Asus GTX970 Strix VRM problemen

Pagina: 1
Acties:

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik keek een paar dagen geleden weer eens even in HwiNFO64 om mijn systeem zijn periodieke controle te geven qua temperaturen. Onder het gamen (of bijvoorbeeld Furmark) viel mij op dat de VRM's niet vies zijn van temperaturen ruim boven de 100 graden. Het warmste wat ik gemeten heb was in Furmark en maar liefst 118 graden, de kaart gaat fijn door en slaat ook niet in een soort beveiliging die je bij CPU's wel vaak hebt.

Naar aanleiding van mijn vorige kaart (Asus R9 280X DCII) die na bijna 2 jaar ook kaduuk ging vanwege slecht gekoelde VRM's en geheugenchips besloot ik toch de Asus support maar te mailen. Het antwoord was weinig bevredigend, maar ik neem het de beste meneer ook niet kwalijk.

Hier mijn conversatie:
Tijdens het gamen heb ik op een ander scherm eens wat monitoring programma's
als GPU-z en HWiNFO64 open gehad om te kijken hoe het met de kaart gesteld was
na een paar maanden gebruik.

Helaas moet ik concluderen dat onder stock omstandigheden de VRM's van de kaart
naar mijn idee veel te warm worden. HWiNFO geeft namelijk 118 Graden aan, dit
lijken mij geen normale temperaturen. Als ik de fan manueel op 100% zet via de
Asus GPU tweaker (en verder alles altijd stock) zakt deze temperatuur naar een iets
comfortabelere 80 graden maar dit is uiteraard niet de bedoeling daar ik deze kaart
heb gekocht omdat hij stil is.

Ik lees op internet vaker verhalen van slecht gekoelde VRM's op Asus GPU's en heb
dit ook bij reviews gezien. Nu zag ik overal temperaturen van rond de 85-98 graden,
maar niet het idioot hoge 106-118 graden die ik krijg.

De kaart zelf blijft relatief koel met 68 graden en zit in een goed geventileerde NZXT
H440 New Edition.

Graag hoor ik uw mening, ik heb in de afgelopen jaren alleen maar Asus kaarten
gekocht omdat ik zo tevreden ben, maar sinds mijn vorige kaart (280X DCII) 30
dagen weg was voor garantie omdat hij het niet meer deed vanwege hetzelfde probleem ben ik wat huiveriger
geworden.
Antwoord:
Bedankt voor uw email.

De VRM's van een videokaart mogen en kunnen een stuk warmer worden dan de kaart zelf echter zou deze voor langere tijd in de 100 graden zitten zal dit niet ten goede komen van de kaart.
Normaal gesproken zouden de temperaturen van de VRM's tussen de 85 en 95 moeten zitten, mits de behuizing voldoende koeling heeft en indien de kaart correct wordt gekoeld.

Het eerste wat u kunt proberen is een fan profiel met de videokaart software aan te maken zodat de kaart wat beter wordt gekoeld. U hoeft de fan niet constant op 100% laten draaien maar bij een bepaalde temperatuur kunt u de fan wel iets sneller laten draaien.

Eventueel zou u ook kunnen proberen uw systeem beter te koelen. Let erop dat warme lucht van onder naar boven trekt, hierdoor is het adviseerbaar om een systeem als volgt te koelen.

Aan de voorkant van de case plaatst u 1 of meerdere koelers die verse lucht van buiten aantrekt en naar binnen blaast.
Aan de achterkant van de case plaatst u een koeler die de warme lucht van innen naar buiten blaast.
Indien mogelijk kunt u 1 of 2 koelers aan de bovenkant van de case plaatsten, deze dienen de warme lucht die zich bovenin de case ophoopt naar buiten te blazen.
Soms hebben bepaalde cases ook een koeler op de zijkant (sidepanel) en deze zou weer verse lucht van buiten aantrekken en naar binnen blazen.

Dit is doorgaans de beste manier om een systeem te koelen, zo wordt er namelijk altijd verse koele lucht het systeem ingeblazen en ook wordt de warme lucht naar
buiten geblazen.Als u de ventilatoren op een andere manier monteert is de kans groot dat u de airflow (lucht circulatie) negatief beinvloed.

De videokaart trekt koele lucht aan van onderen en blaast deze over de kaart en chip heen. Hierdoor wordt het koelblok koel gehouden en wordt de warme lucht eraf geblazen.

Zou dit nog niets oplossen wil ik u verzoeken aanspraak te maken op de garantie via de verkoper.

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geinformeerd.
Ik heb eerder al aangegeven een goed geventileerde kast te hebben, maar laten we het er maar op houden dat het de maandag na kerst is. Mijn nieuwe reactie naar Asus toe:
Allereerst bedankt voor uw snelle reactie. Ik heb zelf niet de minste ervaring met PC's en het samenstellen/bouwen hiervan, en dingen als airflow zijn bij mijn systeem prima op orde. Ik heb een 'NZXT H440 New Edition' kast met 3 front intake 120MM fans en 3 140MM exhaust fans, de warmte van mijn CPU wordt d.m.v. een waterkoeler afgevoerd in een exhaust-positie en heeft dus in feite geen negatieve invloed op de case temperatuur. Daarnaast zit mijn voeding in een apart compartiment en zuigt zijn lucht van buiten aan. De kaart heeft meer dan genoeg airflow en de temperatuur van de kaart zelf is het probleem ook niet, deze bereikt zeer zelden hogere temperaturen dan 68 graden. Als de airflow slecht zou zijn, zou de core van de kaart ook een stuk warmer moeten zijn, niet alleen de VRM's.

