Toon posts:

KPN telefoonlijn aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst bekeken hoe de kabel eruit ziet die KPN naar mijn huis heeft aangelegd.
Thuis heb ik een ADSL aansluiting, de kabel die vanaf mijn hoofdaansluiting naar mijn modem loopt bestaat uit 2 kabels (download, upload), maar als ik naar de hoofdkabel kijk heeft hij 9 aders, maar thuis gebruiken we er maar 2.

Ik zou graag willen weten waar alle andere draden voor gebruikt worden en of ik die kan gebruiken voor mijn tp-link router met rj45 internet aansluiting.

In de hoofdkabel zitten deze draden: 4*doorzichtige kabel (wit neem ik aan), 1*rood, 1*grijs, 1*blauw, 1*groen en 1*geel. de rode en een van de witte kabels word gebruikt voor mijn internet, maar ik wil graag weten waarom die andere draden er zitten en of ik die kan gebruiken.

hartelijk bedankt,
Rémon Zander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is gewoon "extra capaciteit". Heeft geen functie (nu). Niet druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-09 08:25
Standaard zou dat Rood + Blauw gebruikt worden voor POTS.
Als je alle 8 adres nodig zou hebben, dat zou wel eens voor ISDN kunnen zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door The_Greater op 29-12-2015 20:26 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is maar een idee, maar eventueel gewoon capaciteit voor extra telefoonlijnen? Tel - Fax - Internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
In principe mag je niet aan het IS/RA punt zelf komen, alleen wat er uit komt, qua stekker of draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 17:31

lier

MikroTik nerd

Ik zou graag willen weten waar alle andere draden voor gebruikt worden en of ik die kan gebruiken voor mijn tp-link router met rj45 internet aansluiting.
Wat bedoel je hiermee?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
de kabel die vanaf mijn hoofdaansluiting naar mijn modem loopt bestaat uit 2 kabels (download, upload)
Nee. 8)7 Dat is een aderpaar.
Nee. Een telefoonlijn is geen ethernet kabel, maar een telefoonlijn. Als je met een analoge lijn is digitaal wil doen heb je een modem nodig. Bijvoorbeeld een telefoonmodem uit 1980. Of een DSL modem uit bijvoorbeeld 2015 die je bij elke provider geleverd krijgt als je een abonnement afsluit.
In de hoofdkabel zitten deze draden: 4*doorzichtige kabel (wit neem ik aan), 1*rood, 1*grijs, 1*blauw, 1*groen en 1*geel. de rode en een van de witte kabels word gebruikt voor mijn internet, maar ik wil graag weten waarom die andere draden er zitten en of ik die kan gebruiken.
Ten eerste: je mag niet aan die kant van je ISRA punt komen. Als er een KPN monteur komt en ziet dat de verzegeling verbroken is gaat ie dat op jouw kosten herstellen, of sluit ie je gratis af.

De rest zijn zoals aangegeven extra aderparen. Telefoonlijnen werken met twee aders per lijn. Een huishouden heeft meestal genoeg aan 1 paar (dus 1 telefoonlijn), maar als iemand betaald wordt om een verbinding aan te leggen gaat KPN natuurlijk niet slechts 1 paar aanleggen met de kans dat de klant straks nog een verbinding wil en de hele straat opengebroken moet worden. Zo'n kabel bevat natuurlijk meer dan slechts de twee aderparen die standaard gelegd worden, er zal ongetwijfeld een aardedraad bij zitten en misschien nog wat extra draadjes voor fysieke stevigheid ofzo. Als je een lasdop hebt, dus een ISRA punt dat eigenlijk gewon een grijs/zwart plastic ding is wat over een lelijk afgewerkte kabel geduwd is, dan is de kans groot dat je een oude kabel hebt en de kleuren van een paar aders misschien wel gewoon vergaan zijn. Dan zien die drie doorzichtige misschien helemaal niet doorzichtig maar gewoon kleurloos. Of KPN standaard (toen het PTT was) 6 of 8 aderparen aanlegde ga ik niet opzoeken, daar heb ik geen zin in en daar kan je natuurlijk altijd nog google voor gebruiken.

