280562 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 16:47:
[...]
Het enige wat ik wilde bereiken is dat de OP ook andere meningen zou zien dan alleen: AMD is altijd goedkoper en altijd beter. Ook als voor jouw en de anderen hier AMD altijd de beste keuze zou zijn, wil dat niet automatisch zeggen dat dat voor iedereen het geval is. Voor mij persoonlijk zeker niet.
[...]
Als je denkt dat dat de enige reden is, dan ben je mis.
De tijden dat AMD een substantieel hogere fps geeft in de meeste spellen, voor dezelfde prijs, is al weer een paar jaar geleden. Ik denk dat de prijs/fps verhouding ongeveer gelijk is. Maar er zijn meer factoren. Voor mij is geluid heel belangrijk, en dus ook stroomverbruik en warmte. AMD verliest hier. Zoals Flood.exe al schreef, bij nieuwe spellen moet je vaak langer wachten voor AMD een fatsoenlijke driver uit heeft. AMDs drivers zijn verbeterd, maar nog steeds heb ik het gevoel dat ik op verschillende fora meer mensen hoor klagen over problemen met hun AMD-videokaart dan hun nVidia-videokaart. Jij vind dit vast allemaal subjectief, maar ik zie een patroon. Op andere enthousiast-fora heeft de overgrote meerderheid een Intel-CPU (en niet een 8-core AMD). En de verhouding nVidia vs AMD zal vast dicht bij de 82% vs 18% liggen (zoals de markt). Dat heeft allemaal weinig te maken met "ongeinformeerde mensen kopen gewoon nVidia".
[...]
Tsja, dan worden Lada en BMW ook precies hetzelfde. Allebei autos die kunnen rijden. En alle twee met goede en slechte punten die vast irrelevant zijn.
[...]
FreeSync en G-Sync zijn niet hetzelfde. G-Sync komt vaak met ULMB, FreeSync volgens mij nooit (kan me vergissen, BenQ en Eizo hebben hun eigen anti-Blur techniek. Maar ik denk niet dat ze die ooit al gecombineerd hebben met FreeSync). Bovendien werkt G-Sync beter bij lage fps (30-40), omdat G-Sync memory in de monitor heeft.
[...]
Gooi alles maar op een grote hoop. Veel plezier met je Lada.
Het eindproduct is een combinatie van hardware met software (drivers). Beide zijn belangrijk voor een tevreden klant. Jouw advies is: koop maar wat, het maakt allemaal niks uit .....
Selecte stukjes citeren om zo je eigen punt te maken is geen goede manier om een discussie te voeren, ik geef namelijk duidelijk 2 grote punten aan waardoor men eerder geneigd zal zijn nVidia te kopen dan AMD kaarten. Daarnaast heb ik het niet over de price/performance of überhaupt performance gehad van AMD CPU's, die zijn qua IPC niet al te goed, maar voor bepaalde toepassingen komen ze goed mee. Het stroomverbruik is inderdaad niet erg gunstig, vandaar dat ik voor mijn GPU nu voor nVidia ben gegaan. Dit was echter een bewuste keuze, en niet omdat meer mensen een GTX970 hebben dan een 390(X).
Je Lada met BWM vergelijking kan wel kloppen, maar je mag uiteindelijk toch maar 130 op de snelweg. Overigens is de BMW hier eerder AMD, want volgens
http://wccftech.com/amd-freesync-nvidia-gsync-verdict/ is de range een stuk groter dan nVidia's G-Sync. Daarbij komen opnieuw de kosten, open-source, en geen hardware nodig. Ik vergelijk liever Volkswagen met Audi, alle twee dezelfde platformen, alle twee dezelfde motoren, alleen de bagde en de prijs is anders. Zo zie ik Freesync en G-sync ook. Kunnen hetzelfde, maar voor een andere prijs.
Anoniem: 392738 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 17:25:
[...]
