Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Kan je de spanning er voor een langere periode af laten (10 min)?
Heb je de TP-Link al een keer ge-factory-reset?
Contact gehad met Ziggo?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Ik heb gebeld met de helpdesk en het modem is tijdelijk weer in de normale stand gezet. Dan kan ik prima een laptop aansluiten en internetten: het modem is dus goed. Ik heb geen router aangesloten omdat ik dan de DHCP server uit moet zetten en dat vond ik toen even teveel gedoe. Ik heb nu weer internet met de Ubee in bridged en de Asus router. Ik had de TP Link juist gekocht om van wifi-uitval af te komen.nextware schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:51:
Zou de Ziggo modem niet terug in de normale stand staan ? Krijgt je TP-Link wel een IP-adres ?
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Wel uitgehad, maar niet 10 minuten.lier schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:58:
Krijg je wel een IP adres als je een ander device (bijvoorbeeld een computer/laptop) aansluit?
Kan je de spanning er voor een langere periode af laten (10 min)?
Ja, geen resultaat, helaas.Heb je de TP-Link al een keer ge-factory-reset?
Ja. Het lijkt niet aan Ziggo of het Ubee modem te liggen, aangezien het met mijn Asus RT-AC66U wel goed werkt.Contact gehad met Ziggo?
Niets aan mijn configuratie veranderd, maar ineens geen internet meer. Wifi werkt nog wel. Als ik mijn computer bedraad rechtstreeks aan het modem han, heb ik wel internet.
Update: Na een factory reset van mijn router werkt het wel weer als vanouds.
Heeft iemand enig idee wat hier gebeurt kan zijn? Zou hier sprake kunnen zijn van een beveiligingsissue? Ik vind het wel erg toevallig dat TS in dezelfde week een vergelijkbaar probleem heeft, net als bij mij zonder aanwijsbare oorzaak en bij een TP-Link router.
Ik dacht dat er misschien automatisch een firmware update op mijn router doorgevoerd was, maar dat blijkt niet het geval..
[ Voor 43% gewijzigd door Tanooki op 29-12-2015 21:31 ]
Zelf heb ik ook recentelijk de TP-Link C2600 gekocht en worstel met precies hetzelfde probleem.
Symptomen:
- Circa dagelijks (meestal na nacht) is de verbinding met internet (WAN) weg
- Internet lampje op de router is rood
- In de web GUI staat gesignaleerd dat er een probleem met internet verbinding is, dmv een warning icoontje + melding 'poor connection'
- Als ik een release+renew lease doe van de dynamic IP is alles weer goed voor een dag
- Rebooten werkt uiteraard ook, maar dat kost wat meer geduld
Opmerkingen:
- Met static IP ipv dynamic IP: settings overgenomen die normaal bij een dynamic lease worden ingesteld (IP, Gateway, DNS servers). Resultaat: geen internet verbinding
- Met IPv6 disabled (tip gelezen op een forum): Probleem houdt aan
- Mijn provider is niet Ziggo zoals bij OP het geval is maar OnsBrabantNet.
- Mijn oude TP-link w1043nd heeft altijd als een zonnetje gedraaid.
Ik heb nu OpenWRT/LEDE geflasht en dat lijkt het te verhelpen
Wie o wie kan mij verder helpen?
Ik heb het idee dat het aan het MAC-adres van de WAN-poort lag.neliss schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:05:toon volledige bericht
Ik weet dat dit een gedateerd topic is, maar ik was benieuwd of de OP zijn problemen heeft weten op te lossen.
Zelf heb ik ook recentelijk de TP-Link C2600 gekocht en worstel met precies hetzelfde probleem.
Symptomen:
- Circa dagelijks (meestal na nacht) is de verbinding met internet (WAN) weg
- Internet lampje op de router is rood
- In de web GUI staat gesignaleerd dat er een probleem met internet verbinding is, dmv een warning icoontje + melding 'poor connection'
- Als ik een release+renew lease doe van de dynamic IP is alles weer goed voor een dag
- Rebooten werkt uiteraard ook, maar dat kost wat meer geduld
Opmerkingen:
- Met static IP ipv dynamic IP: settings overgenomen die normaal bij een dynamic lease worden ingesteld (IP, Gateway, DNS servers). Resultaat: geen internet verbinding.
