[Win10] Nieuwe users kunnen niet inloggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-07 10:04

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Topicstarter
Ik zit met het probleem dat nieuwe local user accounts die ik aanmaak op mijn laptop niet kunnen inloggen. Er volgt een blauw scherm met "De service User Account Services verhinderd het aanmelden". Aan het eind van deze post relevante informatie met hard/software die gebruikt wordt. Het verwijderen van accounts en opnieuw toevoegen help niet.

Ik heb een aantal Google searches er tegenaan gegooid en het is geen onbekend probleem maar veel issues verwijzen naar oudere Vista/Win7 situaties. Een veel aangedragen oplossing is een aanpassing in het registry maken als er een entry in staat die eindigt op .bak. Ik heb gezocht maar ik heb maar 1 entry van een local account en dat is die van mijn eigen. Deze werkt overigens prima. Ik denk dat mijn register maar 1 entry heeft omdat er nooit een werkend andere account bestaan heeft. (en dus nooit een tweede registry entry aangemaakt)

Vervolgens kwam ik deze post tegen. Deze user heeft het probleem opgelost door een bestand wat niet gekopieerd kon worden andere rechten te geven. Dit heeft er toe geleid dat ik ook eens in de logs ging kijken en ik ben de volgende problemen tegen gekomen:
quote: EventLog
Windows cannot copy file \\?\C:\Users\Default\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Pictures.lnk to location \\?\C:\Users\SpunkeyMonkeyNEW\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Pictures.lnk. This error may be caused by network problems or insufficient security rights.

DETAIL - Toegang geweigerd.
Hier zie je dat Pictures.lnk ontoegankelijk is. Dit is niet het enige file dat voor problemen zorgt, er zijn nog een aantal vergelijkbare logs voor Documents.lnk, Programs and Feature.lnk, Event Viewer.lnk, System.lnk, Device Maanger.lnk, Network Connections.lnk, Power Options.lnk en Mobility Centre.lnk

Dus Ducksy graaft naar bovengenoemde bestanden om eens te kijken hoe de rechten nu staan maar daar loop ik een beetje vast. Allereerst gaf Windows aan dat ik, ondanks Admin rights, geen toegang had. Ik heb ownership genomen van Pictures.lnk maar puur en alleen ownership nemen is niet voldoene, het probleem blijft. Ik zal dus -een- user toegang tot deze bestanden moeten geven maar ik weet niet welke. Als ik druk op Pictures.lnk>Properties>Security>Edit>Add>Advanced>Search Now krijg ik een lijst met ongeveer 30 (!) mogelijke user accounts....

I have no freaking clue welke/wie ik daarin wat aan rechten moet geven...

Ik ben niet echt een Windows kenner en vind het al heel knap van mezelf dat ik zo ver ben gekomen maar met rechten heb ik echt nog nooit gewerkt.... Kan iemand me hier door heen lozen?! Zou zeer gewaardeerd worden; kan m'n broertje ook op mijn laptop kutten als 'ie wilt ;)

Laptop in kwestie:
Clevo P650SE
i7 / 16GB / 970m / Samsung 850 SSD
Windows 10 Pro 64bit (legitiem) build 10240
G-Data Security AV/Firewall
Laptop is geen onderdeel van een netwerk domein (ook nooit geweest)

PS: Raar iets; in het windows account selectie scherm staan links onder de namen van de acounts die ik heb, daar staat ook twee keer "Wachtwoord" bij, met als icoon een sleuteltje.... Verwijder ik 1 van de niet-werkende accounts, verdwijnt er ook een sleuteltje... ?!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
het lijkt erop dat je 'Default user profile' corrupt is geraakt op wat voor manier. (als je een gebruiker aanmaakt, kopieert windows het default user profile naar de nieuwe gebruiker, wanneer de gebruiker voor het eerst aanlogt!!!)
Met rechten spelen gaat je denk ik niet helpen: Het Windows-systeem mag van ome Bill echt wel zelf bestanden kopiëren.
Je kan een Default User Profile opnieuw maken, dit is voor een niet-windows kenner echter niet heel simpel.
grofweg kan je zeggen dat je een User Profile van een 'werkende' user kan kopieren naar een 'Default User Profile'. Dit moet je als (lokale) administrator doen, hiervoor zal je het admin-account eerst moeten inschakelen. Op het internet zijn een boel sites te vinden met hoe je dit precies doet.

(overigens hebben bestanden zelf geen rechten, maar dat is een semantische discussie)

[ Voor 8% gewijzigd door Witte op 29-12-2015 09:37 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Witte schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 09:34:
Met rechten spelen gaat je denk ik niet helpen: Het Windows-systeem mag van ome Bill echt wel zelf bestanden kopiëren.
Dat is niet helemaal het geval. Ik heb iets vergelijkbaars gehad met bepaalde templates in de default user profile. Zijn er terechtgekomen door een admin en bij het aanmelden van een gewone user dezelfde error omdat die de rechten niet had om die bestanden mee te kopieren.
Ik heb dat opgelost door die folder met templates weg te kieperen uit het default user profile.

Daarna kon iedereen weer netjes inloggen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-07 10:04

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Topicstarter
Sorry Witte; met rechten spelen heeft wel degelijk geholpen ;) Don't ask me why maar alle bestanden die voor problemen zorgde hadden geen Owner.

Ik heb nu voor alle probleem-bestanden Ownership genomen op mijn eigen account en vervolgens de usergroep "Iedereen" toegevoegd met de rechten "Read and Modify".

Problem solved!

Je hebt gelijk dat ome Bill natuurlijk nooit bedoelt heeft dat zijn eigen OS deze rechten niet heeft en ergens is dus iets corrupt geraakt maar de oorzaak voor mijn probleem lag daar dus wel :)
(overigens hebben bestanden zelf geen rechten, maar dat is een semantische discussie)
I know, I know; blijkbaar niet zo duidelijk geschreven.

[ Voor 4% gewijzigd door Ducksy88 op 04-01-2016 09:04 ]