Mitsubishi Spacestar Radio verliest (af en toe) settings

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:55
Sinds februari 2014 heb ik een Mitsubishi Spacestar (nieuw) voor mijn vrouw gekocht en af-fabriek deze laten leveren icm een Kenwood 2-DIN touch screen radio.
(Destijds was de Mitsubishi Multimedia radio alleen beschikbaar op de automaat en ik heb de handgeschakelde).
Tot afgelopen zomer werkte de Kenwood met zijn vaste bekende gebreken als traagheid en "force touch" op zich prima :+ Maar het harde drukken en de traagheid werden vanaf afgelopen zomer vergezeld door een ander probleem: Af en toe verloor hij "spontaan" zijn instellingen.

Dat heeft me doen besluiten de Kenwood te vervangen voor een nieuwe Pioneer. De inbouw ging makkelijk, spanning (rood/geel) gecontroleerd en deze zaten goed en werkten zoals verwacht (met meter bekeken). Ook alle andere eventuele stekkers leken goed vast te zitten en ik kon ze niet verder vast drukken.
Toch heeft ook de Pioneer nu sporadisch last van dementie, er is geen pijl op te trekken.

Het gaat soms dagenlang goed en soms heeft hij het na een korte boodschap rit en weer instappen geheugenverlies.
Ik sta op het punt de dealer te bellen maar vroeg me af of er wellicht nog opties zijn die ik zelf kan controleren?

Ik zat te denken aan de massa aansluiting, al kan ik niet verklaren waarom het probleem zich alleen voordoet bij het af/aan schakelen van de auto en niet tijdens het rijden.

De massa aansluiting zit momenteel met 1 schroef vast aan het stalen frame van het dashboard, ik ben van plan hem op een schroef te zetten van het chassis? (welke zichtbaar is achter de radio zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:19

StarWing

Huh ?!?

Als het goed is, heeft de radio een constante 12V en een geschakelde 12V. De constante 12V zorgt voor het behouden van het geheugen, waarschijnlijk is daar iets mis mee. Slecht contact ofzo ?

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Of de constante en geschakelde omgedraaid, zoals de vorige eigenaar had gedaan voordat ik mijn auto kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:53
Mijn eerste gedachte zou zijn brakke accu, maar bij een auto uit 2014 lijkt me dat wat snel.

Ik heb een soort gelijk probleem gehad bij mijn 19 jaar oude Citroën ZX, daar had ik een Lenco radio van 3 tientjes in zitten die dit af en toe ook had.

Hoe start jij de auto altijd? Draai je de sleutel altijd in 1 keer helemaal door of zet je die eerst op contact, wacht 3 of 4 seconden en dan starten?

Bij de eerste mogelijkheid vergat de radio bij mij de instellingen, maar ook niet altijd eigenlijk.

Als je de auto op contact zette, even wacht en dan pas startte, ging het altijd goed, bij mij in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
StarWing schreef op zondag 03 januari 2016 @ 16:50:
Als het goed is, heeft de radio een constante 12V en een geschakelde 12V. De constante 12V zorgt voor het behouden van het geheugen, waarschijnlijk is daar iets mis mee. Slecht contact ofzo ?
Bartjuh schreef op zondag 03 januari 2016 @ 17:04:
Of de constante en geschakelde omgedraaid, zoals de vorige eigenaar had gedaan voordat ik mijn auto kocht.
Die zitten goed, anders had de radio er constant last van gehad. Het gaat echter 8 op de 10 keer gewoon goed.
FastFred schreef op zondag 03 januari 2016 @ 17:21:
Mijn eerste gedachte zou zijn brakke accu, maar bij een auto uit 2014 lijkt me dat wat snel.

Ik heb een soort gelijk probleem gehad bij mijn 19 jaar oude Citroën ZX, daar had ik een Lenco radio van 3 tientjes in zitten die dit af en toe ook had.

