"Premade" NAS vs zelf samenstellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterjanvh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-07 17:14
Dag tweakers

Ik ben sinds enige tijd aan het rondkijken om een NAS aan te schaffen of zelf eentje samen te stellen.
Na heel wat research in de verschillende "premade" NAS-en kom ik er maar niet uit. Ik heb het gevoel dat ik er meer ga uithalen als ik zelf een PC samenstel.
De NAS moet vooral dienen voor het opslaan en streamen van films/series naar mijn TV, Apple TV en laptops (soms ook simultaan!).
Ik heb momenteel Plex geïnstalleerd op mijn desktop en dat vind ik erg fijn werken, bij voorkeur zou ik dus ook Plex gebruiken op mijn nieuwe NAS (tenzij jullie andere voorstellen hebben natuurlijk!).
Een absolute vereiste is dat mijn systeem future proof is. 4K streaming hoort daar dus zeker bij.

Mijn budget is 900 euro inclusief 8TB opslag. Voorstellen met een marge van 200 euro altijd welkom, dan bekijk ik even de voor-en/of nadelen daarvan!

Graag had ik jullie mening gehad over wat het beste is. Koop ik een premade NAS of stel ik zelf een PC samen?
Indien premade: kom ik toe met bv een DS216Play of raden jullie mij aan naar de iets krachtigere DS716+ te gaan (met het oog op 4K transcoding in de toekomst)?
Indien zelf samen te stellen: enkele tips wat betreft de componenten?

Alvast bedankt voor jullie mening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 21:09
Met DSM 6.0 op het oog zou ik zelf voor een Synology gaan, met name de 716+.

Maar je wil 8TB opslag. Ga je dan 2x4TB zetten zonder mirroring? Of 2x8TB (WD Enterprise of Seagate Archive?) met mirroring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4k met plex gaat die DS216Play het niet trekken als hij moet converteren. Je gaat naar intel cpu moeten kijken denk ik (tenzij al je devices native ondersteuning hebben voor het formaat dat je gaat gebruiken).

Persoonlijk heb ik ook die afweging gemaakt en ik vond dat ik voor dat budget meer speelruimte moest kunnen hebben (vereist natuurlijk enige computerkennis, bij voorkeur linux voor zo'n dingen). Ik had ook nog enkele 2.5 HDD's liggen en heb die gebruikt als backup schijven. Met een NAS kon ik dit niet en moest ik een extra HDD kopen...
Als je gewoon een out-of-the-box oplossing wil hebben waar je niet teveel tijd moet insteken => koop die DS716+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Ik heb gekozen voor self-made. Voor de prijs die een DS716+ kost, kun je zelf iets bouwen dat nog een stuk beter kan transcoden, die Celeron N3150 van de DS716+ is leuk maar komt niet in de buurt van een Haswell of Skylake Celeron/Pentium/Core i3.

Persoonlijk vind ik het ook gewoon leuk dat je volledige vrijheid hebt welke software op het systeem draait, nu is het een NAS maar je kunt die voor zoveel meer gebruiken. Een Synology bak is wel gebruiksvriendelijker, de uren die ik al in mijn self-made bak gestoken heb, zijn niet te tellen, dus als met pc's klooien niet je hobby is, komt een Synology wel "goedkoper" uit.

Verder stelt Glitchdj een valide vraag over de opslag. Ik leid af dat je 8TB aan harde schijven wilt kopen, maar ga je die dan niet mirroren? Het gaat maar over films/series, die download/rip je makkelijk opnieuw, maar dat kost wel weer tijd, dus een vorm van disk beveiliging zou ik toch gebruiken. Ik gebruik 4 x 3TB HDD's in een JBOD en SnapRAID als "software" RAID (3 data schijven en 1 pariteitsschijf dus 9TB opslag). SnapRAID houdt wel niet continu pariteit bij, maar aangezien ik niet vaak data wijzig op mijn systeem, vind ik dat voldoende beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edje-bel
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:09
4K streaming hvec/h265 is alleen ondersteund in plex voor windows10 en gebeurd niet door de plex server.

Bij een zelfbouw nas kan je eenvoudig bv een moederbordje wisselen mocht dat nodig zijn.
Persoonlijk zie ik ook geen voordeel om raid te gebruiken bij deze toepassing.

Ik ben dus voor een zelfbouw gegaan; plex server onder windows met een i3 6100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterjanvh
Hartelijk dank voor jullie tips. Ik had eigenlijk de keuze al enigszins gemaakt om het systeem zelf te bouwen, maar wou toch even confirmatie :). Het enige nadeel hierbij is dat ik, mezelf kennende, uiteindelijk veel duurder ga uitkomen dan ik eerst had gedacht :).
Ik ben in mijn vrije tijd constant bezig om nieuwe dingen uit te proberen op PC's/servers, dus dit kan er nog wel even bij!

