[Advies gevraagd] Medion X5004 smartphone met gebreken

Pagina: 1
Acties:
  • 3.462 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Een goeie maand geleden heeft mijn vriendin in de lokale Aldi een nieuwe smartphone gekocht, type Medion X5004 (BE versie). Dit toestel had vanaf de eerste dag een aantal duidelijke problemen:
  • Het toestel hangt één tot twee keer per dag en start dan meestal uit zichzelf opnieuw op.
  • Als je de default launcher wijzigt, is deze na elke reboot gereset naar die van Medion zelf.
  • De Nederlandse vertaling is verre van compleet.
Een korte zoektocht op internet leert dat quasi iedereen met dit toestel exact dezelfde problemen heeft. Hem terugsturen voor "reparatie" zal dus weinig oplossen. Zover mij bekend is Medion onderdeel van Lenovo en over de ondersteuning van "den Aldi" hoor toch ook vaak positieve verhalen. Niet dus...

Om te beginnen lijken bovenstaande mij allemaal softwarematige problemen. Je verwacht dus als snel een software-update, mede ook omdat al bij de aankondiging van dit toestel beloofd was dat er een update naar Android 5.1 (uit de doos 5.0.2) ging komen.

Ik heb enkele dagen na aankoop contact opgenomen met Medion om alvast het probleem voor te leggen via de support-website maar nooit reactie gekregen. Heb ze ook een keer gebeld en kreeg te horen dat ik beter via de site een ticket kon openen 8)7

Hoe pakken we dit nu het best aan? Uiteindelijk willen we gewoon een werkende telefoon en als dat niet mogelijk is, ons geld terug. Ik zie zelf volgende opties:
  • Aandringen bij Medion, wat zal resulteren in een "reparatie" van 4 weken die niets gaat oplossen.
  • Medion in gebreke stellen, de beloofde update bestaat niet en zal misschien nooit komen?
  • Rechtsbijstand verzekering erbij sleuren, maar op welke basis?
  • In de Aldi gaan zeuren om mijn geld terug te krijgen (alsof ze daar het probleem al snappen). Het geld van het achteraf via medion.com bestelde hoesje ben je dan ook meteen kwijt.
Ik begrijp echt niet dat zo'n groot bedrijf hiermee wegkomt (nouja, Google + Nest v3 + OpenThem...) en alle problemen maar lijkt te negeren.

Hoe zouden jullie dit aanpakken om het snelst resultaat te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je trekt allerlei conclusies over service en kwaliteit zonder dat je uberhaupt ze de kans geeft er naar te kijken. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je zult dus echt moeten beginnen met de winkelier, want daar heb je de telefoon gekocht en die is verantwoordelijk voor de garantie-afhandeling.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
gambieter schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:18:
Je trekt allerlei conclusies over service en kwaliteit zonder dat je uberhaupt ze de kans geeft er naar te kijken. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je zult dus echt moeten beginnen met de winkelier, want daar heb je de telefoon gekocht en die is verantwoordelijk voor de garantie-afhandeling.
Ik som alleen de feiten op:
  • Mensen rapporteren dezelfde problemen, niemand krijgt een oplossing: zie hier en hier.
  • De vooraf beloofde update, die er ging zijn tegen dat het toestel te koop was, bestaat niet. Eerdere ervaringen met Medion telefoons en updates beloeven niet veel goeds.
  • Winkelier en fabrikant zijn ruwweg dezelfde. Ik verwacht niet dat de kassierster uit de Aldi mij even gaat vertellen wanneer er een update komt. Die kan er ook niet aan doen :)
  • Wat voor "garantie" moet je inroepen je voor een software-probleem? Een toestel zonder dit probleem bestaat niet.
  • Ik heb een ticket geopend en gebeld, dat hoef ik toch echt geen 3 keer te doen om een antwoord te krijgen?
Om nog even het persbericht van Medion zelf te quoten:
Berlin, September 2, 2015 – At the IFA (International Consumer Electronics Fair) MEDION presents its first 4G high-end smartphone with the fast communication standard LTE. The MEDION X5020 features Android™ 5.0, Lollipop, MEDION will roll out an update to Android™ 5.1, Lollipop shortly after sales start.
En Tweakers.net:
Voor de X5004 rekent Medion 249 euro en de X5020 moet voor een prijs van 299 euro in de schappen komen. Het bedrijf start de verkoop in het vierde kwartaal en tegen die tijd moet ook de update naar Android 5.1 voor het toestel klaarstaan.
Voor de X5020 is de update er overigens ook niet en deze heeft ongeveer dezelfde software-problemen zover ik kan lezen.

