Mijn nieuwe PC nog ideeën? *

Pagina: 1
Acties:

• J.Hoogendoorn
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-08-2024
Mede-auteur:
  • Kribbie
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-10 21:48

Kribbie

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil met mijn systeem wat games spelen zoals Battlefront, Starcraft en wil mijn vakantie films bewerken (BD).

Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- 900 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor 1080P, en alle randapparatuur

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ideeën over mijn toekomstig systeem zijn welkom, ben van plan de 2 ssd in raid0 te draaien.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
laag geluids niveau, gaarne goede koelers adviseren

Ga je overklokken?
NEE, NEE

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 192,-€ 192,-
1Asus Z170 PRO GAMING€ 148,95€ 148,95
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G€ 239,-€ 239,-
1WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 87,95€ 87,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 98,49€ 98,49
1Corsair CX430M€ 51,-€ 51,-
2Crucial BX200 240GB€ 62,95€ 125,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 943,29

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:53
De BX200 is een brakke SSD....!

Ik zou voor € 6,-- meer een R9 380X 4GB nemen.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Goedkoper moederbord. Geen z
8 gig ipv 16 voorlopig ruim voldoende.

Verschil 100 euro in een gpu. Een 380x of een gebruikte 390 of 970. Dan heb je een Veel beter systeem voor games.
Inderdaad geen bx 200 ssd nemen. Komen slecht uit de testen.

P.s sorry geen lijstje. Type dit op telefoon. Lol

• WahyuSchmidt
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-06 15:10
Voor een eurotje meer zou ik deze voeding nemen: pricewatch: Cooler Master GM G450M

-Iets nieuwer en 2 extra sata-aansluitingen.

Je hebt een Z170 moederbord gekozen die bedoeld is om te overklokken maar je hebt geen K CPU en je wilt ook helemaal niet overklokken. Neem een: pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H scheelt toch weer €60,-

Met die €60,- neem een betere SSD:

pricewatch: Crucial MX200 2,5" 250GB
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

Verder zou ik een R9 380X nemen.
Verder mis je nog een case.

PSN: Wahyu2304_

Verwijderd

Welke behuizing gaat het allemaal in?

En zoals hierboven aangegeven: R9 380X, MX200 256gb, B150 moederbord.

Cpu koeler kan je denken aan pricewatch: Scythe Kotetsu, pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO en pricewatch: Thermalright True Spirit 120M Rev.A

De hd is behoorlijk aan de prijs en meer geschikt voor NAS. Een pricewatch: Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB is een stuk voordeliger.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
WahyuSchmidt schreef op woensdag 30 december 2015 @ 00:30:

Met die €60,- neem een betere SSD:

pricewatch: Crucial MX200 2,5" 250GB
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

Verder zou ik een R9 380X nemen.
Verder mis je nog een case.
Er in princiepe niets mis met de SSD (zover ik weet) hij is echter niet de snelste. Maar daar is de prijs dan ook naar. Echter, in de praktijk merk je daar helemaal niets van. Leuk dat de snelheden in synthetische benchmarks wat lager liggen maar als ik de schijf in de praktijk vergelijk met een Evo 850 (ik heb beide schijven) dan merk ik geen verschil.

Ik zou persoonlijk die 60 euro steken in een betere GPU.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11 14:25

MarvinJames

Theatermaker

@J.Hoogendorn

Ik heb het lijstje even aangepast. Dit lijstje heb ik samengesteld met de volgende gedachte:
Dit systeem gaat voornamelijk gebruikt worden om te gamen en een paar keer per jaar om vakantiefilms te bewerken. De focus ligt daarmee op gaming, dus ook daar wil je de meeste profijt van het budget mee behalen. Daarmee heb je voor hetzelfde budget veel betere prestaties.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 88,-€ 88,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 359,90€ 359,90
1WD Green HDD, 2TB€ 75,-€ 75,-
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2133C13€ 50,95€ 50,95
1Cooler Master GM G450M€ 52,50€ 52,50
2Crucial BX200 240GB€ 62,95€ 125,90

Importeer producten
Totaal€ 944,25

Even per stap uitgelegd:
1. Ik heb een ander en veel goedkoper moederbord gekozen. Dat scheelt €60.
Allereerst omdat het een Z170 chipset was, maar daar heb je niks aan omdat je niet kunt overklokken met je i5-6400.
Ik weet alleen niet welke eisen je verder stelt aan het moederbord. Moet deze een optische audio uitgang hebben? Dat maakt bijvoorbeeld veel uit.

2. Met deze betere videokaart krijg je in games echt veel veel meer performance. Ja, hij is €120 duurder, maar dit geld kun je bij andere componenten besparen. Je zou ook ook een AMD R9 390 kunnen nemen. Echter is de MSI variant €10 duurder, dus vandaar dat ik deze heb gekozen (en hij is stil)..