Welke software draaien jullie op jullie selfmade NAS?
Pana schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:02:
Met DSM 6.0 op het oog zou ik zelf voor een Synology gaan, met name de 716+.

Maar je wil 8TB opslag. Ga je dan 2x4TB zetten zonder mirroring? Of 2x8TB (WD Enterprise of Seagate Archive?) met mirroring?
Gezien het enkel om films/series gaat die ik toch opnieuw kan rippen dacht ik om een simpele RAID0 te gebruiken met 2x4TB schijven.
Het bouwen van mijn eigen systeem geeft natuurlijk meer mogelijkheden wat betreft de hdd configuratie... Stof tot nadenken!
MacPoedel schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:04:
Ik heb gekozen voor self-made. Voor de prijs die een DS716+ kost, kun je zelf iets bouwen dat nog een stuk beter kan transcoden, die Celeron N3150 van de DS716+ is leuk maar komt niet in de buurt van een Haswell of Skylake Celeron/Pentium/Core i3.

Persoonlijk vind ik het ook gewoon leuk dat je volledige vrijheid hebt welke software op het systeem draait, nu is het een NAS maar je kunt die voor zoveel meer gebruiken. Een Synology bak is wel gebruiksvriendelijker, de uren die ik al in mijn self-made bak gestoken heb, zijn niet te tellen, dus als met pc's klooien niet je hobby is, komt een Synology wel "goedkoper" uit.

Verder stelt Glitchdj een valide vraag over de opslag. Ik leid af dat je 8TB aan harde schijven wilt kopen, maar ga je die dan niet mirroren? Het gaat maar over films/series, die download/rip je makkelijk opnieuw, maar dat kost wel weer tijd, dus een vorm van disk beveiliging zou ik toch gebruiken. Ik gebruik 4 x 3TB HDD's in een JBOD en SnapRAID als "software" RAID (3 data schijven en 1 pariteitsschijf dus 9TB opslag). SnapRAID houdt wel niet continu pariteit bij, maar aangezien ik niet vaak data wijzig op mijn systeem, vind ik dat voldoende beveiliging.
Goed om te horen dat een i3 voldoende is, ik was al richting een i5 6400 aan het kijken.
SnapRAID ken ik niet, dat bekijk ik even in detail. Thx voor de tip!
edje-bel schreef op woensdag 30 december 2015 @ 18:11:
4K streaming hvec/h265 is alleen ondersteund in plex voor windows10 en gebeurd niet door de plex server.

Bij een zelfbouw nas kan je eenvoudig bv een moederbordje wisselen mocht dat nodig zijn.
Persoonlijk zie ik ook geen voordeel om raid te gebruiken bij deze toepassing.

Ik ben dus voor een zelfbouw gegaan; plex server onder windows met een i3 6100.
Tevreden over de keuze voor Windows?
Ik heb altijd de neiging om een linux distro te kiezen als het om server toepassingen gaat.

Nogmaals bedankt voor jullie tijd en tips! Beste wensen trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
pieterjanvh schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 11:44:
Hartelijk dank voor jullie tips. Ik had eigenlijk de keuze al enigszins gemaakt om het systeem zelf te bouwen, maar wou toch even confirmatie :). Het enige nadeel hierbij is dat ik, mezelf kennende, uiteindelijk veel duurder ga uitkomen dan ik eerst had gedacht :).
Ik ben in mijn vrije tijd constant bezig om nieuwe dingen uit te proberen op PC's/servers, dus dit kan er nog wel even bij!

Welke software draaien jullie op jullie selfmade NAS?
Ik draai Ubuntu Server 15.10. Tijdens het plannen van mijn server heb ik een tijd OpenMediaVault bekeken, maar daar uiteindelijk van af gezien omdat die nog gebaseerd is op een oudere versie van Debian (Wheezy, nog niet Jessie), daardoor had die een wat te oude Linux kernel voor mijn nieuwere hardware (ik heb een Haswell Core i3 4130T). Moest OMV overgaan naar v3 en dan ook een Debian upgrade doen, overweeg ik wel om dat dan eens in te installeren, omdat de OMV webinterface er mij meer geschikt voor mijn doel uit ziet dan degene die ik nu op Ubuntu heb geïnstalleerd (namelijk Ajenti, ziet er prima uit en werkt goed, maar beetje te krachtig voor mij).