Mijn persoonlijke conclusie zover:
Service - Er wordt niet gerageerd op mijn ticket. Beloofde updates niet uitbrengen.
Kwaliteit - Het is eigenlijk een prima toestel maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat deze problemen niet "gekend" waren voordat hij in de verkoop ging.

Ik zal Medion morgen nog een keer opbellen en hun de mogelijkheid bieden om zelf met een voorstel te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste,

Dank voor jouw duidelijke bericht.
Zelfde smartphone, exact hezelfde probleem.
En inderdaad overal vind je dit zelfde probleem terug.
Ik volgde hierover deze franstalige website:

http://forum.frandroid.co...-615-16go-de-rom-2go-ram/

Waar men dus net hetzelfde beschrijft.

Jouw vermoeden van een software probleem wordt door iedereen bevestigd en iedereen zit inderdaad op een beloofde update te wachten.
Ik contacteerde ook klantendienst Medion, het antwoord dat ik kreeg was dat men mij aanraadde smartphone op fabrieksinstellingen te zetten: een absurd advies lijkt mij, aangezien dit probleem zich bij iedere x5004 lijkt voor te doen.

Ik probeerde net als jij een andere launcher: inderdaad reset na iedere - frequente (soms dagelijkse) - reboot.

Garantie inroepen is inderdaad een optie en lijkt mij logisch, maar niet als het probleem zich bij iedere smartphone bij iedere gebruiker lijkt voor te doen. Je bent dan je smartphone inderdaad een tijdlang kwijt en als de software dezelfde blijft, is ook de probleem nog steeds aanwezig.

Ik mail vanavond Medion hier opnieuw over, gesterkt door onder meer jouw ervaringen.

Sluit mij volledig aan bij jouw conclusie:
"Kwaliteit - Het is eigenlijk een prima toestel maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat deze problemen niet "gekend" waren voordat hij in de verkoop ging."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
WhiteDog schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:59:
Ik som alleen de feiten op:
  • Mensen rapporteren dezelfde problemen, niemand krijgt een oplossing: zie hier en hier.
  • De vooraf beloofde update, die er ging zijn tegen dat het toestel te koop was, bestaat niet. Eerdere ervaringen met Medion telefoons en updates beloeven niet veel goeds.
  • Winkelier en fabrikant zijn ruwweg dezelfde. Ik verwacht niet dat de kassierster uit de Aldi mij even gaat vertellen wanneer er een update komt. Die kan er ook niet aan doen :)
  • Wat voor "garantie" moet je inroepen je voor een software-probleem? Een toestel zonder dit probleem bestaat niet.
  • Ik heb een ticket geopend en gebeld, dat hoef ik toch echt geen 3 keer te doen om een antwoord te krijgen?
Zomaar wat vragen;
- Wat heeft de gebrekkige afhandeling van problemen in Duitsland en België te maken met jouw probleem? Je hebt toch te maken met Aldi Nederland?
- Waar in die persberichten staat dat die update er op 29-12-2015 zou zijn? "Shortly after" wil toch niet per definitie zeggen dat dat binnen een maand na launch is?
- Als je vanaf dag 1 problemen hebt met het toestel, waarom ga je dan niet op dag 2 terug naar de Aldi en zegt daar dat je je geld terug wil omdat die telefoon niet goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 09:22
WhiteDog schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:00:

