Toon posts:

'Game' pc voor mijn moeder. Budget 700 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je moeder doen met je nieuwe systeem?
Ze wil Sims 4 vlekkeloos kunnen spelen en wellicht volgend jaar ook sims 5?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 700 euro incl Windows

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja een 1TB harde schijf en randapparatuur

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
A-merken

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
DDR4, socket 1151, 8gb intern geheugen, SSD

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?
Klopt deze configuratie? past alles bij elkaar en zijn de producten de slimste keuze?

Hier de lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 192,-€ 192,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 81,95€ 81,95
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 134,-€ 134,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 41,95€ 41,95
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 51,99€ 51,99
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 47,95€ 47,95
1Cooler Master GM G450M€ 52,50€ 52,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 77,18€ 77,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 679,52

Ik twijfel over de videokaart. Zou ik wat van de processor en het moederbord af moeten doen voor deze videokaart??:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G€ 239,-€ 239,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 239,-

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2015 01:52 ]

• NFS3HP1
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-01-2023

NFS3HP1

Helpt graag bij BBG's

1GB, ooit was dat gigantisch. We dachten destijds nooit meer nodig te hebben.

On-topic: Op zich valt er weinig aan te merken op het systeem. Ik denk dat het een goede keuze is om voor de quad-core te gaan. Ik begrijp je twijfels over de videokaart. Je zou kunnen overwegen om voor een meerprijs van +/- 30 euro voor de GTX950 te gaan. pricewatch: MSI GTX 950 2GD5 OC.

Ik denk dat je moederbord in principe goed is. Het belangrijkste is dat het moederbord over de juiste aansluitingen beschikt (zowel USB etc. als een SATA poort die snel genoeg is voor je SSD). Het moederbord dat je hebt gekozen heeft naar mijn mening een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Aangezien het gekozen moederbord een maximale frequentie van DDR4 - 2133MHz ondersteund zou je kunnen besluiten om bijvoorbeeld voor dit geheugen te gaan: pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213. 7 euro goedkoper en qua prestaties merk je er niets van, aangezien het geheugen dat je geselecteerd hebt terug wordt geklokt.

(Het kan een goede investering zijn met oog op toekomstgerichtheid om toch iets over je budget heen te gaan en de 960 erin te stoppen, pas in ieder geval het geheugen aan en, na goed onderzoek, wellicht het moederbord om tot een acceptabel bedrag te komen).

[ Voor 4% gewijzigd door NFS3HP1 op 29-12-2015 20:26 . Reden: Link vergeten ]

Intel Core I5 760 2.8GHz (@3.6GHz OC) - Nvidia GeForce MSI GTX480 (1.038V, Core Clock @825MHz, Shader Clock @1650MHz, Memory Clock @ 2000MHz OC) - 8GB Kingston DDR3 RAM (1380MHz) - 1TB Samsung HDD - CM GX750(w) - CM Gladiator 600 - Win 10 - Stock koeler

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:03
Met de iGPU kan je deze games ook prima spelen. Dan is deze GPU helemaal niet nodig. De sims was nooit bedoeld voor een deticated GPU en haswell kon dit prima trekken laat staan skylake! Een BitFenix Nova Zwart vind ik persoonlijk een mooiere kast voor deze build.

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04 14:52
Inderdaad igpu gaat Sims wel prima draaien, je kunt altijd later nog een GPU aanschaffen:)

• NFS3HP1
  • Laatst online: 26-01-2023

NFS3HP1

Helpt graag bij BBG's

Puddi Puddin schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:30:
Met de iGPU kan je deze games ook prima spelen. Dan is deze GPU helemaal niet nodig. De sims was nooit bedoeld voor een deticated GPU en haswell kon dit prima trekken laat staan skylake! Een BitFenix Nova Zwart vind ik persoonlijk een mooiere kast voor deze build.
Dat ben ik niet met je eens. De aanbevolen systeemeisen van de Sims 4 bevat een 'NVIDIA GeForce GTX 650 or better'. Bobo geeft aan dat de Sims 4 vlekkeloos moet worden gespeeld, en de Sims 5 het liefst ook.

Uit ervaring met PC's die ik zelf heb samengesteld waarop de Sims 4 moest worden gespeeld zeg ik absoluut dat dit spel baat heeft bij een goede videokaart indien de graphics naar boven worden opgeschroeft. Het spel is erg schaalbaar, maar om het echt mooi te maken heb je toch echt een goede kaart nodig.

Intel Core I5 760 2.8GHz (@3.6GHz OC) - Nvidia GeForce MSI GTX480 (1.038V, Core Clock @825MHz, Shader Clock @1650MHz, Memory Clock @ 2000MHz OC) - 8GB Kingston DDR3 RAM (1380MHz) - 1TB Samsung HDD - CM GX750(w) - CM Gladiator 600 - Win 10 - Stock koeler

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:03
NFS3HP1 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:35:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. De aanbevolen systeemeisen van de Sims 4 bevat een 'NVIDIA GeForce GTX 650 or better'. Bobo geeft aan dat de Sims 4 vlekkeloos moet worden gespeeld, en de Sims 5 het liefst ook.