Je wilt benadrukken dat het onzin is om daarna te bevestigen dat er vaker softwareproblemen zijn bij het ene dan bij het andere bedrijf... Goed bezig. Anyways, misschien een goed voornemen voor volgend jaar om mensen niet trachten belachelijk te maken, maar gewoon serieus hun punten te weerleggen; want momenteel ben jij de enige die belachelijk overkomt.
Ik heb alleszins slechte ervaringen met AMD en niet met nvidia. Wat ik ook benadruk in mijn post... Dat jij hier een probleem met hebt is eigenlijk feitelijk volledig JOUW probleem.
Jouw uiteenzetting over wat hij kan bekostigen met zijn budget is irrelevent, want met zijn budget kan hij kortweg geen "ok" PC kopen + nog een G-SYNC scherm. G-Sync monitoren zijn nu eenmaal te duur voor zijn budget. Get it, get over it. Met zijn budget is de slimste zet om de FreeSync/AMD route te nemen.
Over de info die "ontbreekt" in jouw geniale brein kan ik je wel helpen. Ja, een monitor moet FreeSync capabel zijn. Ik had eerder al een link gepost waar je alle capabele kaarten kan checken (
http://support.amd.com/en-us/search/faq/219 ) . Dus het antwoord is JA, de kaart kan FreeSync runnen.
Kuusje, volgende keer don't be a fucking penis in commenting.

Ik dacht niet dat ik heb gedefinieerd welk bedrijf in mindere of meerdere mate last heeft van software-bugs, zoals gezegd: ieder stukje software voegt ofwel een zwakke of sterke schakel toe. Denk om te beginnen aan je OS, Windows is niet altijd even stabiel. Dat de ene versie (Windows 10 e.g.) stabieler is dan Windows ME is vrijwel een feit. Het is echter zo dat (weer: objectief bekeken) tegenwoordig, en dan hebben we het over de laatste 5 jaren, de software van zowel nVidia als AMD zélf prima op orde is. Dat is al belangrijk voor een goede ervaring. Games zijn in dit opzicht ook belangrijk, het is vrij duidelijk dat games met Gameworks (opzettelijk of niet) slechter werken op AMD kaarten, maar je kunt deze effecten ook uitzetten. Ook weer een stuk software, het draait allemaal om software, anders heb je niks aan hardware.
Daarnaast is het "belachelijke" niet dat hele bericht, maar specifiek deze regels: "En vergeet niet dat dit forum vol zit met AMD-fanboys. Terwijl de grote meerderheid van gamers in de wereld toch gewoon discrete videokaarten van nVidia koopt. Daar is vast een reden voor."
Dít is onzin, de rest heb ik het niet over, ik leg uit dat we op dit forum geen wedstrijd hebben met welk kamp de meeste fanboy's heeft. Daarvoor hoef je maar op een random YouTube video te klikken.
Je moet je realiseren dat deze woordkeuze verkeerd opgevat kan worden. Dat er af en toe verhitte discussies ontstaan over nVidia/AMD/Intel is niet meer dan logisch, maar dit wordt met argumenten gedaan, en niet met "dit forum zit vol met AMD fanboy's, dus..."
Daarnaast comment ik maar bij heel hoge uitzondering op een iets minder vriendelijke manier, maar dat heeft meestal een reden en is ook niet verkeerd bedoeld. Ik beweer ook nergens dat ik een "geniaal brein" heb, en ik ben bij mijn weten ook geen "penis" (bezit er overigens wel één), maar ik snap de beweegredenen voor deze opmerkingen wel omdat ik wist hoe mijn comment opgevat kon worden.
Het lijkt me het beste als we verder gaan op een manier die bijdraagt aan het probleem van OP, en daarbij blijft mijn originele standpunt staan. Freesync i.v.m. kosten, en 380X i.v.m. hogere performance en meer vRAM, en het is "verplicht" een AMD kaart te gebruiken bij Freesync, dus je hebt in dat opzicht weinig keus.
No hard feelings btw

Gezellig oud op nieuw en blaas je hand er niet af