Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurthonkey365
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-08-2024
dag,

net even al mijn loonstroken bekeken nadat ik iemand over de percentage's van uren hoorde praten op het werk.

wat blijkt, elke doordeweekse dag staat op de urenlijst als 130% alle zaterdag uren op 150%.
nu staat er onderin alle uren 100%.

na uitrekenen blijkt dat alle uren 100% betaald worden.
....

nu hoorde ik die mensen praten dat het zo voor allebei gunstiger is met belasting, zo krijg je dus uiteindelijk meer.
......

nu heb ik de volgende vragen:
wanneer krijg je 130 % betaald?
en is het zo dat het voor allebei gunstiger uitkomt? of is dit een stukje bedriegen?

kan het zo snel niet op internet vinden en heb het aardig druk, wil het graag snel weten zodat ik morgen nog ik gesprek kan. vandaar dat ik het hier even vraag.

oja, ik werk partime in de avond uren en op zaterdag en af en toe feestdagen, (feestdagen krijg ik wel 200%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 22:35

ralpje

Deugpopje

Wat zegt je arbeidsovereenkomst? Die bepaalt wat er voor jou geldt.

En op welke manier zou het voor jou gunstiger zijn als je minder uitbetaald krijgt?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Tijd om je arbeidsovereenkomst na te kijken, wij kunnen dat niet zien. Dus als je haast hebt moet je tijd vrij maken en heb je ook direct je antwoord.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurthonkey365
ralpje schreef op maandag 28 december 2015 @ 19:42:
Wat zegt je arbeidsovereenkomst? Die bepaalt wat er voor jou geldt.

En op welke manier zou het voor jou gunstiger zijn als je minder uitbetaald krijgt?
heb nooit echt een arbeidsovereenkomst getekend, ingekomen als vakantiebaantje waar ik 20 uur per maand werkte, nu ander half jaar verder werk ik er 80 uur per maand.

tja gunstiger, hier denk ik aan belasting geld en dergelijke? dat je er op deze manier beter uitkom.
Fietsbel schreef op maandag 28 december 2015 @ 19:45:
Tijd om je arbeidsovereenkomst na te kijken, wij kunnen dat niet zien. Dus als je haast hebt moet je tijd vrij maken en heb je ook direct je antwoord.
net als ik hier boven beschreef.. heb ik dit niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Waarom vraag je je werkgever niet netjes of hij het duidelijk kan uitleggen? En je "hebt niet echt" een arbeidscontract? je hebt er een of niet.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurthonkey365
Fietsbel schreef op maandag 28 december 2015 @ 19:52:
Waarom vraag je je werkgever niet netjes of hij het duidelijk kan uitleggen? En je "hebt niet echt" een arbeidscontract? je hebt er een of niet.
ik ga morgen even langs kantoor, even vragen hoe het zit.

ooit wel een handtekening gezet, maar daar heb ik zelf geen kopie meer van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurthonkey365
wanneer heb ik dan recht op 130% loon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je hebt altijd en arbeidsovereenkomst, maar soms heb je enkel een mondelinge arbeidsovereenkomst. In dat geval zul je enkel in het Burgerlijk Wetboek moeten kijken voor je rechten.

Overigens, als je werkelijk enkel een mondelinge arbeidsovereenkomst heb, heb je ook een contract voor onbepaalde tijd, geen proeftijd, en nog wat rare, soms nare zaken.

Maar ergens betwijfel ik of je daadwerkelijk enkel een mondelinge arbeidsovereenkomst hebt, die zijn nl. extreem zeldzaam (en behoorlijk ongunstig, voornamelijk voor de werkgever, dus vandaar dat werkgevers slechts zelden een mondelinge arbeidsovereenkomst aangaan.

Om terug te komen op je vraag over de belastingen: hoe het vermeldt wordt op je salarisstrook is absoluut van geen belang: het gaat erom wat je werkgever bruto, in totaal, betaald. Daarover betaal je 1 percentage belastingen (Google maar eens op belastingschijven).

In jouw geval zou ik wél goed nagaan of die 130% ook daadwerkelijk uitbetaald wordt, dat is veel belangrijker.
hurthonkey365 schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:03:
ik ga morgen even langs kantoor, even vragen hoe het zit.

ooit wel een handtekening gezet, maar daar heb ik zelf geen kopie meer van..
Ik heb geen idee hoe oud je bent, maar je gedraag baart me toch wel zorgen. Je weet niet wat je arbeidscontract is, wat je rechten en wat je plichten zijn. Je bent dus het ideale slachtoffer om eens goed misbruik van te maken. Tevens bewaar je belangrijke documenten niet, wat het voor een ander nog veel gemakkelijker maakt.

Ik wil je adviseren om morgen een map te kopen, en daar zorgvuldig je administratie in te gaan bewaren, dat kan je een grote berg ellende schelen.

Tevens verwacht ik dat je nog nooit belastingaangifte gedaan hebt. Als je part-time werkt, kun je leuke bedragen terugkrijgen van de belastingdienst, dit kan tot 5 jaar terug: als je snel bent, kun je nog geld terugvragen over 2010 (als je toen al gewerkt hebt). Dit kan nog tot 31/12/2015. Meestal is je aangifte invullen een uurtje werk, en kun je al snel een paar honderd euro terug krijgen. Da's toch een leuk uurloon ;) Ontvang je wel zorgtoeslag?

