Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-07 14:53
Hoi hoi,

Sinds kort ben ik mijn huisnetwerk en functionaliteit een beetje aan het overhaulen.
Ik heb reeds gekozen voor:

- Fritzbox 3490 router, ter vervanging van de standaard Proximus bbox3
- Unify AC LR's als wireless AP's ter vervanging van de Fritzbox built-in AP
- Synology 716+ NAS

En nu zoek ik een degelijke switch om alle outlets en apparaten aan elkaar te koppelen.
Op zich heb ik niet zoveel netwerkkennis, en daarom zou ik graag iets managed MKB achtigs kopen om mee te spelen binnen mijn eigen beperkte infrastructuur. Budget van rond de €200.

Voorlopig had ik er 3 in gedachten:

Cisco SG200-18
Ubiquiti Edgeswitch Lite 24
Mikrotik CRS125-24G-1S-IN

Dit zijn smart managed switches, zodus relatief makkelijk om via de webinterface de mogelijkheden te verkennen, en later via de seriele poort wat commandline te prullen.
Iemand een specifieke voorkeur of ervaring met bovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:05
Ik zou voor de pricewatch: HP Procurve 1920-24G L3 Switch (24 x 1000Base-T en 4 x 1000Base gaan.
Levens lange garantie eenvoudig en goed.

Maar om op jouw producten in te zoemen:
MikroTik CRS is leuk en zeer geavanceerd maar de geavanceerde opties wil je meestal niet op een switch hebben. Ik heb een vermoeden dat dit de "traagste" switch is.
Cisco 200, is volgens mij niet een Originele Cisco. Dus vergelijk dit niet met Cisco switches.
Ubiquiti EdgeSwitch=> Mooi ding. Maar vrij prijzig voor wat je er voor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Mikrotik is niet simpel. Je moet letterlijk ALLES met de hand instellen. Maar je haebt dan zulke mooie mogelijkheden, die een Cisco of HP niet eens benaderen. Maar er zijn goede Wiki's, en de support community is groot.

Maar eigenlijk een vraag: waarom managed? Gewoon om te experimenteren? Je kan niet veel met een managed switch, dan bv VLAN's, priority's etc... doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-07 14:17
Je zou ook nog een unmanaged 1 Gbps productie switch kunnen aanschaffen en daarnaast voor klein bedrag een managed 100 Mbps test switch.

Voordeel is dat unmanaged switch goedkoper is 16 poorts heb je al voor €60 euro (http://tweakers.net/categ...Sw3HHA0gicF3lNc9VfPlI55x8).

En er zitten meer functionaliteiten in de test switch van 100 Mbps voor een klein bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Neem de drie die je in gedachten had niet. De bovengenoemde posts zouden al aan moeten geven waarom niet. In kort komt het hier op neer: het zijn allemaal eigenlijk routers met 'extra veel poorten'. Dus niet wat je echt als switch zou moeten zien. Meestal zijn het 'normale' embedded router platformpjes met een ARM of MIPS chip, een embedded Linux OS er op, en een bende goedkope switchchips die via een *MII interface aan elkaar en de applicatieprocessor geknoopt zijn.Vaak zit er zelfs dus geen echte backplane op maar een setje aan elkaar geknoopte groepjes waardoor je wel 24 poorten hebt maar ze onderling dus niet een op een met gigabit snelheden kunnen communiceren (bijvoorbeeld de eerste 4 of 8 en de tweede 4 of 8 poorten zitten samen op een 1 Gbps verbinding waardoor je dus niet met meer dan 1Gbit tussen de twee sets kan communiceren, maar alleen binnen de groep poorten). Dit komt vooral bij de goedkope switches met 'te veel' functionaliteit. In her ergste geval zijn de groepen via de CPU aan elkaar aangesloten en moeten ze via een software bridge met elkaar communiceren wat betekent dat de CPU belast moet worden voor elk pakketje dat heen en weer gaat :+

Je bent eigenlijk beter af met een goede tweedehands switch. Een HP ProCurve is dan geen slecht begin, je kan ook nog naar Dell kijken, en anders rechtstreeks naar de echte Cisco switches door gaan.

Hier is bijvoorbeeld een goed begin: http://www.ebay.nl/itm/HP...Port-Switch-/161912847854 volgens mij zijn dit dan wel de Web Interface Only modellen, maar je kan in deze serie ook wel modellen vinden met alles. Stel dat je graag je hele budget op maakt kan je natuurlijk ook voor een hoger model gaan, of meerdere kleinere switches kopen, of voor een nieuwe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-07 14:53
Bedankt voor de reacties. Ik heb ondertussen ook een topic aangemaakt in Aankoopadvies - Componenten, daar dit topic hier eigenlijk niet hoort. Als jullie daar liever verder babbelen, doe gerust.

Ik had inderdaad ook al naar de procurves gekeken, namelijk de 1620-24G en de 1820-24G, want het moet een passief gekoelde switch (of iig heel stil) zijn.

@haik01 Ik weet dat switches in deze omgeving en prijsklasse niet ZO spannend zijn maar ik wilde toch al wel eens pielen met vlans en LACP (voor de NAS, omdat het kan dus) ed...

[ Voor 4% gewijzigd door Pana op 30-12-2015 11:46 ]

Pagina: 1