CPU heeft het warmpjes -> Nieuwe koeler?

Pagina: 1
Acties:

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zat beetje te twijfelen tussen Cooling of hier, maar toch maar hier gekozen:

Situatie:
Mijn PC is (blijkbaar) ruim 6 jaar oud ondertussen, met een I5-750 + een HD6870 (wat nieuwer dan de rest) + Gigabyte GA-P55M. Monitor is 1920x1200 @ 60Hz. Primair is hij er voor gaming, momenteel SC2 en BF4 voornamelijk, een Star Citizen staat er wel op, maar trekt hij niet echt. Tegelijk trekt het hele spel me ook nog niet echt, en ik heb niet veel andere zaken waarvoor ik per direct een grote upgrade wil doen. Al kan BF4 in principe wel wat meer rekenkracht gebruiken.

Hij staat in de woonkamer, en wordt ook gebruikt om video's op de TV af te spelen, dus het is wel handig als hij niet al te luidruchtig is. En dat is het probleem: Ik vond hem eigenlijk wel harder blazen dan mij nodig leek te zijn. Dus even wat programma's gedownload, en conclusie: Idle = 40 graden, stressed = 100 graden (HWMonitor). Gezien hij volgens CPU-Z dan ook throttled lijkt me dat wel kloppende.

Probleem:
Momenteel zit er een stock koeler op, en als ik hem aanraak wanneer de CPU richting de 100 graden is, dan is hij niet meer dan lauwtjes, als ik moet gokken een 35 graden -> absoluut niet warm of iets wat je slechts kort kan aanraken.

Dus mijn conclusie: Koelpasta is slecht geworden. (Stoffig is het wel, maar niet zo erg, en het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat die temperaturen kan veroorzaken, en als het probleem tussen het koelblok en de omgeving zit, dan zou het koelblok veel heter moeten zijn). Dit is de eerste vraag, is iemand het oneens met mijn conclusie :).

Aankoopadvies:
Tube koelpasta kopen, huidige koeler erop laten zitten. Voordeel: Goedkoop. Nadeel: Het blijft een stock koeler.

Nieuwe CPU kopen. Misschien een beetje de overkill oplossing, maar ik wil ook niet teveel investeren in een 6-jaar oude CPU. Als ik nu een nieuwe GPU erbij zou kopen zou dat een 970 zijn, en dan denk ik dat een i5-750 wel krap gaat worden (overklokken kan, maar de bedoeling was ook dat het redelijk stil bleef). Volgende nadeel is wel dat er dan een nieuw mobo ook moet komen.

Nieuwe koeler kopen. Ik verwacht dat dit de beste oplossing gaat zijn, maar ik sta open voor andere suggesties. Bijvoorbeeld een pricewatch: be quiet! Pure Rock (ik heb verder geen merkvoorkeuren), als die een beetje past. In principe vind ik dat eigenlijk teveel om aan een 6-jaar oude CPU uit te geven, maar ik neem aan dat ik hem gewoon mee kan nemen naar een Skylake CPU als ik daarnaartoe switch in de toekomst. (Met een nieuwe tube koelpasta).

Verwijderd

Heb je ook tussen de koelribben van de koeler gekeken of daar stof tussen zit? Maak de boel, de hele pc dus, eerst eens stofvrij en vervang de koelpasta. Meet daarna nogmaals de temperaturen uit.

Verwijderd

Die sterkoelers hebben nogal te neiging van een klein beetje stof al onder de indruk te zijn. De fan even loshalen en goed stoffen is hoe dan ook het devies. Daarnaast zijn die dingen niet erg overgedimensioneerd, dus echt stil zijn ze onder load nooit geweest.

• Sissors
  • Niet online
Volgens mij (zover ik het kan zien) valt het tussen de ribben mee qua stof. Sowieso als die vol met stof zitten zou ik verwachten dat ze (de ribben/koelblok) veel warmer zouden moeten worden dan lauw? Of is dat niet automatisch het geval.

Ook als ik snel het sommetje doe, kom ik met busje lucht (denk ik de beste optie tegen stof?) + nieuwe koelpasta op 20 euro al snel uit. Toch een heel eind richting gewoon een goede koeler kopen.

[ Voor 37% gewijzigd door Sissors op 28-12-2015 22:21 ]

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-02 22:14
Sissors schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:19:
Volgens mij (zover ik het kan zien) valt het tussen de ribben mee qua stof. Sowieso als die vol met stof zitten zou ik verwachten dat ze (de ribben/koelblok) veel warmer zouden moeten worden dan lauw?
Indien jij aangeeft dat jou cpu 100 graden op load wordt, dan ga ik er vanuit dat de koelpasta niet meer goed is, of de boel onder het stof zit.

