Allround game-PC o.b.v. BBG

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-07 11:47
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Skyrim, zwaar gemod nu @ 35-40fps
- KSP
- andere games, vnl. shooters, meestal loop ik 1 a 2 jaar achter op de nieuwste games. Fallout 4 zal ik zeker gaan spelen, maar ws. pas over een jaar of zo.
- videobewerking (Premiere)

Wat mag het systeem gaan kosten?
500-600. Uiteindelijk is het budget niet zo'n punt, maar ik moet het voor mezelf een beetje kunnen verantwoorden ;)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 750 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI P55-GD65€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 299,95€ 299,95
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Antec Three Hundred Two€ 70,95€ 70,95
1Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart€ 589,95€ 589,95
12x 4Gb OCZ Platinum DDR3 PC3-10666 Low Voltage Dual Channel€ 0,-€ 0,-
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 960,85

(Zit nog een 500W Antec voeding in, weet niet precies welke)

De GPU (R290) gaat natuurlijk mee, evenals de monitor. De GPU heb ik begin vorig jaar gekocht als upgrade van een ATI Radeon 6950 2Gb. De monitor medio 2015. De kast heb ik gekocht om de GPU kwijt te kunnen, die hou ik ook.
Verder is de Crucial SSD nog niet zo heel oud dus die gaat mee, plus de 1TB schijf.

De rest is nu inmiddels een jaar of 4-5 oud en sinds 2-3 jaar draait mijn CPU op 3,75Ghz. Er zitten nog twee 320Gb schijven in de PC in Raid-0, maar daarvan is de performance niet zo. Misschien dat ik die als Raid-1 backup drive ga inzetten oid als ik de ruimte heb.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 244,79€ 244,79
1Gigabyte GA-Z170XP-SLI€ 134,95€ 134,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 41,-€ 41,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 86,95€ 86,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 90,-€ 90,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 597,69

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dit is de laatste Skylake 6600 best buy guide. Ik ga er vanuit dat alles prima op elkaar aansluit, maar wellicht kan het nog wat geupdate worden
Ik zou graag wat "3d" geluidsmogelijkheden hebben, liefst met de mogelijkheden van het moederbord (dus niet e.o.a. koptelefoon van 150 euro met een standaard die over 1 jaar niet meer ondersteund wordt). Is zoiets te krijgen tegenwoordig?
Daarnaast denk ik dat mijn volgende upgrade een M2 of mSata SSD wordt als OS-drive.

Ga je overklokken?
Mijn huidige CPU heb ik op 3,8Ghz draaien, zonder verdere aanpassingen. Het heeft zo'n 2-3jr geduurd voor ik dat ging doen. Tot die tijd liep alles voor mij goed genoeg.
In principe hoef ik niet te overclocken, zeker aangezien tegenwoordig vnl. de GPU de bottleneck is. Ik merkte echter bij Skyrim, toen ik vorig jaar een upgrade van de Radeon 69502Gb naar de R9 290 4Gb OC ging, dat framerate nauwelijks omhoog ging (misschien van 35 naar 38fps).
Ook bij KSP (nauwelijks mods) zakt al snel de framerate behoorlijk in, ook op lage resoluties, wanneer ik een niet al te complex vaartuig bouw, bijv. een SSTO met 8 engine.
Ik heb dan ook de indruk dat in mijn geval de CPU al de bottleneck was, en nu zeker.
Daarnaast verwacht ik toch wel weer een jaar of 4-5 met dit systeem te doen, dus over 2 jaar overclocken kan weer net die winst opleveren. Mits het de kosten niet al te veel doet opdrijven is OC dus een optie.

Overigens is Skyrim niet meer stabiel te krijgen, zelfs niet volledig standaard, vermoedelijk door de OC oid (al helpt het uitzetten van de OC ook niet meer) dus om die reden vermoed ik dat mijn PC wat probleempjes heeft gekregen na jaren goede dienst, mogelijk de voeding bijvoorbeeld.
Ook KSP crasht met nauwelijks mods meerdere keren per avond.

