Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe NAS. Op dit moment ben ik in het bezit van een Buffalo Linkstation Duo (2TB) zie pricewatch:
pricewatch: Buffalo Linkstation Duo LS-WX2.0TL-R1-EU 2TB

Deze is nu voor 98% vol. Heb dus een aantal opties, namelijk de schijf opruimen (al gedaan wil verder niets kwijt dus deze optie valt al af). De NAS uitbreiden of een nieuwe NAS aanschaffen met meer capaciteit. De NAS kan trouwens maximaal 8TB aan schijven bevatten.

Ik denk dat ik een compleet nieuwe NAS wil, mijn voorkeur gaat uit naar Synology, ik heb vaker mensen geholpen met het installeren van Synology NASjes en moet zeggen dat het systeem en de snelheid me erg aanspreekt.

Verder zou ik graag willen weten wat voor schijven het beste zijn, na eigen onderzoek leek WD Red me het meest geschikt.

Wat is je budget?
Wil het liefst zo min mogelijk kwijt zijn, ik zat te denken aan een bedrag tussen de 300-400 euro (totaal, dus inclusief schijven).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals ik al aangaf heb ik een kleine voorkeur voor Synology en WD Red schijven, maar hoor graag andere ervaringen of tips!

De NAS staat bij mij trouwens dag en nacht aan, ik woon in een studentenhuis waar ik een vast bedrag per maand betaal voor energie welke niet omhoog gaat, toch wil ik graag een redelijk energie zuinige NAS voor als ik hier weg ga.
Ik wil minimaal 4TB, maar het liefst 6+.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

pricewatch: Synology DiskStation DS215j

ligt er ook aan wat er verder voor pakketten op gaan draaien, maar voor basic zeer geschikt. Zie ook de reviews van gebruikers.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
keur0000 schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:13:
pricewatch: Synology DiskStation DS215j

ligt er ook aan wat er verder voor pakketten op gaan draaien, maar voor basic zeer geschikt. Zie ook de reviews van gebruikers.
Die vond ik zelf ook interessant, heb je hem zelf ook?

Ik heb nu een laptop die 24/7 aan staat waarop ik SABnzbd, Sick Beard en CoachPotato i.c.m. nieuwsgroepen heb draaien, zou dat op deze NAS ook kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:30

WouterG

Dit is geen ondertitel

Neem ook eens een HP microserver mee in je overweging. Wel meer werk voordat hij draait maar veel flexibeler als een NAS. Wil je synology functionaliteit dan kun je er ook een syno VM op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 14:49
Synology kan alles wat je wil. Je zou nog voor een iets duurder model kunnen kiezen vanwege de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De 215j kun je van zeggen wat je wilt, maar snel is hij in ieder geval niet.
Ik heb hem zelf een tijdje terug gekocht en ik moet zeggen dat hij me erg tegenvalt qua snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
als ik het dus goed begrijp wil je alleen meer capaciteit? waarom plaats je in je huidige NAS dan geen grotere hardeschijven?

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
geenwindows schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:34:
als ik het dus goed begrijp wil je alleen meer capaciteit? waarom plaats je in je huidige NAS dan geen grotere hardeschijven?
Ik wil ook meer snelheid en meer functionaliteiten, zoals dus SABnzbd draaien op de NAS, of Plex draaien.

Ik wil mijn huidige niet upgraden omdat het dan alleen maar lastig wordt met data overzetten, dan moet ik eerst alles op mijn laptop op een andere externe HDD zetten en dan de schijven upgraden en dan weer alles terugzetten, als ik een nieuwe NAS koop kan ik gewoon de bestanden van de een naar de andere NAS kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:54
Zyxel NAS 540 is nu in de aanbieding bij Redcoon, 115 euro excl. schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:13

DarkSide

theres no place like ::1

Heb de 215j. en draai SAB, Sick en couch er op. Speel mijn media er vanaf via een NUC met kodi.
En luister naar mijn muziek collectie. Werk met photostation en soms met VPN.
Vrienden kunnen ook connectien. En hij doet alles prima.
Geen reden om een zwaardere NAS te nemen.
Omzetten van fotos naar photostation kan wel even duren. Dat zal een sterkere NAS beter doen.
Ook kan een sterkere NAS bv zwaardere websites draaien. Maar voor de meeste zaken is de 215j prima.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Bedankt voor de hulp allemaal.
Heb tweemaal WD Red 3TB besteld, die ga ik in RAID 0 gebruiken (dus gewoon 6 tb). In de toekomst wil ik nog wel eens grotere schijven kopen en dan RAID 5 gebruiken.

Deze NAS ga ik kopen. Leek me toch net iets beter dan de eerder genoemde NAS.

[ Voor 7% gewijzigd door miicker op 01-01-2016 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:53
Dan heb ik nog een advies, doe je oude NAS en schijven niet weg. Als een van de nieuwe schijven faalt ben je je data in RAID0 of JBOD gewoon kwijt. Tenzij je je belangrijke zaken backupped, en dat kan prima met de oude NAS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:13

DarkSide

theres no place like ::1

zou geen RAID 0 doen. Ook al heb je backups.
Zou gewoon 2x 3tb los doen. Dan heb je ook 6tb totaal. Maar als er een HD stuk gaat heb je nog de data,

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik heb voor JBOD gekozen, dan behoud je iig de data nog die op de andere disk staat. De belangrijkste data staat meestal ook op m'n pc + externe HDD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je slim bent gebruik je synology hybrid raid. Is een combi tussen jbod en raid 1 waarbij de syno zelf alles bijhoudt. Ook stukken makkelijker uit te breiden. En veiliger dan jbod, want toch duplictie :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1