100 graden noem ik daarom dus ook warmer dan lauw. Een intel kan het aan (indien je een AMD had dan was je zwaar de sigaar geweest), maar dit zijn echt zware pieken die niet gezond zijn, ook voor een intel.

Verwijderd

Sissors schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:19:
Volgens mij (zover ik het kan zien) valt het tussen de ribben mee qua stof. Sowieso als die vol met stof zitten zou ik verwachten dat ze (de ribben/koelblok) veel warmer zouden moeten worden dan lauw?
Mijn ervaring is dat een heel klein laagje stof met name op de bovenkant van de koeler de airflow al bijna helemaal kan blokkeren. Een zichzelf van hitte uitschakelende computer was na het verwijderen van een minimaal beetje stof opeens weer netjes op temperatuur. Als ik het niet had gezien had ik het niet geloofd.

Over hoe warm het blok zou moeten zijn durf ik niets te zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2015 22:24 ]

• Sissors
  • Niet online
JeroenC schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:22:
[...]

100 graden noem ik daarom dus ook warmer dan lauw. Een intel kan het aan (indien je een AMD had dan was je zwaar de sigaar geweest), maar dit zijn echt zware pieken die niet gezond zijn, ook voor een intel.
Ik neem aan dat de meeste 100 graden warmen dan lauw noemen ;). Maar het punt is: De CPU (die) is 100 graden. Het koelblok is volgens mijn wetenschappelijke vingermeting absoluut niet warm, waaruit ik de conclusie trekt dat er geen goede warmteoverdracht van CPU naar koelblok plaatsvindt. Als het koelblok heel heet was geweest, zou ik denken dat er geen goede warmteoverdracht van koelblok naar de lucht plaatsvindt.

@Camacha, ondanks de temperatuur van het koelblok is dat dan misschien toch iets om eerst te proberen. De vraag is wel hoe? Hard blazen deed weinig, stofzuiger erop is gevaar qua statische elektriciteit (of valt dat mee als je enkel zuigt?). Zijn er dan nog alternatieven tov perslucht tube?

[ Voor 16% gewijzigd door Sissors op 28-12-2015 22:33 ]

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-02 22:14
Sissors schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:31:
[...]

Ik neem aan dat de meeste 100 graden warmen dan lauw noemen ;). Maar het punt is: De CPU (die) is 100 graden. Het koelblok is volgens mijn wetenschappelijke vingermeting absoluut niet warm, waaruit ik de conclusie trekt dat er geen goede warmteoverdracht van CPU naar koelblok plaatsvindt. Als het koelblok heel heet was geweest, zou ik denken dat er geen goede warmteoverdracht van koelblok naar de lucht plaatsvindt.

@Camacha, ondanks de temperatuur van het koelblok is dat dan misschien toch iets om eerst te proberen. De vraag is wel hoe? Hard blazen deed weinig, stofzuiger erop is gevaar qua statische elektriciteit (of valt dat mee als je enkel zuigt?). Zijn er dan nog alternatieven tov perslucht tube?
haha :D

Tsja maar het blok zorgt ervoor om koel te worden, hoe de onderkant momenteel functioneert weet je niet. Althans dat weten we min of meer wel ( 100 graden ).
Maar indien er aangegeven wordt dat er weinig stof te zien is (zie je natuurlijk het beste door er een lamp op te zetten of door het blok te verwijderen. Maar indien stof niet het probleem is dan zal het de koelpasta zijn.

Niet wellicht een instelling? Dat je misschien ooit de snelheid laag (vast)gezet heb ivm geluid?

[ Voor 3% gewijzigd door LopendeVogel op 28-12-2015 22:36 ]

Verwijderd

Maak alles nou eerst maar eens goed stofvrij en vervang de pasta.

Verwijderd

Sissors schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:31:
Het is zo'n sterkoeler, toch? Fan demonteren zonder het blok zelf te verwijderen. Het stof dat bovenop zit telt het meeste. Eventueel voorzichtig het stof tussen de vinnen wegstrijken met een langharige kwast. Hoezeer je dat een ESD-risico vind laat ik aan jezelf. Dan zou je al een heel eind moeten zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2015 22:38 ]

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:17

HugoBoss1985

Xenotech

Bijvoorbeeld met een geschikt kwastje de boel schoonmaken.

