HTPC of NUC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-07 14:49
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Komt aan de tv te hangen, browsen, films streamen, misschien beetje simpele games afspelen vanaf de bank

Wat mag het systeem gaan kosten?
200/400

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee alles word nieuw gekocht

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een eigen htpc bouwen is een mogelijkheid, nu zag ik ook die Intel NUC's en volgens mij is dat een stuk leuker

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zelfbouw (Intel) of Intel NUC

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag energieverbruik, stil, niet te traag

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag wat advies, moet ik zelf wat gaan bouwen of kan ik beter voor een Intel NUC (of een andere gelijk iets), Rapsberry pi al geprobeerd maar niet echt mijn ding, wil gewoon een windows systeem.

[ Voor 19% gewijzigd door Silence op 28-12-2015 10:43 ]

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-07 10:03
Houdt er rekening mee dat je in de NUC ook nog geheugen en een SSD/HDD moet inbouwen (of je moet van een USB drive willen draaien).
Maar goed, dan hangt het af van wat je wil. Een HTPC komt meestal in het zicht te staan, bij een NUC hoeft dat niet.

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:57

Thomg

Aww yiss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-07 14:49
DeerDitch schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:54:
Houdt er rekening mee dat je in de NUC ook nog geheugen en een SSD/HDD moet inbouwen (of je moet van een USB drive willen draaien).
Maar goed, dan hangt het af van wat je wil. Een HTPC komt meestal in het zicht te staan, bij een NUC hoeft dat niet.
Kom in kast onder tv dus maakt geen van beide uit. met geheugen en ssd weet ik inderdaad, maar dan kom je rond de 300/400 te zitten.
Raspberry PI idee, gaat hem niet worden.

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35
Volgens mij beperk je zo onnodig je zoekgebied: Intel NUC is slechts een merk van het type barebone. Er zijn vele andere goede merken barebones die uitermate geschikt zijn als HTPC, zoals Gigabyte, Zotac, Giada etc. Kijk maar eens in de pricewatch.

Binnen het budget waar je zit kun je in ieder geval goed uit de voeten voor wat je wilt. Neem een 250GB SSD en 8GB geheugen (is zat) en je houdt nog ruim €250 over van je budget. Voor +/- €160 krijg je al een hele leuke barebone met Celeron- of Pentium-processor. Natuurlijk zijn dit geen snelheidsmonsters, maar het voldoet aan je eisen en je houdt €100 over. Neem bijvoorbeeld de AS Rock Beebox N3150 of de Gigabyte BRIX GB-BXBT-1900. Het zijn slechts voorbeelden, er zijn legio van dit type systemen. Bijkomend voordeel van deze lichte systemen is dat ze zo zuinig zijn dat ze vaak volledig stil zijn (geen fans) of als ze al een fan hebben, dat deze onhoorbaar is.

Ga je meer richting €260 voor de barebone, dan heb je een barebone met i3-processor, dus meer snelheid, bijvoorbeeld NUC5i3RYH

Daarnaast zijn er ook een barebones met AMD-processor, zoals deze Zotac.

De merken ontlopen elkaar niet veel. Succes ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik zou persoonlijk voor een barebone gaan, als het niks meer hoeft te zijn dan een HTPC.
Een NUC is een (dure) optie, en er zijn zat alternatieven, zoals M.K. ook al aangeeft.
En ze zijn pretty much stuk voor stuk snel genoeg voor 1080p HD.

Als het voor spelletjes moet zijn, dan zou ik persoonlijk neigen naar een AMD gebaseerd systeem, omdat daar meestal toch wel krachtiger GPU's in te vinden zijn. Het zullen nooit dikke gamingbeesten zijn, maar het is beter dan Intel's onboard oplossingen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Het enige wat ik aan dit topic nog toe wil voegen is dat de term HTPC bepaald wordt door het gebruik, niet door het apparaat zelf. Dus een NUC kan een HTPC zijn of niet, afhankelijk van de bestemming voor het apparaat. Een NUC is daarnaast ook een barebone als deze standaard niet voorzien is van geheugen en opslag.

[ Voor 26% gewijzigd door hardware-lover op 10-01-2016 22:45 ]

Testing, one, two ...

Pagina: 1