Toon posts:

Ik zie geen Boot Priority Options in mijn Bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na lang twijfelen heb ik besloten om een nieuwe pc samen te stellen voor mijn zoon. Ik was eerst van plan om hem te laten samenstellen in de winkel, maar omdat ik hier overal las dat het niet zo moeilijk was, ben ik zelf aan de slag gegaan. Na een dag of wat lezen, bekijken, inbouwen en aansluiten was deze praktische klus geklaard, maar....
Ik start de pc op en krijg eerst een scherm van Gigabyte en daarna kom ik in BIOS terecht (zover zo goed). Ik moet nu (denk ik) in eerste instantie ervoor zorgen dat ik een besturingssysteem op de computer krijg, correct?
Dus heb ik een cd aangekocht "Microsoft Windows 10 home 64bit". ik had gelezen dat je om deze cd te kunnen installeren, je eerst je Boot Priority Options moet wijzigen, zodanig dat je optische driver je eerste keus is om op te starten. En daar zit mijn probleem, als ik naar Bios Features ga, dan zie ik Boot Priority Options staan, maar ik kan daar niet aan (staat in bold en als ik scroll dan gaat hij daar steeds voorbij) + er staan ook geen keuzemogelijkheden bij. (had ik gezien in een filmpje op youtube). Wie kan mij helpen? Nogmaals ik ben een leek in computertaal, dus liefst een zo praktisch mogelijke uitleg of werkwijze. ter info voeg ik de samenstelling van de pc toe.

Processor: Intel Core i5 6600K
Koeling: Scythe Mugen 4 PCGH
Moederbord: Gigabyte GA-Z170XP-SLI
Geheugen: Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA 8GB (2 x 4GB)
Video: MSI Geforce GTX970GAMING 4G
Driver: Crucial BX100 250GB
Harde schijf: Seagate Desktop HDD 2TB SATA HDD
Voeding: Cooler Master V550 Semi Modular
Behuizing: NZXT S340 Black & Red
Optische driver: Asus SDRW-08D2S-U-Lite

alvast bedankt

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik weet, het voelt niet natuurlijk, maar lees de handleiding eens van je moederbord. Daar staat duidelijk in hoe je moet booten van een ander apparaat. Meestal met een F toets voor je in de BIOS komt.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:23
Dat zal toch wel in de handleiding staan? ;)

Pagina 21 van de handleiding staat een uitleg... wanneer je bij het opstarten het gigabyte logo ziet op f12 drukken.

Pagina 29 gaat over de boot priorities als je in het bios zit.

Wel raar dat je in de bios er niets aan kan veranderen, dat doet mij enigszins vermoeden dat het moederbord geen drives detecteert... alles correct aangesloten? Welke optie probeer je te selecteren? Je moet de bovenste (boot option priorities) hebben om de volgorde aan te passen... wat eronder staat is puur een weergave van de huidige instellingen.

linkje naar handleiding: http://download.gigabyte....anual_ga-z170xp-sli_e.pdf

[ Voor 26% gewijzigd door MicGlou op 30-12-2015 10:22 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met F11 of F12 kun je bij het booten de bootsequence veranderen voor die boot.
Zit je UEFI wel meerdere apparaten? Want als je maar 1 apparaat hebt om van te booten zou het me weinig verbazen als je niets kunt aanpassen in de volgorde.

Verwijderd

Topicstarter
@ wagenveld: ik moet op geen enkele knop drukken om in Bios te komen, lees aub mijn topic=> "Ik start de pc op en krijg eerst een scherm van Gigabyte en daarna kom ik meteen in BIOS terecht"

@MicGlou => Boot sequence staat inderdaad in de handleiding, heb ik ook al gelezen, maar als je geen mogelijkheid krijgt om de priority te veranderen, kan ik voorlopig niet veel met die uitleg he. Na het Gigabyte logo, moet ik niets doen, kom automatisch in Bios terecht. F12 heb ik ook al geprobeerd, is net hetzelfde alsof ik niets doe.
"Wel raar dat je in de bios er niets aan kan veranderen, dat doet mij enigszins vermoeden dat het moederbord geen drives detecteert... alles correct aangesloten?" => kan ik dat ergens controleren, nogmaals, ik ben geen prof, geen amateur, meer een praktisch iemand.
Zoals ik al zei de "Boot Priority Optie" kan ik niet aan = aan de rechterkant waar mijn opties dan zouden moeten staan is leeg.

