Enige maanden terug heb ik circa 200 ml bier over de laptop van een vriendin in het buitenland gegooid (in het midden van het toetsenboard). Om het snel op te lossen heb ik een nieuwe laptop voor haar aangeschaft. Echter nu wil de tweaker in mij natuurlijk de oude laptop werkend zien te krijgen.
Het betreft een Asus X501a met pentium 2020m van iets meer dan 2 jaar oud.
In eerste instantie is er helaas net wijs omgegaan na het morsen van mijn biertje. Er is meerder malen geprobeers hem weer aan te zetten tegen mij advies in..
Nu, circa 2 maanden later gaat de laptop wel aan met de power kabel erin (maar niet met alleen de batterij). De led lampjes werken niet (speaker ook niet).
Echter, de laptop gaat direct naar de bios. De bios detecteert de processor, de 4 GB ram en de hardeschijf (welke door een lokaal bedrijf tevens is gekopieerd, t.b.v. backup).
Wanneer je de bios probeerd te verlaten, zie je circa 1 seconde een zwart scherm, vervolgens zit je weer in de bios.
Ik heb geprobeerd de standaard instellingen te herstellen, echter geen effect.
Volgens het lokale ict bedrijf is hij niet te repareren. Het moederboard zo kapot zijn en de powersupply zou kortsluiten hebben gemaakt.
Het toestenboard werkt verbazingswekkend nog goed. (Geen plak)
Nu heb ik de volgende vragen:
- Wat zijn de beste stappen om te concluderen of het inderdaad het moederbord betreft?
- hoe groot schatten jullie de kans dat ik dit nog aan de praat kan krijgen? Eventueel met vervangen van onderdeen
- hebben jullie ervaring met vervangings moederborden via ali express?
- hebben jullie nog andere tips voor mij?
Alvast bedankt!
Mvg Jelle
Het betreft een Asus X501a met pentium 2020m van iets meer dan 2 jaar oud.
In eerste instantie is er helaas net wijs omgegaan na het morsen van mijn biertje. Er is meerder malen geprobeers hem weer aan te zetten tegen mij advies in..
Nu, circa 2 maanden later gaat de laptop wel aan met de power kabel erin (maar niet met alleen de batterij). De led lampjes werken niet (speaker ook niet).
Echter, de laptop gaat direct naar de bios. De bios detecteert de processor, de 4 GB ram en de hardeschijf (welke door een lokaal bedrijf tevens is gekopieerd, t.b.v. backup).
Wanneer je de bios probeerd te verlaten, zie je circa 1 seconde een zwart scherm, vervolgens zit je weer in de bios.
Ik heb geprobeerd de standaard instellingen te herstellen, echter geen effect.
Volgens het lokale ict bedrijf is hij niet te repareren. Het moederboard zo kapot zijn en de powersupply zou kortsluiten hebben gemaakt.
Het toestenboard werkt verbazingswekkend nog goed. (Geen plak)
Nu heb ik de volgende vragen:
- Wat zijn de beste stappen om te concluderen of het inderdaad het moederbord betreft?
- hoe groot schatten jullie de kans dat ik dit nog aan de praat kan krijgen? Eventueel met vervangen van onderdeen
- hebben jullie ervaring met vervangings moederborden via ali express?
- hebben jullie nog andere tips voor mij?
Alvast bedankt!
Mvg Jelle