Meer en snellere opslag voor mijn server

Pagina: 1
Acties:

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:27
Hoi mensen, ik zit al een tijdje te denken aan betere harde schijven voor mijn server.
De huidige harde schijven zijn al op leeftijd en zijn niet al te snel.
Mijn huidige schijven zijn:

2x Seagate Barracuda 7200.10 750gb (Een voor backups en een voor bestanden opslag, deze is aan de kleine kant)
2x Seagate Barracuda 7200.9 160gb (Een hiervan is rot en moet er uit, op de andere draaien drie virtuele machines)
1x Seagate SV35.5 ST3500410SV 500gb (Hierop staan nog een aantal virtuele machines en nog wat data)
1x ocz vertex2 120gb ssd (Windows server staat hierop samen met 2 virtuele machines)

De ssd met windows is zover ik kan zien met CrystalDiskinfo in een goede staat, dit geld niet voor de twee 750gb harde schijven. Deze twee staat op Caution net als een van de 160 gb harde schijven (die is ook extreem langzaam en wordt niet meer gebruikt).

Nu wil ik als eerste een nieuwe snelle opslag harde schijf als vervanger voor de 750gb schijven. Ik dacht dat een of twee WD Digital red harde schijven van 3tb hiervoor goed zouden zijn. Ik weet niet zeker of dit een goede keus is maar ik wil op mijn opslag harde schijf zeker geen virtuele machines draaien, er worden wel regelmatig bestanden heen geschreven en veranderd.

Voor de virtuele machines wil ik een 250GB ssd kopen, waarschijnlijk een Samsung 850 EVO aangezien deze niet te duur is maar wel snel. Maar misschien kan ik beter gaan voor een ander merk of type zoals de Crucial BX200 240GB? Hier weet ik niet zoveel vanaf en of hier een groot verschil in is.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje te volgen is en dat iemand me advies kan geven. Als toevoeging moet ik zeggen dat de behuizing al vol zit en dat ik als het moet de andere 160gb harde schijf er ook uit kan halen.

Hoi

• TheBrones
Geen aanbevelingen? Dan zal ik van de week maar gaan bestellen denk ik.

Hoi

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:47
Als het alleen maar voor dataopslag is zijn maar weinig schijven niet geschikt, al weten we natuurlijk niet exact wat je opslaat en hoe je het gebruikt.

Ga je deze schijven nog in een RAID opstelling zetten?

Voor wat betreft de SSD's, zoek eens wat reviews over die dingen, daar zijn er volgens mij voldoende van op deze site alleen al, dan kun je volgens mij een goeie keuze maken op basis van je eigen behoefte. We weten namelijk ook niet wat voor VM's jij erop wil draaien en wat voor performance je verwacht.

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Maak je gebruik van RAID? zo niet dan zijn die WD Red schijven niet echt nodig, de WD green zijn voor opslag prima te gebruiken, ik heb er zelf 4 (verschillende grote) in m'n 24/7 server zitten)
(een ander merk kan natuurlijk ook)
wat ook aan te bevelen is, is een "offline" backup (een losse hdd naast de server)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

zolang je maar niet gaat voor de goedkope seagate schijven. Power on hours slechts 2400. Zie de specsheet hier :)

http://www.seagate.com/st...acuda-ds1737-1-1111us.pdf

En check vooral ook reviews op deze site.

-_-

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het is eigenlijk wel sterk afhankelijk waarvoor je de snelheid wilt en wat voor doel jouw server dient.
Zelf zou ik het OS bijvoorbeeld op een USB-stick zetten en daar van af booten; vaak hoeft een server naar mijn idee niet te rebooten, dan bespaar ik mezelf liever de SATA-poort, zodat ik die kan gebruiken voor mijn storage disks, of zoals in jouw geval, de SSD dan gaan gebruiken voor VM's.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 03-01-2016 21:53 ]

• TheBrones
Momenteel wil ik nog niet beginnen aan een RAID setup of een softwarematig alternatief, dit doe ik omdat ik het liefste nog backups extern neerzet en offline.

De server draait allerhande dingen van mijn test Windows machines to Owncloud en TeamFortress 2 server.
Ook draait er momenteel een exchange mailserver als test op, deze verbruikt erg veel disk activiteit.
Een windows server zou ik waarschijnlijk nooit van een USB laten draaien vanwege de snelheid, met linux zou het een ander verhaal kunnen zijn.

Hoi

• TheBrones
Ik heb de SSD en de harde schijf in mijn server gedaan, het werkt nu perfect en lekker snel maar ik kwam wat problemen tegen.

Er zitten namelijk twee SATA controllers in mijn server, de ene is een raid controller en de andere niet.
Wanneer de 3TB harde schijf in de RAID controller zit krijg je maar 2TB te zien, gelukkig heb ik dit op kunnen lossen door de schijf over te prikken. De controller ondersteund blijkbaar maximaal 2TB per harde schijf.

Hoi

Pagina: 1