ram upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadD0g
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-02-2021
Ik wil graag mijn pc upgraden met nieuwe ram geheugen alleen zie ik door de bomen het bos niet meer met alle opties en benamingen die er zijn en wat er ondersteund wordt door me cpu FX-3850

Ik heb nu 8GB ram ADATA 8 GB DDR3-1600 Kit,
en wou dat graag upgraden naar 16GB

Ik gebruik mijn pc hoofdzakelijk voor het kijken van films en series en om te gamen
mijn budget is ongeveer 100 euro
mijn pc specs op dit moment zijn;

cpu: AMD FX-8350
gpu: Asus GTX760 DC-2OC-2GD5
Moederbord: ASRock 970 pro3 2.0
Harddisk: ssd 120gb Windows 10
ssd 60gb
2x 2tb barracuda 7200

[ Voor 39% gewijzigd door MadD0g op 29-12-2015 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-07 16:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Je hoeft niet up te graden, maakt geen fluit uit.
Als je zien dat 8GB echt vol is kan je upgrade overwegen.

Misschien is de bottleneck niet de RAM, maar de CPU

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadD0g
me cpu een bottleneck ik dacht dat ik daar voorlopig nog mee vooruit kon heb hem naar mijn mening en volgens de taskmaneger van windows nog niet boven de 50% gebruikt alleen me ram verbruik kwam tegen de 100% met b.v fallout 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
MadD0g schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:35:
me cpu een bottleneck ik dacht dat ik daar voorlopig nog mee vooruit kon heb hem naar mijn mening en volgens de taskmaneger van windows nog niet boven de 50% gebruikt alleen me ram verbruik kwam tegen de 100% met b.v fallout 4
Gebruik eens MSI Afterburner in plaats van Windows Task Manager.

Verder zou het nog niet nodig moeten zijn om te upgraden naar 16GB RAM. 8GB is nog ruim voldoende voor gaming.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Even los daarvan, ik zou het moederbord upgraden, deze is niet geschikt voor 8-cores.

Voor het geheugen gewoon een willekeurig 2x4GB 1600 setje pakken, dat werkt in 95/100 gevallen zonder om te kijken naar compatibility.
http://tweakers.net/categ...-010FAyo3P-tRS3kgWc7IPH8B
(er van uitgaande dat je nu ook 2x4GB hebt)

Dan ben je 40 euro verder, heb je nog 60 euro over voor een moederbord.
Als je je huidige verkoopt heb je genoeg budget voor een: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadD0g
TheTinusNL schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:51:
[...]

Gebruik eens MSI Afterburner in plaats van Windows Task Manager.

Verder zou het nog niet nodig moeten zijn om te upgraden naar 16GB RAM. 8GB is nog ruim voldoende voor gaming.
Ik zal vanavond de afterburner proberen doe ik dit dan tijdens het gamen of kan ik ook de MSI Kombuster 3 draaien en zijn daar dan ook resultaten van na te lezen en welke zou ik hier moeten posten waar jullie het meesten aan hebben.
mitsumark schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:00:
Even los daarvan, ik zou het moederbord upgraden, deze is niet geschikt voor 8-cores.

Voor het geheugen gewoon een willekeurig 2x4GB 1600 setje pakken, dat werkt in 95/100 gevallen zonder om te kijken naar compatibility.
http://tweakers.net/categ...-010FAyo3P-tRS3kgWc7IPH8B
(er van uitgaande dat je nu ook 2x4GB hebt)

Dan ben je 40 euro verder, heb je nog 60 euro over voor een moederbord.
Als je je huidige verkoopt heb je genoeg budget voor een: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P
Mijn ging het meer over het upgraden van me ram geheugen maar als dit niet nodig blijkt te zijn en gewoon me 8Gb voldoende is hou ik die er in is namelijk al een 1600 kit

Maar dat me moederbord geen 8 core ondersteund ben ik niet helemaal met je eens volgens de site van asrock namelijk wel ( http://www.asrock.com/mb/AMD/970%20Pro3%20R2.0/?cat=CPU )

verder vraag ik me dan wel af wat eventueel wel een goede upgrade mocht wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Hij staat op de support list (wat simpelweg betekent dat ie herkent wordt), maar dat wil niet zeggen dat je moederbord geschikt is.
Hij heeft slechts een 4+1 stroomvoorziening zonder extra koeling, dat is simpelweg te weinig voor een 8350.
Heb je wel een koeler die naar beneden blaast (tegen het moederbord aan)?

