XRandR resolutie en DPI problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:11
Ik heb hier een industrieel pctje met touchscreen liggen en probeer daar een standaard versie van linux op werkend te krijgen, maar loop tegen wat rare problemen aan en zie door de bomen het bos niet meer...

Specs van het ding:
CPU: AMG Geode LX800 500MHz
Geheugen 512MB
Videokaart: ingebakken in de AMD Geode
Touchscreen: 7" 800x480 Verdere specs onbekend

Uit de doos loopt het ding op een flink gestripte en gemodificeerde Debian 5.0.7 en alles werkt naar behoren.
Ik heb een image van deze distro en kan dus alle originele configuraties inzien. Touchscreen driver is UPDD 4.0.6

Als eerste heb ik geprobeerd om Debian 6.0.6 met LXDE aan de praat te krijgen, de Xorg.conf was redelijk eenvoudig aan te passen om alles juist op scherm te krijgen, maar met de UPDD driver 4.1.10 die zou moeten werken kreeg ik het touch screen niet aan de praat. De driver zag het touchscreen wel maar er is geen initialisatie met identieke settings als de originele configurstie. Een handmatige installatie van 4.0.6 uit de originele software werkte al helemaal niet (was te verwachten want zelfs die driver is lichtelijk aangepast).

Aangezien ik ook nog UPDD 5.0.2 beschikbaar heb maar deze niet werkt onder Debian 6 heb ik nu Debian 8 met LXDE geinstalleerd. Debian 8 heeft echter geen Xorg.conf meer welke ik weet hoe aan te passen, dus ik moet het doen met XRandR. XRandR besluit om standaard 1024x600 naar mijn 800x480 schermpje te sturen omdat het geen info van het display ontvangt. Dit zorgt ervoor dat de onder en rechterkant van het beeld buiten het scherm vallen. Als ik een nieuwe mode aanmaak met een lagere resolutie, gebaseerd op de modeline uit de originele Xorg.conf (de modelines van cvt en gtx geven hetzelfde resulataat), en deze toewijs aan het scherm wordt de resolutie verlaagd maar blijft hetzelfde oppervlak beslaan als de hogere resolutie. Met als gevolg dat de rechter en onderkant nog steeds buiten beeld zijn.
XRandR gebruikt de standaard DPI van 96, verhoog ik deze naar de 134 die het moet zijn, worden alleen de iconen en text groter, in plaats van het beeld kleiner. Voeg ik de fysieke afmeting van het scherm toe in XRandR veranderd er niks, behalve de dxyinfo output. XRandR zegt nog steeds dat het scherm 0x0mm is.

Doe ik iets fout? Zie ik iets over het hoofd?
Zo moeilijk kan het toch nooit zijn om de resolutie te veranderen naar 800x480 met een dPI van 134... :/

[ Voor 0% gewijzigd door MewBie op 29-12-2015 11:00 . Reden: typo's ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:50

Blokker_1999

Full steam ahead

De xorg.conf file word standaard al enkele jaren niet meer gebruikt maar kan nog altijd aangemaakt worden. Je kan dus gewoon je xorg.conf op zijn plaats zetten (bijv in /etc/X11) en je X zou dit moeten detecteren bij het opstarten. Je kan het altijd dus zo eens proberen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:11
Met een volledige xorg.conf gaven verschillende commando's verschillende feedback.
Nu heb ik een 90-monitor.conf in /etc/X11/xorg.conf.d/ gemaakt met alleen de correcte modeline en scherm afmeting en dat wordt nu correct gebruikt door xrandr. Het beeld blijft echter buiten het scherm vallen ongeacht welke resolutie, scherm afmeting en dpi ik instel.

Alsof iets anders het beeld nog schaalt...

[ Voor 6% gewijzigd door MewBie op 30-12-2015 05:01 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*