Wat verwacht je van ons?[i]
Is dit nog steeds up to date? Zijn er nog dingen die ik nu beter kan verwisselen voor iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04 14:52
Prima build, evt te overwegen voeding pricewatch: Corsair RM550x
Eventueel nog tientje te besparen op ram, setje is 2400mhz cpu ondersteund tot 2133mhz. Betekend dat je ram word teruggeklokt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NFS3HP1
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-01-2023

NFS3HP1

Helpt graag bij BBG's

Ik heb zelf de I5-760. Het blijft een fijne CPU voor een goede OC. Ik kan me overigens volledig vinden in de woorden van TweakerXs. Je kan inderdaad wat bezuinigen op het RAM geheugen. Ook de voeding die hij aanraadt is een prima keuze in jou prijsklasse.

Hoewel ik op dit moment zou zeggen dat de CPU in verhouding wellicht té krachtig is, begrijp ik je redenering en met het oog op een potentiële overklok in de toekomst snap ik je keuze (een niet-overklokbaar systeem kan je wel 50-60 euro schelen betreffende het moederbord en een euro of 30 op de processor indien je voor de goed uitgebalanceerde I5-6500 gaat). Rekening houdend met de overklok die je nu al hebt begrijp ik dat je voor echte prestatiewinst ook deze keer een overklokbare CPU nodig hebt.

Wellicht een aantal tips op het gebied van overklokken: Je zou kunnen kiezen om vooralsnog alleen de CPU koeler aan te schaffen (hoewel je zeker dit nieuwsbericht even moet lezen voordat je de scythe koopt nieuws: Enkele Skylake-koelers van Scythe kunnen hardware beschadigen - update) en te kijken of je je huidige processor nog verder kan pushen. Gezien de overklokbaarheid van jou processor hoeft dat geen groot probleem te worden. Je kunt altijd kijken wat het uithaalt en vervolgens als nog upgraden als het echt nog niet toereikend is.

Tevens kun je overwegen je GPU te overklokken. Programma's zoals MSI afterburner kunnen je hierbij helpen. Dit doe je natuurlijk op eigen risico en ik ben niet bekend met de overklokbaarheid van jou GPU. Desalniettemin kan een GPU overklok net zo veilig (en in sommige gevallen misschien zelfs veiliger) zijn als een CPU overklok. Ik raad je aan om je hier in te verdiepen mocht je hier interesse in hebben.

Intel Core I5 760 2.8GHz (@3.6GHz OC) - Nvidia GeForce MSI GTX480 (1.038V, Core Clock @825MHz, Shader Clock @1650MHz, Memory Clock @ 2000MHz OC) - 8GB Kingston DDR3 RAM (1380MHz) - 1TB Samsung HDD - CM GX750(w) - CM Gladiator 600 - Win 10 - Stock koeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
TweakerXs schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:44:
Eventueel nog tientje te besparen op ram, setje is 2400mhz cpu ondersteund tot 2133mhz. Betekend dat je ram word teruggeklokt
Bedankt. Geldt dit ook als ik met deze set wil overclocken? Blijft dan het geheugen ook onder deze spec? Ben maar marginaal op de hoogte van dat soort dingen, mijn i5-750 heb ik puur met een aantal basic handleidingen op CPU overclocked. Alle randverschijnselen van een moederbord heb ik buiten beschouwing gelaten, voltages, geheugen en zo.
Als ik toch een overclockbare set koop dan maakt dat tientje niet echt uit.
NFS3HP1 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:10:
Ik heb zelf de I5-760. Het blijft een ...
Bedankt voor je gedachten. Mijn CPU verder overclocken zie ik niet echt zitten. Hoe ver zou dat kunnen gaan? Ik zit nu op 3,75Ghz @ 75 graden met een aftermarket cooler (weet zo even niet welke, was toen een goede). Stel ik kan hem met de nodige moeite (en kosten ivm koeling) naar 4,5 brengen of zo, dan is de winst volgens mij niet zo groot. Als de koeler die ik voor de Skylake koop erop past kan ik dat natuurlijk proberen, dat is waar.