Een custom fanprofiel heeft m.i. dus ook geen enkel nut, aangezien met de fan op 100% de VRM's nog op 80-85 graden laat komen, de kaart zelf wordt dan 50 graden. Daarnaast heb ik de kaart gekocht voor zijn stilte, en niet om hem (aanzienlijk) luider dan origineel bedoeld te laten zijn om alsnog met onbevredigende resultaten qua VRM koeling te zitten. Ook heb ik de kaart op een testbench geplaatst en daar komen ruwweg dezelfde temperaturen naar boven.

Ik stel uw moeite zeer op prijs, maar dit is wel al de tweede kaart die ik dan terug zou moeten sturen omdat hij qua VRM's niet goed gekoeld is. Dat was een R9 280X DCII, en die hield er na bijna 2 jaar ook gewoon mee op omdat diverse onderdelen zoals de geheugenchips en dus de VRM's niet goed gekoeld waren (en zijn). Hier heeft men diverse onderdelen moeten vervangen en naar aanleiding van de verwachte 20 tot 30 dagen wachttijd had ik deze GTX 970 Strix gekocht, om er nu wéér achter te komen dat het niet goed zit qua koeling van onderdelen als geheugen en VRM's die minstens zo belangrijk als de core zelf zijn. Dat zet mij als consument en al vele jaren lange trouwe koper van uw producten ook echt wel aan het denken.

Ik ben bang dat ik dan maar weer een nieuwe garantieprocedure moet opstarten, gelukkig heb ik de oude 280X nog liggen. Erg jammer, u kunt er natuurlijk ook niks aan doen, maar het blijft heel vervelend.
Ik wil graag jullie mening horen, voordat ik (bij dezelfde winkel ook nog :P) een RMA opstart. Ik heb echter geen enkele behoefte om dadelijk weer een kaart terug te krijgen die 2 doorgebroken garantiezegels heeft zoals bij de 280X. Bij navraag bleek dit volgens Asus geen probleem, maar ik heb er wel degelijk een probleem mee en het lijkt me hoe dan ook niet waardeverhogend werken als je garantiestickers door zijn op een 4 maand oude kaart 8)7

Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd, ik weet ook even niet wat nu het beste is om te doen. De volgende kaart wordt niet automatisch Asus meer.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
ruim boven de 100 graden was tijdens een gaming workload? Furmark is sowieso vrij intensief en niet representatief.

Ook weet ik niet of de temperaturen juist worden uitgemeten. Ik zie op google mensen met VRMs in de 90, maar niemand met bijna 120 graden.

Als je het er niet mee eens bent, ga terug naar waar je de kaart gekocht hebt en vermeld je het probleem. Als zij hem testen en er komt inderdaad uit dat de VRM's te warm zijn dan krijg je zo een nieuwe. Wellicht krijg je zelfs zonder onderzoek direct een nieuwe.

Is er bij hen geen probleem dan kan het probleem bij jou liggen, of een software uitlees fout.

Mochten ze geen probleem ondervinden en je kaart gaat toch stuk op den duur, dan heb je garantie.

Probleem qua garantie zegels, gewoon niet akkoord gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door legendareN op 28-12-2015 19:05 ]

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
legendareN schreef op maandag 28 december 2015 @ 19:00:
ruim boven de 100 graden was tijdens een gaming workload? Furmark is sowieso vrij intensief en niet representatief.

Ook weet ik niet of de temperaturen juist worden uitgemeten. Ik zie op google mensen met VRMs in de 90, maar niemand met bijna 120 graden.

Als je het er niet mee eens bent, ga terug naar waar je de kaart gekocht hebt en vermeld je het probleem. Als zij hem testen en er komt inderdaad uit dat de VRM's te warm zijn dan krijg je zo een nieuwe. Wellicht krijg je zelfs zonder onderzoek direct een nieuwe.

Is er bij hen geen probleem dan kan het probleem bij jou liggen, of een software uitlees fout.

Mochten ze geen probleem ondervinden en je kaart gaat toch stuk op den duur, dan heb je garantie.
Dat had ik misschien wat beter moeten vermelden, tijden Furmark 118 graden, tijdens gaming load ongeveer 106 graden. De temperatuur is idle rond de 50 graden, wat wel goed mogelijk is met een fan die uit staat. Onder load stijgt de temperatuur best snel en als ie eenmaal op temperatuur is en ik de applicatie sluit zakt de temperatuur heel erg langzaam.

