Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Enige maanden terug heb ik circa 200 ml bier over de laptop van een vriendin in het buitenland gegooid (in het midden van het toetsenboard). Om het snel op te lossen heb ik een nieuwe laptop voor haar aangeschaft. Echter nu wil de tweaker in mij natuurlijk de oude laptop werkend zien te krijgen.

Het betreft een Asus X501a met pentium 2020m van iets meer dan 2 jaar oud.

In eerste instantie is er helaas net wijs omgegaan na het morsen van mijn biertje. Er is meerder malen geprobeers hem weer aan te zetten tegen mij advies in..

Nu, circa 2 maanden later gaat de laptop wel aan met de power kabel erin (maar niet met alleen de batterij). De led lampjes werken niet (speaker ook niet).
Echter, de laptop gaat direct naar de bios. De bios detecteert de processor, de 4 GB ram en de hardeschijf (welke door een lokaal bedrijf tevens is gekopieerd, t.b.v. backup).

Wanneer je de bios probeerd te verlaten, zie je circa 1 seconde een zwart scherm, vervolgens zit je weer in de bios.
Ik heb geprobeerd de standaard instellingen te herstellen, echter geen effect.

Volgens het lokale ict bedrijf is hij niet te repareren. Het moederboard zo kapot zijn en de powersupply zou kortsluiten hebben gemaakt.

Het toestenboard werkt verbazingswekkend nog goed. (Geen plak)

Nu heb ik de volgende vragen:
- Wat zijn de beste stappen om te concluderen of het inderdaad het moederbord betreft?
- hoe groot schatten jullie de kans dat ik dit nog aan de praat kan krijgen? Eventueel met vervangen van onderdeen
- hebben jullie ervaring met vervangings moederborden via ali express?
- hebben jullie nog andere tips voor mij?

Alvast bedankt!
Mvg Jelle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het toetsenbord van de laptop eens loskoppelen. Zul je net zien dat de toets voor het bios is vastgeplakt. Daarna zou ik beginnen met het booten van een USB-stick met de HDD losgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Janpieter, deze tip al geprobeerd echt blijft het resultaat hetzelfde (had ik even moeten vermelden, excuses).

Willow tien, ga ik bekijken bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed tip willow.. Ik vind het echter toch een uitdaging hem weer aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:30
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2015 @ 18:28:
Slim ; ;)
- 15,6 inch Full HD beeldscherm
- Intel Core i3-5005U processor
- 4 GB intern geheugen
- 128 GB SSD
- Intel HD Graphics 5500 videokaart
- Windows 10 Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 december 2015 @ 18:28:
Janpieter, deze tip al geprobeerd echt blijft het resultaat hetzelfde (had ik even moeten vermelden, excuses).

Welke van de twee heb je geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2015 @ 18:42:
[...]

Welke van de twee heb je geprobeerd?
Toetsenboard los koppelen heb ik gedaan en haalt niks uit... Usb boot kan ik inderdaad nog proberen, echter zie je helemaal niks van een asus logo of een ander scherm. Je ziet direct de BIOS. Ik heb nu geen usb bootable stickje bij de hand.. Ik zal dit later proberen.

Ik vermoed echter dat dit niet zal werken omdat hij niet bij de bootfase komt..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2015 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 09:02:
[...]

Toetsenboard los koppelen heb ik gedaan en haalt niks uit... Usb boot kan ik inderdaad nog proberen, echter zie je helemaal niks van een asus logo of een ander scherm. Je ziet direct de BIOS. Ik heb nu geen usb bootable stickje bij de hand.. Ik zal dit later proberen.

Ik vermoed echter dat dit niet zal werken omdat hij niet bij de bootfase komt..
Toch zou ik eens proberen te booten zonder je HDD aangesloten.

Is de schade visueel zichtbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 10:07
Mijn tip:

Mainboard eruit halen en goed schoonmaken met spul als:
http://www.manutan.nl/nl/mnl/printplaat-reiniger-kontakt-pcc

Voorheen heb ik dit weleens bij conrad gekocht, kan het daar nu zo even niet vinden.

Moederbord goed natmaken, en vooral de plekken waar je de schade ziet (extra)goed schoon borstelen.
Min 24uur laten drogen die handel en dan alles terug plaatsen.
En zo alles ook buiten het mainboard goed schoonmaken, bijv de connector van het toetsenbord en etc.

Zo heb ik wel vaker waterschade apparaten volledig werkend gekregen :)

Good luck.

[ Voor 9% gewijzigd door LopendeVogel op 30-12-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Janpieter: zonder hdd gaat hij nogsteeds direct naar de bios. Ik ga maandag een bootable usb stick proberen. Laat het je het resultaat dan direct hier weten.

Er is overigens geen visuele schade zichtbaar aan de bovenkant van het moederbord, ik heb hem er nog niet uitgehaald, dus welicht aan de onderzijde (bodem laptop) wel.