Ik denk dat die hoge temperatuur niet door verouderde koelpaste veroorzaakt kan worden.
Als het óók niet door stof komt dan ben ik benieuwd hoe het kan.
Maar bij een 6 jaar oude pc die nooit schoongemaakt is lijkt stof aannemelijk, of een defecte ventilator.

Sinds wanneer heb je last van de herrie en sinds wanneer ben je erachter dat de boel zo warm wordt?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
De stock koeler was sowieso niet stil genoeg voor een HTPC?

Ik zou gewoon een degelijke koeler kopen, daar kun je weer jaaaaren mee vooruit.
Bv: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 of inderdaad de pricewatch: be quiet! Pure Rock.
Je kunt die gewoon meenemen naar een nieuw systeem (wel wat koelpasta bewaren).

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 28-12-2015 22:41 ]

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:35:
Maak alles nou eerst maar eens goed stofvrij en vervang de pasta.
Als eerst ga ik vanavond sowieso niks meer eraan doen ;). Daarnaast moet er dan toch besteld worden, en kom ik op een 20 euro uit. Daar ga ik nou niet failliet van, maar de vraag is wel een beetje of 20 euro daaraan uitgeven (lucht + koelpasta) handig is als ik voor 30-35 euro een compleet nieuwe koeling koop die in iedergeval superieur gaat zijn tov de stockkoeler.

@Camacha, idd het is een sterkoelblok.

@Hugo, Vandaag had ik het pas echt bekeken, het viel me al langer wat op, maar nooit echt gezocht naar de oorzaak van het geluid.

@Mitsu, het is geen HTPC, maar gewoon een normale desktop PC die in de woonkamer staat, en ook een 10m HDMI kabel naar de TV heeft. Zelf zat ik dus ook naar de optie te neigen, maar ik denk dat ik nu eerst iig morgen met een kwastje of iets soortgelijks hem wat stofvrij ga maken, en als dat niet veel doet alsnog één van die bestellen.

Overigens neem ik aan dat ik die daarna dus weer prima op een Skylake kan overzetten als ik een nieuwe CPU koop? (Plus natuurlijk nieuwe koelpasta).

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:17

HugoBoss1985

Xenotech

Ik hoop wel dat het iets is van de laatste tijd en dat je koeler dus wel goed gemonteerd zit.
Misschien is er een bevestigingspin los gaan zitten?
100c vind ik toch wel bijzonder hoog voor een cpu die ook nog eens throttled.
Die temperatuur lijkt me schadelijk voor een cpu.
Mocht de ventilator helemaal niet draaien of slechte lagers hebben, dan zou ik als ik jou was een goede aftermarket koeler kopen waar je met een systeem upgrade nog plezier van hebt.

Als je dit probleem opgelost krijg zal je pc ook weer wat vlotter worden, zeker gezien het throttlen. ;)

Voor Battlefield 4 kan je nog een videokaart upgrade overwegen en meer ram. (als je nog geen 8gb hebt)

N.a.v. de post van hieronder:

Als de hele kast ook nog eens verstopt zit met stof dan wordt het een soort oven binnenin...

[ Voor 57% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-12-2015 22:59 ]

Verwijderd

Lucht heb je ook nodig om de rest van het interieur schoon te blazen. Ken je niemand met een compressor?
Als je in de buurt van Alphen aan den Rijn woont mag je het bij mij wel schoon komen blazen. Koelpasta heb ik ook nog wel.

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:38:
[...]

Het is zo'n sterkoeler, toch? Fan demonteren zonder het blok zelf te verwijderen. Het stof dat bovenop zit telt het meeste. Eventueel voorzichtig het stof tussen de vinnen wegstrijken met een langharige kwast. Hoezeer je dat een ESD-risico vind laat ik aan jezelf. Dan zou je al een heel eind moeten zijn :)
Dacht toch maar vanavond deze nog proberen: Conclusie: Fan is gedemonteerd, maar koelblok ook :+ . Ik weet niet of koelpasta nog wat hoort te plakken, maar dat deed het in iedergeval totaal niet (meer).
HugoBoss1985 schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:51:
Ik hoop wel dat het iets is van de laatste tijd en dat je koeler dus wel goed gemonteerd zit.
Misschien is er een bevestigingspin los gaan zitten?
100c vind ik toch wel bijzonder hoog voor een cpu die ook nog eens throttled.
Die temperatuur lijkt me schadelijk voor een cpu.
In principe was er de laatste 6 jaar niks aan die koeler veranderd. Maar zou uit zichzelf wat los kunnen zijn gaan zitten. En ja, de temperatuur lijkt me niet heel bevorderlijk voor de levensduur, ik vermoed ook al dat hij een tijd al veel te heet wordt. Maar aan de andere kant: De CPU is 6 jaar oud, als hij er nu over een paar maanden mee kapt zijn er ernstigere zaken in de wereld :).
Voor Battlefield 4 kan je nog een videokaart upgrade overwegen en meer ram. (als je nog geen 8gb hebt)