Ik heb ook wat geëxperimenteerd met Debian Jessie met VMs, maar koos dan uiteindelijk toch voor Ubuntu omdat ik er meer vertrouwd mee ben, ook al kan ik me ook niet echt meer vinden in de werkwijze bij Canonical.

Ik heb een tijdje Ubuntu Gnome 15.10 gedraaid, toen ik het OS nog had staan op een partitie van HDDs en nog niet op een eigen SSD, maar dat was niet stabiel genoeg, en je krijgt met een gewone desktop distributie een heleboel pakketten mee geïnstalleerd die je niet nodig hebt (bv LibreOffice of Firefox). Maar in de oriëntatiefase gebruikte ik mijn systeem niet meteen headless, dus een desktopinterface hebben vond ik wel prettig.
[...]

Gezien het enkel om films/series gaat die ik toch opnieuw kan rippen dacht ik om een simpele RAID0 te gebruiken met 2x4TB schijven.
Het bouwen van mijn eigen systeem geeft natuurlijk meer mogelijkheden wat betreft de hdd configuratie... Stof tot nadenken!
RAID0 zou ik niet doen, als één schijf het opgeeft ben je al je data kwijt. Je zegt niet zo te geven om hoe veilig je bestanden zijn, maar RAID0 in een NAS is echt gevaarlijk en het is ook zinloos om de snelheid van je harde schijven op te voeren omdat die niet de bottleneck is bij bestandsoverdracht, maar wel de snelheid van je Gigabit ethernet poort.

Je kunt je schijven aansluiten zonder RAID (JBOD = just a bunch of discs, het besturingssysteem ziet al je schijven afzonderlijk) en dan poolen om één groot volume te bekomen. Ik gebruik daarvoor mergerfs, een op FUSE gebaseerd bestandssysteem wat bij mij probleemloos werkt, is relatief onbekend volgens mij, bekender is mhddfs wat min of meer hetzelfde doet maar niet meer ontwikkeld wordt.

Zoals ik al eerder zei gebruik ik dit in combinatie met SnapRAID. Concreet betekent dit, dat ik gewoon 4 losse schijven heb (sda, sdb, sdc, sdd, 3TB elk) waarvan ik data/content naar de eerste 3 schrijf (die ik pool met mergerfs), en op de vierde houdt een SnapRAID-script regelmatig pariteitsgegevens (checksums) bij, in mijn geval dagelijks. De pariteitsschijf moet minstens zo groot zijn als de grootste data schijf. Bij overzetten van grote bestanden haal ik zo rond de 120MB/sec, sneller kan niet via GbE.

Bij het opstellen van mijn drive pool en SnapRAID array heb ik heel veel gehad aan deze gids: http://zackreed.me/articles/72-snapraid-on-ubuntu-12-04. Misschien ben je er ook wat mee, zelfs als je besluit geen disc beveiliging te doen, ben je misschien wel wat met de uitleg over mergerfs om een drive pool te maken.
[...]

Goed om te horen dat een i3 voldoende is, ik was al richting een i5 6400 aan het kijken.
SnapRAID ken ik niet, dat bekijk ik even in detail. Thx voor de tip!
Een i3 is voor mij voldoende, maar afhankelijk van wat je wilt kunnen transcoden is mogelijk een snellere processor nodig. De meeste off-the-shelf NAS systemen gebruiken ARM processors of Intel Atom-gebaseerde processors. Er zijn wel high-end modellen met Core i7's of Xeons maar die kosten dan weer veel meer dan wanneer je zelf een pc zou bouwen met die processors.

Plex heeft een guideline om je een idee te geven hoe snel een processor moet zijn om te kunnen transcoden, hierzo https://support.plex.tv/h...-for-my-Server-computer-.
[...]

Tevreden over de keuze voor Windows?
Ik heb altijd de neiging om een linux distro te kiezen als het om server toepassingen gaat.

Nogmaals bedankt voor jullie tijd en tips! Beste wensen trouwens ;)
Gezien het budget van mijn server vond ik de kost van een Windows installatie ook te hoog, maar het zou wel zeker mogelijk moeten zijn, denk dat er van de meeste software die ik zelf gebruik (Plex Media Server bv) wel Windows alternatieven zijn en ik gebruikte sowieso al SMB/samba/CIFS voor het delen van de drivepool met het netwerk, wat eigenlijk een Microsoft protocol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterjanvh
Thanks voor jullie hulp jongens, dit is het uiteindelijk geworden:

Hardware
- CPU: Intel i5 6500
- Mobo: Asus-Z170-K
- Geheugen: 8GB DDR4 (2666MHz) van Corsair
- Opslag: 3x4TB Western Digital Red + SSD van 60GB voor OS
- PSU: Corsair RMx550
- Case: Corsair 100R zonder window

Software
- Ubuntu Server 15.10
- ZFS bestandssysteem in RAIDz geconfigureerd
- Ajenti
- Samba
- Plex Server
- Couchpotato
- SickRage
- Transmission

To do:
Alternatieven voor Samba bekijken, zodat het ook veilig wordt om mijn shared folders over internet beschikbaar te stellen.

