Compatibiliteit 2x16 GB geheugen met ASUS Maximus VIII Range

Pagina: 1
Acties:

• Wodan90
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-08-2022
Ik heb helaas niet helemaal goed mijn voorwerk gedaan in het samenstellen van een desktop, waardoor ik nu zit met de vraag of het bestelde geheugen gaat werken in het moederbord. Aangezien ik het geheugen nog niet uit de verpakking heb gehaald, is het nog mogelijk om deze retour te zenden.

Het geheugen, de Corsair CMK32GX4M2A2800C16, bestaande uit 2x16 GB modules, staat niet op de QVL van het moederbord, de ASUS Maximus VIII Ranger. Nu is het geheugen pas sinds november beschikbaar, dus op zich niet gek. Alleen, in de user guide staat "You may install 1 GB, 2 GB, 4 GB and 8 GB unbuffered and non-ECC DDR4 DIMMs into the DIMM sockets". Dat zegt dus niks over 16 GB modules die ik heb liggen. Gaat deze combinatie wel werken, of moet ik maar het geheugen, danwel moederbord retourneren?

Alvast bedankt :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:00
... maar de specification en ook de user manual geven aan dat het bord tot aan 64GB geheugen kan hebben en 4 DIMM sloten heeft - ofwel, dat KAN alleen maar met 4 16GB mdules (of 2 van 32, of 1 van 64GB natuurlijk). Dus die modules die je besteld hebt zouden best kunnen werken.

Overigens bevat de user manual ook een QVL met onder andere de volgende configuratie:
G.SKILL F4-2400C15Q2-128GRK 128GB (8 x 16GB)
... ofwel, het bord met een max 64GB en 4 DIMM sloten is succesvol getest met 8 DIMMS van 16GB, totaal 128GB? :?

• Wodan90
Bedankt voor de hulp :)

Precies die configuratie snapte ik ook al geen fluit van. Ik denk dan dat ze het moederbord getest hebben door maar de helft van het geheugen er in te stoppen?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:00
Dat zou kunnen, natuurlijk. Of het is een copy/paste fout van een andere QVL. Je weet het niet - en in jouw geval kan je weinig anders dan gewoon proberen.

• unionemerald
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-08-2025

• Wodan90
Super, bedankt voor de link.
Ik ben al iets verder, de 3200MHz variant (CMK32GX4M2B3200C16) is wel compatible. Die snelheid wordt blijkbaar gehaald door een hogere spanning van 1.35V tov 1.2V van mijn geheugen. Verder de rest zijn de specs identiek, dus dat geeft goede hoop dat het gaat werken.

Hier een link naar de resultaten (2x16GB aanvinken):
http://www2.corsair.com/c...sults.aspx?sc=&id=6110760

• DieVeenman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01-2019

DieVeenman

.NET Gekkie

Wodan let wel op dat SkyLake, zeker voor een bios flash naar de laatste bios versie, OC'ed ram niet leuk vindt en er een kans is dat ze niet, of slecht werken.

[ Voor 11% gewijzigd door DieVeenman op 30-12-2015 14:50 ]

“Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway.”

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:12

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Er is inderdaad een kans dat het niet gaat werken. Zéker met de Z170 chipset zijn er veel problemen.

Voorheen heb ik echt nooit problemen gehad en kon je zowat elk latje op welk moederbord dan ook prikken. De Skylake chipset is (over)gevoelig voor bepaalde geheugenreepjes en heel veel mensen hebben daar last van.

Je kan het gewoon proberen. Als het niet werkt kun je gewoon het geheugen retour sturen en een ander kitje nemen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Wodan90
Ik heb de stoute schoenen aangedaan er ze er ingeprikt. Helaas wordt het geheugen, zoals DieVeenman voorspelde, door de i7-6700 alleen als 2133 MHz gezien. Terugsturen dan maar.

Hier de website van Intel waar het limiet van 2133 MHz genoemd staat: http://ark.intel.com/prod...r-8M-Cache-up-to-4_00-GHz

• unionemerald
Misschien een stomme vraag, maar je hebt in je UEFI het XMP profiel van je geheugen toch ingesteld/veranderd. Standaard zullen de meeste latjes inderdaad maar als 2133 Mhz gedetecteerd worden.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:12

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Dat is bij mij ook het geval. De bios zet het geheugen standaard op 2133Mhz.
Ik heb er verder nog niet naar gekeken maar ik weet dat je inderdaad een aantal zaken handmatig in moet stellen. Inderdaad komt XMP hier om de hoek kijken. Let wel op het maximaal toegestane voltage van het geheugen. Ik gok dat dat bij jouw latjes 1.30 of 1.35 (de max.) moet zijn.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• unionemerald
Voor de (onwetende) bezitters van een ASUS Z170 moederbord:

YouTube: How to enable DDR4 XMP on ASUS Z170 Motherboards

• Wodan90
Thanks all :) Ik heb inderdaad nog niet het XMP-profiel aangepast in de UEFI, daar was ik niet bekend mee. De Youtube instructies zijn helder, ga ik mee aan de slag! Nog even niet terugsturen dus :)

• unionemerald
Is het nu in orde gekomen?

• Wodan90
Sorry voor de late reactie. Alsnog een update met het resultaat voor de volledigheid.

Inderdaad had ik over het hoofd gezien dat de kloksnelheid van het geheugen in te stellen is in de UEFI. Ik heb veel verschillende snelheden geprobeerd en ik ben er achter gekomen dat mijn configuratie een absoluut maximum heeft van 2400 MHz. Bij een andere snelheid boot de PC niet en moet je de "clear CMOS" knop gebruiken om hem weer te laten booten.

Al met al kan ik het geheugen dus niet op het gespec'te 2800 MHz draaien, maar het is in ieder geval al meer dan de standaard 2144 MHz. Dus ik laat ze maar in mijn PC zitten, zeker omdat ondertussen het bedenktermijn ondertussen al was verlopen :).

Nogmaals bedankt voor de hulp.
Pagina: 1