N.a.v. de post van hieronder:

Als de hele kast ook nog eens verstopt zit met stof dan wordt het een soort oven binnenin...
Valt mee. Hij gaat geen prijzen winnen met zijn geweldige koeling, maar andere interne componenten hebben normale temperatuur, en ook met de kast open veranderd er niet heel veel aan de CPU temperatuur. De 8GB RAM upgrade heeft hij al een tijdje geleden gehad. GPU upgrade is iets wat ik overweeg, maar in principe hier beetje los van staat (niet helemaal, want er is dus de optie maar meteen een nieuwe CPU te kopen als deze later toch een nieuwe GPU gaat beperken).

@ACB, bedankt voor het aanbod :). Maar dat is een beetje ver weg voor mij. (Eindhoven regio).

Overigens zat er verrassend weinig stof in het inlaatfilter. Al denk ik dat het geen onjuiste conclusie zou zijn om te zeggen dat het inlaatfilter bijzonder weinig doet. Maar verder lijkt de kast-airflow nog in orde.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 29-12-2015 09:04 ]

Verwijderd

Sissors schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:14:
Dacht toch maar vanavond deze nog proberen: Conclusie: Fan is gemonteerd, maar koelblok ook :+ . Ik weet niet of koelpasta nog wat hoort te plakken, maar dat deed het in iedergeval totaal niet (meer).
Nee, koelpasta is geen lijm. Het plakt soms wel, net zoals een glas aan een nat aanrecht plakt, of als de boel flink uitdroogt, maar dat is niet de intentie van het spul.

Het klinkt nogal alsof je cooler niet goed gemonteerd zat. Heb je van tevoren gekeken of je pushpins wel goed vastzaten? Die dingen staan erom bekend dat ze niet altijd even lekker blijven zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2015 08:45 ]

• Sissors
  • Niet online
Had overigens moeten zijn 'gedemonteerd' zie ik nu.

Het is me inderdaad bekend dat koelpasta geen lijm is, maar ik dacht dat het wel wat plakkend nog zou zijn. Bij het demonteren viel het me niet op dat die pinnen niet goed zaten, maar ik heb er ook niet specifiek op gelet.

Ik denk dat ik maar gewoon een nieuwe aftermarket cooler bestel, dan kan die er morgen op en kan die nog een tijd lang zijn werk doen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 09:34:
Ik denk dat ik maar gewoon een nieuwe aftermarket cooler bestel, dan kan die er morgen op en kan die nog een tijd lang zijn werk doen.
Lijkt me een goed plan, een aftermarket koeler is wel zo prettig mbt geluidsproductie :)
Je huidige moederbord socket (1156) is ook compatible met de andere 115X chipsets, dus ook de 1151 van Skylake of 1150 van Haswell. Je kan je aftermarket cpu koeler dan dus gewoon meenemen naar een toekomstige build; wel zo prettig!

Welke behuizing heb je + welke RAM sticks? Dat is nog wel iets om rekening mee te houden, gezien de vaak forse afmetingen van aftermarket cpu koelers.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Sissors
  • Niet online
Kast weet ik dat het een Antec is die niet erg klein is, maar ik kan niet zomaar snel nu een type nummer vinden uit mijn mail (ben op mijn werk).
Edit: Kast met wat googlen lijkt op een SLK 3700 BQE, enkel ik had een versie zonder PSU, dus ik weet niet zeker of het exact dezelfde is.

Geheugen is: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Ik zie wel dat dit low-profile is, dus met een pricewatch: be quiet! Pure Rock zou dat waarschijnlijk moeten passen, en sowieso is het slot het dichtst bij de CPU vrij. Maar aan de andere kant vind ik wat flexibiliteit ook nog wel leuk voor later.

Ik kwam er ook al achter dat er veel te veel keuze is aan processorkoelers, en je kan altijd wel 5 euro meer uitgeven voor eentje die nog iets beter is. Ik zit zelf een beetje tussen de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 en de pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO. Die eerste komt niet heel geweldig uit Tweakers review, maar andere reviews claimen weer dat hij beter is dan de 212 evo. Voordeel is dat hij goedkoop bij 4launch is, en daar kan ik nog op de fiets langs :).

