Toon posts:

Laptop voeding reparatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi.

I heb laatst m'n laptop weggebracht. Asus n53sv.

De laptop voeding is stuk. Het lampje brand niet als de charger erin zit en de charger werkt want dit heb ik getest.

Daarvoor werkte de computer nog als ik de dc plug naar links duwde. Na een tijd werkte dit trucje niet meer.

De reparateur heeft vastgesteld zegt hij dat het Power supply circuit kapot is en dit kost me 90 euro als ik het laat maken door hem.

Op ebay zag ik van die dc switch boards staan voor nog geen 10 euro.

Ik zei tegen de reparateur: Oh dan kan ik dat zelf ook wel vervangen met zo een bord. Toen zei de reparateur dat het moederbord ook gedeeltelijk verbrand was door kortsluiting en dat hij dat gedeelte van het moederbord ook moet maken.

Ik vertrouw de reparateur niet helemaal.

Kunnen jullie inschatten of het mogelijk is wat de reparateur zegt? Het lijkt me dat als het klopt wat hij zegt dat het hele moederbord vervangen zou moeten worden en niet zoals hij zegt een stukje repareren.

Alvast bedankt.

Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 12:30

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Bas z'n knutselblog: DC repair Asus N73s

Bas z'n knutselblog: Built to fail, fixed to last!

90 euro is acceptabel, ik vraag er zelfs nog meer voor.

Oh wacht jij hebt de 53, niet de 73. Dan is het niet te beoordelen zonder meer info.

In principe zal alleen dat dc board defect zijn, maar ik weet niet of er nog meer stuk is.

[ Voor 22% gewijzigd door sebastius op 29-12-2015 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De kosten van de reparateur zitten niet in de onderdelen, maar in de uren.
Als de monteur van die eBay bordjes gebruikt is hij er (meer dan) een dag mee bezig.
Een laptop heeft namelijk meerdere spanningen nodig. 12v, -12v, 5v, 3v3... etc...
Dat is 8 uur, a 50 euro per uur? Zonder garantie dat het werkt, maar je hebt wel een klassieke beunhazen oplossing. :P

Als de monteur het moederbord vervangt, wat de standaardprocedure is volgens de service manual, dan kost dat (minder dan) 1 uur en 1 bord waarvan de reparateur vrij zeker weet dat het werkt. Het staat immers in de service manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 14:23
Zelf heb ik al een redelijk aantal laptops gerepareerd.
Als je een deel van het moederbord moet repareren is 90 euro wel erg goedkoop volgens mij.
Normaal heeft een laptop niet een aparte printplaat voor de voeding maar zit alles gewoon op het moederbord.
Bij dit type van Asus is die niet anders als ik op internet het moederbord opzoek.
De problemen die jij noemt lijken mij puur een kapotte DC jack.
Als het goed is zit dit type connector in jouw laptop: https://www.almedo.nl/product/1613/8315/8293/Power_Jack_.htm
Een soortgelijk type wordt in veel Asus modellen gebruikt.
De midden/+ pool zit een bocht in, vlak achter de connector / voor de bocht breken deze vaak dwars door midden.
Met gevolg dat die het eerst nog wel doet als je de connector scheef drukt maar na verloop van tijd werkt het helemaal niet meer.
Als daadwerkelijk de printplaat beschadigt is kun je nog helemaal niet zeggen wat het gaat kosten.
Het lijkt mij namelijk stug dat zij nu al weten dat hun reparatie gaat lukken.
Ik zou zeggen: laat hem eens een fotootje sturen.
Als alleen de DC jack stuk is zou ik eerder op 60 euro uitkomen dan 90
Mocht de reparateur iets minder handig zijn met deze reparaties kan het zijn dat hij er wat langer over doet.
Lijkt mij eerder dat hij daarom 90 euro vraagt dan dat daadwerkelijk de printplaat is beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Het zijn vaak rot klusjes dit, ik sluit mij aan bij wat de rest zegt... Je kan het niet beoordelen zonder het te hebben gezien (desalniettemin op foto's).

Wat ik aanraad aan anderen als zij een laptop willen aanschaffen (wellicht voor jou in de toekomst). Controleer dmv een service manual of de DC plug direct op het moederbord zit of een los onderdeel is wat dmv een verloopje aan het bord hangt. Bij het laatste is de olug iets duurder los te bestellen maar is er praktisch bijna geen kans op schade aan het moederbord, naast het feit dat je het zelf zonder solderen kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Laatst online: 03-10 14:23
Pat-Juh schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 08:53:
...
Wat ik aanraad aan anderen als zij een laptop willen aanschaffen (wellicht voor jou in de toekomst). Controleer dmv een service manual of de DC plug direct op het moederbord zit of een los onderdeel is wat dmv een verloopje aan het bord hangt. Bij het laatste is de olug iets duurder los te bestellen maar is er praktisch bijna geen kans op schade aan het moederbord, naast het feit dat je het zelf zonder solderen kan vervangen.
Helaas moet ik hierbij wel iets opmerken:
Ik zie nog wel eens laptops met losse kabels, wat dus makkelijker te vervangen is.
Volgens mij gaan deze juist vaker stuk dan een connector die op een printplaat zit.
De bevestiging van de connector laat namelijk nogal eens ten wensen over.
Hierdoor schiet de connector weg of gaat de pin in het midden ronddraaien waardoor de kabel breekt.

Daarnaast is het voor een leek niet altijd aan te raden om zomaar een laptop open te schroeven.
De connectoren van toetsenbord/muis/geluid/usb moet je voorzichtig mee zijn.
Altijd leuk als mensen met laptop aan komen zetten waarvan het toetsenbord het niet meer doet :z
Pagina: 1