Samsung 950 PRO (lees snelheid probleem)

Pagina: 1
Acties:

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:15

DON PAPA

Tweaker-fan

Topicstarter
Ik heb vandaag een NUC5i7RYH met 16GB Kingston HyperX Impact Black 1600MHz & Samsung 950 PRO 512GB met Windows 10 PRO in gebruik genomen. Nu werkt alles als een speer en hij is echt super snel (boot time 8 sec) en ook het opstarten van bijvoorbeeld Photoshop gaat super snel. Dus wat dat betreft heb ik echt niks te klagen.

Alleen nu ging ik de Samsung 950 Pro testen met CristalDiskMark en toen viel mij op dat de leessnelheid 1650BM/s & de schrijfsnelheid 1547MB/s is. Terwijl dat volgens de specificatie's 2500MB/s & 1550MB/s moet zijn. De schrijfsnelheid is dus prima in orde , maar de leessnelheid valt een stuk lager uit dan de specificatie's.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/CL3RlmzISeIAWgLVDihtl9sH/full.png

Ik heb de laatste Samsung NVMe 950 pro driver gebruikt, dus dat moet goed zijn lijkt mij.

Nu las ik wel dat een lagere snelheid vaak komt door een hitte probleem, maar ik heb inmiddels al koelblokjes op de SSD geplaatst en een fan er op gezet. Maar dit verander helemaal niks.

Ik heb dan ook geen idee of deze snelheid zo hoort of dat het toch een verkeerde instelling (bios) is, hopelijk is er hier iemand die dat weet ?

[ Voor 12% gewijzigd door DON PAPA op 30-12-2015 11:12 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:13

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat dit met aankoopadvies te maken heeft, is mij niet helemaal duidelijk. Schopje naar OT.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Topicstarter
Sorry ik dacht dat ik al in "Opslagtechnologie" zat :o

[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 30-12-2015 09:55 ]

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-01 01:21
http://www.samsung.com/gl...50pro/specifications.html

Sequential Read Up to 2,500 MB/sec
Sequential Write Up to 1,500 MB/sec

Sequential performance measurements based on CrystalDiskMark 5.0.2. Performance may vary based on SSD’s firmware version, system hardware & configuration. Test system configuration: Intel Core i5-6600K @ 3.5GHz, DDR3 1600MHz 8GB, OS – Windows10 x64, Mainboard: MSI (Skylake), Model : Z170 KRAIT Gaming

Die specs zijn natuurlijk onder ideale omstandigheden opgesteld. Met 1650MB's is niets mis, waarom wil je persee die 2,500MB?

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Topicstarter
Nee begrijp mij niet verkeerd, ik ben zeer te vrede over de prestatie's van de NUC met deze componenten. Het viel mij alleen op dat de schrijfsnelheid wel aan de specificatie's van Samsung voldoet en de leessnelheid zo'n stuk lager is dan de opgegeven specificatie's van Samsung.

Vandaar dus mijn vraag of dit zo hoort of dat er misschien ergens (bios) een instelling niet goed staat....

[ Voor 19% gewijzigd door DON PAPA op 30-12-2015 11:08 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-12-2025

Swordlord

Act first, think never

Zoals je zelf ookal hebt opgemerkt, de 950PRO m.2 is een enorm heethoofd en gaat bij het minste en geringste al in thermal throtteling.

Anandtech heeft hier laatst een "review" over gedaan.
Anandtech review: The Angelbird Wings PX1 M.2 Adapter Review: Do M.2 SSDs Need Heatsinks?

Maar los daarvan.
Zijn de aantal PCI-e lanes naar het M.2 slot niet toevallig 2 ;) Waardoor het m.2 slot dus de limiterende factor is.

In de pricewatch staat dan wel 4x 3.0... Dit kan foutief zijn.
Intel doet namelijk nergens eigenlijk echt uitspraak over het aantal lanes... Dus 2 lanes is aannemelijk...

[ Voor 55% gewijzigd door Swordlord op 30-12-2015 19:04 ]

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb me er voor aanschaf ook dieper op ingelezen, hitte-problemen en daarmee performance-degradatie treedt alleen op bij intensief gebruik bij Write, en dan nog is het minimaal en zul je alleen wat merken in de Write Performance.

Zie oa. ook hier :

http://www.guru3d.com/art...pro_m_2_ssd_review,6.html

Ik heb momenteel zelf ook in twijfel of de PCI-e lanes naar het M.2 slot wel full PCI-e 3.0 x 4 zijn. Ik vermoedt toch dat de chipset bij M.2 max x2 aankan.

New Build in Progress

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Topicstarter
Als ik kijk in de Samsung Magician software staat er bij PCIe slot wel X4

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Q1niBWDpnRXEra6G6yV4qFF1/full.png

[ Voor 33% gewijzigd door DON PAPA op 31-12-2015 10:50 ]

Verwijderd

Jouw slot draait op PCIe 2.0 (5Gbps) en je haalt dus maar de helft van de maximale bandbreedte. Dat hoeft overigens geen groot probleem te zijn.
Pagina: 1