Ik zit al een jaar tegen deze upgrade aan te hikken omdat ik niet zeker weet of dit wel de performancewinst geeft die ik zoek, maar ik heb eerder al reviews bekeken van de Skylakes waarin (met gelijke GPU) in veel games een behoorlijke FPS winst geboekt werd t.o.v. andere oudere CPUs (waaronder vroege i5's). Dat verwonderde me al wat (aangezien de GPU meestal de bottleneck zou zijn)

Mijn GPU kan ik inderdaad ook nog gaan overclocken (al is ie al niet meer op de standaard waarden af fabriek dus vraag is hoe ver ik kom), maar als ik door een upgrade van 6950 naar R9-290 al niet of nauwelijks performancewinst boek (niet in Skyrim iig) dan verwacht ik daar niet veel van. Vermoedelijk heb ik toch veel CPU-intensieve mods (niet grafisch dus)

Misschien is een 6600K nu wat overpowered t.o.v. mijn videokaart (ik heb begrepen dat de R9 290 nog steeds een topkaart is, zeker in highres), maar ik kan dan natuurlijk over 2 jaar of zo mijn GPU weer eens upgraden. Aan de andere kant is er volgens mij geen K-versie van de lagere skylakes (6500-6400) dus al zijn die wellicht financieel wat aantrekkelijker, ik kan dan zowieso niet overclocken wat mijn build denk ik minder lang doet meegaan. Ik zoek wel weer iets voor 4 a 5 jaar.

Nogmaals: ik krijg een volledig vers geinstalleerde en unmodded Skyrim zowel onder win7 als win8 (win10 nog niet geinstalleerd vanwege mogelijke upgrade) niet meer zonder crashes aan t draaien, dus ik heb zowieso een probleem in mijn PC.

Misschien wacht ik nog even af wat er in januari in de BBG zit... (o wacht, daar zijn vast al topics over :) )

edit: ik lees nu dat voor non-K CPUs binnenkort bClk overclocking beschikbaar komt via biosupdates. http://overclocking.guide...e-cpus-performance-tests/

Misschien toch maar wat geld besparen nu en erop vertrouwen dat ik een i5-6500 over 2 jaar alsnog met via de bClk flink kan overclocken.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 30-12-2015 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 15:42
TweakerXs schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:44:
Dat is niet waar een b150 bordje ondersteund 2133mhz max met een z170 bordje kan dit wel naar 2400mhz (of hoger). Draai zelf ook een 6600k en z170 met 2400mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
stefijn schreef op woensdag 30 december 2015 @ 10:18:
[...]

Bedankt. Geldt dit ook als ik met deze set wil overclocken? Blijft dan het geheugen ook onder deze spec? Ben maar marginaal op de hoogte van dat soort dingen, mijn i5-750 heb ik puur met een aantal basic handleidingen op CPU overclocked. Alle randverschijnselen van een moederbord heb ik buiten beschouwing gelaten, voltages, geheugen en zo.
Als ik toch een overclockbare set koop dan maakt dat tientje niet echt uit.

[...]

Bedankt voor je gedachten. Mijn CPU verder overclocken zie ik niet echt zitten. Hoe ver zou dat kunnen gaan? Ik zit nu op 3,75Ghz @ 75 graden met een aftermarket cooler (weet zo even niet welke, was toen een goede). Stel ik kan hem met de nodige moeite (en kosten ivm koeling) naar 4,5 brengen of zo, dan is de winst volgens mij niet zo groot. Als de koeler die ik voor de Skylake koop erop past kan ik dat natuurlijk proberen, dat is waar.

