Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrten
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 20:04
Ik heb al een tijd last van het probleem dat ik steeds een zeer hoge latency heb naar mijn router. Vroeger was alles oké, ik was een week van huis en ik kreeg dit probleem. Ik zit maar een paar meter van de router af en ik verbind met 5GHz. Op 2.4GHz is het probleem ook.

Wanneer ik google.com (en andere websites) ping in command prompt krijg ik vaak een ping van 16-20ms, met uitschieters naar 475ms. Dit is echt onspeelbaar voor games.

Afbeeldingslocatie: http://g2f.nl/0nxz5wf

Pingen naar de router doet ongeveer het zelfde. Normaal zit het rond 1-3ms, maar het schiet vaak uit naar 500ms.

Ik heb verschillende wifi adapters geprobeerd, maar ze doen ongeveer het zelfde. Is dit een router probleem? De router is een Netgear WNDR4500, met DD-WRT v3.0-r28493 giga. Ik heb verder niet veel aangepast in de router instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 22:16
Krijg je hetzelfde probleem als je het via een bekabelde aansluiting probeer? Daarmee kun je uitsluiten of het in de router of in het WiFi gedeelte zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:24

Compizfox

Bait for wenchmarks

Tja, 't is WiFi... Dat heb je soms.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrten
winux schreef op maandag 28 december 2015 @ 13:20:
Krijg je hetzelfde probleem als je het via een bekabelde aansluiting probeer? Daarmee kun je uitsluiten of het in de router of in het WiFi gedeelte zit.
Bekabeld heb ik een ping van <1ms naar de router.
Compizfox schreef op maandag 28 december 2015 @ 13:25:
Tja, 't is WiFi... Dat heb je soms.
Vroeger werkte alles goed. Waarom heb ik dit probleem nu ineens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winux
Wat een oorzaak kan zijn, is dat er meer WiFi toegangspunten (op hetzelfde kanaal) in de buurt van je woning zijn gekomen. Wat je kan proberen is het veranderen van je WiFi kanaal. Gewoon een andere kanaal gebruiken en kijken of dit het probleem verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:25

lier

MikroTik nerd

Mrten schreef op maandag 28 december 2015 @ 13:28:
Wat is er nu anders dan vroeger?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrten
winux schreef op maandag 28 december 2015 @ 13:33:
Wat een oorzaak kan zijn, is dat er meer WiFi toegangspunten (op hetzelfde kanaal) in de buurt van je woning zijn gekomen. Wat je kan proberen is het veranderen van je WiFi kanaal. Gewoon een andere kanaal gebruiken en kijken of dit het probleem verhelpt.
Dit heeft helaas niet geholpen. Ik heb gekeken welke kanalen hier in de buurt worden gebruikt en een andere gekozen voor zowel 2.4 GHz en 5 GHz, maar de hoge ping blijft.
lier schreef op maandag 28 december 2015 @ 13:33:
[...]

Wat is er nu anders dan vroeger?
Ik heb niks aan de instellingen van de router verandert en mijn PC is ook niet verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winux
Heb je het probleem ook met andere pc's/laptops/telefoons? Kan een update of (ongewenst) programma zijn die je laptop aangetast heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 17:57
ergens een babyfoon in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-08 21:58
Heb je je router al gewoon eens gereset? Even de stroom eraf voor een 5-tal minuutjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

winux schreef op maandag 28 december 2015 @ 13:33:
Hij geeft aan dat het tegelijkertijd op 2.4GHz en 5GHz begon. Knappe babyfoon/buurnetwerk die dat voor elkaar krijgt :P

Dit is geen interferentieprobleem maar een media access probleem. Het zit dus op je eigen WiFinetwerk. Iets is zoveel pakketjes aan het spammen dat op bepaalde momenten de gamingpakketten er niet meer door komen.

Kwestie dus van een voor een de aangesloten devices uit te sluiten. Het kan daarbij ook de eigen PC zijn...

Als je met Wireshark overweg kunt is dat trouwens snellere en betere manier om te kijken, je ziet ws gelijk de boosdoener.

Overigens, staat los van probleem an sich, is al gezegd maar herhaal het toch even: als je online gamet die jezelf en je medespelers een plezier en stop alsjeblieft een Ethetnetkabel in je PC terwijl je speelt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winux
dion_b schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:04:
[...]

[...]

Hij geeft aan dat het tegelijkertijd op 2.4GHz en 5GHz begon. Knappe babyfoon/buurnetwerk die dat voor elkaar krijgt :P

Dit is geen interferentieprobleem maar een media access probleem. Het zit dus op je eigen WiFinetwerk. Iets is zoveel pakketjes aan het spammen dat op bepaalde momenten de gamingpakketten er niet meer door komen.

Kwestie dus van een voor een de aangesloten devices uit te sluiten. Het kan daarbij ook de eigen PC zijn...

Als je met Wireshark overweg kunt is dat trouwens snellere en betere manier om te kijken, je ziet ws gelijk de boosdoener.

Overigens, staat los van probleem an sich, is al gezegd maar herhaal het toch even: als je online gamet die jezelf en je medespelers een plezier en stop alsjeblieft een Ethetnetkabel in je PC terwijl je speelt.
Er van uitgaande dat er geen vlans gebruikt worden, zou de "spam bak" deze ook over het bekabelde netwerk moeten sturen. Wireshark prima optie om te gebruiken. zeker als eigen pc als enige problemen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrten
winux schreef op maandag 28 december 2015 @ 13:43:
Heb je het probleem ook met andere pc's/laptops/telefoons? Kan een update of (ongewenst) programma zijn die je laptop aangetast heeft.
Zowel op mijn laptop als op mijn desktop...
Niet dat ik weet.
Mylan Piron schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:02:
Heb je je router al gewoon eens gereset? Even de stroom eraf voor een 5-tal minuutjes.
Dat ga ik even proberen.
dion_b schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:04:
[...]

[...]

Ik heb geen ervaring met Wireshark, dus ik ga je andere suggestie ook even proberen. Zomaar een ethernetkabel aansluiten gaat hier helaas niet. Er loopt hier wel een ethernetkabel, maar die zou ik moeten splitsen met een switch er tussen en ik heb geen idee hoe ik een RJ45 connector erop zou moeten krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meatwagon
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:16
Mag ik vragen wat je met vroeger bedoeld? Hoelang draai je al op DD-WRT en is er wellicht een update geweest afgelopen tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 11:20
Probeer het ook eens met de standaard firmware in plaats van DD-WRT. Custom firmware wil wel eens zorgen voor dit soort problemen bijvoorbeeld door het ontbreken van een specifieke driver of iets dergelijks.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online

Edgarz

Tweako-active since1986

Een factory reset van de router kan soms wonderen doen. Probeer het eens. Je moet wel alles opnieuw instellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mrten schreef op maandag 28 december 2015 @ 13:28:
Ik heb hier ook het idee dat het langzaam slechter wordt. Maar hier zit er een betonnen vloer tussen laptop en router.
De reden dat het langzaam slechter wordt: steeds meer Wifi-apparaten/zenders en slechts enkele kanalen. Het helpt ook niet mee dat providers "gastnetwerken" aanleggen op modems, dat verdubbelt het aantal zenders in dichtbevolkte gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

winux schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:15:
[...]

Er van uitgaande dat er geen vlans gebruikt worden, zou de "spam bak" deze ook over het bekabelde netwerk moeten sturen.
Hoeft over Ethernet geen probleem te geven - daar heeft ieder apparaat ongedeeld 1Gbps (of iig 100Mbps) full duplex verbinding met de switch/router. Is even wat anders dan met gedeeld RF-medium waar alle verkeer half-duplex overheen moet.
Wireshark prima optie om te gebruiken. zeker als eigen pc als enige problemen heeft.
Helaas geen optie voor TS :'(
Mrten schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:24:
[...]

Ik heb geen ervaring met Wireshark, dus ik ga je andere suggestie ook even proberen. Zomaar een ethernetkabel aansluiten gaat hier helaas niet. Er loopt hier wel een ethernetkabel, maar die zou ik moeten splitsen met een switch er tussen en ik heb geen idee hoe ik een RJ45 connector erop zou moeten krijgen...
Tip: niemand is geboren met kennis en ervaring op vlak van netwerken. Voorzover mensen hier meer weten dan jij komt dat doordat we ooit de stoute schoenen aangetrokken hebben en iets wat we nog niet eerder gedaan hadden toch probeerden.

Je weet zo te horen exact wat nodig is (switch plus twee rj45-connectoren). Wat weerhoudt je? Blijkbaar ligt kabel los. Worst case verpruts je het en moet je nieuwe kabel kopen. 15m goede UTP(met voorgeknepen connectoren ;) ) kost nog geen tientje :)
RemcoDelft schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:36:
[...]

Ik heb hier ook het idee dat het langzaam slechter wordt. Maar hier zit er een betonnen vloer tussen laptop en router.
De reden dat het langzaam slechter wordt: steeds meer Wifi-apparaten/zenders en slechts enkele kanalen. Het helpt ook niet mee dat providers "gastnetwerken" aanleggen op modems, dat verdubbelt het aantal zenders in dichtbevolkte gebieden.
Mbt steeds drukker: 100% gelijk. Plus sommige populaire apparaten maken er echt een potje van, zoals bijv Sonos die alle verkeer als broadcast stuurt :X

Mbt gastnetwerken: nee,fout. Al die zaken gaan gewoon op bestaande radio van de AP en gaan hooguit ten koste van dat netwerk. Sowieso, als je je daar al om druk maakt, kijk eerst even naar beacon interval op je eigen netwerk. Defaults van bijna alle vendors zijn idioot laag waardoor je de lucht platspamt ermee. Gelukkig valt de impact van paar extra beacons prima mee IRL ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrten
Meatwagon schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:30:
Mag ik vragen wat je met vroeger bedoeld? Hoelang draai je al op DD-WRT en is er wellicht een update geweest afgelopen tijd?
Het heeft een tijd gewerkt. Een aantal maanden geleden stond de software van Netgear erop, wat toen ook voor deze problemen zorgde. Nadat DD-WRT erop stond leek het weer te werken. Een week geleden deed alles het nog prima, toen was ik een week van huis, ik kom terug en ik heb dit probleem.

Ik ga de software wel weer eens terug zetten naar de software van Netgear zelf...
dion_b schreef op maandag 28 december 2015 @ 15:05:
Je weet zo te horen exact wat nodig is (switch plus twee rj45-connectoren). Wat weerhoudt je? Blijkbaar ligt kabel los. Worst case verpruts je het en moet je nieuwe kabel kopen. 15m goede UTP(met voorgeknepen connectoren ;) ) kost nog geen tientje :)
Dat zou een oplossing kunnen zijn voor één computer. Mijn laptop heeft het zelfde probleem en andere apparaten hier waarschijnlijk ook.

Edit: Ik heb alle programma's op mijn computer afgesloten behalve command prompt wat constant de router pingt. Wat me opviel is dat zodra ik op het wifi icoontje van Windows klikt er een hoge interval is. Zou het probleem dan toch niet bij de router liggen?

[ Voor 10% gewijzigd door Mrten op 28-12-2015 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:24

Compizfox

Bait for wenchmarks

RemcoDelft schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:36:
[...]
Het helpt ook niet mee dat providers "gastnetwerken" aanleggen op modems, dat verdubbelt het aantal zenders in dichtbevolkte gebieden.
Niet per se. Je kunt gewoon twee SSIDs uitzenden met één radio en dat zorgt niet voor extra signaal of interferentie.

De meeste routers hebben zover ik weet maar één radio (of ja, één voor 2.4 GHz + één voor 5 GHz) dus er komt geen "extra zender" bij of zo door een gastnetwerk.

[ Voor 17% gewijzigd door Compizfox op 28-12-2015 16:15 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1