[ Voor 125% gewijzigd door johnkeates op 30-12-2015 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:26

BoAC

Memento mori

De extra aders worden gebruikt voor isdn bij bijvoorbeeld alarmcentrales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heel erg bedankt voor jullie help, ik ga wel de aansluiting weer in elkaar zetten aangezien dat "illegaal" is.
Maar als ik het dus goed begrijp zijn die 10 draadjes voor 5*2 paren draden.
Dat betekend dus zoals gezegd is dat als je een beter abonnement neemt er meer aansluitingen verbonden worden thuis.
Trouwens ik heb een lasdop als IS/RA.

nogmaals heel erg bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2015 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:51

Aganim

I have a cunning plan..

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:36:
Dat betekend dus zoals gezegd is dat als je een beter abonnement neemt er meer aansluitingen verbonden worden thuis.
Dat hoeft niet, sterker nog: normaal gesproken niet. Een beter abonnement gaat in principe gewoon over het al gebruikte aderpaar. Wel kan je een extra lijn aanvragen op het tweede aderpaar.

Uitzondering is wanneer je VDSL + bonding kunt afnemen, in dit geval worden er wel meerdere aderparen in gezet. Dit kan echter alleen als je bent aangesloten op een wijkverdeler die hier ondersteuning voor biedt.

[ Voor 4% gewijzigd door Aganim op 30-12-2015 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een beter abonnement neem krijg ik VDSL + bonding en ik ben aangesloten op een wijkverdeler, dus mag ik dan aan nemen dat de snelheid weldegelijk vergoot word als er meer aderparen worden gebruikt.

Ik heb ook nog spullen gevonden die KPN heeft achtergelaten, ze hebben een zooi dsl kabels een contact doosjes achtergelaten. Die doosjes worden gebruikt (of dat is wel bij mij thuis te zien) om meerdere kabels bij elkaar te voegen.
Dus mag ik dan op basis van dit aannemen dat meerdere aderparen bij mij een hogere snelheid kan geven.

Mijn excuses als ik misschien een beetje moeilijk doe omdat ik zo graag alles precies wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hogere snelheden zal je voornamelijk kunnen halen met vectoring (geen idee wat het precies inhoudt) maar in BE wordt dat gebruikt door proximus en zij verwachten binnenkort 100Mbps te kunnen leveren (ik heb nu 60 beloofd en haal 58 ofzo met vectoring ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003

BoAC

Memento mori

Ik heb VDSL en dat gaat nog steeds over 1 aderpaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan VVDSL (ja, VV, Vectored VDSL) krijgen en pairbonding. Dat betekent dat je het 1e en 2e aderpaar gebruikt. Meer dan die twee paren kan je vergeten voor een standaard opstelling, dat doet KPN niet. Je kan wel een 'gestapelde' verbinding aanvragen, maar dat is dan weer ADSL2+, en krijg je niet bij KPN (behalve zakelijk) en is duurder en langzamer dan VDSL met bonding :p

Wat de kabels en doosjes betreft:

- Doosjes zijn meestal niet om dingen samen te voegen of andere vreemde dingen mee te doen, maar om twee kabels op elkaar aan te sluiten, bijvoorbeeld een 4-aderige telefoonkabel die aan het ISRA punt geknepen/gelast/gesoldeerd is. Zo'n doosje heeft vaak een RJ11 (6P4C) connector of een ouderwetse ei-vormige 4-pins stekker aansluiting. Het is dus eigenlijk niet meer dan een telefoon-stopcontact. Sommige doosjes (vooral de oudere) zijn dan wel weer bedoeld om kabels rechtstreeks aan elkaar te verbinden, bijvoorbeeld weer een 4-aderige kabel naar het ISRA punt die in zo'n doosje dan aan twee andere kabels verbonden wordt die allebei een andere kant op gaan.

