Lag & distortion van geluid en beeld tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

• Fenna
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-01 14:41
Sinds vandaag heb ik ineens last van tijdens het spelen van games van tearing/stuttering of iets in die trend. Bijvoorbeeld bij rocket league, draai ik soepel 60 fps op 1600*900 met een gtx 760. Echter naar een tijdje (zo'n 40 minuten) spelen stottert het spel heel erg (vergelijkbaar met 10 fps), maar blijft de fps counter op 60 staan. Daarnaast wordt het geluid constant 'distorted'. Het kraakt, verdwijnt soms en dat allemaal in gelijke frequentie met de beeldstotteringen. Ik heb een screenshot bijgevoegd van gpu-z, cpu-z
en task manager van het moment dat de stotteringen optreden.
Ik denk zelf een klein beetje dat het aan het moederboard ligt. Deze verwerkt immers het beeld en geluid tesamen.
Iemand enig idee wat dit is en hoe ik dit kan oplossen?

Ik heb verder een:
i5 6600k (4.4 GHz overclocked)
Net nieuw aangebrachte arctic silver 5
scythe mugen 4 PCGH
asus z170 pro gaming
16 Gb RAM van crucial
2 Tb WD black
256 Gb SSD Crucial BX100
750 Watt bronze

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ux7oPgbngyEu80xxEtVvX52X/thumb.png

Vriendelijke groeten,

Fernon Eijkhoudt

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09-2025
Mijn eerste test zou zijn zonder overclock dus alles op stock speeds. Stottert hij dan na een uur spelen ook?

• Fenna
Niet getest, maar ik heb het ook met 4.3 GHz gedraaid en ook daar zijn die stotteringen aanwezig. Voor de kerstvakantie kon ik rustig gamen op 4.5 GHz voor meerdere uren. Maar ik kan het morgenavond testen!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:38

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Het klinkt sowieso als oververhitting. Wat zijn je CPU & GPU temps op het moment dat de games gaan stotteren?

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Lijkt erop dat er een achtergrondproces (antivirus, windows update) even druk was, mogelijk met de hdd waar je games op staan, en er even geen toegang was tot de bestanden van het spel.
Je ziet immers pieken in Ethernet gebruik.

Dat verklaart alleen niet waarom de memory load afneemt...

• Fenna
Johan9711 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 07:42:
Het klinkt sowieso als oververhitting. Wat zijn je CPU & GPU temps op het moment dat de games gaan stotteren?
Cpu is rond de 40 a 46 graden. En de gpu is zo rond de 50 (monitor heeft resolutie van 1600x900, dus geen probleem voor de 760).
jeroen3 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 08:20:
Lijkt erop dat er een achtergrondproces (antivirus, windows update) even druk was, mogelijk met de hdd waar je games op staan, en er even geen toegang was tot de bestanden van het spel.
Je ziet immers pieken in Ethernet gebruik.

Dat verklaart alleen niet waarom de memory load afneemt...
Dan is het wel raar dat het elke keer gebeurd na ~40 minuten, toch?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Nee hoor, diverse programma's hebben geplande taken.

• Fenna
jeroen3 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 10:32:
Nee hoor, diverse programma's hebben geplande taken.
Wat ik me net bedacht is, is dat ik telkens meldingen krijg van "uw antivirus is niet actief" (of iets vergelijkwaardigs). Als ik dan bij windows security keek stond windows defender aan (terwijl ik die uit wil hebben wat dus voor in geen mogelijkheid lukte toen) en daarnaast had ik ook Bitdefender runnen (de virusbeveiliging die ik actief wil hebben.

Ik ga het nu testen zonder windows defender.

De windows update heb ik net maar even geforceerd uitgevoerd.

• Fenna
Fenna schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:22:
Wat ik me net bedacht is, is dat ik telkens meldingen krijg van "uw antivirus is niet actief" (of iets vergelijkwaardigs). Als ik dan bij windows security keek stond windows defender aan (terwijl ik die uit wil hebben wat dus voor in geen mogelijkheid lukte toen) en daarnaast had ik ook Bitdefender runnen (de virusbeveiliging die ik actief wil hebben.

Ik ga het nu testen zonder windows defender.

De windows update heb ik net maar even geforceerd uitgevoerd.
Oke dit mocht niet baten. Virusbeveiliging oid is het dus ook niet. Maar sinds 5 minuut geleden toen hij een EZ update (updates van asus moederboard programma) is gaan doen, doet het programma het niet meer.

Ik heb echt steeds meer het idee dat het moederboard de oorzaak is.

En als laatste optie, zou een clean install van windows kunnen helpen?

update:
Zojuist probeer ik een stress test uit te voeren voor de cpu en als ik daarnaast een video (alleen via java) afspeel krijg ik exact hetzelfde effect als tijdens het gamen gebeurd (dus stotteringen van beeld en distortion van geluid), een gewone video op youtube die heeft alleen stotteringen in het beeld, met prima geluid. Zou het dan toch met de CPU te maken hebben, of drivers van cpu, of iets met java gericht iets?

[ Voor 18% gewijzigd door Fenna op 30-12-2015 22:10 ]

• Fenna
Mijn oplossing is gevonden! Je raad het echt nooit... en het is ook de meest vage storing in mijn mening die ik ooit heb meegemaakt. Het is de nieuwe Xbox One controller met de wireless reciever :S. Zojuist na 40 minuten spelletje gedaan te hebben besloot ik maar te stoppen, muziekje aan te zetten en wat huiswerk te verzetten. Echter drukte ik perongeluk de joystick opzij. Toen kreeg mijn muziek exact dezelfde storing. Dus geprobeerd om direct weer te gamen, maar dan zonder controller en ja hoor, geen lag/stotteringen/distortion meer. Dus is even kijken waar dit aan lag. Drivers? Reciever? of toch de Xbox one controller zelf.

I'll keep you posted!
Pagina: 1