@TERW DAN => "Zit je UEFI wel meerdere apparaten? Want als je maar 1 apparaat hebt om van te booten zou het me weinig verbazen als je niets kunt aanpassen in de volgorde". => Dat is wat ik bedoel met computertaal, hier begrijp ik dus niets van, het spijt me. hoe kan ik dit nakijken?

Verwijderd

Het zou niks uit mogen maken als de dvd niet de eerste in het rijtje is, als je de dvd erin doet zou setup gewoon moeten starten. Daarna wil je immers de dvd niet meer als eerste hebben. Ik raad je aan om tijdens het booten op F8 te drukken en dan de dvd in uefi mode te kiezen.

Of F12 in uw geval.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2015 11:32 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

als je meteen in je bios boot is er iets niet lekker.
Controleer alle aansluitingen. Probeer hem zo kaal mogelijk aan te sluiten. Dus 1 reepje geheugen en zelfs geen HDD bv en CDrom etc.
Ook kan je kijken of je alle Bios instellingen naar default kunt zetten. Is een optie in je bios (f10 meestal).
En die dan saven.
Of je CMOS clearen. Heb je soms een schakelaar voor of anders batterij even loshalen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Is ook zo, maar na het plaatsen van de cpu ga je de eerste maal direct het BIOS in. Ik zou setup defaults laden en kijken of je een POST ziet; opsomming van cpu, geheugen en apparaten en dan een cursor, dan mijn vorige post.

Verwijderd

Topicstarter
@didas => dank voor je uitleg, ik heb toets F8 ook al geprobeerd, doet gewoon allemaal niets, kom gewoon in Bios scherm. Optisch driver is een externe en plug ik gewoon vooraan in, in mijn behuizing (usb 3.0), moet ik dan mijn Windows 10 in de OD steken en dan F8 ingedrukt houden? UEFI mode kiezen => krijg je daar dan een popup van?
Load setup defaults => heb ik nog niet gedaan, vraag me alleen af wat daar het nut van is, vermits dit allemaal nieuwe appartuur is.

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-01 13:40

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Probeer eens de optische drive achter in het moederbord in te steken. Ik heb ook wel eens gehad dat mijn USB niet werkte aan de voorkant, na install moederbord drivers deed die het wel.

Verwijderd

Stap 1 is nu of je zonder usb dvd drive een POST (=opsomming apparatuur met als laatste een cursor) krijgt. Komt u in de BIOS dan SETUP DEFAULTS laden en opnieuw proberen.
Stap 2 is de windows dvd in de usb dvd-drive doen en dan tijdens het opstarten op F8 of in uw geval F12 drukken en dan USB in uefi mode laden.

• DarkSide
  • Nu online

DarkSide

Als je steeds in je bios komt zonder dat zelf aan te geven is er iets mis.
Controleer daarom alle aansluitingen. Kijk of je CPU goed herkent wordt bv.
Start de computer ook op met zo weinig mogelijk apparatuur. Dus geen externe apparaten.
Probeer ook gewoon zonder de HDD. En met slechts 1 reepje geheugen.
Dus eigenlijk alleen je CPU.
Zet je bios naar default en bewaar de instellingen.
Je pc moet minstens voorbij de POST kunnen komen en dan niet in je bios booten.
Maar dan een zwart scherm geven met een melding dat er geen boot device oid gevonden kan worden (wat klopt want je hebt geen hdd oid aangesloten).
Probeer dit dan uit te breiden door een voor een alles weer aan te sluiten

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Wat Frank zegt kan ook kloppen, probeer de Intel USB-poort. Anders volg DarkSide z'n stappenplan, misschien is het RAM geheugen incompatible, wat ik niet voor u hoop.

Ik heb er bij mijzelf voor gekozen, ging bij mijn moederbord via F8, om via het boot-menu drivers van het station waarvan de Windows setup gedraaid gaat worden in UEFI mode te laden, zodat ik er zeker van was dat ik een EFI-partitie op mijn HDD/SSD had. Zodoende kan ik via Windows Herstel bij de geavanceerde opties wijzigingen in de UEFI bios doorvoeren.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2015 12:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ didas "misschien is het RAM geheugen incompatible, wat ik niet voor u hoop". => zou ik straf vinden, want de opstelling op de voeding na is een opstelling die tweakers aanbeviel als game pc 2015.

Verwijderd

Oh ok, wist ik niet, sorry. Dan zou alles goed moeten gaan, succes.