- Kabeltjes zijn meestal gewoon 4-aderige telefoonkabeltjes of 8-aderige ethernet kabels (En heel soms 6-aderige kabels of vreemde ISDN kabels).

Wat je met die dingen kunt: weinig :p meestal als je een moderne verbinding hebt gaan er 2 aders of 4 aders van je ISRA punt rechtstreeks naar je modem. Vanaf daar wordt de rest aangesloten.

[ Voor 58% gewijzigd door johnkeates op 31-12-2015 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al vanaf 13 januari geen telefoon !na verandering ondernemerspakket ,de fout is gemaakt bij kpn wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bellen en vragen WAT ze veranderd hebben, en of ze het wilen proberen op een andere aderpaar. Als je technisch bent, kan je het zelf op de ander paar aansluiten. Ben je sneller klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En geen topic kapen voor je eigen vraag :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 17:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 14:30:
Al vanaf 13 januari geen telefoon !na verandering ondernemerspakket ,de fout is gemaakt bij kpn wat nu?
Ik denk dat je kans groter is op antwoord als je de KPN belt ipv een willekeurig topic van iemand anders oprakelen.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:35
Als KPN de kabels op een zelfde manier gebruikt als Proximus in België, heb je volgende situatie.
Op een kabel in de straat met x aantal paar, wordt 1 geknipt. Hier wordt de invoer naar je huis op aangesloten. De invoerkabel is meestal een 4 paar. Bij flatgebouwen of bedrijven kan dit echter meer bedragen. De kabel in de straat maakt een lus van de wijkkast door wat straten terug tot aan de wijkkast.
Het paar dat ze knippen in de straatkabel gaat dus langs 2 kanten naar de wijkkast. Vanuit de invoerkabel wordt er 1 paar gelast op de kortste route en 1 paar op langste route. Er wordt in de wijkkast echter maar 1 kant aangesloten.
Woon je nu in een wijk met veel huizen, en zijn er te weinig paren voorzien in de kabel in de straat, dan wordt je paar nogmaals geknipt en bij iemand anders binnengebracht. Hier wordt echter de route gebruikt die niet voor u was aangesloten in de wijkkast.
Dus van die 9 draadjes die bij u binnenkomen, is er 1 een aardingskabel (tegen zwerfstromen), die normaal is gelast op de aardingskabel van straatkabel. Van de 4 paren, zijn er 2 gelast, en vallen er 2 dood. Van die 2 die gelast zijn, is er maar 1 aangesloten in de wijkkast. Eventueel kan er nog een 10de plastic doorzichtig adertje zitten. Dat is een trekdraad om de plastic mantel in te snijden en heeft verder geen nut bij telefonieverkeer.
Zou je nu om een reden een 2de telefoonaansluiting willen nemen, dan zal men eerst het 2de gelaste paar gebruiken (moest het niet gebruik zijn bij iemand anders). Hiervoor moet men enkel deze aansluiten in de wijkkast en binnen een 2de contactpunt plaatsen. Wil je nog meer aansluitingen, dan kan men gebruik maken van die dode paren, en moet men de straat terug openbreken. Wil je dan nog meer lijnen, zal men ofwel een 2de kabel binnenbrengen ofwel jouw 4 paar vervangen door bijvoorbeeld een 20 paar.

Zowel telefonie als xDSL gaat over hetzelfde aderpaar, enkel in andere frequentiebanden. Daarom dat je splitter moet plaatsen, om deze frequentiebanden uit elkander te halen en naar het juiste toestel te sturen. Alsook om storingen tussen telefonie en xDSL te vermijden.

Natuurlijk enkel als KPN hetzelfde werkt als Proximus bij ons.

Ik dacht dat vectoring eerder ging over het samenvoegen van frequentiebanden, dan het samenvoegen van paren. Das van na mijn tijd bij Belgacom.