- Met IPv6 disabled (tip gelezen op een forum): Probleem houdt aan.
- Mijn provider is niet Ziggo zoals bij OP het geval is maar OnsBrabantNet.
- Mijn oude TP-link w1043nd heeft altijd als een zonnetje gedraaid.
Ik heb nu OpenWRT/LEDE geflasht en dat lijkt het te verhelpen, maar ik geef toch de voorkeur aan de TP-link GUI ivm gebruiksvriendelijkheid/support/iOS app.
Wie o wie kan mij verder helpen?
Volgens mij geeft Ziggo je een IP-adres o.b.v. je MAC adres.
Zolang je hetzelfde MAC adres hebt hou je hetzelfde IP adres.
Het probleem met de vroege OpenWRT/LEDE builds was dat het externe MAC adres 00:00:00:00:00:00 was. Dit is later het werkelijke MAC adres geworden. Ik weet niet of dit probleem zich ook in de TP-Link firmware voordoet.
Terug naar Ziggo: stel nou dat er 2 modems met hetzelfde MAC adres zich aandienen. Dan krijgt de ene keer de een verbinding en de andere keer de ander. Ziggo kan hier niet goed mee omgaan. Gevolg: allerlei vaag gezeik en wegvallende verbinding.
Opzich begrijpelijk dat de ISP een enkel/vast MAC adres van het modem verwacht.Videopac schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:57:
[...]
Ik heb het idee dat het aan het MAC-adres van de WAN-poort lag.
Volgens mij geeft Ziggo je een IP-adres o.b.v. je MAC adres.
Zolang je hetzelfde MAC adres hebt hou je hetzelfde IP adres.
Het probleem met de vroege OpenWRT/LEDE builds was dat het externe MAC adres 00:00:00:00:00:00 was. Dit is later het werkelijke MAC adres geworden. Ik weet niet of dit probleem zich ook in de TP-Link firmware voordoet.
Terug naar Ziggo: stel nou dat er 2 modems met hetzelfde MAC adres zich aandienen. Dan krijgt de ene keer mde een verbinding en de andere keer de ander. Ziggo kan hier niet goed mee omgaan. Gevolg: allerlei vaag gezeik en wegvallende verbinding.
Ik woon in een appartementencomplex met een gedeelde glasvezel verbinding.
Volgens mij staat ergens in de technische ruimte een centraal modem, welke door OnsBrabantNet wordt beheerd (soort van monopolie-positie).
Bij mij is de C2600 hieraan verbonden, en die zal vermoedelijk aan dit modem (=gateway?) om zijn instellingen/IP vragen.
Het is mij niet duidelijk wat er mis gaat.
Ik neem aan dat mijn router vanuit de fabriek een MAC heeft gekregen, welke is vastgelegd in de hardware.
Hij zal zich dan ook met dit vaste adres moeten identificeren.
Uiteraard is deze wel anders dan bij mijn voormalige router, maar dat is natuurlijk een scenario wat vaker voorkomt in de praktijk.
Ik ben wel een instelling tegen gekomen om een custom MAC in te voeren of om het MAC adres van de computer te clonen, maar dit lijken mij geen settings waar ik aan hoef te komen.
Clueless here

Ik zal ook niet onder stoelen of banken steken dat dit niet bepaald mijn expertise is
Zit hier op Telfort Glasvezel voorheen XMS.
Wat mij opvalt is als de verbinding weg is dit vaak na een dag is, officieele firmware weer gedowngrade geen oplossing.
Nu SPI firewall uitgezet en handmatig DNS ingevoerd eens kijken hoe lang het goed gaat nu.. Als de WAN namelijk niet werkt staan nog wel alle WAN gegevens netjes in de router vermeld..