3. Ik heb een iets goedkopere harde schijf erin gezet. Scheelt weer €13 en het is bijna dezelfde harde schijf.

4. 8GB geheugen erin gestopt i.p.v. 16GB. Dat heb je gewoon nog niet nodig en de besparing van €48 gaat nu naar de videokaart. Daar heb je veel meer aan.

5. Een iets andere voeding, anders heb je namelijk niet de juiste kabels voor je videokaart.

6. SSD's heb ik hetzelfde gehouden. Nee ze zijn volgens de tests niet de snelste, maar ze zijn goedkoop. En in de praktijk merk je daar niet, bij huis-tuin-kuiken gebruik niet veel van.

Ik heb er zelf geen processorkoeler ingezet, omdat dit in ieder geval temperatuurtechnisch niet nodig is. De stock koeler van de i5-6400 is hiervoor voldoende. Ik zou zelf eerst deze koeler uitproberen. Mocht je deze te luid vinden, dan kan je altijd een andere koeler kiezen.

Alleen komen mensen dan al snel met zo'n gigantisch blok van een kilo aanzetten. Dat heb je echt niet nodig. Ik zou dan voor een kleine, maar stille koeler gaan. Bijvoorbeeld één van deze twee:
1Gelid Solutions Slim Silence i-Plus€ 17,95€ 17,95
1Phanteks PH-TC90LS€ 29,95€ 29,95

Maar nogmaals, bekijk eerst of je de stock koeler niet gewoon prima vindt!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:46
ChojinZ schreef op woensdag 30 december 2015 @ 08:29:
[...]

Er in princiepe niets mis met de SSD (zover ik weet) hij is echter niet de snelste. Maar daar is de prijs dan ook naar. Echter, in de praktijk merk je daar helemaal niets van. Leuk dat de snelheden in synthetische benchmarks wat lager liggen maar als ik de schijf in de praktijk vergelijk met een Evo 850 (ik heb beide schijven) dan merk ik geen verschil.

Ik zou persoonlijk die 60 euro steken in een betere GPU.
Ook in real-life is dat ding veel en veel trager:

http://www.anandtech.com/...ials-first-tlc-nand-ssd/5

En dat zijn nog de grotere versies, die sowieso altijd al beter scoren dan kleinere varianten.

Je hebt hier gewoon al raid 0 nodig om de rest bij te houden.

Beetje gek om 2 van deze te nemen omdat je snelheid wilt. Dan wil je veel data doorvoeren, dus de drives stevig gebruiken:

"For a brief moment, the BX200 performs almost as advertised, and then for a few minutes it performs well for a budget drive, but when it runs out of cache and spare area, performance hits the floor."

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
White Feather schreef op woensdag 30 december 2015 @ 10:11:
[...]

Ook in real-life is dat ding veel en veel trager:

http://www.anandtech.com/...ials-first-tlc-nand-ssd/5

En dat zijn nog de grotere versies, die sowieso altijd al beter scoren dan kleinere varianten.

Je hebt hier gewoon al raid 0 nodig om de rest bij te houden.

Beetje gek om 2 van deze te nemen omdat je snelheid wilt. Dan wil je veel data doorvoeren, dus de drives stevig gebruiken:

"For a brief moment, the BX200 performs almost as advertised, and then for a few minutes it performs well for a budget drive, but when it runs out of cache and spare area, performance hits the floor."
Tsja, tweakers komt met een iets andere conclusie:

Dat betekent niet dat de BX200 een slechte drive is, allerminst. De prestaties zijn voor huis-tuin-en-keuken-gebruik dik in orde en om een laptop een broodnodige upgrade van hdd naar ssd te geven, voldoet de BX200 zonder meer. Voor gebruik in een high-end desktop zijn er echter betere opties en kun je snellere sata-drives kopen voor een kleine meerprijs.
reviews: Crucial BX200-ssd: nieuwe inzet op de budgetmarkt

Ik persoonlijk zou het geld dan in de GPU steken. FPS>laadtijd

2 van zulke schijven in RAID zetten is idd vreemd. Echter, roepen dat de schrijven brak zijn is onzin.

[ Voor 5% gewijzigd door ChojinZ op 30-12-2015 10:50 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• J.Hoogendoorn
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-08-2024
Dank voor de nu al vele reacties.

Even een extra toelichting. Ik koop deze computer nu zo dat ik er lang mee kan doen en later met kleine aanpassingen weer snel up to date kan maken. Vandaar de keuze voor het a-kwaliteit Z170 moederboard met alle extra functies. Een goede basis waar later makkelijk o.a. een nieuwe snellere cpu en gpu op kan.
Dit is ook de reden dat ik voor 16 ipv 8gig intern.

Qua kast heb ik nog geen specifieke keuze gamaakt omdat dat deels smaak is qua uiterlijk. Ik vind de Fractal Design Define R5 Zwart mooi en hij lijkt mij erg praktisch, maar is erg aan de prijs.