En wanneer je wel recht hebt op 130%? Zie je arbeidscontract, CAO, personeelshandboek of wetboek. Daar zijn geen algemene regels voor.

[ Voor 39% gewijzigd door Ardana op 28-12-2015 20:10 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:07
Ik GOK dat uren na gewone werktijd ( dus na bijv. 18.00) voor 130% worden uitbetaald, en zaterdagen voor 150%. Hoe je werkgever daar verder mee omspringt kunnen wij niet vertellen zonder je contract te zien. Daar staat het in vermeld als het goed is.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
De info over toeslagen staat bij mijn weten zelden in je arbeidsovereenkomst, maar wordt in de CAO's geregeld.

Zie hier bijvoorbeeld voor de supermarkt cao's:
https://www.fnv.nl/sector...upermarkt_levensmiddelen/

In de cao Supermarkt levensmiddelenbedrijf(voor zelfstandige supermarkten, geen eigendom van een grote keten (maar wel franchisenemers daarvan)), staat hierover o.a. het volgende:
Toeslagen op door-de-weekse dagen
Aan de werknemer in volledige of onvolledige dienst wordt voor elk gewerkt uur het uurloon
betaald, verhoogd met een toeslag van:
Van maandag tot en met vrijdag
- tussen 0.00 en 06.00 uur 50%
– tussen 20.00 en 21.00 uur 331⁄3%
– tussen 21.00 en 24.00 uur 50%
Zaterdag
– tussen 18.00 en 24.00 uur 50%

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurthonkey365
Ardana schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:03:
Je hebt altijd en arbeidsovereenkomst, maar soms heb je enkel een mondelinge arbeidsovereenkomst. In dat geval zul je enkel in het Burgerlijk Wetboek moeten kijken voor je rechten.

Overigens, als je werkelijk enkel een mondelinge arbeidsovereenkomst heb, heb je ook een contract voor onbepaalde tijd, geen proeftijd, en nog wat rare, soms nare zaken.

Maar ergens betwijfel ik of je daadwerkelijk enkel een mondelinge arbeidsovereenkomst hebt, die zijn nl. extreem zeldzaam (en behoorlijk ongunstig, voornamelijk voor de werkgever, dus vandaar dat werkgevers slechts zelden een mondelinge arbeidsovereenkomst aangaan.

Om terug te komen op je vraag over de belastingen: hoe het vermeldt wordt op je salarisstrook is absoluut van geen belang: het gaat erom wat je werkgever bruto, in totaal, betaald. Daarover betaal je 1 percentage belastingen (Google maar eens op belastingschijven).

In jouw geval zou ik wél goed nagaan of die 130% ook daadwerkelijk uitbetaald wordt, dat is veel belangrijker.

[...]

Ik heb geen idee hoe oud je bent, maar je gedraag baart me toch wel zorgen. Je weet niet wat je arbeidscontract is, wat je rechten en wat je plichten zijn. Je bent dus het ideale slachtoffer om eens goed misbruik van te maken. Tevens bewaar je belangrijke documenten niet, wat het voor een ander nog veel gemakkelijker maakt.

Ik wil je adviseren om morgen een map te kopen, en daar zorgvuldig je administratie in te gaan bewaren, dat kan je een grote berg ellende schelen.

Tevens verwacht ik dat je nog nooit belastingaangifte gedaan hebt. Als je part-time werkt, kun je leuke bedragen terugkrijgen van de belastingdienst, dit kan tot 5 jaar terug: als je snel bent, kun je nog geld terugvragen over 2010 (als je toen al gewerkt hebt). Dit kan nog tot 31/12/2015. Meestal is je aangifte invullen een uurtje werk, en kun je al snel een paar honderd euro terug krijgen. Da's toch een leuk uurloon ;) Ontvang je wel zorgtoeslag?

En wanneer je wel recht hebt op 130%? Zie je arbeidscontract, CAO, personeelshandboek of wetboek. Daar zijn geen algemene regels voor.
Ik ben begonnen met een keer meelopen, hier gaven ze toen aan dat ik een afspraak moest maken om mijn gegevens te notuleren. Hier heb ik toen volgens mij getekend voor loonheffing. Dit blaadje heb ik wel namelijk.

Net geinformeerd bij een collega en die is op dezelfde manier binnen gekomen.

----
Ik krijg de 130 en 150 procent niet uitbetaald. Deze staan op de urenlijst wel als 130 en 150 %. Onderin staat het aantal uur, dus alle uren van de maand op 100%. Deze 100% uren keer mijn uurloon kom ik uit op wat ik krijg. Ik krijg dus alle uren 100%.

----
Tja, dat ik slacht over kan zijn ben ik achter, daarom ga ik er nu achteraan.

Mijn documenten niet bewaar en order? Dit doe ik wel. Bewaar zelf tot het uiterste zoals nieuwsbriefen, enigste wat ik niet heb is een contract. Dit komt omdat ik toen op deze manier zoals eerder vermeld ben aangenomen.

---
Belastingaangiften ben ik van op de hoogte, zorgtoeslag ontvang ik zoals studiefinanciering ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dit staat -zoals eerder gezegd- in je arbeidsovereenkomst. Aangezien we een beetje inzet verwachten en bijvoorbeeld dat je eerst bij je werkgever langsgaat om dit soort dingen na te vragen, sluit ik dit topic. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.