Hoe pakken we dit nu het best aan? Uiteindelijk willen we gewoon een werkende telefoon en als dat niet mogelijk is, ons geld terug. Ik zie zelf volgende opties:
  • Aandringen bij Medion, wat zal resulteren in een "reparatie" van 4 weken die niets gaat oplossen.
  • Medion in gebreke stellen, de beloofde update bestaat niet en zal misschien nooit komen?
  • Rechtsbijstand verzekering erbij sleuren, maar op welke basis?
  • In de Aldi gaan zeuren om mijn geld terug te krijgen (alsof ze daar het probleem al snappen). Het geld van het achteraf via medion.com bestelde hoesje ben je dan ook meteen kwijt.
Hoe zouden jullie dit aanpakken om het snelst resultaat te hebben?
De Aldi is je aanspreekpunt. Natuurlijk staat het je vrij om bij Medion informatie in te winnen, maar voor garantiekwesties hoor je je bij de verkoper te melden en die in de gelegenheid te stellen het probleem op te lossen of de koop te ontbinden.

En een toestel dat meermaals spontaan herstart had ik op dag 2 of 3 toch wel weet bij de verkoper liggen... Waarom heb je hem gehouden?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-10 19:13
coyote1980 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:15:
[...]

De Aldi is je aanspreekpunt. Natuurlijk staat het je vrij om bij Medion informatie in te winnen, maar voor garantiekwesties hoor je je bij de verkoper te melden en die in de gelegenheid te stellen het probleem op te lossen of de koop te ontbinden.
Lol ik zie het al voor me een klagende tweaker met veel verworven info over zijn telefoon en die moet dan de conversatie aan (metalle respect) met een onderbetaalde aldi medewerker die net weet hoe hij zijn kassa kan bedienen.
Ben benieuw wat hieruit gaat komen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
thefox154 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:57:
[...]

Lol ik zie het al voor me een klagende tweaker met veel verworven info over zijn telefoon en die moet dan de conversatie aan (metalle respect) met een onderbetaalde aldi medewerker die net weet hoe hij zijn kassa kan bedienen.
Zo gedetailleerd hoeft dat gesprek toch ook helemaal niet te zijn? Toestel loopt meerder keren per dag vast/reboot uit zichzelf->is dus kapot->ik wil m'n geld terug.
Dat kan "ook" een kassière wel begrijpen...wat overigens veel negatiever klinkt dan bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:48
thefox154 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:57:
[...]

Hij hoeft helemaal geen technische conversatie aan te gaan met de medewerker, gewoon het apparaat inleveren voor service wegens non-conformiteit. Bij een supermarkt kan je best verwachten dat servicebalie medewerker of een kassamedewerker geen inhoudelijke technische kennis heeft die verder gaan dan de basis eigenschappen van de producten die ze verkopen dus een discussie aangaan of daar je technische details neerleggen zal w.s. niet helpen.

Je mag echter verwachten dat ze het toestel netjes innemen en opsturen. Ook kunnen ze aanbieden dat je direct met Medion contact opneemt. Dit is echter een keuze die je dan alsnog zelf kan maken. Komt er dan binnen redelijke termijn (waarschijnlijk een paar weken) geen oplossing vanuit de Aldi (of Medion wanneer Aldi aangeeft dat je ook direct daarmee contact kan opnemen en je besluit daar gebruik van te maken) kun je daarna bij de Aldi aansturen op ontbinding van de koop. Dit kan echter niet wanneer je de verkoper niet in de gelegenheid stelt om het product alsnog conform te maken, daarom is contact met de Aldi in deze ook belangrijk wanneer je niet verwacht dat het product conform gemaakt kan/zal worden en je verwacht dat het op ontbinding zal gaan aankomen.