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-01 13:40

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Bij het schrijven en samenstellen van de definitieve BBG gaan we uit van de feedback in de bovengenoemde topics, onze eigen bevindingen, de reviews van collega-hardwaresites en de ervaringen van medetweakers op het forum en in de Productreviews.

Dat wil niet zeggen dat alles getest is, echter gaan we uit van de community en hun ervaringen. Er kan nog altijd een defect zijn aan jou kant. Ik weet dat het frustraties ophaalt als iets niet werkt, maar daar hebben we deze forums voor om elkaar proberen te helpen.

Maar wat ik al zei, als er daadwerkelijk iets stuk is of niet goed werkt dan houdt het op en kun je een RMA aanvragen.

Verwijderd

Frank1973 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:21:

Dat wil niet zeggen dat alles getest is
...

Merkwaardig

Verwijderd

Topicstarter
@Frank1973, zeker geen verwijt naar tweakers toe he, ik ben me terdege bewust dat het probleem aan mijn zijde kan liggen en dat ik zaken verkeerd heb aangesloten (al waar ik dan zou verwachten dat de pc gewoon niet zou opstarten), zoals ik al zei "ik ben geen amateur, eerder een praktisch persoon. Ik zal alle bovenstaande adviesen uitproberen en jullie feedback bezorgen.
Ik wil nog één ding kwijt en dan stop ik er voorlopig mee, waarom maakt men alles in de handleidingen zo ingewikkeld, noem de dingen gewoon bij hun naam. Nergens vind je een degelijke omschrijving (leesbaar voor een leek) wat, hoe en waar er bv op het moederbord GA-Z170XP-SLI moet aangesloten worden. Je krijgt een bundel kabels en allemaal engelstalige benoemingen die dan weer per onderdeel anders genoemd worden. Lijkt misschien allemaal logisch voor experts of gevordereden zoals vele van jullie, maar ik verzeker jullie voor een leek is dit chinees.

• MicGlou
Met jouw uitleg en de hulpvaardige uitleg van anderen komen we niet veel verder ondanks dat de uitleg van meerdere personen toch best eenvoudig wordt gehouden, ook de handleiding is zeker niet ingewikkeld, juist eerder beknopt te noemen... de gebruikte termen zijn nou eenmaal doorgaans engels.

Mijn advies vanaf dit punt is dan toch om er iemand bij te halen die al vaker met het pc bouwende bijltje heeft gehakt, het is zo echt lastig vast te stellen waar nu het probleem zit... het zou zelfs kunnen dat het moederbord simpelweg defect is of een update van het BIOS benodigd. Familie, vrienden... misschien een vriendelijke hulpvaardige tweaker die bij je in de buurt woont? Mocht je bij mij in de buurt wonen dan ben ik best bereid om vanavond te komen helpen... na 18:00 ben ik beschikbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door MicGlou op 30-12-2015 12:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ MicGlou: zoals reeds gezegd zal ik alle zeer gewaardeerde adviesen uitproberen. ik sla hulp zeer zeker niet af, moest er een tweaker in de buurt van Heindonk (Willebroek) wonen?

Verwijderd

Het is soms ook lastig.
Kabels en connectoren kunnen niet anders worden aangesloten, daar heeft men wel voor gezorgd. Maar idd de definitie of omschrijving van sommige instellingen staat er niet bij. Vaak wordt gezegd laat het bij de standaardwaarden of op "auto".

Van die BBG valt wel wat te zeggen: er staat hier duidelijk dat de CPU maar tot 2133 MHz geheugen ondersteund, dus valt met 2400 MHz geheugen geen XMP te laden. Maar dat 2400 MHz geheugen zal standaard wel lager draaiien.

• MicGlou
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:47:
@ MicGlou: zoals reeds gezegd zal ik alle zeer gewaardeerde adviesen uitproberen. ik sla hulp zeer zeker niet af, moest er een tweaker in de buurt van Heindonk (Willebroek) wonen?
Zo bedoel ik het uiteraard niet, maar er zit duidelijk een communicatieprobleem vanaf jouw kant mbt begrip van de termen wat helpen erg lastig maakt op die manier. En heel eerlijk gezegd hebben we het dan wel over de termen waarvan je eigenlijk minimaal mag verwachten dat iemand daar bekend mee is voor dat je aan de slag gaat met het bouwen van een systeem... dat bedoel ik niet lelijk, meer een vaststelling van een feit :) Het is al vrij dapper van je dat je een dergelijke onderneming bent ondergaan zonder die kennis, de meesten hadden dat niet eens aangedurfd.

