Combinatie mini-ITX moederbord en case + voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
k ben me aan het inlezen in de huidige staat van de PC markt, omdat ik een voorlopig denkbeeldige Hackintosh probeer te samenstellen. Ik zit een beetje te spelen met de Alternate PC-builder: https://www.alternate.nl/html/configurator/builder/pc/p

Wat ik niet helemaal begrijp, is dat als ik bepaalde kasten selecteer, automatisch bepaalde Haswell mini-ITX moederborden worden uitgesloten.

Voorbeeld: ik ga naar de PC-builder, en kies als kast de Chieftec BT-02B-U3, Desktop behuizing:
pricewatch: Chieftec UNI BT-02B-U3
Dit vind ik een mooie kast, en de voeding zit er bij dus die prijs is voor mij interessant.

Waarom kan ik dan als mobo bijvoorbeeld niet meer de volgende kiezen?
pricewatch: Gigabyte GA-H97N-WIFI

Het kan wel, maar dan komt er een warning: "Socket 1150 werkt alleen met bepaalde voedingen". Heeft Haswell/socket 1150 specifiek een ATX voeding nodig?

(Ja, ik kan wel een bizar grote ATX kast kopen, maar ik zoek juist iets kleins).

[ Voor 4% gewijzigd door cerberusss op 28-12-2015 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:41
Voor Haswell en nieuwere intel processoren heb je inderdaad een voeding nodig die de C6 & C& mode ondersteunen, het is goed mogelijk dat de voeding in de chieftec niet als dusdanig is aangemerkt.

Mocht die ondersteuning er niet zijn kun je dit in de bios uitschakelen om crashes na slaapstand te voorkomen.

Wat je dan bij alternate kunt doen is je samenstelling mailen en een offerte opvragen (dus buiten de builder om).
Ik had destijds ook zoiets met een 'verplichte' extra casefan.

Edit: ik zie na het selecteren van die kast wel andere nieuwe generatie mobo's staan, dus het zal niet aan de voeding liggen.
Dan toch even mailen denk ik.

Edit2: ondanks de waarschuwing kun je wel gewoon doorgaan met bouwen, lijkt me dus geen probleem.
(eerst moederbord erin zetten en dan pas de behuizing)

[ Voor 23% gewijzigd door mitsumark op 28-12-2015 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Voedingen die bij behuizingen geleverd worden zijn 99/100 keer van slechte kwaliteit en een gevaar voor je systeem. Niet doen dus! Kies behuizing en voeding apart al is de prijs nog zo aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Anoniem: 660294 schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:12:
Voedingen die bij behuizingen geleverd worden zijn 99/100 keer van slechte kwaliteit en een gevaar voor je systeem. Niet doen dus! Kies behuizing en voeding apart al is de prijs nog zo aantrekkelijk.
Prima, maar ik dacht eigenlijk aan max. 50 euro voor de behuizing en voeding. De kleinste voeding (180 watt? Of kan het minder?) moet voldoende zijn, het is een Core i3 met een SSD en een mobo waarbij ik gebruik maak van de geintegreerde graka.

Wat is wat jou betreft een mini-ITX behuizing en voeding in dit budget segment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Wil je persee bij Alternate bestellen? Anders kan je pricewatch: ASRock H81M-ITX/WiFi nemen en blijft er wat meer budget voor behuizing en voeding over want €50,- is wel erg mager.

Voeding ATX pricewatch: be quiet! System Power 7 300W

Behuizing voor ATX voeding pricewatch: Cooler Master Elite 110, pricewatch: Thermaltake Core V1 Zwart of pricewatch: Sharkoon Shark Zone C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Is er een reden waarom die voeding meteen 300 W is? Voelt veel voor een media-achtig pc'tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:41
Omdat er tussen de 100W en 300W eigenlijk geen goede kwaliteit voedingen zijn.
Het is overkill maar niet erg duur en je zult alleen gebruiken wat je nodig hebt.

Je kunt nog een pico PSU overwegen, die zijn erg zuinig maar ook erg duur (met een goede adapter).
http://tweakers.net/price.../368133;227741/categorie/

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 28-12-2015 23:07 ]

Pagina: 1