Fallout 4 is wel een game die houdt van geheugen, ik kan dus niet zeggen dat 8GB genoeg is voor jou, wellicht heb je inderdaad 16GB nodig.
(ik adviseer nieuwe game systemen ook met 16GB tegenwoordig)

De 8350 is imo nog prima om te gamen, singlethreaded niet de snelste maar ook niet zo snel de bottleneck.
Videokaart is (natuurlijk) ook de snelste niet meer, maar dat kun je oplossen door de settings wat omlaag te zetten als het niet lekker draait.

Heb je nu performance problemen en wanneer precies? Kun je op dat moment kijken wat er op/tegen de 100% draait (videokaart, één van de processor cores, geheugen)?

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 29-12-2015 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadD0g
mitsumark schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:32:
Hij staat op de support list (wat simpelweg betekent dat ie herkent wordt), maar dat wil niet zeggen dat je moederbord geschikt is.
Hij heeft slechts een 4+1 stroomvoorziening zonder extra koeling, dat is simpelweg te weinig voor een 8350.
Heb je wel een koeler die naar beneden blaast (tegen het moederbord aan)?

Fallout 4 is wel een game die houdt van geheugen, ik kan dus niet zeggen dat 8GB genoeg is voor jou, wellicht heb je inderdaad 16GB nodig.
(ik adviseer nieuwe game systemen ook met 16GB tegenwoordig)

De 8350 is imo nog prima om te gamen, singlethreaded niet de snelste maar ook niet zo snel de bottleneck.
Videokaart is (natuurlijk) ook de snelste niet meer, maar dat kun je oplossen door de settings wat omlaag te zetten als het niet lekker draait.

Heb je nu performance problemen en wanneer precies? Kun je op dat moment kijken wat er op/tegen de 100% draait (videokaart, één van de processor cores, geheugen)?
Hm wat je zeg over de 4+1 stroomvoorziening gaat mijn verstand van computers te boven :? ik heb dit moederbord destijds gekozen omdat op de site van asrock staat/stond (Supports AM3+ Processor, 8-Core CPU) niet wetende van 4+1 of iets

als cooler gebruik ik deze Arctic Freezer A30, CPU-koeler was geadviseerd door alternate op basis van mijn systeem ( https://www.alternate.nl/...oduct/985727?event=search )

de temp van me cpu blijft stabiel tussen de 45 en 55 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:42
stroom wat naar je cpu toe gaat. gaat eerst door stroomvoorzieningen heen(die vierkante blobkjes rond om je cpu socket). hoemeer stroom er naar je cpu moet(omdat je hem bv OC of gewoon een stroom vreter gebruikt). moet al het stroom door die 4+1 phases. wat ze niet echt leuk vinden(daarom moet er ook een top-down koeler op). er zijn ook bv http://www.techpowerup.com/img/13-12-12/71b.jpg
deze heeft 8+2 phases. en nog een koelblok er op. deze zullen niet te warm worden en non stop van genoeg stroom voorzien.

Helaas hebben de meeste winkel verkopers niet de kennis in huis om je goed advies te geven.
Tweakers wel. dus volgende keer even naar tweakers hopen.(maar daar heb je nu niets aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Gelukkig heb je geen 'gelijkwaardig' MSI moederbord genomen, dan was ie nu waarschijnlijk kapot :)
De Asrock beschermt zichzelf tegen oververhitting.
Wellicht was er destijds nog niet zoveel bekend over het inmiddels bekende throttling door te weinig stroomvoorziening.
De kans is nu groot dat de processor zichzelf terugklokt bij zware load, dit zou je moeten kunnen zien als je de kloksnelheid logt.

Mocht je alle ins & outs willen weten kun je hier beginnen met lezen: http://www.overclock.net/...-with-high-tdp-processors

De koeler heeft (helaas) geen airflow richting de VRM's van het moederbord, dat verergert het 'probleem'.
Voor het koelen van de processor is hij wel prima, voor het moederbord niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadD0g
Ik begrijp dus uit de reacties dat ik nu nog voldoende heb aan me 8GB ram geheugen maar dat me moederbord eigenlijk niet goed genoeg is voor me cpu

Vraag ik me nu eigenlijk af waaraan ik dat kan merken aangezien ik dit zelf nog niet gemerkt heb en of ik dit op een of andere mannier goed kan testen en op een mannier hoe dat duidelijk is voor een leek als ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Wat je kunt doen is kijken tijdens zware belasting (geen stresstest maar gewoon het zwaarste wat je zelf 'dagelijks' doet) of de kloksnelheid van al je cores op 'maximale' snelheid blijven draaien.
Je kunt dit bv doen met http://www.argotronic.com/en/.
Pagina: 1