Dat MAC adress begrijp ik maar waarom werkt het dan een dag goed? en na release renew van WAN ook weer?
Ben benieuwd naar jullie bevindingen. Wil de router eerst goed hebben voor ik OpenWRT er bijvoorbeeld op ga zetten..
[ Voor 1% gewijzigd door ferdivan op 07-12-2016 07:46 . Reden: typo's ]
- vast ip ingesteld of via DHCP verkrijgen
- ziggo dns, of met google dns
- alleen 2.4 ghz netwerk
- ipv6 uitgeschakeld[/i]
Zorg in ieder geval dat DHCP en NAT maar op een (en hetzelfde) apparaat aan staan.
Router zit achter glasvezel modem dus dhcp uit zal niet gaan werken.
X-Rey wat voor provider heb jij?
OnsBrabantnet en Xms/Telfort is beide zelfde netwerk lijkt het. Overgenomen door KPN.
Mijn tp-link ac2600 router zit achter een Ubee modem van Ziggo.
Soms geen internet wat zich later ( 10 a 20 minuten ) vanzelf hersteld.
Oude router ( tp-link 1043nd ) terug geplaatst, probleem weg!!
Strange!
Vrijdag verder zoeken, nu even niet.
[ Voor 6% gewijzigd door WimGal op 07-12-2016 21:32 ]
Als je LEDE wil installeren: zie post 1021 van deze draad:
https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=54973&p=41
(Let op: je hebt standaad geen GUI, die moet je zelf via ssh even installeren).
Het gaat goed totdat een ander zich met hetzelfde MAC adres meldt, dan krijgt die "jouw" IP adres, die je weer terug pikt na een renew van je lease.ferdivan schreef op woensdag 7 december 2016 @ 07:35:
[..]
Dat MAC adress begrijp ik maar waarom werkt het dan een dag goed? en na release renew van WAN ook weer.
[..]
Nu mijn oude router weer terug en werkt prima, helaas kom ik met Telfort ook niet echt verder wat de oorzaak kan zijn. Denk dat ik de router maar retour doe..
Ook hier openwrt/lede met LuCi erop gezet. Mijn vingers zijn nu ook gekruist!
Iemand enig idee hoe ik in LuCi mijn Pi met openVPN aan de praat kan krijgen?
De Pi zit met eth direct op de router.
Werkte met vorige router prima met ddns.
TPLink zit nu rechtstreeks op de NT, WAN poort is ingesteld op dynamisch IP.
In het begin werkte het niet helemaal; ook geen IP adres vanuit Telfort...
Totdat ik onder het kopje "IPTV" de VLANs had ingesteld (Internet 34, Telefonie 7, IPTV 4, Prios allemaal op 0) en de 802.1Q Tag vinkje had aangezet.
Tot nu toe draaid alles stabiel en (nog) geen wegvallende WAN gehad.
PS: Draai de 1.1.7 firmware (build 20160902)
Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi
Is hij nog steeds stabiel?QempZoR schreef op woensdag 21 december 2016 @ 20:16:
Hier sinds gisteravond ook een Archer C2600. Heb een Telfort Glasvezel pakket 50/50.
TPLink zit nu rechtstreeks op de NT, WAN poort is ingesteld op dynamisch IP.
In het begin werkte het niet helemaal; ook geen IP adres vanuit Telfort...
Totdat ik onder het kopje "IPTV" de VLANs had ingesteld (Internet 34, Telefonie 7, IPTV 4, Prios allemaal op 0) en de 802.1Q Tag vinkje had aangezet.
Tot nu toe draaid alles stabiel en (nog) geen wegvallende WAN gehad.
PS: Draai de 1.1.7 firmware (build 20160902)
Ik heb ook gisteren een C2600 geïnstalleerd bij een Telfort glasvezelaansluiting. Deed het in het begin prima, maar vanochtend is hij blijkbaar uitgevallen. De oude router doet het wel prima als ze die aansluiten. Vanavond ga ik er zelf maar weer even naar kijken.
Maar wel gek, in de vorige router heb ik niks met VLANs gedaan, en er zit ook geen telefoon of tv op aangesloten.
