Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-07 09:52
Ik zoek een?
Managed gigabit switch met 16 tot 26 poorten en zoveel mogelijk functionaliteit binnen het budget van rond de €200. Hij zal worden gebruikt om alle outlets en devices in het huis te verbinden, en ik wil hem tevens ook gebruiken om mijn kennis van switching en alle bijhorende protocollen te ontwikkelen

Wat is je budget?
+-€220

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Op dit moment het ik 3 switchen op het oog, namelijk:
- Cisco SG200-18
- Ubiquiti Edgeswitch 24 Lite
- Mikrotik CRS125-24G-1S-IN

Het zijn allen passief gekoelde SMB/SOHO smart switches met de mogelijkheid om ook via de seriele poort te werken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals reeds gezegd zal de switch gebruikt worden om alle outlets (10-tal) in het huis te verbinden. Aan deze outlets zullen een desktop, printer, TV, receiver, Intel NUC, Ubiquity Unify AC AP komen te hangen, en een Synology 716+ NAS rechtstreeks op de switch. Eventueel komen daar later nog IP camera's en een ESXhost/microserver bij.

Wat heb ik zelf reeds gevonden en wat vraag ik me nog af?
- De Mikrotik heeft de kleinste fysieke footprint, wat voor mij een voordeel is aangezien voorlopig niets kan racken.
- De Mikrotik ondersteunt enkel static link aggregation. In realiteit maakt dit voor thuisgebruik weinig uit maar volledige LACP functionaliteit had wel fijn geweest.
- De Cisco switch heeft als enige de mogelijkheid om POE devices te poweren. Handig voor de AP('s)?
- Heeft de Ubiquity switch een voordeel icm het gebruik van een Ubiquity AP?
- Ik heb gelezen dat de SG200 niet op IOS draait. Maakt dit, naar kennisuitbreiding toe, iets uit als ik hier ook nog een Catalyst 2940 heb liggen?
- Ik heb ook even naar de HP Procurve 1620 gekeken maar deze leek me niet meteen een meerwaarde te bieden tegenover de bovenstaande 3.

Graag jullie input, kritiek, alternatieven of aanbevelingen!

PS: Ik heb een soortgelijk topic aangemaakt in het onderdeel Netwerken, maar omdat ik dacht dat het daar verwijderd was heb ik hier een nieuw topic gemaakt. Ondertussen heb ik het originele topic teruggevonden, dus mijn excuses voor het dubbele topic.

[ Voor 9% gewijzigd door Pana op 30-12-2015 11:23 ]

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 10:13
Ik heb een zelfde situatie, ook met UBNT AP's. En ook nog wat POE camera's.
En ben ook op zoek naar een stille 1U switch met 16 a 24 poorten met POE.
Dus ik heb ook al het een en ander zitten te vergelijken, maar ik ben er zelf nog niet uit.

Over je vragen:
De UBNT lite switch heeft geen POE en voor de niet PRO Unifi AP's van UBNT moet je een switch hebben die 24V levert, dat is niet de standaard POE.
De niet lite variant heeft dit wel, of anders de Unifi serie van switches.
Maar die zijn aanzienlijk duurder en niet passief gekoeld.

Er is inmiddels wel een 16 poort Edgeswitch met 150W aan POE, die ook die 24V passive POE kan leveren, maar die is ook niet passief en nog niet overal op voorraad. Ik hoop eigenlijk dat ze van deze switch een Unifi switch gaan maken, die je via dezelfde controller als de AP's kan beheren.

[ Voor 3% gewijzigd door SiErRa op 31-12-2015 13:18 ]

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-07 17:48

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

- Ik heb gelezen dat de SG200 niet op IOS draait. Maakt dit, naar kennisuitbreiding toe, iets uit als ik hier ook nog een Catalyst 2940 heb liggen?

Wanneer het aankomt op compatibility door die 2 achter elkaar te hangen, nee. Maar je kan ook niet het IOS van de 2940 kopiëren naar de SG200.

Zelf ben ik erg enthosiast over de SG200. Heeft alles wat je wel zo'n beetje wil en is lekker stabiel. Echter krijg je er niet het "echte" IOS feeling bij. Er wordt wel een soort van IOS meegeeverd, maar daar hebben ze niet zo op lopen hameren als die je vindt in bijv een 2960. Af en toe kom je wat gare dingen tegen op de CLI, zoals dat je met teveel backspaces teruggaat door je eigen tekst heen, en daar vervolgens gaat typen. Mocht je dat een probleem vin den hebben de switches gelukkig een degelijke web gui waarmee je ook uit de voeten komt. Maar nogmaals, wanneer het eenmaal draait is het erg fijn.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply