Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoopadvies budgetlaptop €400,-

Pagina: 1
Acties:

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal vooral gebruikt worden voor het gebruiken van Microsoft Office, internet, mail, lichte media toepassingen en de opslag van een fotocollectie.
De laptop is vooral als vervanging van een te oude PC die ook echt aan vervanging toe is. Het gaat om redelijke basistaken maar een laptop is ondanks de aanwezigheid van iPads wel nodig, omdat die laatste wel veel taken kunnen overnemen geen vervanger zijn voor de PC.

Wat is je budget?
Het budget is 400 euro, met eventuele verhoging tot 450,- als er een specifiek model dermate aantrekkelijk is om aan te schaffen maar iets boven het budget ligt.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Hooguit incidenteel, maar de laptop zal voornamelijk thuis gebruikt worden en binnenshuis wel veel verplaatst worden. De voorkeur gaat dan ook uit naar een 'standaard' 15 inch model.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Een laptop met 128gb SSD is overwogen, maar ondanks de snelheidsvoordelen is dat op lange termijn te weinig opslag en dat valt daarom af. Zelf upgraden is ook geen optie, de basis moet goed zijn.
Een reguliere 500gb of 1TB hardeschijf geniet dan mijn voorkeur.

Verder neig ik, maar dat is volgens mij niet helemaal terecht, een voorkeur voor een Intel dan een AMD processor in de laptop. Ook lijkt een i3 dan de betere keus, hoewel er ook veel modellen zijn met een nieuwere Pentium 3xxxx reeks.

Zelf kom ik nu na een selectie in de procewatch uit op de volgende 2 modellen:

pricewatch: Lenovo G50-80 80L000KDNX
pricewatch: Peaq PNB C1015-I2N3

De Lenovo lijkt daarbij een prima solide keuze waarbij er meerdere laptops zijn met vrijwel dezelfde specificaties als deze.

De Peaq, het huismerk van de Mediamarkt(?) is voor mij geheel onbekend. Of dat dus een verstandige keuze is, is ook de vraag.
Deze heeft verder wel als voordeel dat de resolutie hoger is dan de Lenovo, tevens een mat scherm.
Ook is er 1TB aan opslag en 6GB RAM ten opzien van respectievelijk 500GB en 4GB RAM in de Lenovo.

Is de onbekende Peaq door de betere specificaties ook de betere keus, of is de meer bekendere Lenovo aan te bevelen?
Of mis ik iets en is er voor deze prijs een betere laptop te koop?

• -World-
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-09 20:40
Als je je toch niet helemaal goed voelt bij Peaq, maar wel graag ongeveer dezelfde specificaties wil hebben, is dit misschien een optie: pricewatch: Acer Aspire E5-573-30JG
Die is wel wat duurder en heeft een lagere resolutie. Hij heeft wel Intel Core i3.
Deze zitten er qua prijs een beetje tussenin ( pricewatch: HP 250 G4 N0Z48EA of pricewatch: HP 250 G4 M9S59EA ). Bij de HP's staat niet of ze een glanzend/mat scherm hebben, dus dat weet ik niet. Maar dat is vast wel ergens te vinden.

De specificaties van de Peaq zien er trouwens ook wel goed uit, maar ik heb ook geen ervaring met Peaq.

[ Voor 6% gewijzigd door -World- op 28-12-2015 16:04 ]

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Er zijn volgens mij reviews van Peaq geweest, door de tweakers crew zelf of bij hardware.info. Wat me wel opvalt is de royale 3 jaar garantie. Dat is bij de concurrenten vaak 2 jaar of zelfs 1 jaar. Een IPS paneel (full HD en mat!) is ook niet gek voor genoemde prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door kdekker op 28-12-2015 17:35 ]

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:18
Niks mis met Peaq, paar kennissen aanbevolen als een experimentje en achteraf zou ik er bijna zelf eentje willen (echter mijn laptop werkt na 5 jaar nog perfect (is een Toshiba)).

Hoewel de Lenovo een i3 heeft, de Peaq verslaat voor dat geld de Lenovo op alle fronten, en FHD is heel mooi meegenomen, bij browsen zul je daar sowieso meer plezier aan beleven omdat je meer content ziet door de resolutie, daarnaast is 6gb ram ruim voldoende voor normaal gebruik, uit ervaring ik heb 4gb RAM en tik regelmatig tegen de 3,5gb aan met browsen en dergelijke (ik laat gewoon veel tegelijk open).

Garantie is netjes, 3 jaar is goed, schijf is ruim met 1tb opslag en de bouwkwaliteit is voor dat geld goed.

Qua CPU, ja een i3 is beter maar voor normaal gebruik voldoet die pentium wel, wij hebben hier een mini desktop die een celeron heeft (ivy bridge) en die doet bij normaal gebruik niet veel onder qua snelheid dan mijn laptop.

Het is maar net wat je wilt, de Acer die -World- benoemde is ook een interessante maar ook daar, geen FHD.

HP zou ik overslaan, ik zie nog steeds hetzelfde probleem met de consumenten versies als vroeger, vaak genoeg worden ze vrij heet zonder reden, maar dat is uit mijn ervaring in ieder geval.

Ik zou gewoon voor de Peaq gaan, alleen de CPU is iets minder maar bij normaal gebruik zal dat mee vallen, en qua de rest is het heel netjes voor die prijs en deze week blijkbaar ook nog in aanbieding bij Media Markt (€399).

( valt mij net op dat Peaq Wifi AC en 1gbps ethernet heeft :o )

[ Voor 10% gewijzigd door Mizgala28 op 28-12-2015 22:17 ]

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
het is inderdaad de Peaq geworden.
ondanks de onbekende naam lijkt die toch het meeste waard te zijn voor het geld, de wat mindere CPU daarbij op de koop toegenomen.
bij normaal gebruik is er inderdaad niets mis mee.

het matte IPS full-hd scherm, garantie, Wifi AC, 1gps etherne, 6gb RAM en de 1TB hardeschijf zijn allemaal extra's die andere modellen in deze prijsklasse niet hebben.

bedankt voor de suggesties

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:18
Graag gedaan en veel plezier mee :)

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Is inderdaad van de Media-Saturn-Holding en valt onder Imtron.

Naast PEAQ geldt dit ook voor OK, ISY en KOENIC.
http://www.imtron.eu/
Pagina: 1