NZXT Rogue Aluminium naar Chrome/spiegel finish mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-06 12:42
Is het mogelijk om een NZXT rogue (zilver) Aluminium kast een chrome finish te geven door het alu te poetsen? Hebben jullie tips/ervaring hierin?

Ervaring: vrijwel geen met poetsen, alleen auto velgen en bumpers poetsen hier en daar.
Voor de rest wel wat gaten hier en daar in kasten geboord, omgespoten enz.
Weet dat het een aardige klus zal worden, maar heb het er graag voor over.

Dankzij werk en andere zaken staat mijn pc hobby al een aardig tijdje stil en heb ik al erg lang op m'n verlanglijst staan om een vrijwel nieuwe NZXT Rogue (zilver) aluminium kast te poetsen naar een chrome/spiegel effect.
Ik heb meerdere casemods en factory finish cases gezien en die vind ik er allemaal erg mooi uitzien met zo'n spiegel effect :) (Antec P180 SE bijvoorbeeld).

Afbeeldingslocatie: http://images10.newegg.com/NeweggImage/ProductImage/11-129-026-03.jpg

Nu ik in het huis ga klussen zal het een aangename afwisseling worden om met de kast bezig te gaan, alleen is de vraag is het mogelijk om een spiegel effect te krijgen op deze kast. Er is namelijk al een soort ruw oppervlak, volgens mij brushed aluminium.
Het gaat mij alleen om de buitenkant te poetsen, dus top, zijkanten (lastig door rooster) en voorkant.

Wat voor materiaal kan ik hiervoor gebruiken/ wat is aangeraden?
Liever commandant groen, of brasso silver polish?
Hand poetsen met bepaalde doeken of dremel of schuurmachine/poetsmachine aanschaffen?
Elke tip en ervaring is welkom!

Als deze slaagt zag ik toevallig dat ik nog een Lian Li V2000 zilveren kast heb liggen dat klaar is om het tweede slachtoffer te worden >:)

Hieronder enkele plaatjes van de Rogue met zoom op het alu:

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/reviews/NZXT/Rogue/images/caseon.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/reviews/NZXT/Rogue/images/drivebays.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/reviews/NZXT/Rogue/images/casefront.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-10 20:09
je kan aluminium een spiegel finish geven, maar met de hand is dit een onbegonnen slavenwerk. zeler als je niet ervaren bent en niet over de juiste gereedschappen beschikt

je kan beter iemand zoeken die het kan elektrolytisch kan polieren ( in een bad met chemische producten )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-05-2023
Ik denk dat het makkelijker is om er een soort spiegel folie overheen te doen. Als je dan toch een spiegel finish wilt dat is dit een soort van instant resultaat. Hoe goed het blijft zitten etc. durf ik allemaal niet te zeggen. Het is maar een idee. Zo iets bedoel ik. Ook heb ik dit ooit gezien op een bitfenix prodigy, hier is een link naar die build log. Het had niet veel gescheeld of ik had dit zelf willen proberen te doen maar vanwege de beperkingen van itx of matx is dat niet door gegaan. ;w

i5 6600k @ 4.6 GHz // WF 980 ti G1 // Asus Z170-A // Enthoo Evolv atx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
Thanks,
@Mike, elektrolytisch polieren zal er niet inzitten omdat het oppervlak nog ruw is en toch eerst geschuurd dient te worden. Overigens wil ik het zelf ook als hobby doen :) In ieder geval dus geen totaal handwerk.