Maar zo via tekst en zonder een mogelijkheid om mee te kunnen kijken is het echt heel lastig om een probleem vast te kunnen stellen, het kan echt van alles zijn... van een vergeten kabeltje tot incompatibel geheugen, een defect kabeltje of zelfs een defect moederbord. Het topic wordt dan vooral een opsomming van wat er eventueel mis kan zijn en dat wordt dan heel erg lastig bij te benen voor jou omdat dit gepaard zal gaan met de nodige termen, maar ook het overzicht in een topic raakt dan al snel zoek. Daarom is het echt het beste om er iemand bij te halen die wat beter thuis is met de termen of misschien wel meer... daar kan jij sowieso van leren en maakt het helpen een stuk efficiënter... zoals het nu gaat is het echt glazen bol kijken en die heeft niemand :)

Dus doe jezelf een lol, probeer in contact te komen met iemand die je ter plaatste even bij kan staan :)

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Heeft zijn de HDD en SSD wel geformateerd?
Anders in de kans groot dat hij deze niet als bootable device ziet en blijkbaar ziet hij je cd-rom ook niet.
Probeer anders een bootable USB stick te maken voor je windows install

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
@brid , dank voor je bericht, waarschijnlijk mis ik weer iets zoals MicGlou al aanhaalde, maar HDD en SSD formateren, moet je daarvoor al niet voorbij het boot probleem zijn?

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

@PeterDL zoals ik het zie kan het mogelijk zijn dat het board naar de bios gaat omdat hij geen bootable media ziet. Uefi is een stuk slimmer dan de legacy bios en uefi is nu wel de standaard

DIt weekend nog een gigabyte based systeem in elkaar gezet. Win 10 usb stick er in, power en gaan

[ Voor 14% gewijzigd door brid op 30-12-2015 14:51 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
@brid, misschien heel domme vraag, maar ik denk dat ik geen SATA heb aangesloten tussen mijn HDD en mijn MB, zou dit mede een oorzaak kunnen zijn van mijn probleem?

• Lumics
  • Laatst online: 31-01 16:04
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:51:
@brid, misschien heel domme vraag, maar ik denk dat ik geen SATA heb aangesloten tussen mijn HDD en mijn MB, zou dit mede een oorzaak kunnen zijn van mijn probleem?
Nee, want dan je nog steeds moeten kunnen booten van de DVD. Na deze constatering kan het natuurlijk geen kwaad om een foto te posten van je systeem waarop te zien is hoe alles in aangesloten.

Een drive heeft twee kabels nodig: voeding & sata. Echter ik zie dat je DVD een USB aansluiting heeft.
Wellicht moet je in de bios nog een setting enabele'n om te kunnen booten vanaf deze USB. Heb je de DVD aangesloten op een USB 2.0 of 3.0 (zwart of blauw.

In principe zou het simpel moeten zijn. Als je drive (HDD/SDD/M2/DVD) goed is aangesloten moet hij te detecteren zijn en zou je er van moeten kunnen booten.

Edit: Volgens mij kan jij jezelf heel veel tijd besparen door de mediacreation tool voor win10 te downloaden, een USB stick te pakken de installatie vanaf USB te doen.

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

[ Voor 28% gewijzigd door Lumics op 30-12-2015 16:07 ]

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:38

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

FF een gekke vraag: Draait de DVD-speler wel? Anders is de front panel USB3 connector misschien niet goed aangesloten.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• DarkSide
  • Nu online

DarkSide

Ik heb nog steeds niet gelezen dat de PC voorbij de bios komt.
Dat lijkt me toch echt stap een.
Dus nogmaals alles eruit halen en dan opstarten. Wat doet hij dan.
Van mij part zonder geheugen zodat PC gaat piepen dat er iets mis is.
Dan 1 geheugen reepje. Dan een HDD. En dan de DVD speler (eerst achter bv).

Ook heb ik nog niet gelezen als je in de Bios zit. Of hij dan ook alles goed herkend.
Dus zie je daar bij info de juiste CPU staan en snelheid. En geheugen etc.

Maar totdat we niet voorbij de bios komen heeft het niet zoveel zin om USB media te downloaden bij MS e.d. Je moet er eerst voor zorgen dat hij voorbij de Bios komt en dan zou hij een zwart scherm moeten geven met de tekst. No boot media. Of iets in die richting. Dan kan je een voor een weer componenten aansluiten.

