NAS voor in Apple omgeving + Dune Media Player

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:53

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Topicstarter
Hi Allemaal,

Ben mij aan het oriënteren om te kijken wat de mogelijkheden zijn om een NAS te nemen waar ik mijn downloads op stal en binnenhaal. uiteindelijk zal het mogelijk moeten zijn om rechtstreeks de films af te spelen vanaf de NAS op mijn Dune HD D1 Media player.

In mijn huishouden heb ik twee Apple Computers en verschillende iOS devices. Deze zijn met internet verbonden via een Time Capsule 3tb (huidige generatie).

Door de bomen zie ik het bos niet meer en ik weet niet waar ik moet beginnen, vandaar dit topic. Ik begreep altijd dat Synology goed is en prima met Apple om kan gaan, maar welke moet ik dan hebben? En kan ik de harde schijven in de NAS als HFS+ formatteren of werkt het dan niet met mijn media player?

Hoor graag de ideeën op tweakers hierover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zou een -14, -15 of -16 model aanraden. Die genieten nog jaren softwaresupport (nieuwe versies en bugfixes) en werken in zijn algemeenheid goed met Apples.

Wanneer je een of meer disks in een Synology (of eender welke andere NAS) installeert dan wordt dat apparaat 'eigenaar' van die disks. D.w.z. deze worden geformatteerd in een indeling en formaat specifiek voor de NAS. Voor de meeste NAS'en zal dat ext3 of ext4 zijn. Het lijkt me niet veilig om een disk op een mediaplayer aan te sluiten daarna weer in de NAS te plaatsen en door te gaan alsof er niks gebeurd is.

Het is de bedoeling dat je de disks in de NAS laat zitten en dat deze de inhoud hiervan via het netwerk in de vorm van bijvoorbeeld SMB (Windows), NFS (Linux) of AFP (Apple) beschikbaar stelt aan een netwerk-aangesloten mediaplayer. Waar denk je dat de N in NAS voor staat? :)

Uit ervaring kan ik trouwens zeggen dat een Synology prima voor Time Machine kan spelen. Verschillende Macs hier in huis doen hier dagelijks hun backup naartoe en het volledig restoren van een machine werkt perfect vanaf een Synology.

[ Voor 15% gewijzigd door spone op 29-12-2015 20:48 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Dank voor de snelle reactie, jammer dat een nas geen HFS+ file systeem ondersteunt maar enkel ext, wat ik helaas al dacht.

Stel ik neem een synology nas, kan NZBVortex bijvoorbeeld dan rechtstreeks opslaan/downloaden op de NAS of moet hij eerst downloaden op de Mac en dan kopiëren naar de NAS?

Kan de NAS communiceren met mijn Mac via AFP en de media player via NFS of SMB? Of moeten alle apparaten hetzelfde protocol volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:16
Toevallig beschik ik over eenzelfde situatie als die je schetst.
Ik heb een MacBook,iMac,iPad, 2 iPhones, Synology DS415play en twee Dune media players :)

Ik zou inderdaad kiezen voor een 4-bay NAS en dan het liefst een 15/16 model (eerste cijfer is aantal disken, laatste twee cijfer bouwjaar).

Synology gebruikt een eigen SHR indeling voor je disken en gebruikt tot nu toe standaard ext4 als filesystem.

De Synology dient perfect als TimeMachine voor al mijn Apple devices en hij is snel zat om alles te streamen naar twee Dunes tegelijk hier in huis.

Er zijn tal van applicaties op Synology aanwezig om je downloads te verzorgen. Ik gebruik dit zelf ook en mijn Macs staan nooit aan voor downloads.
Ook ondersteund de Synology gewoon het AFP protocol richting je Apple devices en ik gebruik NFS voor de Dunes.
Neem eens een kijkje in de Synology/opslag topics en de websites, hier kan je al veel bruikbare informatie vandaan halen.