Ik leer nog dagelijks dingen bij waarmee ik het systeem beter kan configureren, tips zijn uiteraard altijd welkom ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
pieterjanvh schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:31:

To do:
Alternatieven voor Samba bekijken, zodat het ook veilig wordt om mijn shared folders over internet beschikbaar te stellen.

Ik leer nog dagelijks dingen bij waarmee ik het systeem beter kan configureren, tips zijn uiteraard altijd welkom ;).
Met veilig folders delen over internet, bedoel je dan iets als OwnCloud? https://owncloud.org/

Je zou ook een VPN kunnen maken (bv met OpenVPN) en zo inloggen op je thuisnetwerk, zodat een remote pc niet alleen met Samba aan je data kan, maar je kunt dan ook de server remote configureren zoals je op je thuisnetwerk doet, met Ajenti, SSH, torrents toevoegen aan Transmission/Deluge, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterjanvh
MacPoedel schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 20:08:
[...]

Met veilig folders delen over internet, bedoel je dan iets als OwnCloud? https://owncloud.org/

Je zou ook een VPN kunnen maken (bv met OpenVPN) en zo inloggen op je thuisnetwerk, zodat een remote pc niet alleen met Samba aan je data kan, maar je kunt dan ook de server remote configureren zoals je op je thuisnetwerk doet, met Ajenti, SSH, torrents toevoegen aan Transmission/Deluge, etc.
Jep, heb beide opties reeds overwogen. Ik neig om naar de VPN oplossing te gaan, hoewel die OwnCloud me wel iets leuk lijkt om mee te experimenteren.
Jij ervaring met beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterjanvh
Na enkele weken ervaring maak ik mij lichtjes zorgen over de performantie van mijn ZFS.
Ik heb een pool in RAIDZ1 geconfigureerd met 3x een 4TB WD Red.
Als ik een grote file overzet van uit Windows haal ik zo'n 65MB/sec, zou dit niet meer moeten zijn?
Normaal gezien is mijn internet hierbij geen stumbling block, gezien mijn PC en server met UTP kabel verbonden zijn met mijn ASUS RT-AC87U.
Een bonnie++ benchmark geeft mij de volgende resultaten (klik om uit te vergroten):
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/5zgyf9.png

Alle indicaties die ik kan vinden wijzen er allemaal op dat alles in orde is, dus misschien maak ik me voor niks zorgen. Ik heb al verschillende uren gespendeerd om benchmarks op te zoeken, maar ik kan er bijzonder weinig nuttige vinden.
Wat is jullie ervaring?

Edit:
Bovenstaande probleem is opgelost. Ik gebruikte ZFS-fuse ipv ZFS uit de linux kernel.
Snelheden liggen nu kortbij de bottleneck van mijn internet (+- 115MB/sec).

[ Voor 9% gewijzigd door pieterjanvh op 13-02-2016 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Day
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-01 08:18
Mag ik vragen wat je dit gekost heeft? En dat in bijvoorbeeld relatie tot een Qnap 251? (2,4GHz, 2GB ram, 360 euro). Die heeft nl ook 2 Gbit poorten, waar je met een beetje handigheid 240MB/s uit haalt...
Ik was op zoek naar de hs-251 totdat ik stuitte op dit topic :)

edit: om maar een voorlopig antwoord op mijn eigen vraag te geven, je zult ongeveer zijn uitgekomen op 450,- als je 2 gb geheugen had genomen en hd's niet meegerekend?

Ben me dan aan het afvragen wat de meerwaarde van het zelfbouw systeem is boven de silent hs-251. Ik moet toegeven dat het leuker is om zelf iets in elkaar te zetten, maar wegen de kosten echt op tegen die van een goede premade?