Verder zie ik niet direct waarom je Medion in gebreke zou moeten stellen, dat moet je bij de verkoper doen en niet bij de fabrikant. Verder zie ik ook niet waarom fabrikant en verkoper in deze bijna hetzelfde zouden zijn, Medion is toch een totaal ander bedrijf dan de Aldi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
toolkist schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:27:
[...]
Zomaar wat vragen;
- Wat heeft de gebrekkige afhandeling van problemen in Duitsland en België te maken met jouw probleem? Je hebt toch te maken met Aldi Nederland?
Ik heb hem in BE gekocht.
- Waar in die persberichten staat dat die update er op 29-12-2015 zou zijn? "Shortly after" wil toch niet per definitie zeggen dat dat binnen een maand na launch is?
In meerdere nieuwsberichten (waaronder op tweakers.net) werd gesteld dat er een update naar Android 5.1 zou zijn tegen het moment dat het toestel in de winkel ligt. Het woord "shortly" betekent echt niet "3 maanden later".
- Als je vanaf dag 1 problemen hebt met het toestel, waarom ga je dan niet op dag 2 terug naar de Aldi en zegt daar dat je je geld terug wil omdat die telefoon niet goed werkt?
Als jij een nieuwe iPhone 6s koopt op launch-day en die heeft één of ander probleem, ga jij dan de dag erna terug? Het is een computer met een OS. Redelijkerwijs verwacht je dus ook wel een software-update of bugfix anno 2015.

Een simpel statement vanwege Medion met "we kennen het probleem en werken aan een oplossing" zou al veel waard zijn, want zoals gezegd, verder een prima toestel voor een scherpe prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 09:22
Is waardevolle informatie voor je OP. Nu is voor iedereen in elk geval duidelijk dat het Nederlandse consumentenrecht niet op deze situatie van toepassing is...
[...]

Als jij een nieuwe iPhone 6s koopt op launch-day en die heeft één of ander probleem, ga jij dan de dag erna terug? Het is een computer met een OS. Redelijkerwijs verwacht je dus ook wel een software-update of bugfix anno 2015.

Een simpel statement vanwege Medion met "we kennen het probleem en werken aan een oplossing" zou al veel waard zijn, want zoals gezegd, verder een prima toestel voor een scherpe prijs.
Ja, als ik een splinternieuw toestel van welk merk dan ook koop en hij vertoont kuren dan meld ik mij z.s.m. bij de verkoper. Op die manier heb je namelijk zwart op wit dat je op dag 1 al met dit probleem te maken hebt.

Hoe langer je de verkoper er niet bij betrekt, des te makkelijker maak je het voor de verkoper om te zeggen: "ja, leuk dat je dat allemaal uitgezocht hebt, maar de waterschade-indicatoren in je toestel zijn verkleurd, dus de oplossing is een nieuw moederbord van 150 euro, of je mag voor 35 euro je toestel ongerepareerd terugontvangen".

Ik volg je aannames dat je maar beter niet bij de Aldi kunt aankloppen voor garantie totaal niet. Of het kassameisje het al dan niet zal begrijpen is toch ook niet jouw probleem? Die laat de filiaalmanager er wel bijkomen en dan kun je daarmee afspreken hoe je het verder aanpakt.

Op dag 2 naar de filiaalmanager gaan en proberen de afspraak te maken: "ik verwacht dat het met een softwareupdate wel herstelt wordt, daar wil ik eventueel best op wachten, wat is de uiterste datum dat ik hem mag terugbrengen als dat niet gebeurt of helpt?".

Door de verkoper nu buitenspel te zetten breng je jezelf steeds meer in een positie waar je afhankelijk bent van derden (Medion). Het toestel ziet er qua specs best leuk uit hoor, maar ik had hem echt al lang geleden teruggebracht en een ander toestel gekozen. Desnoods een tweedehandsje in afwachting van een fix die dit probleem voor de Medion oplost waarna je dat tweedehandsje weer doorverkoopt en alsnog die Medion koopt...

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag allemaal,

Op de site van MEDION wordt de X5004 nochtans voorgesteld als android 5.1 telefoon.

http://www.medion.com/be/...one-black-30019351a1.html
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[MEDION® LIFE X5004 4G Smartphone Black
Art.Nr. 30019351A1
€ 249,00
incl. 21% BTW / Gratis verzending
Beschrijving
Specificaties
Klantbeoordelingen
.
- Waar moet een telefoon wat tegenwoordig aan voldoen ? Mogelijk is de X5004 de telefoon voor jou !