Ik zit al een jaar tegen deze upgrade aan te hikken omdat ik niet zeker weet of dit wel de performancewinst geeft die ik zoek, maar ik heb eerder al reviews bekeken van de Skylakes waarin (met gelijke GPU) in veel games een behoorlijke FPS winst geboekt werd t.o.v. andere oudere CPUs (waaronder vroege i5's). Dat verwonderde me al wat (aangezien de GPU meestal de bottleneck zou zijn)

Mijn GPU kan ik inderdaad ook nog gaan overclocken (al is ie al niet meer op de standaard waarden af fabriek dus vraag is hoe ver ik kom), maar als ik door een upgrade van 6950 naar R9-290 al niet of nauwelijks performancewinst boek (niet in Skyrim iig) dan verwacht ik daar niet veel van. Vermoedelijk heb ik toch veel CPU-intensieve mods (niet grafisch dus)

Misschien is een 6600K nu wat overpowered t.o.v. mijn videokaart (ik heb begrepen dat de R9 290 nog steeds een topkaart is, zeker in highres), maar ik kan dan natuurlijk over 2 jaar of zo mijn GPU weer eens upgraden. Aan de andere kant is er volgens mij geen K-versie van de lagere skylakes (6500-6400) dus al zijn die wellicht financieel wat aantrekkelijker, ik kan dan zowieso niet overclocken wat mijn build denk ik minder lang doet meegaan. Ik zoek wel weer iets voor 4 a 5 jaar.

Nogmaals: ik krijg een volledig vers geinstalleerde en unmodded Skyrim zowel onder win7 als win8 (win10 nog niet geinstalleerd vanwege mogelijke upgrade) niet meer zonder crashes aan t draaien, dus ik heb zowieso een probleem in mijn PC.

Misschien wacht ik nog even af wat er in januari in de BBG zit... (o wacht, daar zijn vast al topics over :) )

edit: ik lees nu dat voor non-K CPUs binnenkort bClk overclocking beschikbaar komt via biosupdates. http://overclocking.guide...e-cpus-performance-tests/

Misschien toch maar wat geld besparen nu en erop vertrouwen dat ik een i5-6500 over 2 jaar alsnog met via de bClk flink kan overclocken.
CPU is al een tijdje geen bottleneck meer in games het verschil tussen een i5 2500k/ i7 2700k met een overclock scheelt het maar een paar tot geen fps in de meeste games t.o.v. de nieuwe skylake chips. Ik zou eerder geld besparen op de CPU 6400/6500 met en b150 bordje en 2133mhz RAM. Bespaar je weer +- € 80 Die weer bij de GPU zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-07 22:34

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Deze CPU ( 6600K ) draait met gemak op 4,1 GHz met een goede koeler.

[ Voor 7% gewijzigd door Frank1973 op 30-12-2015 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:17

br00ky

Moderator Harde Waren
Protip 1, in plaats van hele lappen tekst te quoten kan je ook alleen datgene quoten waar je op reageert.
Protip 2, twee quotes kunnen moeten in 1 reactie. Dubbelposten is hier niet echt gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-07 22:03
http://cpuboss.com/cpus/I...750-vs-Intel-Core-i5-6600

Een 6600 is pakweg anderhalf keer zo snel. Het zou helpen bij games als fallout die veel gebruik maken van je processor maar als je die spellen niet speelt kan je gewoon deze processor houden (of zoals gezegd overklokken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat doe ik dus... (Skyrim, KSP, Fallout 4 zal ik ook gaan spelen over een jaar of zo). Met een standaard Skyrim heeft mijn systeem geen enkele moeite (buiten het feit dat het niet stabiel te draaien is), maar met een hele serie mods wel. Mijn oude config (u5-750 + HD69502gb) haalde 35 fps. Nu met een r9 290 4Gb haal ik 38fps...
MichaelvD2203 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:28:
[...]