Naar mijn idee duid dit op een VRM heatsink die niet goed vastzit, maar dit kan ik uiteraard niet controleren. Hoe dan ook, ook al doe ik constant alleen maar Furmark draaien ipv een game, het is een grafische kaart en nergens staat dat ik die niet voor Furmark kan en mag gebruiken.

Ik zal even met Aida64 proberen, die leest als het goed is ook de VRM temperaturen uit.

[ Voor 0% gewijzigd door Kuusj op 28-12-2015 19:12 . Reden: spelfout ]

• legendareN
Ik ben het helemaal met je eens dat het gewoon netjes binnen veilige waardes moet blijven onder verschillende omstandigheden.

Ik denk dat je er zelf verder niet veel aan moet doen.

Je hebt ook gelijk dat je gewoon netjes een kaart met garantie zegels die heel zijn terug wilt krijgen. Vandaar dat je er denk ik verder zelf dan ook niks aan kan doen. Even de koeler lost schroeven zit er dan voor jou niet in. Ik denk dat het dan even langs de winkel gaan het beste voor jou is.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:32

Nemesizz

Untouchable

Ik had willen zeggen, met een thermometer meten....maar als ik zie waar de VRM's zitten gaat dat em niet worden :P .

Kan zijn dat er wat mis is gegaan in de fabriek waardoor de heatsink op de VRM's niet goed vast zit, en dan kunnen ze vreselijk snel warm worden. Sommige VRM's mogen wel warm worden, al is meestal rond de 95ºC een veilige grens om aan te houden.

Probleem is, om te kijken of de heatsink op de VRM's goed zit, moet de GPU koeler zelf eraf, en dan kan mogelijk weer gevolgen hebben voor de garantie.
Dus ik denk ook dat mogelijk een RMA aanvragen, duidelijk aangeven hoe en wat er aan de hand is (want je hebt soms bij bepaalde winkels van die RMA testers die zich er makkelijk vanaf maken "hij dut et" *BOF* onderzoekskosten en dezelfde probleem kaart terug).

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
legendareN schreef op maandag 28 december 2015 @ 19:14:
Ik ben het helemaal met je eens dat het gewoon netjes binnen veilige waardes moet blijven onder verschillende omstandigheden.

Ik denk dat je er zelf verder niet veel aan moet doen.

Je hebt ook gelijk dat je gewoon netjes een kaart met garantie zegels die heel zijn terug wilt krijgen. Vandaar dat je er denk ik verder zelf dan ook niks aan kan doen. Even de koeler lost schroeven zit er dan voor jou niet in. Ik denk dat het dan even langs de winkel gaan het beste voor jou is.
Nemesizz schreef op maandag 28 december 2015 @ 19:15:
Ik had willen zeggen, met een thermometer meten....maar als ik zie waar de VRM's zitten gaat dat em niet worden :P .

Kan zijn dat er wat mis is gegaan in de fabriek waardoor de heatsink op de VRM's niet goed vast zit, en dan kunnen ze vreselijk snel warm worden. Sommige VRM's mogen wel warm worden, al is meestal rond de 95ºC een veilige grens om aan te houden.

Probleem is, om te kijken of de heatsink op de VRM's goed zit, moet de GPU koeler zelf eraf, en dan kan mogelijk weer gevolgen hebben voor de garantie.
Dus ik denk ook dat mogelijk een RMA aanvragen, duidelijk aangeven hoe en wat er aan de hand is (want je hebt soms bij bepaalde winkels van die RMA testers die zich er makkelijk vanaf maken "hij dut et" *BOF* onderzoekskosten en dezelfde probleem kaart terug).
Klopt allemaal, en VRM's mogen ook wel 125 graden worden, maar dan wordt de levenduur "aanzienlijk verkort" en er wordt inderdaad een soort veiligheidsgrens van 90-95 aangehouden. Ik heb met Aida64 en met HWiNFO64 gekeken en alle twee geven ze 104 graden aan na maar liefst 6 minuten Assetto Corsa...

http://prntscr.com/9jjorr

Ik denk dat ik maar eens een flink stuk ga typen en onderzoeken zodat de winkel mijn verhaal hopelijk gewoon begrijpt en ik maak ze zeer duidelijk dat ik gewoon garantiestickers wil.

Bedankt voor de moeite :)

• legendareN
kuusj98 schreef op maandag 28 december 2015 @ 19:56:
[...]

[...]

Klopt allemaal, en VRM's mogen ook wel 125 graden worden, maar dan wordt de levenduur "aanzienlijk verkort" en er wordt inderdaad een soort veiligheidsgrens van 90-95 aangehouden. Ik heb met Aida64 en met HWiNFO64 gekeken en alle twee geven ze 104 graden aan na maar liefst 6 minuten Assetto Corsa...

http://prntscr.com/9jjorr

Ik denk dat ik maar eens een flink stuk ga typen en onderzoeken zodat de winkel mijn verhaal hopelijk gewoon begrijpt en ik maak ze zeer duidelijk dat ik gewoon garantiestickers wil.

Bedankt voor de moeite :)
Dit stukje laten zien in de winkel? ;)
Pagina: 1