Toon posts:

Wat te upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Een upgrade voor mijn verouderde systeempje (gaming), voor zover dat nog zinvol is. Momenteel zit er in mijn kast:

- AMD Phenom II X4 980 Black Edition 3.73 GHz
- Radeon HD 6870 1GB
- 8GB RAM

Ik heb het idee dat de GPU het systeem in dit geval bottlenecked. Ik was daarom van plan de GPU te vervangen door een Radeon R9 380 4GB of een Geforce GTX 970 4GB. Ook was ik, geheel terzijde, van plan het geheugen uit te breiden naar 16GB.

Het probleem is dan uiteraard de verouderde CPU. Ik heb de markt al een tijd niet meer gevolgd, maar ben na wat zoeken vandaag tot de conclusie gekomen dat er weinig AMD processors zijn met een degelijke prijs/kwaliteits verhouding. Klopt dit? Zo ja, dan betekent mijn gebondenheid aan de AM3/AM3+ socket dat ik geen andere keus heb dan het aanschaffen van een nieuw MoBo + processor.

Het liefst zou ik een complete upgrade/vervanging (zoals hierboven beschreven) vermijden en het stapsgewijs aanpakken. Mijn vraag is dan; "hoe doe ik dit op een verstandige manier en haal ik toch goede gameprestaties uit het systeem?"

Zou het bijvoorbeeld verstandig zijn om;
  1. GPU te vervangen door high-end kaart.
  2. Sparen
  3. CPU te vervangen door mid-range AM3/AM3+, OF nieuwe mobo + intel CPU(?)
Of zou dit ervoor zorgen de GPU gebottlenecked wordt door de CPU tijdens stap 2? Zo ja, is het dan beter om te wachten en in 1 klap een complete vervanging uit te voeren?

Wat is je budget?
Momenteel heb ik 300-600 te besteden. Als er een reële mogelijkheid is om de upgrades stapsgewijs uit te voeren wordt dit op de lange termijn meer. Uiteraard wil ik er zo min mogelijk aan kwijt zijn (Nederlander + student).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals boven aangegeven gebruik ik het systeem om mee te gamen.

Bevat overig:
  • GigaByte GA-990FXA-UD3
  • OCZ 600MXSP - 600w voeding
  • Corsair Vengeance Low Profile 8 GB, PC3-12800, 1600 MHz
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen Tweakers. Ik heb de boel al een tijd niet meer in de gaten gehouden.

PS: Zelf heb ik altijd prima gegamed op combinaties van low-end processors en high-end GPU's. Vandaar dat ik aanvankelijk alleen van plan was om de GPU te upgraden. Ik hoor hier graag jullie mening over

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:50

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Wat voor voeding heb je?

Aangezien je budget kan je Intel CPU +mobo +gpu halen!

Review QNAP TS-230 NAS

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Als je stapsgewijs wilt gaan upgraden, zul je sowieso tegen bottlenecks aanlopen. In welke volgorde dan ook.

Draai eens MSI Afterburner om te kijken welke van de twee het meest wordt gebruikt: videokaart of processor?
Ik vermoed de videokaart. In dat geval:
Jouw 6870 vervangen door een 380 of zelfs 970 is al een wereld van verschil!

Vervolgens kun je kijken in hoeverre de processor nog een bottleneck vormt en of jij daar last van hebt. Als de processor nog steeds voor problemen zorgt, kun je een nieuw Intel i5 setje overwegen.

RAM zou ik nog mee wachten om uit te breiden naar 16GB. 8GB is nog steeds ruim voldoende voor gaming en met DDR4 van Skylake in het achterhoofd is het gewoon niet interessant om RAM bij te kopen.

Informaticus of vakkundig Googler?

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Dutchredgaming, ik heb het even nagelopen en tevens aangepast in de OP. Ik heb een OCZ 600MXSP - 600w voeding. Ik ben erg benieuwd wat je in gedachten had! Wat voor upgrade set raad je aan?

TheTinusNL, dank voor je advies. Ik was al stappen aan het maken om het gebruik te meten via GPU-z tegenover de windows performance monitor voor de CPU. Voorlopig ziet het ernaar uit dat je gelijk hebt, maar hier moet ik denk ik nog even rustig voor gaan zitten. Je maakt een goed punt t.a.v. Skylake. Ik beschouwde de Skylake eigenlijk als buiten mijn budget vallende. Denk je dat er een betaalbare i5 Skylake upgrade set, incl RAM vanwege DDR4, in de nabije toekomst beschikbaar is?

(Was vergeten erbij te zeggen dat de reden voor RAM-uitbreiding te maken heeft met de hoeveelheid vensters (pdf, word, ppt, chrome tabs) die ik in verband met m'n studie vaak open heb staan. Loopt gauw vol.)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2015 15:01 ]