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 29-12-2015 11:08 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:01
100°C met een Core i5 750 lijkt mij eigenlijk nogal sterk. Ik heb meerdere socket 1156 processoren gehad, redelijk wat overgeklokt, en daarbij viel de PC steeds uit voor ik aan zo'n temperatuur geraakte (ergens in de 80°C). Ik weet dat nieuwe processoren tot in de 90° kunnen gaan, maar denk dat dat bij Lynnfield nog niet was.

Moest je de koeler er nog op hebben, zou ik je vragen om de temperatuur nog eens na te kijken met RealTemp in plaats van HWInfo.

Maar een after market koeler is nooit weggegooid geld. Die Gelid Tranq rev 2 heb ik ook een tijd gebruikt met een i5 750, temperatuur was daarbij vrij laag en onder last heel stil. Met overklokken werd die wel veel luider.

Edit: Ik heb wat rond gezocht en volgens mij is de max temperatuur op stock 85°C, 100 zou volgens mij wel eens een foute meting kunnen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door MacPoedel op 29-12-2015 11:30 ]

• Sissors
  • Niet online
Met wat googlen kom ik op sommige bronnen die het inderdaad hebben dat ze dan al echt ver boven max zitten. De koeler is nu dus eraf, maar als ik deze lees: http://www.tomshardware.c...4/750-66ghz-hot-load.html, dan is dat ook exact wat ik zie. Specifiek:
1) Thermal Throttling starts around 95->100 C. Reason your max is currently only going to 100C.
Dat zie ik dus ook, als ik CPU-Z stress test aan zet dan gaat clock speed naar zijn max toe, zijn temperatuur stijgt, en tussen 95 en 100 graden gaat zijn klokspeed op en neer, en wordt hij dus niet meer warmer.

Ik denk dat ik gewoon voor die Gelid Tranq v2 ga, volgens mij iig geen miskoop tov mijn huidige stockkoeler.

• Sissors
  • Niet online
MacPoedel schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:25:
100°C met een Core i5 750 lijkt mij eigenlijk nogal sterk. Ik heb meerdere socket 1156 processoren gehad, redelijk wat overgeklokt, en daarbij viel de PC steeds uit voor ik aan zo'n temperatuur geraakte (ergens in de 80°C). Ik weet dat nieuwe processoren tot in de 90° kunnen gaan, maar denk dat dat bij Lynnfield nog niet was.

Moest je de koeler er nog op hebben, zou ik je vragen om de temperatuur nog eens na te kijken met RealTemp in plaats van HWInfo.

Maar een after market koeler is nooit weggegooid geld. Die Gelid Tranq rev 2 heb ik ook een tijd gebruikt met een i5 750, temperatuur was daarbij vrij laag en onder last heel stil. Met overklokken werd die wel veel luider.

Edit: Ik heb wat rond gezocht en volgens mij is de max temperatuur op stock 85°C, 100 zou volgens mij wel eens een foute meting kunnen zijn.
Na werk even langs 4launch geweest om een Gelid Tranq rev 2 op te halen. Die ben ik net aan het installeren geweest: Dat zullen mensen met meer ervaring vast zo doen, maar om alles uit elkaar te halen, en gekloot met alle kabels in de PC (voor de volgende kast: Eentje met kabelmanagement :P), duurde wel even. Niet de eerste keer dat ik dat deed, wel de eerste keer dat ik zelf koelpasta moest aanbrengen. Dat ging wel, maar met het bevestigingssysteem ging er wel op één hoek eerst meer druk, waardoor ik bang was dat koelpasta niet goed zou verdelen.

Toch maar doorgegaan, handel in elkaar gezet, en nu net de hoognodige zaken aangesloten: Idle rond de 30 graden, met CPU-Z stress bench aangezet stijgt dit naar een 45 graden max, en een ventilator die zo goed als onhoorbaar is :). Er zijn geen grote verschillen tussen core temperaturen, dus ik ga ervanuit dat de koelpasta wel prima zit.

Oftewel, de metingen waren correct, en het probleem is nu gefixed. Hoeveel langer een 6 jaar oude CPU die waarschijnlijk maanden, zo niet langer, op 95-100 graden heeft gedraaid het gaat volhouden gaan we nu wel zien :P.

Bedankt voor de hulp iig.
Pagina: 1