[ Voor 58% gewijzigd door D-Day op 17-02-2016 09:03 ]

Racism is a symptom of illiteracy. It's in our DNA: the human race is 1, not many.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
Goed dat je er zelf bent op uitgekomen :). Ik ben zelf niet met ZFS begonnen om verschillende redenen: ik wil makkelijker HDDs kunnen uitbreiden, ZFS zou niet zo stabiel zijn op Linux (en ik wou echt Linux en geen BSD of Solaris) en ik vind het wat overkill omdat ik grotendeels mediabestanden bewaar. Belangrijkste data zijn dan foto's, maar die bewaar ik ook op Google Foto's (en ik fotografeer alleen met mijn telefoon of een compactcamera).

Wat dan nog die VPN betreft, ik heb nog niet geantwoord omdat ik daar zelf nog niet echt toe gekomen ben. Ik heb al wel een VPN geconfigureerd op mijn Windows pc omdat dat daar vrij eenvoudig op is, ik gebruik no-ip als Dynamic DNS dienst, en kan zo wel met smb aan mijn bestanden. Maar dan moet mijn pc dus aan staan, was eerder een proof of concept, ik zit met een verhuis momenteel en de server is niet eens aangesloten omdat ik nog netwerk moet leggen. Van ownCloud zijn ook veel tevreden gebruikers en dat maakt het toch meer een Dropbox-achtige ervaring. Je zou ook Bittorrent Sync kunnen gebruiken. Die opties zijn wat eenvoudiger in te stellen dan de VPN, maar met remote toegang tot je netwerk kun je wel ook op afstand je server configureren.
Die systemen zijn niet echt vergelijkbaar, behalve dat ze allebei dienen voor dataopslag, hebben ze toch echt een ander doel. Komt dan nog bij dat in deze zelfbouw veel meer HDDs kunnen, de processor ook beter geschikt is voor transcoding, je zou hiermee ook veel sneller kan rarren en parren als je van nieuwsgroepen downloadt en je de volledige vrijheid hebt in de keuze van software en bestandssystemen (in dit geval wordt bv Ubuntu Server en ZFS gebruikt). De Qnap is dan weer veel kleiner, stiller en komt uit de fabriek met software dus heb je weinig aan te configureren. Het is dus maar waar je prioriteiten liggen. Dat de Qnap meerdere NICs heeft die je zou kunnen teamen, doet er volgens mij weinig toe. Systeem is te traag om de bandbreedte van één NIC op te gebruiken, laat staan twee, 240MB/s haal je daar nooit uit.

Een zelfbouw die qua specificaties korter bij de Qnap ligt, kun je veel goedkoper maken, bv:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3150-ITX€ 84,40€ 84,40
1Cooler Master Elite 110€ 38,95€ 38,95
1Crucial CT51264BF160BJ€ 15,95€ 15,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,95€ 33,95
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 211,20

Hiermee heb je dubbel zoveel cores, dubbel zoveel RAM geheugen, een SSD voor het OS (beetje overkill, de Qnap moet het stellen met 512MB flashgeheugen). Een systeem met dualcore CPU, 2GB RAM en geen SSD maar een USB stick voor het OS (wordt niet echt aangeraden wegens slijtage, maar mits het een goede stick is en je er weinig op schrijft, kan die jaren mee) kan ik samenstellen voor rond de €150, minder dan de helft van de Qnap dus, maar ik zou je toch eerder de quadcore aanraden (desnoods ook met USB stick). Trek je in deze prijsklasse ook niet teveel aan van NIC teaming, als je de bandbreedte van één Gbit poort haalt, kan je al tevreden zijn.

Wat dan de software betreft, de TS heeft hier gekozen voor een aanpak waarbij je alles zelf moet configureren en installeren, dat heeft zijn sterktes maar als je van Linux weinig kaas hebt gegeten, kun je lang bezig zijn. Er zijn ook operating systems te vinden die een stuk meer kant-en-klaar zijn, bv OpenMediaVault of Amahi. Ik zou Xpenology (een port van Synology DSM voor zelfbouw systemen) hier ook bij kunnen rekenen maar ik weet niet hoe stabiel dat is.

[ Voor 7% gewijzigd door MacPoedel op 17-02-2016 12:07 ]

• D-Day
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-01 08:18
Bedankt, mooie uitgebreide reactie!
De systemen liggen inderdaad ver uit elkaar.
Mijn eisen zijn dan ook anders, en ik wil m zeker niet als een -bijna- extra pc inzetten...
Meer om data-opslag te centraliseren, in de woonkamer aansluiten op de tv als mediaspeler, een soort C' schijf voor 3 pc's. Streamen, backuppen en m'n tekstverwerken dus.
Dan zijn klein en stil belangrijk denk ik,

Racism is a symptom of illiteracy. It's in our DNA: the human race is 1, not many.

Pagina: 1