Als dit niet lukt. Is het verstandig om naar een winkel te gaan. Misschien de winkel waar je de PC gekocht hebt. Of te kijken met een handig neefje.

• Lumics
DarkSide schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:46:
Ik heb nog steeds niet gelezen dat de PC voorbij de bios komt.
Dat lijkt me toch echt stap een.
Dus nogmaals alles eruit halen en dan opstarten. Wat doet hij dan.
Van mij part zonder geheugen zodat PC gaat piepen dat er iets mis is.
Dan 1 geheugen reepje. Dan een HDD. En dan de DVD speler (eerst achter bv).

Ook heb ik nog niet gelezen als je in de Bios zit. Of hij dan ook alles goed herkend.
Dus zie je daar bij info de juiste CPU staan en snelheid. En geheugen etc.

Maar totdat we niet voorbij de bios komen heeft het niet zoveel zin om USB media te downloaden bij MS e.d. Je moet er eerst voor zorgen dat hij voorbij de Bios komt en dan zou hij een zwart scherm moeten geven met de tekst. No boot media. Of iets in die richting. Dan kan je een voor een weer componenten aansluiten.

Als dit niet lukt. Is het verstandig om naar een winkel te gaan. Misschien de winkel waar je de PC gekocht hebt. Of te kijken met een handig neefje.
Hij komt niet voorbij de bios omdat er geen bootable media wordt gevonden. ;-)
Wellicht biedt een USB met windows installatie iso daarom wel uitkomst. Als die wel wordt herkent ligt het probleem bij de DVD speler. Als hij niet wordt herkend zit het probleem ergens anders. Het heeft daarom juist well zin om dit te testen!

• DarkSide
  • Nu online

DarkSide

HIj zegt dat hij steeds IN de bios boot. Dat is het probleem. Toch? Dus dat hij niet eens KAN booten van iets anders omdat wat hij ook doet. als hij de pc aan zet. De pc meteen IN de bios boot.
Dus hij moet eerst voorbij de bios komen. En dan moet hij een scherm zien van no boot media oid.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:27

Croga

The Unreasonable Man

brid schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:34:
Heeft zijn de HDD en SSD wel geformateerd?
Anders in de kans groot dat hij deze niet als bootable device ziet en blijkbaar ziet hij je cd-rom ook niet.
Probeer anders een bootable USB stick te maken voor je windows install
Nonsense. Je kunt pas formateren als je geboot bent. Booten moet dus mogelijk zijn zonder geformateerd medium.
Lumics schreef op woensdag 30 december 2015 @ 21:25:
Hij komt niet voorbij de bios omdat er geen bootable media wordt gevonden. ;-)
Nogmaals; nonsense. Ook zonder bootable media kan een PC gewoon booten. Dan komt hij vervolgens simpelweg met de melding "Geen bootable media gevonden" (of soortgelijke termen in het Engels).
Wellicht biedt een USB met windows installatie iso daarom wel uitkomst. Als die wel wordt herkent ligt het probleem bij de DVD speler. Als hij niet wordt herkend zit het probleem ergens anders. Het heeft daarom juist well zin om dit te testen!
Dit is geen slecht idee.

Overigens ben ik er ook sterk van overtuigd dat de front-USB het probleem kan zijn. TS komt niet over als iemand die veel ervaring heeft met hoe je een PC in elkaar steekt en front-USB vergeten is dan geen raar idee.

Ofwel; de volgende stappen:
- Steek USB DVD speler in USB poort achter op de PC (die vast op het moederbord zit)
- Zet daarna pas de PC aan
- Hoop dat hij meteen van de DVD opstart

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:53

3DDude

I void warranty's

Croga schreef op woensdag 30 december 2015 @ 22:05:

Ofwel; de volgende stappen:
- Steek USB DVD speler in USB poort achter op de PC (die vast op het moederbord zit)
- Zet daarna pas de PC aan
- Hoop dat hij meteen van de DVD opstart
Dit dus !
Spullen die je gaat gebruiken aansluiten (USB dvd drive eventueel meerdere poortjes proberen).
Standaard gaat die alle zaken af.

Speltip 1:

Tijdens het opstarten krijg je eventueel een optie F10 te zien, daarnaast staat "boot menu"
deze zou je ook kunnen proberen om "eenmalig van een device te starten". Kijk even als je zo'n bootmenu tevoorschijn kan krijgen of je iets met USB te zien krijgt.

