Alleen de recovery partitie overzetten naar ssd?

Pagina: 1
Acties:

• saarsnaar
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-11-2022
Hejj lieve Tweakers,

Ik heb al een tijdje zitten zoeken op dit forum (en natuurlijk ook in Google) naar een antwoord op mijn vraag, maar kan deze helaas niet vinden. Sorry als het toch dubbelop blijkt te zijn.

Ik heb net een nieuwe laptop gekocht met daarin een conventionele HDD. Ik ga deze vervangen voor een SSD schijf (samsung evo) omdat ik gewoon echt niet anders meer wil ;). Nu wil ik niet mijn hele HDD clonen (oa omdat ik mijn SSD optimaal wil kunnen gebruiken). Maar ik wil wel graag de met de laptop meegeleverde licentie behouden.

Is het mogelijk (en zinvol) om alleen de recovery partitie te clonen naar mijn nieuwe SSD schijf en van daaruit een 'schone' installatie te doen? En zo ja: hebben jullie tips?

Of kan het bijvoorbeeld door een herstelschijf (usb) te maken en die te gebruiken om het os te installeren op de nieuwe SSD schijf?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)!

Groetjes van Saar

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als er nu Windows 10 op je laptop staat, hoef je je helemaal niet meer druk te maken over de licentie.
Zodra je WIn10 opnieuw installeert (officiele media DVD-ISO of USBstick image kan je gratis bij MS downloaden met de Media Creation Tool), wordt Win10 geactiveerd op basis van de hardware signature. Kortgezegd, activatie op basis van de vingerafdruk van je moederbord.

Je hebt dus die hele recovery partitie niet meer nodig, want je laptop is bekend bij MS en ze zullen je Win10 installatie altijd opnieuw activeren. Je hoeft niet eens meer een key in te vullen (gewoon overslaan tijdens installatie, netwerk aansluiten en activeert automatisch)
Uiteraard is het wel raadzaam om even te zorgen dat je alle drivers voor je hardware alvast gedownload hebt en op een USB stick zet. De drivers die eventueel verwerkt zitten in een WIn7/8 recovery partitie zijn sowieso nutteloos voor Win10.

Als je nog een Win7 of 8 licentie hebt, is het een ander verhaal.
Dan zou ik aanraden om éérst het hele zwikkie te clonen, en dan met behulp van de recovery partitie een verse installatie doen.
Dat de primaire partitie met de oude Windows installatie er nog op staat, is dan niet erg, want die kan in z'n geheel gewist worden (aangepaste installatie kiezen tijdens recovery en dan de partitie met WIndows er op formatteren)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?