[ Voor 0% gewijzigd door Arator op 24-01-2016 22:39 . Reden: Typo ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
Arator schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:35:
Als KPN de kabels op een zelfde manier gebruikt als Proximus in België, heb je volgende situatie.
Op een kabel in de straat met x aantal paar, wordt 1 geknipt. Hier wordt de invoer naar je huis op aangesloten. De invoerkabel is meestal een 4 paar. Bij flatgebouwen of bedrijven kan dit echter meer bedragen. De kabel in de straat maakt een lus van de wijkkast door wat straten terug tot aan de wijkkast.
Het paar dat ze knippen in de straatkabel gaat dus langs 2 kanten naar de wijkkast. Vanuit de invoerkabel wordt er 1 paar gelast op de kortste route en 1 paar op langste route. Er wordt in de wijkkast echter maar 1 kant aangesloten.
Woon je nu in een wijk met veel huizen, en zijn er te weinig paren voorzien in de kabel in de straat, dan wordt je paar nogmaals geknipt en bij iemand anders binnengebracht. Hier wordt echter de route gebruikt die niet voor u was aangesloten in de wijkkast.
Dus van die 9 draadjes die bij u binnenkomen, is er 1 een aardingskabel (tegen zwerfstromen), die normaal is gelast op de aardingskabel van straatkabel. Van de 4 paren, zijn er 2 gelast, en vallen er 2 dood. Van die 2 die gelast zijn, is er maar 1 aangesloten in de wijkkast. Eventueel kan er nog een 10de plastic doorzichtig adertje zitten. Dat is een trekdraad om de plastic mantel in te snijden en heeft verder geen nut bij telefonieverkeer.
Zou je nu om een reden een 2de telefoonaansluiting willen nemen, dan zal men eerst het 2de gelaste paar gebruiken (moest het niet gebruik zijn bij iemand anders). Hiervoor moet men enkel deze aansluiten in de wijkkast en binnen een 2de contactpunt plaatsen. Wil je nog meer aansluitingen, dan kan men gebruik maken van die dode paren, en moet men de straat terug openbreken. Wil je dan nog meer lijnen, zal men ofwel een 2de kabel binnenbrengen ofwel jouw 4 paar vervangen door bijvoorbeeld een 20 paar.

Zowel telefonie als xDSL gaat over hetzelfde aderpaar, enkel in andere frequentiebanden. Daarom dat je splitter moet plaatsen, om deze frequentiebanden uit elkander te halen en naar het juiste toestel te sturen. Alsook om storingen tussen telefonie en xDSL te vermijden.

Natuurlijk enkel als KPN hetzelfde werkt als Proximus bij ons.

Ik dacht dat vectoring eerder ging over het samenvoegen van frequentiebanden, dan het samenvoegen van paren. Das van na mijn tijd bij Belgacom.
Vectoring heeft niets met bonding te maken.

Verder denk ik niet dat dit zo werkt, bij Bonded VDSL heb je namelijk 2 (bijna) identieke lijnen, het lijkt me dus niet dat je een korte en lange lijn hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:35
RobinF schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:48:
[...]

Vectoring heeft niets met bonding te maken.

Verder denk ik niet dat dit zo werkt, bij Bonded VDSL heb je namelijk 2 (bijna) identieke lijnen, het lijkt me dus niet dat je een korte en lange lijn hebt.
Zoals ik al eerder zei, ken(de) ik enkel de kopersituatie van België 10 jaar geleden. Als bij bonded VDSL 2 identieke lijnen worden gebruikt, zal men dus 2 paren moeten snijden op de straatkabel. Zodoende heeft men 2 korte en 2 lange paren. Al vermoed ik dat men deze lange paren niet zal lassen, maar eerder bij een andere cliënt zal binnenbrengen.

Heb ook ineens vectoring is opgezocht. Daar zat ik inderdaad verkeerd. Dit betreft blijkbaar een technologie om (elektronische) ruis op te heffen, vergelijkbaar met anti-geluid. Hierdoor zou de snelheid kunnen toenemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Arator op 25-01-2016 02:55 . Reden: Vectoring eens opgezocht ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Pagina: 1