C# Windows Phone/ Windows 10 mobile app

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-10 21:28
Hallo Tweakers,

Sinds kort heb ik een lumia 950 en ik wil beginnen met het maken van een app voor mijn telefoon.
Na een paar dagen googlen proberen opnieuw/anders installeren ben ik nog geen steek verder.

In veel tutorials wordt aangeraden Microsoft Visual Studios te gebruiken om te beginnen met het maken van apps.
Veel apps zijn gebaseerd op de programmeer taal C#.

Ikzelf heb aardig wat ervaring met HTML, CSS, PHP, JQuery en javascript.

Ik draai Windows 10 Home, heb Microsoft visual studios 2015 enterprise geïnstalleerd en Hyper-V geactiveerd op basis van Data Execution Prevention (DEP).

Als ik een Windows Phone universal app start kan ik kiezen voor de emulator van de Windows Phone.
Bij het starten van de emulator krijg ik de melding dat Hyper-V Windows 8 Professional (64bit) nodig heeft.

De vraag:
Is het niet/nog niet mogelijk om via Windows 10 windows apps te maken, is hier minimaal een pro versie voor nodig en als het kan, welke programma's enz. heb ik nodig.

Ik hoop dat ik een redelijk duidelijke omschrijving heb gemaakt.

Beste antwoord (via NMe op 05-01-2016 15:41)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:11
Voor het ontwikkelen en testen van je app op je eigen telefoon: MSDN: Enable your device for development - Windows app development
Voor het beginnen met het maken van een app met HTML+JS : MSDN: Create a "Hello, world" app (JS) - Windows app development
Kijk ook even onder het kopje WinJS hier voor meer informatie: https://dev.windows.com/en-us/develop

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-10 21:00
Om de emulator te kunnen gebruiken moet je een 64nit Windows versie hebben die Hyper-V ondersteund. Als je een toestel hebt, en dat heb je, kun je ook bij target kiezen voor "device" en dan draai je de app rechtstreeks op de telefoon

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Voor het ontwikkelen en testen van je app op je eigen telefoon: MSDN: Enable your device for development - Windows app development
Voor het beginnen met het maken van een app met HTML+JS : MSDN: Create a "Hello, world" app (JS) - Windows app development
Kijk ook even onder het kopje WinJS hier voor meer informatie: https://dev.windows.com/en-us/develop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:42
Caelorum schreef op maandag 28 december 2015 @ 12:16:
En je zal er al snel achterkomen dat het gros met C# wordt gebouwd. Daar kun je hier een tutorial van vinden: MSDN: Create a "Hello, world" app (XAML) - Windows app development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adramalech
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-04 10:45
Je hoeft als het goed is helemaal geen emulator te draaien. Je 950 draait win10 en je PC draait win10, dus kun je gewoon op 'Local machine' draaien in visual studio.

Dit bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: https://i-msdn.sec.s-msft.com/dynimg/IC820050.png

[ Voor 23% gewijzigd door Adramalech op 28-12-2015 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-10 21:28
Heb mijn probleem gevonden.
Hyper-V werkt niet op Windows 10 Home.
Ik heb de beschrijving van microsoft gevolgd en hier stond dit niet bij. Heb wel de opties kunnen vinden dat mijn processor via DEP ondersteund en via powershell hyper-v geactiveerd. Hier kreeg ik ook geen foutmelding.
Zelfs de foutmelding die ik in Visual studios kreeg was veranderd.

Ik ga binnenkort me laptop opnieuw installeren naar Windows 10 Pro. Had die behoefte al om een keer te doen, maar dat wordt nu toch wel versnelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Adramalech schreef op maandag 28 december 2015 @ 12:19:
Je hoeft als het goed is helemaal geen emulator te draaien. Je 950 draait win10 en je PC draait win10, dus kun je gewoon op 'Local machine' draaien in visual studio.

Dit bedoel ik:
[afbeelding]
Waarna je het test op een Windows PC, maar niet een mobiele telefoon, met alle eigenaardigheden van bediening en gevoel erbij. Voor een snelle check uiteraard voldoende (net als een emulator), maar uiteindelijk zal je toch ook op een Windows 10 device zelf moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-10 16:49
Sowieso is app development voor Windows Runtime op zijn zachtst gezegd een ramp : vooral het gebrek aan fatsoenlijk kunnen debuggen maakt het een feest om zaken te developen hiervoor (handig als je een generieke foutmelding krijgt waarbij het niet direct duidelijk is wat nou precies de oorzaak, helemaal wanneer dit zich niet iedere keer voordoet maar op schijnbaar random momenten).