Heb ook zowaar de nieuwste firmware (ergens eind 2016) erop gezet, maar dat heeft dus niks uitgemaakt.
Bij mij draait ie nog steeds; maar niet helemaal 100% stabiel.Het Leoh-Paard schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 14:10:
[...]
Is hij nog steeds stabiel?
Ik heb ook gisteren een C2600 geïnstalleerd bij een Telfort glasvezelaansluiting. Deed het in het begin prima, maar vanochtend is hij blijkbaar uitgevallen. De oude router doet het wel prima als ze die aansluiten. Vanavond ga ik er zelf maar weer even naar kijken.
Maar wel gek, in de vorige router heb ik niks met VLANs gedaan, en er zit ook geen telefoon of tv op aangesloten.
Heb ook zowaar de nieuwste firmware (ergens eind 2016) erop gezet, maar dat heeft dus niks uitgemaakt.
Toevallig van de week een keertje weer een wegvallende WAN.
Moet zeggen dat het sinds 21 december nu.. 3-4 keer is gebeurd dat het WAN ip weg is gevallen.
Wat me opvalt is dat het beter gaat sinds ik het macadres van mijn Experiabox erin heb "gecloned"
Maar met de nadruk op beter; aangezien die dus vorige week alsnog weg is gevallen, terwijl het macadres gecloned staat.
Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi
Zeer vreemd dat dit random soms voorkomt.
Kan er geen vast patroon of duidelijke oorzaak in vinden...
Zoals hierboven geschreven: waarschijnlijk geeft je router op de WAN-poort 00:00:00:00:00:00 als MAC-adres door. Je ISP deelt IP-adressen uit o.b.v. MAC-adres. Zodra een ander model zich meldt met hetzelfde MAC-adres, krijgt die "jouw" IP-adres.QempZoR schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:45:
Wederom vanochtend een verloren WAN IP.
Zeer vreemd dat dit random soms voorkomt.
Kan er geen vast patroon of duidelijke oorzaak in vinden...
Bij mij waren de problemen voorbij nadat ik een recente Lede build flashte.
Router uiteindelijk teruggestuurd naar leverancier. Jammer, want het is een mooi ding en lekker snel, als het werkt. Kan wel gaan lopen klooien met OpenWRT of LEDE maar ik vind eigenlijk dat dit gewoon moet werken.
Helemaal mee eens dat het gewoon moet werken. Ik geef alleen de waarschijnlijke oorzaak aan. Dat TP-Link dit ruim een jaar na het uitbrengen van deze router nog niet opgelost heeft is gewoon slecht.Vuggie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:52:
Ik heb onlangs ook een Archer C2600 besteld. Helaas had ik dit topic niet gelezen, want ik liep tegen exact hetzelfde probleem aan. Ubee box in bridge, C2600 als router ingesteld met TP-LINK firmware, vervolgens in één dag wel 10x een wegvallende internetverbinding. Oude WR1043ND aangesloten en alles werkt gewoon. Conclusie: het ligt aan de C2600.
Router uiteindelijk teruggestuurd naar leverancier. Jammer, want het is een mooi ding en lekker snel, als het werkt. Kan wel gaan lopen klooien met OpenWRT of LEDE maar ik vind eigenlijk dat dit gewoon moet werken.
Dat waardeer ik ook, het is erg nuttige informatie. Ik bedoel meer dat je als fabrikant het niet kunt maken om je gebruikers oplossingen in deze hoek te laten zoeken.Videopac schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:38:
[...]
Ik geef alleen de waarschijnlijke oorzaak aan.
Anoniem: 923651
De uiteindelijke oorzaak bij mij was - denk ik- dat ik onder Security -> Settings -> DoS Protection aan had staan. Om een of andere reden schijnt de Archer dan soms je IP/MAC adres toe te voegen aan de Blocked DoS Host List, waardoor je vervolgens geen internet verbinding meer kunt maken. Na uitzetten van de optie DoS Protection heb ik er geen last meer van gehad.