen. Inloggen op netwerkaccounts werkt behoorlijk traag en kost ook wel wat moeite om in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Craven schreef op woensdag 30 december 2015 @ 17:18:
Apple server met roaming profiles, ldap, mailserver en filestorage is heel wat anders dan een NAS die fileshares host en centrale authenticate doet. Dus ja daar maak je een stuk sneller een goede business case voor :).

Fileshares en centrale authenticatie zou wel een goed plan zijn als ik het zo zien maar meer zou ik er niet van maken.
Dan zijn we het eens. :)

Ik zou zelf kiezen voor ClearOS o.i.d op een redelijk uitgeruste server.
Zo'n oplossing kan je zo'n beetje alle rollen laten vervullen die je als bedrijf aan infra nodig hebt... router, firewall, domain/ldap, nas, mail, etc.
Lijkt me uitstekend voor zo'n 10+ man bedrijfje die niet zit te wachten op een server park.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
SquareOne schreef op woensdag 30 december 2015 @ 18:36:
Ik zou niet zomaar voor een Apple (mac mini) server gaan. Apple is de laatste jaren de mogelijkheden flink aan het beperken in hun server app, het is niet echt business proof meer in mijn ogen. Inloggen op netwerkaccounts werkt behoorlijk traag en kost ook wel wat moeite om in te richten.
Moet je toch maar eens je netwerk gaan bekijken want heb het hier thuis namelijk werkend (ben er hier ook mee aan het klooien, maar het is net iets trager als direct inloggen op ssd. Het inrichten met de server app is echt super simpel. Ik zie niet in wat daar problemen op moet leveren. Zo'n servertje kost €300 tweedehands. Hang er ng een deftige schijf aan en je hebt genoeg opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
supersnathan94 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 10:38:
[...]

Moet je toch maar eens je netwerk gaan bekijken want heb het hier thuis namelijk werkend (ben er hier ook mee aan het klooien, maar het is net iets trager als direct inloggen op ssd. Het inrichten met de server app is echt super simpel. Ik zie niet in wat daar problemen op moet leveren. Zo'n servertje kost €300 tweedehands. Hang er ng een deftige schijf aan en je hebt genoeg opslag.
Ik heb de indruk dat als je via een netwerkaccount inlogt je de kracht de mac waar je op werkt niet optimaal benut. Ook lezen en schrijven van bestanden over het netwerk lijkt toch behoorlijk trager dan gewoon lokaal op de client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
SquareOne schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 11:06:
[...]

Ik heb de indruk dat als je via een netwerkaccount inlogt je de kracht de mac waar je op werkt niet optimaal benut. Ook lezen en schrijven van bestanden over het netwerk lijkt toch behoorlijk trager dan gewoon lokaal op de client.
Als je het zo instelt dat je mobiele accounts gebruikt heb je daar geen last van. Dan wordt er een lokale gebruiker aangemaakt van de netwerk gebruiker en alle zooi wordt dan netjes heen en weer gesynced. Houd er wel rekening mee dat je dan voldoende schijfruimte moet hebben en dat je iedereen een bepaald quota meegeeft. anders gaat het fout. Snelheid via een netwerk account is niet lager. Dat account komt alleen uit een database op het netwerk en niet op de PC. Dat is het enige verschil.

edit: Overigens heeft mijn mac mini een redelijke SSD (mx100 256GB) en een 2x 1TB thunderbolt array. Ik zit nu te kijken of ik deze erbij kan nemen voor wat meer bulk opslag binnen het netwerk: pricewatch: G-Technology G-Drive Pro with Thunderbolt 4TB Aluminium

[ Voor 18% gewijzigd door supersnathan94 op 02-01-2016 11:16 ]

Pagina: 1