2x AOP (Groenen kabels) naar woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-07 17:16
Beste mede tweakers,

Ik had een vraag omtrent de AOP.
Ik heb pas een huis gekocht en kwam er achter dan er 2 groenen kabels uit mijn dubbele wandcontactdoos kwamen met hier op aan gesloten ook 2x TRAS1000 althans het lijkt er verdacht veel op.

Omdat dat dit toch beetje raar vond ben ik de kruipruimte ingegaan en zag de 2 kabel netjes naar beneden komen (Originele manier) vervolgens de kabels gevold en deze verdwenen verder de grond in en richting de straat.

Dus dit lijkt er op dat dit vanaf de bouw (1980) al zo aangelegd is.
Zelf allebei de kabels nog door gemeten op spanning maar was niet het geval.

Ieder geval Ziggo gebeld met dit verhaal en dat ik in de toekomst internet en tv wilt afnemen maar hoe dit zit met 2 aansluitingen en of dit mijn toegelicht kan worden.
Alleen konden ze mij hier niet echt mee helpen alleen zegent dat een monteur gestuurd kan worden tegen aardige kosten plaatje.

Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die ervaring met dit hebben of dat dit vaker wordt komt.

Nu ben ik wel van plan om de AOP te verplaatsen naar de meterkast met een COAX-9 75 Ohm van het merk Hirschmann en bij behorenden F-Connectoren. Maar ben wel benieuwd hoe dat precies zit.
(Gelijk zeggen AOP mag zelf niet, check de algemene voorwaarden van Ziggo omtrent aansluitpunt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-07 14:12
Woon je in een normaal woonhuis? Als je maar betaalt, kun je prima tweemaal een AOP binnen gegraven krijgen. Ooit heb ik gewerkt bij een werkgever waar twee bedrijven in 1 pand zaten, en bij het aanleggen zijn er meteen twee naar binnen gelegd, zodat het twee geheel gescheiden abonnementen konden zijn voor elk bedrijf. Het tweede AOP krijg de toevoeging -1 achter het huisnummer in de administratie van Ziggo.

Maar zo lang je bij beide AOP's kunt? Gewoon de dienst bestellen en dan merk je vanzelf wel waar het op uit komt toch? En indien geen van beide aanmelden als storing en dan zal er alsnog een monteur moeten komen om het probleem op te lossen en die kan je dan misschien ook duidelijkheid geven over hoe het precies zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan zijn dat dit huis ooit in het verleden twee aparte huizen/appartementen geweest is. Iig zou ik er niet eerst zelf aan gaan rommelen. Slechts een van die twee kabels staat in administratie van Ziggo op jouw adres. Als je de verkeerde pakt is het ws een stuk lastiger dat administratief op orde te krijgen.

Beter idee: als je producten van Ziggo af wilt nemen, doe dat eerst, kijk dan op welke kabel het geleverd wordt en gebruik die.

Mbt verplaatsen: ja, het mag, maar nee, niemand garandeert dat het dan goed gaat werken. Coaxsignalen zijn breedbandig, dat wil zeggen dat ze op verschillende frequenties komen - nu van 24-868MHz, maar in de toekomst ook tot hogere frequenties; eerste generatie EuroDOCSIS 3.1 gaat tot 1200MHz, om maar eens wat te noemen. Verschillende frequenties hebben verschillende dempingseigenschappen en de kabellengte van de groene kabel naar je huis is erop berekend dat alle frequenties (even) goed binnenkomen. Als je de AOP kunt verplaatsen zonder de kabel te moeten verlengen/inkorten kan dat prima. Moet je wel verlengen/inkorten dan moet de boel ook aan versterkerzijde (dat grijze kastje van Ziggo waar jij geen toegang toe hebt) opnieuw ingeregeld worden. Doe je het zelf, dan is die kant van het verhaal niet afgedekt. Kan dan zijn dat de boel 'scheef' binnen gaat komen zoals dat heet. Bij verlenging gaan je hoogste frequenties dan mogelijk te zwak zijn. Irritante is dus dat dat niet alleen geldt t/m 868MHz dat nu in gebruik is, maar ook op hogere frequenties die je niet nu even op je TV kunt controleren. Als je pech hebt breekt dat je later op als je een keer een ED3.1 modem krijgt...

Wil je het toch zelf doen? Regel dan ergens een oude analoge TV (dus geen TFT die bij slecht signaal blauw beeld geeft). Op zo'n geval zie je te zwak signaal als ruis, te sterk signaal als diagonale strepen. Interferentie kan allerlei vormen aannemen, maar brak is het altijd.
Zoek vervolgens op in de analoge zenderindeling voor jouw gemeente:
- laagste frequentie (meestal rond de 116MHz)
- hoogste frequentie (meestal rond de 868MHz)
- notoire interferentie (verschilt sterk per regio - zie hier voor Digitenne of kijk naar meest voorkomende digitale radio (T-DAB) frequentie op 224MHz)

Sluit het aan op de AOP zoals je nu hebt. Als het goed is, komen alle zenders bij benadering even helder binnen (het blijft analoog) en zijn de notoire interferentiefrequenties niet noemenswaardig slechter.

Ga dan hobbyen om de boel in de meterkast te krijgen. Controleer dan dezelfde zenders nog een keer. Let vooral op de hoogste frequentie en de interferentie. Als de hoogste frequentie merkbaar slechter is (meer ruis in beeld) komt de boel te scheef binnen en moet opnieuw ingeregeld worden door Ziggo - of je moet terug naar AOP op plek waar hij opgeleverd is in 1980. Als de hoogste frequentie OK is, maar de interferentiefrequenties zijn shit, dan heb je ergens zelf slecht werk geleverd (of slechte componenten gebruikt). Meestal gaat het dan om een connector waar een paar draadjes van de mantel naar buiten steken. Zoek probeem op en fix het.

Oslik blyat! Oslik!