@Coenfoolen, spiegelfolie heb ik inderdaad ook aan gedacht. Ik twijfelde alleen over de finish en hoe goed dat gaat plakken en eruitziet op de case. Thanks voor de link, daar zie ik dat je proef stukken kan bestellen en zal ik gelijk doen. Dan heb ik ook een idee hoe het eruit zal komen te zien.
Die bitfenix is trouwens eeerrrggg mooi, buildlog is nergens meer vindbaar (link is dat niet en na een tijdje google'n merkte ik dat buildlog verwijderd was).
Volgens mij heeft hij glas gebruikt en er een niet totaal reflecterende folie op gedaan. Aangezien de mijne aluminium is, gaat dat niet werken, alleen het boven window kan ik semi-reflecterend maken (wat opzich ook een top idee is) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat soort plakfolie blijft prima zitten hoor! Die lijm plakt als een gek zodra je 't verwarmt met de fohn :D
Je zou er eventueel nog superlijm onder kunnen doen, dan krijg je 't er iig niet meer af :')

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2015 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Polijsten heet dat, niet poetsen. Het kan, maar je zal eerst door de anodisatie laag heen moeten schuren, dan de structuur van het borstelen weg moeten schuren, daarna stapsgewijs fijner schuren tot korrel 600 of evt hoger. En daarna polijsten. Als je tijd hebt kan het, maar doordat het nu niet gewoon blank alu is kost het voorbereiden heel veel extra tijd.

Polijsten doe je met schijven van katoen en sisal, op de boormachine monteren bijvoorbeeld. En die smeer je in met verschillende soorten pasta, voor het "cutten", polijsten, en na-polijsten.

Daarbij, niet krasvast, dus regelmatig weer even na polijsten.

[ Voor 18% gewijzigd door _ferry_ op 29-12-2015 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-09 11:16
_ferry_ schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 06:39:
Polijsten heet dat, niet poetsen. Het kan, maar je zal eerst door de anodisatie laag heen moeten schuren, dan de structuur van het borstelen weg moeten schuren, daarna stapsgewijs fijner schuren tot korrel 600 of evt hoger. En daarna polijsten. Als je tijd hebt kan het, maar doordat het nu niet gewoon blank alu is kost het voorbereiden heel veel extra tijd.

Polijsten doe je met schijven van katoen en sisal, op de boormachine monteren bijvoorbeeld. En die smeer je in met verschillende soorten pasta, voor het "cutten", polijsten, en na-polijsten.

Daarbij, niet krasvast, dus regelmatig weer even na polijsten.
Inderdaad door de anodisatie lag een schuren met korrel 200. en dan stapsgewijs naar korrel 1000. Hierna over op nat schuren korrel 1000 tot 2000. Hierna kan je gaan polijsten met polijstpasta en eventueel een excentrische polijstmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Er heeft er ook eens 1 een wavemaster gepolijst, die heeft waarschijnlijk hetzelfde probleem gehad qua anodisatie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ga in ieder geval niet met de hand schuren :P Als je een relatief klein oppervlak zoals bijv. een processor heatstink gaat 'lappen' dan kan het prima met de hand, maar een behuizing schuren moet je echt met (power)tools doen. Je zal dan wel behoorlijk wat verschillende soorten grit nodig hebben, bijvoorbeeld grit 400 600 800 1000 1500 2000. De boel glimt dan al behoorlijk als een spiegel, maar je zal dan ook nog moeten polijsten voor de finishing touch.

Is het moeilijk? Nee. Is het enorm veel werk? Ja. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-05-2023
stin00 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:08:
Ga in ieder geval niet met de hand schuren :P Als je een relatief klein oppervlak zoals bijv. een processor heatstink gaat 'lappen' dan kan het prima met de hand, maar een behuizing schuren moet je echt met (power)tools doen. Je zal dan wel behoorlijk wat verschillende soorten grit nodig hebben, bijvoorbeeld grit 400 600 800 1000 1500 2000. De boel glimt dan al behoorlijk als een spiegel, maar je zal dan ook nog moeten polijsten voor de finishing touch.

