Laptop vriest bijna doordat hardeschijf inbeslaggenomen wor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-01-2018
Zo nu en dan raakt mijn laptop zo goed als vast, ik kan nauwelijks nog meer iets openen of dingen typen of van venster wisselen. Ik kijk naar het hardeschijf-lampje en die staat constant verlicht, oftewel hij flikkert niet meer. Ik ga hiervanuit dat het in beslag is genomen door windows, waarom weet ik niet.

Ik heb overigens geen overmaat aan programma's draaien, ik heb zelfs een paar uit het windowsregister gehaald om zo de opstart sneller te maken. Een malware/virusscanner heb ik al onlangs uitgevoerd, niets belangrijks.

Ik dacht een tijdje lang dat het aan de updates lag, en dat windows, buiten mijn weet om, dingen aan het downloaden/instsalleren was. Maar dan krijg ik soms de 'updates zijn klaar voor installatie' melding en daarmee ga ik vanuit dat het de updates niet kunnen zijn, want zodra je die melding krijgt, is het met het opzoeken van updates sowieso klaar.

Vaak blijft dat lampje constant verlichten als ik mijn laptop uit de slaapstand wakker maak.

Weet iemand hier raad mee? Het is rete irritant, want dan kan ik hele minuten lang, soms tot aan een half uur lang gok ik, niks meer met computer beginnen.

[ Voor 3% gewijzigd door aardebewoner op 28-12-2015 16:35 ]

De enige oplossing voor alle problemen is niet naar één oplossing te zoeken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het zou helpen als je informatie zou geven:

- WIndows versie
- specificaties van de laptop
- kijken in de processen lijst waar de laptop mee bezig is

etc. Je belt nu met de huisarts en zegt alleen "het doet pijn".

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
gambieter schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:36:
Het zou helpen als je informatie zou geven:

- WIndows versie
- specificaties van de laptop
- kijken in de processen lijst waar de laptop mee bezig is

etc. Je belt nu met de huisarts en zegt alleen "het doet pijn".
Excuus voor het ongemak, ik heb zojuist systeeminformatie geraadpleegd, (ik neem aan dat dat is wat je bedoelt) en ook Taakbeheer - maar wel op een moment dus waarop dat hardeschijflampje weer normaal doet.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/28qvnf4.png

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2iiu337.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-10 22:11

markvt

Peppi Cola

Ik raad je aan om eens de SMART status te controleren van de harde schijf.

Zie voor informatie hierover dit topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1589209

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die utorrentie.exe zou ik verwijderen, ook die Acressor software manager zie ik het nut niet van in. Verder is Malwarebytes nogal een zware jongen, zeker met zo'n lichte machine (slechts 2GB RAM en een licht CPU'tje).

Draait er verder nog antivirus software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
markvt schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:46:
Ik raad je aan om eens de SMART status te controleren van de harde schijf.

Zie voor informatie hierover dit topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1589209
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/iha6cvq97/pic9.jpg
Wat meer informatie indien nodig.

Nooit van SMART status gehoord, wat is die precies en kun je kort samenvatten waarom? Ik bekijk dat topic wel iets later op dit moment moet ik wel van huis om boodschappen.

Ik kijk uit naar je reactie :)

[ Voor 3% gewijzigd door aardebewoner op 28-12-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
TimMer schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:49:
Die utorrentie.exe zou ik verwijderen, ook die Acressor software manager zie ik het nut niet van in. Verder is Malwarebytes nogal een zware jongen, zeker met zo'n lichte machine (slechts 2GB RAM en een licht CPU'tje).

Dat is iets veranderd in de laatste minuten, of ik heb niet goed via knippen en plakken overgezet (kan ook)

Dit is de laatste stand:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/25gebys.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
TimMer schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:49:

Op dit moment niet. Ik had wel AVG of Avira (weet niet meer welke) draaien maar ik verwijderde het omdat hij te traag van raakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:23
aardebewoner schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:59:
[...]