CPU is al een tijdje geen bottleneck meer in games het verschil tussen een i5 2500k/ i7 2700k met een overclock scheelt het maar een paar tot geen fps in de meeste games t.o.v. de nieuwe skylake chips. Ik zou eerder geld besparen op de CPU 6400/6500 met en b150 bordje en 2133mhz RAM. Bespaar je weer +- € 80 Die weer bij de GPU zou kunnen.
Hoe verklaar jij dan dat ik vrijwel geen FPS-winst boekte toen ik van 6950 naar R9 290 ging? Volgens mij nogal een verschil qua power

[ Voor 22% gewijzigd door Stefke op 30-12-2015 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 17:02

MarvinJames

Theatermaker

[...]

^ Dit zou ook mijn advies zijn.

De bottleneck zijn CPU's vaak al niet meer. De prestatiewinst zit hem met de huidige systemen vooral in de videokaart. Als we het over gaming hebben natuurlijk.

Een i5-6400 of i5-6500 kun je gemakkelijk upgraden met een videokaart zonder dat zij zelf een bottleneck vormen. Van een GTX 960 of R9 380 kun je upgraden naar een GTX 970 of R9 390 (50% - 75% prestatiewinst) en deze kun je weer upgraden naar een GTX 980 of R9 Fury (wederom 50% - 75% prestatiewinst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
stefijn schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:46:
Dat doe ik dus... (Skyrim, KSP, Fallout 4 zal ik ook gaan spelen over een jaar of zo). Met een standaard Skyrim heeft mijn systeem geen enkele moeite (buiten het feit dat het niet stabiel te draaien is), maar met een hele serie mods wel. Mijn oude config (u5-750 + HD69502gb) haalde 35 fps. Nu met een r9 290 4Gb haal ik 38fps...

[...]

Hoe verklaar jij dan dat ik vrijwel geen FPS-winst boekte toen ik van 6950 naar R9 290 ging? Volgens mij nogal een verschil qua power
Ik praat hier puur over de CPU. Als je GPU upgrade gaat dat bijna altijd voordeel opleveren. Maar inderdaad de i5 750 is al een stuk verouderd (2009) dus in jou systeem is de cpu de bottleneck idd

[ Voor 7% gewijzigd door MichaelvD op 30-12-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-07 10:19
Het gaat altijd om de balans tussen cpu en gpu. De gpu is belangrijk, maar als de cpu niet krachtig genoeg is kan de gpu niet laten zien wat hij kan. Omdat je de i5 750 niet echt ver hebt overgeklokt merkte je weinig verschil toen de nieuwe gpu er in kwam. Wellicht dat wel je gemiddelde framerates omhoog ging, maar in voor de gpu zware stukken zal je minimum framerates nauwelijks omhoog zijn gegaan.Dat is inderdaad een teken dat je cpu niet meer voldoet. Dat is ook helemaal niet vreemd, want de 750 is al best op leeftijd.

Je kunt er voor kiezen om je cpu alsnog verder over te klokken. Er zijn op internet diverse overklok guides te vinden. Wil je dat niet dan is een nieuwe setup aan de orde. Omdat je met je huidige cpu niet ver hebt overgeklokt moet je jezelf de vraag stellen of je dat met een 6600k over een paar jaar wel gaat doen. Je zit dan in dezelfde situatie als nu; met een grote overklok kun je de nieuwe krachtiger gpu nog wel uitnutten, wil je dat niet moet je een nieuwe set aanschaffen.

Als je vermoed dat je niet ver gaat overklokken heeft een 6600k niet veel nut en zou je kunnen kiezen voor een i5 6500. De meerprijs van overklokken is het alleen waard als je het ook gaat doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Philpend op 30-12-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:52

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

rickbovenkamp schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:44:

Een 6600 is pakweg anderhalf keer zo snel. Het zou helpen bij games als fallout die veel gebruik maken van je processor maar als je die spellen niet speelt kan je gewoon deze processor houden (of zoals gezegd overklokken).
offtopic:
Alsjeblieft, niet CPUBOSS :(

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Philpend schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:58:
Als je vermoed dat je niet ver gaat overklokken heeft een 6600k niet veel nut en zou je kunnen kiezen voor een i5 6500. De meerprijs van overklokken is het alleen waard als je het ook gaat doen.
Daarom vond ik die link hierboven interessant, over het gebruik van bClk als mogelijkheid om non-K processoren te overclocken. Dat is niet zo ingewikkeld voor een leek als mij en kan tzt toch een mooie winst opleveren en nu wat geld besparen om weer een GPU-upgrade te doen over 1 a 2 jaar.
Alleen even uitzoeken of dit voor de meest gangbare mobo's beschikbaar komt?

