Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We doen het even members only:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:22

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Nederland of België?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Olland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
IANAL, maar als jij je baan opzegt, en nog vakantie uren hebt, dan moet je die opnemen, of de werkgever moet ze uitbetalen. Hij kan je niet dwingen om ze niet op te nemen, en ze vervolgens ook niet laten uitbetalen.
Tip voor volgende keer als je weet dat je nog 3 weken vakantie hebt, en vervolgens ook je baan wil opzeggen: vraag eerst je vakantie aan van 10 t/m 31 december, en zodra die is goedgekeurd zeg je per 1 januari je baan op, wetende dat je dan op 10 december zult stoppen. Dan is dat feitelijk hetzelfde als uitbetaald krijgen toch?

Hoe het met die LBU's zit, is mij een raadsel. Als er in je CAO staat dat je deze wel spaart, maar de werkgever niet verplicht is ze te betalen, dan is het een beetje een wassen neus natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Wettelijk heb je recht op uitbetaling van je vrije dagen als je dienstverband beëindigd is. Echter val of viel je onder een CAO, dat kan de boel veranderen.

Eventueel kan je het vraagstuk voorleggen aan een arbeidsjurist of de vakbond als je daar lid van bent. Die kunnen je meer vertellen. Nu valt er weinig te zeggen omdat niemand weet welke CAO je onder viel.

Misschien had je gewoon vrij moeten nemen ongeacht hoe belangrijk dat werk was. Als ze niet willen betalen is dat het logische gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-09 14:11
Waarom niet direct na de bevestiging van einde dienstverband (begin oktober) een plan gemaakt en dit met je leidinggevende afgestemd? Zoveel VU, zoveel LBU, ik neem dit en dat nog op en dat houdt X aantal VU en/of LBU over, hoe gaan we dat oplossen?

Weet verder niet wat er in je overeenkomst/CAO staat over vakantieuren na einde dienstverband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
100% zeker dat ze nog precies weten hoeveel uren je had staan, is het niet bij HR dan wel bij Finance. Zou leuk zijn als ze al je gegevens verwijderd zouden hebben, die moeten gewoon bewaard blijven voor o.a. de Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Members only:

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2015 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ze moeten inderdaad dat soort gegevens bewaren.

Verder geldt een verplichting tot uitbetaling, art. 7:641 BW
1.
Een werknemer die bij het einde van de arbeidsovereenkomst nog aanspraak op vakantie heeft, heeft recht op een uitkering in geld tot een bedrag van het loon over een tijdvak overeenkomend met de aanspraak, tenzij artikel 639 lid 2 van toepassing is.
Tenzij 639 lid 2: dit ziet op de CAO, dat de uitbetaling van vakantiegeld aan een fonds wordt overgedragen waarbij je dezelfde rechten hebt in plaats van direct bij de werkgever. Daar is MOGELIJK wel sprake van, geen idee. En volgens dat lid heb je dan een aanspraak op dat fonds voor die betaling. Het recht gaat dus nooit verloren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Members only:

Bedankt voor het meedenken iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik denk dat ze weten niet in hun recht te staan, maar hopen gewoon op zoveel mogelijk makke lammetjes die er niks mee doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
zie ook hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:16

Qwerty-273

Meukposter

Trouwens ook het volgende. De wet is de wet, en wat daarin staat is van toepassing op iedereen. Een cao (algemeen verbindend verklaard of niet) kan dus niet in strijd zijn met de wet. Daarbij moet je wel opletten dat in een wetsartikel er aangegeven kan worden dat een collectieve arbeidsovereenkomst mag afwijken op dat punt. Maar dat is dan wel duidelijk aangegeven in de wet zelf.

https://www.rijksoverheid...n-antwoord/wat-is-een-cao
De afspraken in een cao mogen nooit in strijd zijn met de wet. Bijvoorbeeld met het Burgerlijk Wetboek (BW) en de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag. In de cao mag dus geen lager loon staan dan het minimumloon of minder vakantiedagen dan in het BW. Ook kan een wet, bijvoorbeeld het BW, bepalen dat bij cao van wettelijke regels mag worden afgeweken.
De aangegeven sector in de members-only delen staat nou niet echt bekend als een sector voor jaren lange succesvolle carriere paden op basis van onbepaalde tijd contracten zonder boekhoudkundige creatatieve constructies om maar enige aansprakelijkheid te ontlopen.....

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 12:50
Gegevens reeds verwijderd? Uit een HR of salaris systeem?

Nee. :X

HR en salaris systemen werken altijd alles met van\ tot datums bij aangezien de voorspellingen in de toekomst moet kunnen doen en mutaties in het verleden moet kunnen doorvoeren. In HR systemen wordt ook nooit iemand verwijderd, hoogstens uit dienst gemeld.

Ik krijg nog wel eens een HR medewerker langs met de vraag of ik een medewerker kan verwijderen omdat die bijv. nooit in dienst is gekomen. Kost me gemiddeld 5 minuten en ik moet een hoop beveiligingen uitschakelen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-09 21:00
Dekaasboer schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:36:
Gegevens reeds verwijderd? Uit een HR of salaris systeem?

Nee. :X

HR en salaris systemen werken altijd alles met van\ tot datums bij aangezien de voorspellingen in de toekomst moet kunnen doen en mutaties in het verleden moet kunnen doorvoeren. In HR systemen wordt ook nooit iemand verwijderd, hoogstens uit dienst gemeld.

Ik krijg nog wel eens een HR medewerker langs met de vraag of ik een medewerker kan verwijderen omdat die bijv. nooit in dienst is gekomen. Kost me gemiddeld 5 minuten en ik moet een hoop beveiligingen uitschakelen.
Kan natuurlijk ook zijn dat niet alle medewerkers met alle statussen voor iedere HR medewerker zichtbaar zijn, waardoor de HR medewerker die hij gesproken heeft zijn gegevens niet meer kan zien wat in zijn/haar beleving mogelijk gelijk staat aan verwijderd, terwijl ze er ongetwijfeld op de achtergrond nog zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 29-12-2015 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:20:
Members only:

Bedankt voor het meedenken iig :)
Nice, dan zal er iemand anders dan HR wellicht toch gepusht hebben op en nette afhandeling.
Pagina: 1