Dat is iets veranderd in de laatste minuten, of ik heb niet goed via knippen en plakken overgezet (kan ook)

Dit is de laatste stand:

[afbeelding]
Je CPU staat hier op 52% belasting. Maar het proces welke de oorzaak is, staat er niet tussen.
Maak nog eens een print screen met "Show processes for All Users".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
aardebewoner schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:56:
Nooit van SMART status gehoord, wat is die precies en kun je kort samenvatten waarom?
Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology

Windows 7 en hoger kunnen de gezondheid van een harde schijf of SSD meten. Je kan dit bij disk management (schijfbeheer) zien. Zo ziet het menu er uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.windowscorner.nl/windowsvista/installatie/images/overzicht_schijfbeheer.png

Je ziet hier de schijven met de partities per schijf. Ook staat erbij wat de status is, bijvoorbeeld In Orde.

Je kan eventueel via taakbeheer bij Bron Controle meer statistieken zien van je harde schijf, inclusief welke processen het meeste aanspraak maken op je schijf.

Zo te zien heb je erg weinig geheugen in je laptop zitten, als Windows de swap file moet aanspreken kan dat voor erg veel gebruik van de harde schijf zorgen. Misschien dat upgraden naar 4GB geheugen al wonderen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
Rolfie schreef op maandag 28 december 2015 @ 17:09:
[...]

Je CPU staat hier op 52% belasting. Maar het proces welke de oorzaak is, staat er niet tussen.
Maak nog eens een print screen met "Show processes for All Users".
Er is alleen maar een user en die ben ik. Waar moet ik overigens dat scherm vinden?
CMD-Snake schreef op maandag 28 december 2015 @ 17:14:
[...]

Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology

Windows 7 en hoger kunnen de gezondheid van een harde schijf of SSD meten. Je kan dit bij disk management (schijfbeheer) zien. Zo ziet het menu er uit:
[afbeelding]

Je ziet hier de schijven met de partities per schijf. Ook staat erbij wat de status is, bijvoorbeeld In Orde.

Je kan eventueel via taakbeheer bij Bron Controle meer statistieken zien van je harde schijf, inclusief welke processen het meeste aanspraak maken op je schijf.

Zo te zien heb je erg weinig geheugen in je laptop zitten, als Windows de swap file moet aanspreken kan dat voor erg veel gebruik van de harde schijf zorgen. Misschien dat upgraden naar 4GB geheugen al wonderen doet.
Oke dank allemaal voor de tips, ik zal ze later weer vandaag implementeren, op dit moment heb iets anders dringends.

Ik zal dat SMART proberen, maar ik vrees alleen dat ik de technische kennis niet hebt om dat allemaal door te gronden, ik bekijk of het helpt.

En ja, het geheugen dacht ik al aan, dus ga ik misschien alsnog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zal dat SMART proberen, maar ik vrees alleen dat ik de technische kennis niet hebt om dat allemaal door te gronden, ik bekijk of het helpt.
Download even CrystalDiskInfo en post hiervan een screenshot. Het zou mij niets verbazen als de HDD bad sectors heeft en daar constant op vastloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
aardebewoner schreef op maandag 28 december 2015 @ 17:28:
[...]

Er is alleen maar een user en die ben ik.
Niet helemaal: er is altijd nog een administrator account en een guest account (wat standaard uit staat).
Waar moet ik overigens dat scherm vinden?
Onderin bij task manager in het processes scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-10 09:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Defragmenteren een optie?

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Windows 7 doet dit automatisch als het nodig is.

Ik denk dat veel van de I/O veroorzaakt wordt door het gebruik van de swap file. Er is weinig RAM aanwezig en in dat overzicht wordt behoorlijk wat geheugen verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-10 09:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

CMD-Snake schreef op maandag 28 december 2015 @ 21:45:
[...]

Windows 7 doet dit automatisch als het nodig is.

Ik denk dat veel van de I/O veroorzaakt wordt door het gebruik van de swap file. Er is weinig RAM aanwezig en in dat overzicht wordt behoorlijk wat geheugen verbruikt.
Bij mij ook, alleen ik had het ingesteld elke maandag vanaf 3 uur 's nachts. :+
Dan staat de computer (Windows 7) nooit aan.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:23
aardebewoner schreef op maandag 28 december 2015 @ 17:28:Er is alleen maar een user en die ben ik. Waar moet ik overigens dat scherm vinden?
Check de print screen eens welke je eerder plaatste.
Pagina: 1