Uit ervaring met PC's die ik zelf heb samengesteld waarop de Sims 4 moest worden gespeeld zeg ik absoluut dat dit spel baat heeft bij een goede videokaart indien de graphics naar boven worden opgeschroeft. Het spel is erg schaalbaar, maar om het echt mooi te maken heb je toch echt een goede kaart nodig.
Dan zou ik het zo houden. Een 750ti is ook nog zuinig en komt alleen maar tengoede voor de energie rekening. Wellicht is een i3 6100 ook een idee? De task die gedaan worden zijn eigenlijk al overkill voor een i3 en helemaal de skylake versie. Nu komt hyperthreading alleen maar ten goede voor word, excel en andere tasks. Ik zou zelf nog durven te gamen op de skylake i3!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Je kan ook nog de GTX 960 2GB of de r9 380 2GB overwegen. Dit zijn redelijk goedkope kaarten maar presteren toch een heel stuk beter dan de GTX 750ti. Vooral als ze bijv. besluit om Cities: skylines te spelen of iets dergelijks dan kan dat goed van pas komen, en wie weet wat je nodig hebt om Sims 5 op hoge settings te spelen.
Voor de rest vind ik het een top systeem en buiten de videokaart zou ik er zeker niks aan veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Dankje voor de hulp allemaal!!

Ik verander het geheugenkaartje en ga voor de GTX 960 4G. Dan kan ze er jaren mee vooruit.

Verwijderd

Topicstarter
Puddi Puddin schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:30:
Ik ga toch voor de Cooler Master. Deze heeft van die handige klemmetjes om de dvd en hdd mee vast te klikken. Scheelt wat tijd :)

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-12 16:51
Ik vond het bouwen van die kast onhandig met een ssd en die voeding, de kabels maken een rare bocht bij de ssd die onderin geplaatst dient te worden, dit past niet goed en daardoor heb ik laatst een ssd op zijn kant moeten plaatsen. Dus verticaal in plaats van horizontaal, en met twee ipv vier schroeven. Tenzij je een bracket hebt voor 3,5 naar 2,5 inch schijven.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-12 17:13
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:12:
Dankje voor de hulp allemaal!!

Ik verander het geheugenkaartje en ga voor de GTX 960 4G. Dan kan ze er jaren mee vooruit.
4GB zou ik zeker niet kopen, de bus breedte van de GTX 960 is niet groot genoeg om die 4GB te benutten. Eigenlijk klinkt 4GB mooi op dat kaartje maar je hebt er bar weinig aan. Een R9 380 4GB is een veel betere keus :D

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11 14:25

MarvinJames

Theatermaker

Ugraded schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:32:
[...]

Eigenlijk klinkt 4GB mooi op dat kaartje maar je hebt er bar weinig aan.

[...]
Mja.. Mja.. Dat ligt er een beetje hoe je ernaar kijkt. Laten we vooropstellen dat verschil inderdaad vrij klein is, al ligt het er maar net aan waar je je prioriteiten legt. Ik heb daarvoor wel echt tig benchmarks en reviews moeten bekijken / lezen.

Het "grote" verschil is vooral dat de 2GB versie in games hier en daar een framedrop heeft en de 4GB versie dat niet heeft. Zo zal het gemiddelde aantal fps elkaar weinig ontlopen, maar is het verschil in laagste fps is een stuk groter. Ik ken mensen die liever 2 tientjes extra uitgeven dan die paar haperingen te hebben.

Ik zal eerlijk bekennen, bij veel benchmarks is het stuivertje wisselen en wint de 2GB het soms nog. Maar bij deze review van Hardware.Info wint de 4GB het wel op alle fronten al ligt de winst maar tussen de 4% en 6%.

In een andere review zeggen ze:
Om het geheugen issue maar even bij de horens te vatten: we toonden eerder al aan dat 2GB of 4GB eigenlijk lood om oud ijzer is bij de R9 380. Dat gezegd hebbende moeten we ook concluderen dat de ASUS kaart met 2GB vrijwel even duur is als de Sapphire en MSI kaarten met 4GB. En dan moeten we toch concluderen dat je met het oog op de toekomst er beter mee dan om verlegen kunt zitten.

Maar nogmaals, dat is echt voor de purist / kritische gamer.

Om nu tot een conclusie voor de TS te komen:
Hou het lekker bij 2GB, want dat gaat voor je moeder echt niets toevoegen en je bespaart er een paar tientjes mee.

[ Voor 4% gewijzigd door MarvinJames op 31-12-2015 09:59 ]

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Ugraded schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:32:
[...]

4GB zou ik zeker niet kopen, de bus breedte van de GTX 960 is niet groot genoeg om die 4GB te benutten. Eigenlijk klinkt 4GB mooi op dat kaartje maar je hebt er bar weinig aan. Een R9 380 4GB is een veel betere keus :D
Dat klopt dus niet. De 4GB heeft wel degelijk nut op de gtx 960 :

http://www.computerbase.d...x-960-r9-380-vram-test/2/

http://www.gamersnexus.ne...0-benchmark-vs-2gb/Page-2

http://m.hardocp.com/arti...rd_review/10#.VoTuIEZgUpA

-edit-

Tsux was me al voor :)

[ Voor 36% gewijzigd door Baloes op 31-12-2015 10:02 ]

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11 14:25

MarvinJames

Theatermaker

Volgens mij was ik echt 1 seconde eerder dan jij. :')

Maar zoals ik mijn bericht al zei heeft een groter geheugen wel degelijk effect.
Alleen is het minimaal en in een zeer beperkt aantal gevallen merkbaar.

Of je nu gemiddeld bijvoorbeeld 55 of 58 fps haalt, is simpelweg te weinig om echt te merken. Maar ik ben het met je eens dat het wel degelijk een verschil is dat voor sommige mensen relevant is. Daarom plaatste ik ook al het bericht. :)

• Hekkie63
  • Laatst online: 15-02 00:51
Je zou ook nog wat kunnen besparen op je windows licentie. Je zou hem hier kunnen halen: http://www.bol.com/nl/p/m...33722728-1003004007118264
Bol.com is een betrouwbare site, je krijgt dan een windows 7 key maar als jij windows 10 download zou je daar gewoon de windows 7 key kunnen gebruiken.
Pagina: 1