Aldi Smartplug aansturen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threster be
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 02:19

Threster be

Do or do not, there is no try

Topicstarter
Ik kocht zaterdag bij Aldi België deze smartplug. In feite is het een relais met wifi.

Ik dacht dat het ding wel een open poort zou hebben, zoals een oudere smartplug van aldi. Hiervoor zijn er libaries geschreven, zoals https://gist.github.com/wendlers/a5fc0bf06bbe656c7291 .

Ik heb een portscan op het IP van de nieuwe smartplug gedaan; alle poorten zijn dichtgetimmerd :?. Ik kan de smartplug dus enkel bedienen via hun eigen smartphone app (draak) of via de website supra-space.de . |:(

Ik wou de smartplug via een raspberry bedienen. Is er nog een betere mogelijkheid dan een automatie script te schrijven voor de supra space website? Ook ben ik voor de werking van het apparaat volledig van die website afhankelijk. Wat de levensduur van die website ook moge zijn |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:25
Verkeer tussen app en plug sniffen met Wireshark :)

Hoe ik dat met een WiFi-dimmer heb gedaan is als volgt:
  • PC zit via netwerkkabel verbonden met m'n normale netwerk.
  • Een extra router ingesteld als accespoint (DHCP uitgezet)
  • Deze aangesloten (LAN-poort van router naar LAN-poort tweede netwerkkaart) op m'n PC.
  • In Windows een netwerkbrug gemaakt. Hierdoor kan ik via de extra router gewoon op internet e.d.
  • De wifi plug met dit netwerk verbinden en je smartphone met je normale router. Op deze manier moet al het verkeer van en naar de plug via jouw PC lopen, en kun je het sniffen met Wireshark.
Als je geluk hebt is het gewoon iets als http://ip_adres_van_plug/?command=on
Als je pech hebt dan verloopt het allemaal via de cloud en is het verkeer beveiligd via SSL/TLS en kun je er niks mee.

Dat laatste had ik met productreview: D-Link mydlink Home Smart Plug WiFi review door ThinkPad die ik probeerde te reverse-engineeren op die manier. Die heb ik dus ook teruggebracht.
Daarna een V&A aangeboden: Ubiquiti mPower mini Wi-Fi smartplug gekocht en die is gewoon open en heeft JSON-api e.d. Zoals je ziet heb ik die plug te koop, ben over op Z-Wave nu.

Om uit te zoeken of het via de cloud werkt zou je de internetkabel even uit je modem kunnen halen, zodat je nog wel netwerk hebt, maar geen internet meer. Als de plug dan nog steeds werkt heb je al iets meer kans om het werkend te krijgen, dan loopt het in ieder geval niet via de cloud.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2015 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 11:16

SA007

Moderator Tweaking
SSL/TLS is niet helemaal hopeloos, vaak wordt niet heel kritisch naar het certificaat gekeken door dergelijke apparatuur, maar maakt het wel heel erg veel moeilijker.

Ik zou inderdaad op een manier als ThinkPad zegt het verkeer capturen en daar eens goed naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:21
Off-topic, wat zit er vanbinnen in? :) Altijd al willen weten, misschien is het tegenwoordig een ESP8266'je

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Android APK downloaden en decompilen, dan heb je zo het protocool te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:35
En welke apk bedoel je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:33

Mavamaarten

Omdat het kan!

De bijbehorende app van de schakelaar.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threster be

Threster be

Topicstarter
Megamind schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:06:
Android APK downloaden en decompilen, dan heb je zo het protocool te pakken.
Helaas heb ik weinig kaas gegeten van app/client <-> server communicatie. Ik zie wel hier en daar in de code "secretkey" en login credentials opduiken. Maar het is me nogal onoverzichtelijk. :-(

Ik ga eerst eens proberen of ik met wireshark niet sneller mijn doel bereik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Threster be schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:34:
[...]

Helaas heb ik weinig kaas gegeten van app/client <-> server communicatie. Ik zie wel hier en daar in de code "secretkey" en login credentials opduiken. Maar het is me nogal onoverzichtelijk. :-(

Ik ga eerst eens proberen of ik met wireshark niet sneller mijn doel bereik
Dat lijkt mij sterk eerlijk gezegd. Als je de code kan inzien zou je zo op moeten kunnen maken hoe het protocool werkt. Kan je de betreffende klassen misschien op pastebin zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threster be

Threster be

Topicstarter
Andere wending: bij het verder testen bleek dat het ding niet past op standaard Belgische stopcontacten. Er was geen uitsparing voorzien voor de aardingspin van die stopcontacten.

Bijgevolg het ding dus mooi terug ingepakt & terug naar de winkel!

De eerste testen deed ik toevallig in een oudere ruimte, met stopcontacten zonder aardingspin...
Pagina: 1