Is het moeilijk? Nee. Is het enorm veel werk? Ja. :D
Haha hier sluit ik me volledig bij aan. Ik zelf ben al anderhalf jaar bezig met het ontwerpen, gieten, afwerken en polijsten van mijn eigen zilveren ring. (natuurlijk moet dit alles buiten school om etc. dus niet veel tijd ingestoken per week) Hij is nu pas afgewerkt tot 320 daarna nog 1000 en 2000 en dan polijsten. veel werk maar is het zeker wel waard. Voor die case. niet aan beginnen dan ben je over 2 jaar nog bezig met schuren als je dat met de hand doet.

i5 6600k @ 4.6 GHz // WF 980 ti G1 // Asus Z170-A // Enthoo Evolv atx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
Dank allen, het is nu een stukje duidelijker. Veel werk, maar mogelijk :D

Eerst met ruw schuurpapier anodisatielaag eraf halen, daarna vlak schuren met steeds fijner schuurpapier.
Uiteindelijk waterschuren en polijsten met wat pasta.

Ondertussen ook wat spiegelfolie besteld, gewoon omdat ik nieuwsgierig ben en om een soort impressie te krijgen hoe de kast gaat worden.

De wavemaster ziet er ook erg mooi uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
Saiya schreef op woensdag 30 december 2015 @ 01:03:
Dank allen, het is nu een stukje duidelijker. Veel werk, maar mogelijk :D

Eerst met ruw schuurpapier anodisatielaag eraf halen, daarna vlak schuren met steeds fijner schuurpapier.
Uiteindelijk waterschuren en polijsten met wat pasta.

Ondertussen ook wat spiegelfolie besteld, gewoon omdat ik nieuwsgierig ben en om een soort impressie te krijgen hoe de kast gaat worden.

De wavemaster ziet er ook erg mooi uit :)
Succes hiermee. Hou er rekening mee dat het geribbelde deel nagenoeg niet te polijsten is met de hand.

Keep us posten met de vooruitgang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
kalekat schreef op woensdag 30 december 2015 @ 10:59:
[...]

Succes hiermee. Hou er rekening mee dat het geribbelde deel nagenoeg niet te polijsten is met de hand.

Keep us posten met de vooruitgang :)
Zal ik doen!
Bij dezen de eerste:

Ik had 2 verschillende proef stukken spiegelfolie besteld dat is binnengekomen. Het is voor mij gelijk duidelijk dat dat hem niet gaat worden. Veel te dof en absoluut geen goed spiegelend oppervlak. Zat verder vol met krassen e.d., maar dat kan aan het proefstuk liggen.

Daarnaast even naar de gamma gegaan voor schuurpapier e.d. Echter ontdekt dat er bestwel veel verschillende soorten zijn en het best duur is!
Online zitten zoeken om nog meer verdwaald te raken in de soorten. Overigens kon ik hoge korrel 1000+ ook lastig vinden.

Iemand tips waar het voordelig te vinden is?
Zoiets goed?
https://www.ecotools.nl/waterproof-schuupapier-k2000/

• kalekat
Saiya schreef op woensdag 30 december 2015 @ 22:25:
[...]

Zal ik doen!
Bij dezen de eerste:

Ik had 2 verschillende proef stukken spiegelfolie besteld dat is binnengekomen. Het is voor mij gelijk duidelijk dat dat hem niet gaat worden. Veel te dof en absoluut geen goed spiegelend oppervlak. Zat verder vol met krassen e.d., maar dat kan aan het proefstuk liggen.

Daarnaast even naar de gamma gegaan voor schuurpapier e.d. Echter ontdekt dat er bestwel veel verschillende soorten zijn en het best duur is!
Online zitten zoeken om nog meer verdwaald te raken in de soorten. Overigens kon ik hoge korrel 1000+ ook lastig vinden.

Iemand tips waar het voordelig te vinden is?
Zoiets goed?
https://www.ecotools.nl/waterproof-schuupapier-k2000/
Wat betreft schuurpapier maakt het niet zo veel uit welke je gebruikt. Persoonlijk gebruik ik altijd 3M omdat ik hier goede ervaringen mee heb. Als je de laatste stappen doet met schuren kan je inderdaad die uit de link gebruiken. Zorg dan wel dat je meerdere velletjes besteld.
Pagina: 1