Fusion of SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:19
Hoi mede gebruikers,

Ik heb even een vraag, ik twijfel om een Imac 21,5" te kopen met 4K retina scherm. Echter zou ik graag wat advies willen inwinnen. Ik ben al wat langs de winkels geweest en het ziet er allemaal fantastisch uit, echter kan ik het niet echt testen.

Ik twijfel erg tussen 256gb flash of 1TB fusion drive. Heeft iemand ervaring met de fusion?

Ik ga de Imac niet heel zwaar belasten, vooral het surf en mail gedrag, voor school evt Word/excel/powerpoint en mogelijk wil ik nog counter strike er op gaan zetten. Veel spannender gaat het echt niet worden, is de meerprijs het dan waard.

Al het advies is zeer welkom, heb al wel wat rond gekeken in dit topic maar echt recent bericht hierover met ervaringen kon ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Slapen is een hobby

Flash is natuurlijk heerlijk snel en zal je 4K iMac een langere levensduur geven. Je kan immers bij de 21,5" niks zelf upgraden. Maar! neem geen FusionDrive, zeker niet nu het flash gedeelte verkleind is naar 24 GB!
nieuws: Apple verkleint flashgeheugen van 1TB-Fusion Drive naar 24GB

Kies dan in plaats van een € 120,- kostende 'waardeloze upgrade' voor een € 240,- kostende ultieme upgrade.

De rest is vrije tijd. Breathe in breathe out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-07 21:50

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Dat apple de ssd naar 24gb heefd gebracht is makelijk te verklarenniet alleen vanwege de kosten( een beslissing waar ik niet achter sta) de 24gb is voor puur alleen osx en de basis programmas, dus in voor jouw gebruik meer dan genoeg.
Ik zelf heb de imac 2014 met fusiondrive van 1tb en ja op osx heb ik de ssd in gebruik en met bootcamp alleen de hdd, verschil is er. Maar om daarvoor €250,- uit te geven. Nou nee...
Ik persoonlijk heb wel zoiest als ik op de imac zit en zet hem aan moet hij snel opstarten safari e.d. Snel en soepel
Opstarten. Ga ik een spelleke spelen en moet dan paat sec langer wachten merk je eigenlijk niks van.

Kortom wil je veel opslag en gezien de prijs voordeliger uitzijn fusiondrive. Wil je echt snelheid en ga je veel grote bestanden op en neer schrijven en grote fotos bewerken of films zeg ik voor snelheid ssd...
Maar als ik lees waar jij het voor gebruikt lekker de fusion drive, menige tweaker zal het mijn oneens zijn maar het kost al genoeg en de meerprijs naar de ssd. Voor dat geld heb je ook bijna de imac 5k en heb je inplaats van de hdd 2.5 inch een 3.5 die iets sneller is. Maar wel een totaal betere machine ( processor deskopclass inplaats van laptop, gpu los inplaats van intel, groter scherm, hogere resolutie)

Een lap tekst maar probeer je te helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Een Fusion Drive is bij veel zaken niet sneller dan een gewone schijf maar wel duurder. Zoek je snelheid dan is een Fusion Drive weer langzamer dan een ssd maar wel weer goedkoper. De enige reden om voor een Fusion Drive te kiezen is het nodig hebben van veel opslagcapaciteit met een beetje snelheidswinst (Mac opstarten en het starten van apps zal sneller zijn, de rest niet). Je kunt natuurlijk ook een en ander combineren (ssd in de iMac, grote opslag extern aansluiten via USB/Thunderbolt/netwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-07 12:33
Heb een imac met fusion in bestelling staan maar moest ik kunnen zou ik zeker de ssd genomen hebben. Opslag via usb3 of netwerk kan altijd. Een hdd is zo traag in vergelijking met een ssd...