- Dankzij de ondersteuning van 4G op de X5004 is dat geen reden om deze scherp geprijsde telefoon niet te overwegen.

- Een full-hd (1920x1080) IPS scherm met Corning® Gorilla® Glass zorgt voor prachtig beeld en een uitstekende duurzaamheid.

- 2GB RAM, 16 GB eigen opslag en de mogelijkheid de opslag uit te breiden zijn bij de MEDION X5004 de standaard features die je mag verwachten.

- Natuurlijk draait deze DUAL-(micro/nano) SIM smartphone op Android 5.1 Lollipop en leveren we hem SIM-lock vrij zodat u hem per direct kan gebruiken.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slivootje
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-02-2022
Ook bezitter van X5004 (BE),
En inderdaad ook eerste dag heropstarten van toestel vast gesteld en gebeld met service medion.
Een callcenter medewerker die te super vriendelijk was, maar die niets zinnig kon of wilde zeggen.
Kon dan 2 zaken doen terug inleveren in Aldi of opsturen naar garantiedienst ( 4 weken out ).
Zelfde bedenking dan gemaakt als vele anderen , we kijken nog even uit wat het toestel doet.
Het heropstarten was soms enkele dagen niet van toepassing , soms zelfs een week .
Maar dan plots weer 2 x per dag .
Van mijn voorgaande toestel medion P4501 was en ben ik nog steeds tevreden op een zeldzame vastloper van het totale systeem. ( het blijven computersysteempjes ).

Dus ook ik wacht op een FIX of firmwareupdate ( maar vrees het ergste , hun motto is eerder produce and sell )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

1) Dat de Medion X5004, wanneer hij reboot, telkens teruggrijpt naar de oorspronkelijke launcher - alias Launcher 3 - is effectief een vervelende bug.

2) Maar er is meer : alhoewel sinds Android 5.0 het ook mogelijk is geworden om verschillende gebruikers in te stellen op een smartfoon blijkt dat onmogelijk met de Medion X5004. Ik wou een privé en een professioneel gebruikersprofiel aanmaken maar dat gaat dus niet. Niet ongebruikelijk dat fabrikanten een eigen getweakte versie van Androïd voorzien maar dan om functionaliteiten te optimaliseren of bijkomende functies erin te verwerken. Hier heeft de fabrikant een eigen custom ROM geïnstalleerd om een belangrijke standaard functionaliteit van Androïd ... te verwijderen! En nergens wordt de klant daarvoor op voorhand gewaarschuwd (niets erover op de verpakking, website of handleiding). Het is ook niet zo dat je er een Cyanogenmod op kan installeren, om dit probleem te omzeilen, want die is er voor de Medion X5004 bij mijn weten niet.

3) Ook vervelend dat je als klant volledig in het donker wordt gelaten wat betreft beveiligingsupdates en/of een upgrade naar Androïd 5.2 of 6.0. En zelfs de beloofde 5.1 valt nergens te spotten.

Voor de rest een tevreden gebruiker. ;-)

---
Medion X5004
Androïd 5.0.2
Launcher : Z Launcher ßeta
Lockscreen : Echo Lockscreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfde probleem met de X5020 bij mediamarkt gekocht 5 aug.2016. BALEN. Na system update helemaal dood. Wat oplichterij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 20:02:
Zelfde probleem met de X5020 bij mediamarkt gekocht 5 aug.2016. BALEN. Na system update helemaal dood. Wat oplichterij!
Is er een update dan? Meteen is kijken :)

We zijn hier inmiddels over op iPhones in huis en na jaren prullen met low- en highend Android is dat eigenlijk wel een verademing.

Update: geen update voor de X5004 en binnen de 3 minuten een crash + reboot... Goed bezig Aldi / Medion / Lenovo!

[ Voor 12% gewijzigd door WhiteDog op 12-08-2016 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Goed, dit is geen tech forumdeel, en niet zo zinvol om na al die maanden nog te kicken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.