De ssd hebben we gekozen omdat in de [BBG] Mainstream gamesysteem - januari 2016 werd gekozen voor de BX100 en het leek ofdat de BX200 daar de nieuwe variant van was. Hier hebben we verder niet naar gekeken. Ook de HD red uitvoering is gekozen op basis van kwaliteit/levemsduur.

Qua videokaart hebben we gekeken naar de prijs/kwaliteit in het budget.

Als ik alle aanpassingen doe kom ik op €1.200,- en dan nogal ver boven het budget.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z170 PRO GAMING€ 148,95€ 148,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 363,95€ 363,95
1WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 87,95€ 87,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 97,95€ 97,95
1Cooler Master GM G450M€ 52,50€ 52,50
2Crucial MX200 2,5" 250GB€ 80,95€ 161,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.207,15

Is het verschil tussen de 960 en 970 de extra €100,- nu waard voor mij?

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Het genoemde moederbord kost 70 euro meer dan een normaal degelijk moederbord, die letterlijk net zo toekomstbestendig is. Je gooit geld weg als je voor zo'n overklokkersmoederbord gaat terwijl je niet wil overklokken.
Voor de rest is het een goed systeem. Of je een GTX 970 moet nemen ligt eraan op wat voor settings je de spellen wilt spelen. Op ultra dan ja, het is het waard. Als high al voordoet kan je beter het geld in je zak steken en over 3 jaar een nog veel betere GPU kopen.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
En een b150/h170, zelfs een h110 moederbord upgrade je net zo makkelijk met een nieuwe cpu/gpu als een z170 bord, geen verschil tussen de borden wat dat betreft. Ook is een z170 bord niet sneller, qua prestaties maakt het gewoon niet uit.

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-11 14:24
Ben je niet van plan de 6400 iets op te krikken met een laatste bios update?
Ik zie duidelijk dat je nee ingevuld heb bij overclocken. Maar niet toch stiekem aan gedacht?

Goedkoper dan de 6600 en mogelijk even snel.

• Kribbie
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-10 21:48
Hallo iedereen,

Heb J. Hoogendoorn gehopen met de eerste samenstelling van dit systeem.

Gekozen voor het Z170 MB;
- Extra PCI lanes
- SLI voor evt. toekomst.
- m.2. voor ect. toekomst (heb zelf nog geen ervaring hiermee daarom zijn we voor raid gegaan)
- en mocht het er van komen (vermoed van niet) OC

Videokaart;
Gekozen voor Nvidea ivm levensduur deze computer staat er waarschijnlijk 6+ jaren.
heb meerdere ATI versleten (heb een soft spot for RED) maar levensduur ATI is gebleken dat dit niet altijd super is.

970 is een hele aanslag op het budget.

Memory;
16GB systeem staat er waarschijnlijk langetijd en videobewerking en gaming zie ik niet minder memory gebruiken ik weet dat 8gb de sweet spot is, maar 16gb met het prijs verschil. is minimaal.

SSD;
wist niet dat de ervaring van deze slecht waren zie ze toch vooer terug komen in review en bouwsystemen van mensen.

HBB;
WD Red vanwege de betrouwbaarheid greens/blues zijn naar mijn ervaring wat minder.

Voeding;
Super voeding zie de meerwaarde niet van een andere PSU.
Is volgens mij de meest gebruikte voeding in de wereld.

Al het vuurwerk mijn kant op, zonder deze forum post was dit systeem waarschijnlijk al besteld.
Het advies was ook om deze post te doen.

J. Hoogendoorn is geen die hard gamer vindt het wel leuk. hij wil gewoon een super betrouwbaar en stabiel systeem voor videoediting en huis tuin en game gebruik.

Verwijderd

SLI is niet interessant als je nog niet voorzien bent van een High-end gpu. SLI of CF heeft meer nadelen dan voordelen. Als er videokaarten zijn die met 1 gpu net zo snel zijn dan 2 minder snelle kaarten in sli dan heeft 1 kaart altijd de voorkeur.
Kies met bovenstaand advies dan ook voor een B150 moederbord. Een pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P heeft M2 en USB3.1 dus wat dat betreft niet karig uitgerust.
Een GTX960 heeft een vrij smalle geheugenbus. Hierdoor kan de kaart niet de volle 4gb geheugen aanspreken. Een R9 380X kan dat wel, is 10 - 25% sneller en nauwelijks duurder. nVidia heeft in het midden en lage segment weinig interessant te bieden. Voor hetzelfde geld is AMD sneller. Je moet behoorlijk nVidia minded zijn of de CUDA cores goed kunnen gebruiken om voor zo'n kaart te kiezen.
De CX430M biedt geen ondersteuning voor de C6/C7 powerstates van Intel Voeding advies en informatie topic - Deel 31 en heeft slechts 3 jaar garantie. De pricewatch: Cooler Master GM G450M biedt de ondersteuning wel, heeft 5 jaar garantie en is vergelijkbaar geprijsd.
De behuizing is natuurlijk een persoonlijke keuze maar in deze build vind ik hem verhoudingsgewijs erg duur.
Pagina: 1