Lijkt erop dat ik dan wel een z170 mobo nodig heb?

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 30-12-2015 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
Je hebt daar inderdaad een z170 mobo voor nodig. Maar let op, het feit dat dit kan vind Intel helemaal niet leuk. De verwachting is dan ook dat ze dit zullen blokkeren zodra ze daarvoor een mogelijkheid gevonden hebben. De vraag is wel of ze die mogelijkheid,gaan vinden. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat als jij dit ook feitelijk wil gaan doen het niet meer kan, je hebt dan geïnvesteerd in een duurder moederbord zonder dat je daar profijt van hebt. Alleen heb ik geen idee of ze er in gaan slagen dit te blokkeren, het kan ook zijn dat dit tot lengte der dagen mogelijk blijft. Het blijft dus wel een gokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Je hebt daar nu nog een Z170 MoBo voor nodig, maar in de toekomst gaat het wellicht ook op andere moederborden werken, het is nu gewoon omdat Z170 Mobo's als eerste de update krijgen ze de functionaliteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:13
rickbovenkamp schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:44:

Ho! STOP! Vergeet die site onmiddelijk! CPUboss en soortgelijke sites zijn absoluut niet geschikt voor prestatievergelijkingen.

Over dat Gigabyte moederbord; dat is nogal kieskeurig als het op het geheugen aankomt, zijn al enkele topics over. Ik zou een ander merk nemen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
Johan9711 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:42:
Je hebt daar nu nog een Z170 MoBo voor nodig, maar in de toekomst gaat het wellicht ook op andere moederborden werken, het is nu gewoon omdat Z170 Mobo's als eerste de update krijgen ze de functionaliteit hebben.
z170 zijn gemaakt voor overclocken b of h bordjes zijn daar gewoon niet voor geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Inderdaad. De vraag is hoe blij je er van gaat worden. Overklokken heeft al weinig invloed, laat staan een klein beetje (omdat meer tot problemen leidt). Wat niet weg neemt dat het voor de fun een toegevoegde waarde kan hebben.
Bij Haswell kon het eerst ook, maar is dit snel door Intel de kop in gedrukt, dus het blijft inderdaad een gokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Mja...dan moet ik misschien maar eigenwijs doen en toch een 6600K aanschaffen. 100 euro meer of minder is niet zo'n punt en geeft me meer toekomstperspectief heb ik het gevoel.
Het gaat niet alleen om wat games, maar ik wil ook nogal eens wat filmpjes monteren en daar is een dikke PC ook wel handig bij.

Ik heb nu obv de lopende BBG discussies:
https://cashback.msi.com/nl/nl/wintercashback/
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z170A TOMAHAWK€ 134,83€ 134,83
1be quiet! Dark Rock Advanced C1€ 50,95€ 50,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14R€ 94,95€ 94,95
1Corsair RM550x€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 618,47

Slechts 18 euro duurder dan mijn eerste voorstel en met MSI-cashback binnen mijn gestelde budget.

Nu nog even een 6500 non-K setup zoeken om te zien wat het verschil is en dan ga ik maar eens wat bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

MichaelvD2203 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:52:
[...]

z170 zijn gemaakt voor overclocken b of h bordjes zijn daar gewoon niet voor geschikt.
Niet juist. Bij Haswell kan je bijvoorbeeld de PG3258 op elk bordje overklokken. Of het nu een H op een Z bordje is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Maar de TDP van de pentium is wel wat lager ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
Johan9711 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:58:
[...]