Zonde dat MS het op zo'n manier gemaakt heeft. Vooral beginnende app ontwikkelaars lopen hierdoor snel weg bij WindowsRT.

Overigens is het belangrijk om niet alleen de emulator te gebruiken maar ook echt een toestel erbij te pakken want ik heb gevallen gehad waarbij functies perfect werken in meerdere emulators maar waarbij dezelfde functie op een echt toestel toch echt een keiharde (uiteraard generieke met alleen een memory pointer erin) foutmelding geeft.

NB : sinds ik mij gewaagd heb aan WindowsRT heb ik wel ontzettend veel respect gekregen voor gebruikers als Niels9001 met oa Regenmeter, wat een werk moet er ingezeten hebben om dat goed werkend te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Killah_Priest op 29-12-2015 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Heh? Juist het debuggen van WinRT apps is eenvoudig. Moet je het eens bij Android proberen te doen :S
(en van windows phone 8.1 zijn ze nog eenvoudiger te debuggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
Ik moet het waarschijnlijk beter nuanceren : vergeleken met bv WPF of Winforms zuigt het debuggen enorm voor WindowsRT voor windows 10 (8.1 heb ik nooit geprobeerd). De debugger zelf werkt prima alleen de vele nietszeggende foutmeldingen (waarvan er een deel niet gedocumenteerd zijn door MS) of generieke foutmeldingen maakt het debuggen voor een C# applicatie erg omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
Killah_Priest schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:05:
Ik moet het waarschijnlijk beter nuanceren : vergeleken met bv WPF of Winforms zuigt het debuggen enorm voor WindowsRT voor windows 10 (8.1 heb ik nooit geprobeerd). De debugger zelf werkt prima alleen de vele nietszeggende foutmeldingen (waarvan er een deel niet gedocumenteerd zijn door MS) of generieke foutmeldingen maakt het debuggen voor een C# applicatie erg omslachtig.
Ik heb persoonlijk nog nooit een foutmelding gehad die mij niks opleverde...

Het is wel storend dat de foutmelding in het Nederlands is...

Uiteindelijk leer je de vertalingen wel, en kijk je gewoon naar de stacktrace in de debugger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
ManIkWeet schreef op zondag 03 januari 2016 @ 16:48:
[...]
Het is wel storend dat de foutmelding in het Nederlands is...
Displaylanguage in NL maar foutmeldingen gewoon in het Engels zou een verademing zijn en echt een gouden optie (en het zou mij zoveel werk schelen aangezien ik werkzaam ben als systeembeheerder waarbij wij helaas nog een aantal servers in beheer hebben welke in het Nederlands staan inclusief NL foutmeldingen).

Uiteindelijk kom ik er altijd wel uit met de debugger (en ik ben het inmiddels wel gewend) maar in het begin zat ik echt te stoeien met foutmeldingen welke ook in het Engels weinig opleverden (nu moet ik wel zeggen dat er inmiddels wel een stuk meer te vinden is mbt foutmeldingen ten opzichte van augustus toen ik er vooral tegenaan liep)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Killah_Priest schreef op zondag 03 januari 2016 @ 17:11:
[...]

Displaylanguage in NL maar foutmeldingen gewoon in het Engels zou een verademing zijn en echt een gouden optie (en het zou mij zoveel werk schelen aangezien ik werkzaam ben als systeembeheerder waarbij wij helaas nog een aantal servers in beheer hebben welke in het Nederlands staan inclusief NL foutmeldingen).

Uiteindelijk kom ik er altijd wel uit met de debugger (en ik ben het inmiddels wel gewend) maar in het begin zat ik echt te stoeien met foutmeldingen welke ook in het Engels weinig opleverden (nu moet ik wel zeggen dat er inmiddels wel een stuk meer te vinden is mbt foutmeldingen ten opzichte van augustus toen ik er vooral tegenaan liep)
Ik heb echt flink zitten googlen om die meldingen in het Engels te krijgen, zelfs .NET specifiek in het Engels geïnstalleerd, echt jammer dat het niet kan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-10 23:51
http://unlocalize.com/

Verder... Tja, gewoon je Windows in het Engels installeren ipv Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Avalaxy schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:07:
http://unlocalize.com/

Verder... Tja, gewoon je Windows in het Engels installeren ipv Nederlands.
Nee, vreselijk
Pagina: 1