Speltip 2:
Kan je niet opstarten van USB, kan het zijn dat er iets met jouw usb dvd is, heb je hem wel eens op een andere (werkende pc) aangesloten? wat zie je dan? komt er een Windows 10 installatie je tegemoet?

Succes :)

Be nice, You Assholes :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb het probleem gevonden met de optisch driver. Er is een kabel bijgeleverd met twee usb aansluitingen, als ik de uiterste in mijnpc steek, gebeurd er niets, maar als ik de tweede in de pc steek, dan start de pc op met een zwart scherm. Ik heb nu mijn windows 10 home NL 64bit OEM ingestoken en op installeren gedrukt. Procutcode ingegeven en nu vraagt hij welk type installatie ik wil uitvoeren UPGRADE of AANGEPAST. Aangezien er nog geen windows opstaat, vermoed ik aangepast, heb ik dus gedaan, maar nu vraagt hij een gepast apparaarstuurprogramma, waar haal ik dat vandaan? Ik heb de pc laten scannen, maar hij vind niets. Alle info is welkom :)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Andere USB poort proberen, als het goed is heb je zwarte en blauwe.

Verwijderd

Topicstarter
Maar moet dus wel aangepast selecteren

Verwijderd

Topicstarter
Heb dus aangepast geselecteerd en usb nu in blauw poort gestoken (zat in zwart achteraan), nu krijg ik een scherm waarop staat "waar wilt u windows installeren", maar in veld eronder staat niets in. Daaronder staan nog eenaantal mogelijkheden die ik kan aanklillen "vernieuwen" " stuurprogramma laden". Ik heb op de laatste gedrukt en krijg nu de melding " als u het apparaat stuurprogramma voor het station wil installeren plaatst u het installatiemedium met de stuurprogramma bestanden en klikt op ok. Het installatiemedium kan een cd rom, dvd of usb flashstation zijn.

• DarkSide
  • Nu online

DarkSide

Zie je wel je HDD in je bios?

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-01 13:12
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:51:
Inmiddels al sata aangesloten tussen je HDD/SSD en je moederbord? Want anders is het logisch dat je nergens op kunt installeren.

[ Voor 52% gewijzigd door mach2 op 31-12-2015 11:03 ]

Hallo

Verwijderd

Topicstarter
Nope, nu net gedaan, opnieuw proberen

Verwijderd

Topicstarter
Ziet nu inderdaad mijn stuurprogramma, windows is aan het installeren 😄

• DarkSide
  • Nu online

DarkSide

Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:29:
Ziet nu inderdaad mijn stuurprogramma, windows is aan het installeren 😄
Hij ziet je stuurprogramma niet. Hij ziet je HDD ;)

suc6 verder

• Lumics
Croga schreef op woensdag 30 december 2015 @ 22:05:

[...]

Nogmaals; nonsense. Ook zonder bootable media kan een PC gewoon booten. Dan komt hij vervolgens simpelweg met de melding "Geen bootable media gevonden" (of soortgelijke termen in het Engels).

[...]
Laat nou mijn asus ranger VIII met dezelfde chipset als de TS ook niet verder komen dan de bios als er geen bootable media is. Hij start rechtstreeks naar de bios. Dus geen nonsens maar een feit. Laten we dan ook stoppen met je wellus/nietus spelletje.

Dat er ook andere gedrag bestaat sluit ik daar niet mee uit. Bij mijn ouder systemen stond er idd 'no bootable device ... '

Verwijderd

Topicstarter
Windowd is geinstalleerd.. Pc start normaal op! Lessons learned= ik was sata kabels vergeten aan te sluiten ( zowel van sdd als van hdd 🙈), kabel van optisch driver werkte 1 usb connectie niet (heb ik net nog eens nagekeken voor aan te sluiten op oude pc).
Ik heb nu nog 1 vraag, hoe kan ik nu zien dat de pc in de meest optimale manier aan het werken is?

• DarkSide
  • Nu online

DarkSide

hoe bedoel je meest optimale manier?
gewoon alle drivers updaten. Van mobo. Chipset. Netwerkkaart. VGA etc.
Dan werkt tie "optimaal"

Als er rare dingen zijn die volgens jou niet lekker werken. Dat dan los onderzoeken.
Evt openen in nieuw topic.

Pagina: 1