Jeroen c: bedankt voor deze tip. Klinkt als een goed plan indien de bootable usb ook niet werkt. Ik ga even zoeken waat ik dit spul goedkoper kan bestellen (zonder 10 euro verzendkosten).

Wat verwachten jullie dat er kan zijn met de batterij? Accu laat niet op lijkt het, werkt in elk geval alleen op netspanning via adapter.

Fijne jaarwisseling alvast allemaal! :)

Ps: ik heb zojuist kontakt pcc besteld bij conrad! :) 17 euro inclusief verzendkosten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2015 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Janpieter:

Zojuist thuis de laptop getest met een bootable usb stick. Hij boot dus wel van usb. Wat kunnen we hieruit concluderen?

Thanks voor de tip! Heb nog geen kontakt pcc spray ontvangen dus heb nog niets schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij geef aan dat de hdd leeg is dus ik probeer nu gewoon windows te installeren.. Kijken wat er gebeurd...

Hij gaf aan 465 gb vrije schijfruimte... Heb alleen geen product code onder de laptop staan. :( herkend microsoft de hardware voor een geldige key? Of moet ik en nieuwe versie aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 21:24

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Zou het niet kunnen zijn dat de oude harddisk door het lokale bedrijf, nadat ze de kopie gemaakt hebben, gewist is? Als een extra service, zodat je hem veilig kunt weggooien?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aawe mwan:
Dat denk ik inderdaad. Windows is succesvol geinstalleerd als trial omdat ik geen product key heb gekregen van mn vriendin. Wel gevraagd maar ze heeft hen niet. Ook geen sticker onder de laptop. Er stond windows 8.1 op en ik heb nu windows 10 geinstalleerd. Kan het zijn dat hij voor 8.1 we direct geactiveerd wordt zonder code?

Het enige probleem nu nog is de led laptopjes.. Ik denk dat ik de connector hier goed heb aangesloten (ga ik checken). Tevens laadt de accu niet: hoe kan ik check of dit aan de accu ligt of aan het ladings deel in de laptop?

Bedankt allemaal voor de hulp to dusver! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Als je Windows 8.1 installeert kan je upgraden naar 10 en is je key ook voor 10 bruikbaar.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat lukt wel maar ik ben er achter gekomen dat het een windows 8.1 single language spaans is. Kan ik de key ok gebruiken voor windows 8.1 single language engels en vanaf daar upgraden of laat microsoft dat niet toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt! Windows 8.1 spaans geupdate naar windows 10 en daarna een windows usb media creator geinstalleerd (engels) en die is nu ook gewoon geactiveerd.
Bedankt allemaal!

De accu werkte niet maar lijkt nu ook te laden.

De trackpad linker muis knop klikt vaak twee keer wanneer ik hem een keer indruk. Is het beste om te proberen de trackpad schoon te maken? Met kontact ppc?

Verder heb ik helaas een connector clipje van de led lampjes gebroken.. :( is zo klein en slap dat zelfs ik te veel krwcht gebruikt heb :( stukje tap gebruiken lees ik op internet? Goede tip?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2016 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja mensen het begint er steeds meer op te lijken.

- De ledjes aan de voorzijde werken weer
- windows engels is geactiveerd
- de linker trackpad button klikt niet meer twee keer bij een druk (schoongemaakt)
- oude accu lijkt slecht, laadt wel maar valt na 30 seconde uit. Nieuwe accu besteld op ali express.

Er is echt een ding wat mij nog opvalt. De cooling fan draai soms, daarna gaat hij stil en even later draai hij weer.
Is dit normaal bij een laptop (energiebesparing of iets dergelijks) of zit er iets niet goed?

Laatste vraag en dan kijk wat mij betreft de topic worden gesloten! Joepie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:43:
Ja mensen het begint er steeds meer op te lijken.

- De ledjes aan de voorzijde werken weer
- windows engels is geactiveerd
- de linker trackpad button klikt niet meer twee keer bij een druk (schoongemaakt)
- oude accu lijkt slecht, laadt wel maar valt na 30 seconde uit. Nieuwe accu besteld op ali express.

Er is echt een ding wat mij nog opvalt. De cooling fan draai soms, daarna gaat hij stil en even later draai hij weer.
Is dit normaal bij een laptop (energiebesparing of iets dergelijks) of zit er iets niet goed?

Laatste vraag en dan kijk wat mij betreft de topic worden gesloten! Joepie! :)
Dat kan normaal zijn als je lage temps hebt, zolang de fan vrij en zonder wrijving zijn werk doet kan dat niet echt kwaad. Wat zijn je temperaturen als de fan zo stilvalt?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt of de fan vrij kan bewegen als hij draai gaat hij vlot. Hij is schoon en maakt geen extreme geluiden.
De temperaturen liggen na circa 2 uur gebruik ongeveer als volgt:

Hdd 42 graden celsius
Temp 42
Processor ook circa 42 a 43.

Niet echt slecht denk ik toch?
Pagina: 1