Denk dat ik ssd via thunderbolt ga doen icm een angelbird ssd, die combinatie doet zich voor als apple ssd waardoor trim native werkt. Maar opzich spreek je dan ook over 300€ voor 256Gb. Kan je beter intern nemen als een BTO imac tot de mogelijkheden hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
@coldbullet, Je uitgebreide mening wordt gewaardeerd. Ik zit dus met exact dezelfde gedachten, de tweaker in mij zegt doe de SSD maar als ik logisch nadenk met mijn gedrag zou een Fusion genoeg moeten zijn. Ik heb al aardig door weten te drukken bij mijn vriendin dat we wel de 4K moeten hebben. Maar is dat bijvoorbeeld wel zo nodig, zag in de mediamarkt laatst niet super veel verschil tussen de 5k 27 inch en de full HD.

Is 4K op 21,5 inch wel zichtbaar beter?

P.S. ik heb een Nighthawk r7000 router, daar kan ik een usb 3.0 netwerk schijf aan hangen voor back up. Wat dat betreft zou minder opslag niet echt een probleem zijn. Het is echt om te verklaren waarom ik weer meer geld uit moet geven, want zoals iedereen wel weet, de extra prijzen zijn niet mals bij Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Full hd en 4k is de grootste stap die je kan maken, 5k is natuurlijk scherper. Maar of je het verschil erg goed ziet? Lijkt mij niet het oog kan opeen gegeven moment het verschil niet meer zien. Dus ja als het ook een centen kwestie is lekker de 4k pakken en dan fusion drive.
Komt het niet op €100,- zou ik voor de 5k gaan maar daar zit dan nog geen dusion drive in wat natuurlijk weer duurder is en zo kan je ook door blijven gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:05
Ik heb een iMac 27" late 2012. Toen gekocht met 1TB Fusion.
Mijn HD was 2 weken geleden kapot gegaan en sinds deze maandag heb ik nu een Fusion van Flash en SSD.

Weet niet of de mensen hierboven ook daadwerk met beide hebben gewerkt, maar mijn verhaal hieronder is op basis van GEBRUIK en geen statistieken of aannames.

Toen ik net de iMac had, voelde hij net zo snel aan. zodra ik de flash gepasseerd was (128GB) voelde het trager aan. Ik was dus toch een beetje teleurgesteld over de Fusion. Aangezien het vervangen ervan een hele kluif was en een grote SSD erg duur (toen nog dik 700 euro), heb ik het maar gelaten.
2 weken geleden is de HD kapot gegaan en kon ik niets anders dan vervangen (Samsung 850 EVO 1TB)

Na het vervangen zou het allemaal veel sneller moeten aanvoelen.....maar dat doet het niet.
Het laden van zowel OSX als openen van Photoshop duurt nog steeds even lang als voorheen. Misschien is dit in millisecondes niet te voelen, maar voor mijn gevoel springt het logotje nog steeds 3x op voordat het echt geopend wordt.
Ik draai ook Bootcamp erop. Daar is de snelheid wel daadwerkelijk sneller, omdat Windows geen Fusion herkent, maar alleen storage herkent.

In elke test haal ik nu het maximale der maximale van snelheid, maar gezien de dingen die jij doet (komt overeen met wat ik doe) zal je het echt niet merken. Uit mijn test, is mijn Flash+SSD combo nog sneller dan de FLASH van Apple zelf (750GB)
Dat Apple nu gekozen heeft voor 32GB flash is natuurlijk wel een stuk minder leuk.

Wel paar punten om over na te denken bij een Fusion:
- HDD gaat sneller kapot, vaak half ongemerkt. Flash is kans op kapot gaan veel kleiner en je weet ook direct of het kapot is ook niet (het kan niet half wel doen of half niet doen).
- Blijkbaar is Fusion SSD+Flash sneller dan Flash alleen?!
- Flash is veel prijziger dan Fusion SSD+Flash, ik betaal nu 500 euro voor 1TB SSD. Bij Apple krijg je daar niet eens 512Gb SSD ervoor.

------------edit-----------
Wat je ook kan doen is een gewone HD nemen, de aller goedkoopste en dan door een extern bedrijf een SSD erin laten zetten. Mijn ervaring hiermee zijn erg goed. Qua prijs ben je veel goedkoper uit. Bij het openen van de machine vervalt de garantie NIET! Tenzij er iets kapot gaat van de logicboard bij het knutselen.