Niet juist. Bij Haswell kan je bijvoorbeeld de PG3258 op elk bordje overklokken. Of het nu een H op een Z bordje is.
Ik zet niet dat het niet kan. Ze zijn er voor gemaakt en dus beter geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Tada:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 212,80€ 212,80
1MSI B150 GAMING M3€ 103,95€ 103,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,90€ 27,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R€ 88,95€ 88,95
1Corsair RM550x€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 526,55

Valt ook binnen de cashback dus zeg een kleine 90 euro goedkoper dan de 6600K uitvoering. Nu kan ik alles zakelijk aanschaffen dus de kosten zijn grofweg de helft...waar heb ik t over

Aan de andere kant, die 100 euro kan ik wellicht over niet al te lang steken in een tweede R9 290. Het moederbord is er geschikt voor.. In dat geval maar een paar euro extra steken in een stevige voeding?
Bijv. pricewatch: Corsair RM750x

edit: net nog even KSP gespeeld, 12fps en mijn GPU wordt 40 graden ... (Mijn CPU begint te loeien)

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 30-12-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nja, doe eens gek. Ben toch voor de 6600K gegaan met een 750 watt voeding. Ergens medio volgend jaar koop ik een tweede R9 290 tri-x en dan zijn we voorlopig voorzien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CPU is al een tijdje geen bottleneck meer in games het verschil tussen een i5 2500k/ i7 2700k met een overclock scheelt het maar een paar tot geen fps in de meeste games t.o.v. de nieuwe skylake chips
De TS heeft echter een CPU in de generatie vóór de 2000 reeks, een i5 750. Dan ligt het wel even 'iets' anders. ;)
NitroX infinity schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:52:
Ho! STOP! Vergeet die site onmiddelijk! CPUboss en soortgelijke sites zijn absoluut niet geschikt voor prestatievergelijkingen.
Enige onderbouwing zou nice zijn, niet voor mij overigens, maar anderen die dit lezen en nu denken "Waarom dan?". ;)

[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 30-12-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
Bijvoorbeeld omdat die site appels met peren vergelijkt en dan een volstrekt onzinnige conclusie trekt. Als je een Intel met een AMD processor vergelijkt stellen zij dat de AMD beter is omdat die een hogere kloksnelheid heeft. Dit terwijl de Intel een veel hoger aantal instructies per kloktik verwerkt dan een AMD processor. Bij dezelfde kloksnelheid is een Intel in real life een stuk sneller.

Geloof je hun conclusie dan wordt je dus volledig op het verkeerde been gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:13
Of een plaatje;

Een Celeron M krijgt bijna dezelfde score als een FX-9590. Het moet niet gekker worden :P

http://i.imgur.com/RgrqUAG.png

Zie; https://www.reddit.com/r/...you_shouldnt_use_cpuboss/

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-07 22:03
CPUboss doen ook benchmarks waar je gewoon naar kan kijken, maar idd ze vergelijken bij veel dingen ook appels met peren.

• Stefke
Dit is wat ik besteld heb, ga ik vast geen spijt van krijgen
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z170A TOMAHAWK€ 134,83€ 134,83
1be quiet! Dark Rock Advanced C1€ 50,95€ 50,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14R€ 94,50€ 94,50
1Corsair RM750x€ 111,95€ 111,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 637,02

Komend jaar een tweede r9 290 tri-x voor een zacht prijsje zoeken :)

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 17:02

MarvinJames

Theatermaker

stefijn schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:15:
Dit is wat ik besteld heb, ga ik vast geen spijt van krijgen
Vergeet niet je cashback bij MSI voor je moederbord aan te vragen!
Krijg je €25 terug! Makkelijk verdient toch? :)

Hier de link

• straaljager27
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-06 19:54
Lees de voorwaarden wel even goed door, je hebt een bepaald window waarin je je claim mag maken

• Stefke
Ja bedankt. Had ik al gezien, je kunt 30 dagen ná je aankoop, dus dat kan ws. pas vanaf 24-01-16 ongeveer.

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 31-12-2015 10:34 ]

Pagina: 1