Hoe start jij de auto altijd? Draai je de sleutel altijd in 1 keer helemaal door of zet je die eerst op contact, wacht 3 of 4 seconden en dan starten?

Bij de eerste mogelijkheid vergat de radio bij mij de instellingen, maar ook niet altijd eigenlijk.

Als je de auto op contact zette, even wacht en dan pas startte, ging het altijd goed, bij mij in ieder geval :)
Op zich goed om te vermelden, de Mitsubishi heeft een elektronisch stop-start systeem en geen sleutel.
Ik moet dus het koppelingspedaal indrukken en op de Start knop drukken om de motor te starten.
Als ik geen pedaal indruk en op de Start knop druk gaat hij in " contact" en gaat dus wel de radio aan en dashboard verlichting.

Het is me of nog niet opgevallen, of het maakt niet uit in welke modes ik uiteindelijk "doorstart" .
Na het inbouwen deed ik veel testen zonder de motor te starten en leek het goed, een dag later liet ik de radio zien aan mijn vrouw en start wederom niet door maar was hij toch alle instellingen weer kwijt.

Een dag of 3 later ging ze zelf boodschappen doen en start altijd door en toen was hij ook alles kwijt, er is dus letterlijk geen pijl op te trekken.

Ik heb in ieder geval de dealer gebeld en kan binnenkort langs om de noordcomputer uit te laten lezen.

[ Voor 76% gewijzigd door GeeMoney op 03-01-2016 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

GeeMoney schreef op zondag 03 januari 2016 @ 20:08:
[...]
Die zitten goed, anders had de radio er constant last van gehad. Het gaat echter 8 op de 10 keer gewoon goed.
Maar misschien zit er een batterijtje (buffertje) in de radio (zo'n knoopcel) om tijdelijk stroom op het volatile geheugen te houden, net als het batterijtje voor je bios settings op je moederbord (dat heden ten dage nog steeds op moederborden zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Bartjuh schreef op zondag 03 januari 2016 @ 20:15:
[...]

Maar misschien zit er een batterijtje (buffertje) in de radio (zo'n knoopcel) om tijdelijk stroom op het volatile geheugen te houden, net als het batterijtje voor je bios settings op je moederbord (dat heden ten dage nog steeds op moederborden zit).
Op zich goed bedacht, echter heeft de oude en de nieuwe radio er last van. Beide radio's (en de auto) zijn nog geen 2 jaar oud. Het moet wel heel toevallig zijn als er iets dergelijks zou spelen?

Het is ook niet iets wat ik zelf kan testen of onderzoeken, ik ga ze in ieder geval niet open slopen ivm garantie. Ik houd jullie op de hoogte of de dealer wellicht iets vindt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:19

StarWing

Huh ?!?

Als er 2 radio's last van hebben lijkt het me geen probleem van de radio te zijn, maar effectief iets met de bedrading. Heb je connectoren al eens goed bekeken of daar niets los zit ?

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik was het schaamteloos vergeten te reageren in mijn eigen topic :X

Inmiddels is hij naar de dealer geweest, aan de boordcomputer gehangen en daarop werden geen gekke zaken gevonden.
Hierop hebben zij de kabelboom nagekeken en ook deze leek gewoon in orde, ook de bedrading naar de radio zat goed.
Een andere techneut kwam vervolgens op het idee om de zekeringen eens te controleren. (kastje zit onder de motorkap!) en daar bleek een zekering half los te zitten en iets uit te steken.
BIj het terug drukken hoorden en voelden ze de zekering ook weer vastklikken dus ze wisten eigenlijk wel zeker dat dat de boosdoener was. Ook was de zekering verantwoordelijk voor de radio/console toevoer.

Inmiddels zijn we vele ritten verder en de radio heeft geen enkele storing meer vertoont :*)

Overigens is dit allemaal uitgevoerd onder garantie en service van de dealer, uitstekend dus.
Dank aan de Mitsubishi dealer in Schagen.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 17-02-2016 07:39 ]

Pagina: 1