[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 29-12-2015 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
@Geemoney, thanks. Download je ook rechtstreeks naar de NAS via NZBVortex op je mac of werkt dat anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Ter verduidelijking: het doet er in essentie niet toe welk filesystem je NAS draait. Zolang deze het maar via het netwerk aan je clients kan presenteren in een formaat dat zij verwachten, en dat kan zo ongeveer iedere normale NAS. Eentje selecteren op basis van of deze intern op HFS+, FAT32, NTFS of wat dan ook werkt is niet heel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:16
Bigg Balls schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:13:
@Geemoney, thanks. Download je ook rechtstreeks naar de NAS via NZBVortex op je mac of werkt dat anders?
Als je wilt kan dat gewoon, niet echt de snelste oplossing gezien je ook nog moet uncompressen vaak. (dit doet je mac dan weer lokaal en vervolgens kopieert hij weer terug :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
GeeMoney schreef op woensdag 30 december 2015 @ 07:15:
[...]

Als je wilt kan dat gewoon, niet echt de snelste oplossing gezien je ook nog moet uncompressen vaak. (dit doet je mac dan weer lokaal en vervolgens kopieert hij weer terug :P )
Wat is de beste oplossing in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• int3nz0r
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 11:47
Bigg Balls schreef op woensdag 30 december 2015 @ 10:19:
[...]

Lokaal uncompressen (op je mac dus). Je schrijft het dus in eerste instantie weg nog op je mac alvorens alles in z'n geheel wordt verplaatst naar de NAS. Dit kun je doen door doelmappen in te stellen voor categories in je download-client. SABnzbd+ kan dat sowieso, gebruik het zelf op die manier: http://wiki.sabnzbd.org/configure-categories. NZBVortex en torrentclients kunnen dit vast ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:00
Op de Synology kun je pakketten installeren zoals SickRage, Sonarr, nzbget en nog veel meer.
Op die manier kun je series downloaden en opslaan op je Nas en afspelen naar je mediaplayer

Kijk maar eens op : http://www.synology-forum.nl/index.php daar staat genoeg info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Thanks allemaal, ik ben eruit en ga een QNAP of Synology aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Bigg Balls schreef op woensdag 30 december 2015 @ 10:19:
[...]

Zo een Synology is gewoon een kleine computer hè, die doet alles wat ie moet doen, ook al heb je verder geen enkele andere pc/laptop in huis.
Voor de beste prestaties zou je de gedownloade bestanden en de doelmap op twee verschillende disks moeten zetten. Zodat je niet hoeft de extracten naar dezelfde schijf (lezen en schrijven tegelijk = langzaam). Maar als je de Synology zo instelt dat ie automatisch dingen download maakt een paar seconden meer of minder ook niet uit.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:03
Gefeliciteerd Bigg Balls en Spone! Toevallig dat jullie allebei op nieuwjaarsdag jarig zijn!

En Big Balls, je vraagt of je eerst naar je Mac moet downloaden en over kunt zetten naar de NAS of direct downloaden vanaf je Mac naar de NAS maar het kan nog eenvoudiger. QNAP en Synology hebben allebei wel een app voor nieuwsgroepen/torrents dus dan komt je Mac hier helemaal niet meer voor aan te pas en kan deze dus ook uit of in slaapstand terwijl je NAS zelf de downloads binnenhaalt.

Als je PLEX wilt gaan draaien op de NAS en de NAS ook inzetten voor transcoding (het omzetten van filmbestanden on-the-fly naar een geschikt formaat voor het apparaat welke het af gaat spelen) dan zou ik een QNAP met Intel Celeron J1900 aanraden, deze hebben net iets meer performance om dat vlot te trekken dan vergelijkbare Synology's met ARM CPU's. Deze is een goede keuze: pricewatch: QNAP Turbo NAS TS-451+ (2GB ram)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Alternatief zijn de Play-modellen van Synology. Die hebben specifiek chips voor transcoden aan boord, om het probleem wat bokkow beschrijft (een voor video encoding te zwakke CPU) te ondervangen.

offtopic:
thanks bokkow :)

Pagina: 1