[ Voor 8% gewijzigd door kx22 op 30-12-2015 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Zit er in de 4k mac gen blade ssd in????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
@Kx22 Dank voor je uitgebreide ervaring! Ik had gelezen van de kleinere flash op de Fusion, dat is ook wel waarom ik twijfel. Wel fijn om te horen dat er betreft snelheid weinig tot geen verschil in zit.

Ik heb op Ifixit gekeken voor handleiding om de Imac open te schroeven, maar dat is echt niet te doen. Een mac mini is me nog wel paar keer gelukt, maar voor een apparaat van 1900 durf ik niet zo uit elkaar te halen. Wel top dat je mee denkt maar daar kan ik niet aan beginnen, anders had ik dit absoluut gedaan!

@Coldbullet, dat is het probleem bij apple vaak, paar kleine ingrepen gaat aardig in de papieren lopen. Ik kan inderdaad voor de 27" 5K kiezen maar betaal ik 2100 euro en daarboven op komt nog 100 euro voor harde schijf, gaat al richting de 2250. Dat is me eigenlijk wat te gortig waarvoor ik het ga gebruiken.

Ik heb in mijn laptop wel een ssd gezet en dat werkt echt prima! Daarom ga ik denk ik voor de 4K variant met SSD van 256 en backup schijf.

Tussen 4k en 5k lijkt mij het verschil zo klein dat niemand dit gaat zien.

[ Voor 28% gewijzigd door SirMemeAlot op 31-12-2015 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

De btw merk je verder niks van dit omdat een bedrijf eind van het jaar pas de btw terug krijgt, de studentne/docenten korting dat is een slim idee had ik toen ook gedaan vriend van me is docent en heeft die imac op zijn naam besteld krijg je toch wel lekkere korting. Is je ssd🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Dat maakt in dit geval niet uit, hoef de BTW niet voor te schieten. De BTW scheelt ook al gauw 300 euro op dit product, dus dat is altijd beter dan de studenten/docenten korting. De nederlander in mij vroeg alleen af of ik een loophole had gevonden en nog goedkoper kan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Zullen we de discussie over zonder BTW kopen maar achterwege laten? Daar is dit niet het juiste forum voorn, en we gaan je hier bovendien niet helpen met fraude.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Zo, beschuldigen van fraude gaat wel heel ver :? . Ik vraag alleen of het kan/mag maar terug on topic dan maar. :)

Navraag gedaan bij de belastingsdienst en het is geen probleem.

@Daedalus Het zou je sieren om je post aan te passen.

[ Voor 34% gewijzigd door SirMemeAlot op 31-12-2015 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 15:26
Ik heb (27"5K) gekozen voor SSD omdat ik geen draaiende schijf meer wil ín de iMac. Heb nu een externe USB3 ernaast gooi het OS en programma's op de Mac HD, alle bestanden op de externe. Gaat snel zat, eigenlijk merk ik nergens stagnatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:01
SirMemeAlot schreef op woensdag 30 december 2015 @ 20:45:
Zo, beschuldigen van fraude gaat wel heel ver :? . Ik vraag alleen of het kan/mag maar terug on topic dan maar. :)

Navraag gedaan bij de belastingsdienst en het is geen probleem.

@Daedalus Het zou je sieren om je post aan te passen.
Als het een zakelijke aankoop is dan is het geen enkel probleem. Is het puur voor privé gebruik dan is dit überhaupt niet toegestaan en sinds vorig jaar kan je ook geen gebruik meer maken van speciale regelingen.

Ontopic dan maar weer:

GA VOOR DE SSD!!

De flash opslag die Apple gebruikt zijn geen normale Sata 6 SSD's maar bloedsnelle PCIe blade ssds zoals deze ook in de macbook pro en mac pro worden gebruikt. De 256GB weet toch zo'n 1,3GB/s en 2GB/s aan te tikken: YouTube: iMac 4K 21.5 Inch SSD Read & Write Test.

Ik kan je verzekeren dat je dat zeer zeker gaat merken (heb de 500GB in mijn Macbook Pro zitten en openen van meerdere grote programma's is bijna instant). Koop daarnaast een redelijke USB 3.0 schijf voor bulk en je bent klaar. Ik gebruik zelf de combi 500GB PCIe SSD met een 2TB thunderbolt schijf en ik heb genoeg opslag voor onderweg en thuis een vrij rappe schijf met alle overige dingen erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik heb mezelf al overgehaald om voor de SSD te gaan. Niet alleen omdat ik het nodig heb maar het zal me Imac ook meer waarde laten behouden.

Ik wil ook beetje gaan gamen dus heb mezelf maar overgehaald om de 27" te halen met de m390. Ben je wel weer stuk duurder uit maar kan ik er hopelijk veel langer mee vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Haha, de virus heeft je al te pakken, van een 21" 4k imac geupgradr naar een 5k en ssd En nog eens de gpu upgrade...

Ik snap het volkomen hoor ik game ook opme mac en heb ook de 27" late 2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-07 12:33
Moest ik kunnen zou ik ook zeker de ssd (256 GB) nemen, die ssd's zijn nu eenmaal gruwelijk snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Haha ja het virus heeft me :-( Zal even langer geld op zij leggen en dan toch voor de 27" gaan. Het is zo mooi spul, het is alleen altijd zo balen dat prijs/prestatie voor mijn gevoel zover uit elkaar ligt. Maar je betaald voor design en puike afwerking, en niet direct voor prestatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
tsja het scherm is nou eenmaal duur: pricewatch: Dell Ultrasharp 27 Ultra HD 5K-Monitor UP2715K Zwart. Kost je minimaal €1500, dus dan valt die pc die er aan hangt opzich wel mee.

Pro-tip. Upgrade zelf het werkgeheugen. Dit scheelt honderden euro's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 20:13

Yero

Reviewer
Ik heb zelf een 'Late 2012' (feitelijk 2013) 27" iMac. Daar zat oorspronkelijk een 1 TB FusionDrive in. Ik wist van te voren dat de 128 GB flash niet voldoende zou zijn aangezien ik nogal wat grote bestanden gebruik (Lightroom, InDesign, Parallels, diverse games). Na een jaartje heb ik de iMac opgeschroefd en en de hdd vervangen door een snelle Crucial 1 TB SSD. En dat was in mijn geval een wereld van verschil. Programma's starten sindsdien veel sneller op. Destijds ook nog wel wat testjes gedaan en dat verschil was ook enorm (van +-120MB/s naar bijna 500 MB/s). Ik gebruik ook nog een 6 TB Thunderbolt schijf (RAID1) en de software die daarop staat start merkbaar trager op.

Ik zou alleen al vanwege de upgrademogelijkheden geen 21,5" iMac kopen.

Wat je ook kunt overwegen: een externe SSD via Thunderbolt. Daar zijn ondertussen ook best snelle producten voor beschikbaar. Je kunt ook booten vanaf een externe schijf. Al is dat natuurlijk niet de meest praktische oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Een externe thunderbolt ssd kost echter veel meer dan een veel sneller interne ssd in verhouding. Eentje van Lacie kost al gauw €250 en een goedkopere silicon Power van 240gb ook al €200. Allemaal wel op sata 6 snelheden en niet op PCIe (die ongeveer 3-4 maal zo snel zijn). Zou ik toch liever de interne pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankeey
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-02-2020
Veel mensen raden je een SSD aan. Maar ik zelf kan de FusionDrive aanraden. Je zegt zelf alleen maar het internet te browsen en e-mailtjes sturen. Nou dit kan met gemak op de 24gb van de FusionDrive. De SSD is maar 256GB (volgensmij?) en de FusionDrive 1TB.

Verschil in counterstrike zou je er niet in merken. Verschil in opslag capaciteit wel.
Pagina: 1